VW roept 300.000 dieseltjes terug, MINI 235.000 turbo’s

Auteur: , 86 Reacties

Je hoort het niet vaak, maar nu is het toch echt raak / heeft VAG het niet onder de pet kunnen houden*: zo'n 300k VW's moeten wereldwijd terug naar de dealer, omdat de injectieleidingen brandstof kunnen lekken.

Het gaat om 2.0 TDI-blokken die tussen 2009 en 2012 geproduceerd zijn. Aangezien binnen VAG nog meer gedeeld wordt dan bij een swingersclub is het rijtje getroffen auto’s indrukwekkend: VW Eos, Golf, Jetta, Passat, Tiguan en T5. Maar ook Audi, Skoda, en Seat ontspringen de dans niet. Lamborghini en Bentley maken nog geen gebruik van 2.0 TDI-blokken, dus die ontspringen de dans.

Ook BMW-dochter MINI blijft niet verschoond van een terugroepactie: zij roepen 235.000 auto’s terug omdat de elektrische waterpomp die de turbolader dient te koelen mogelijk gebreken vertoont. U kunt wel raden wat hier het gevolg van kan zijn. Zo niet, dan is hier een hint.

It just tastes better

Vanzelfsprekend zullen alle getroffen klanten worden ingelicht over wanneer ze hun heilige koe even langs de dealer moeten brengen.

*doorstrepen wat volgens u niet van toepassing is



86 reacties

Lol @ “Lamborghini en Bentley maken nog geen gebruik van 2.0 TDI-blokken, dus die ontspringen de dans.” :P
@jordym: Hahaha inderdaad!
@jordym: lache he
Oei oei dat zijn aardig wat auto’s!! Vaak zie je maar een paar honderdtallen/kleine duizendtallen. Ach, elk merk heeft wat.
gebruikt bugatti eigenlijk al 2.0 tdi’tjes?
@ytrewq:

Zijn bezig met een bi turbo 2,0 tdi en dan 8 van die dingen in een W vorm. 16 liter en 16 turbo’s gewoon als mijpaal, zoiets als 1001 pk ;)
@anakiet: zou leuk zijn 1360pk (8x170pk)
james125 via iPad app
@KaCh1ng: ja maar zo werkt het niet
Bentley niet?
haha dit is te verwaarlozen met de miljoenen die de Toy Of The Asians hebben teruggeroepen.
Je ziet, ook degelijk Duits maakt al eens een foutje
@Jantje_555: Dat is nog heel zacht uitgedrukt.
Shit, ik wist dat ik geen Caddy moest nemen .Jammer dat Hyundai geen soortgelijke auto maakt.
the-budel-guy via iPhone app
@norge: koop je toch zo een H200 busje ofzeu.
@norge:
Kleine bestellerts?
Geloof me Norge, koop een Berlingo HDi oud model.

Ik heb er hier eentje lopen met 380000 kilometers achter zijn hoefjes.
En nu is het turbootje stuk en wordt er een nieuwe opgeschroefd.
Turbootje kost € 400,00 ex montage.

Bij VW’s gaan de bakken vaak kapot.
En da’s een hele dure grap.
@sir_smokalot: Briljant stukje tekst “Aangezien binnen VAG nog meer gedeeld wordt dan bij een swingersclub” +10 !! :mrgreen:
the-budel-guy via iPhone app
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@the-budel-guy: zie ze roepen dan haha
+1 voor de objectiviteit: nog even terloops meegeven dat ze bij BMW, ow neen excuses, bij bmw-DOCHTER MINI (hehe, bijna heiligschennis hier op BMWblog…) ook in de rats zitten. Klasse! Beter wat harder vegen volgende keer, dan valt jullie heilige merk, so wie immer, helemaal niets te verwijten en geraakt al het slechte nieuws zo weer onder de mat.
Ja maar BMW stuurt altijd van die lekker grote kerstcadeaus….En verder heb je ons natuurlijk volledig in de smiezen. Geen kwaad woord over BMW, al vallen de wielen er bij bosjes af.
@sir_smokalot: +1 :lol:
@nomar: :P
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hopelijk passen ze dat op onze nieuwe bestelde MINI alvast even aan, bedankt alvast. Hopelijk mag de MINI Mini blijven..
Geweldig stukje tekst!
Terughalen is altijd beter als wachten tot het helemaal mis gaat
@anakiet

oke bedankt, komt die motor eigenlijk in die auto van hun die 1200 km per uur moet halen?
Mag ik er even op wijzen dat afgebeelde MINI van de eerste generatie is en een supercharged had, geen turbo.

Nuja, het gaat om de vlammen natuurlijk ;)
details, details :)
Ik ben benieuwd, heb zelf een Golf VI 2.0 TDI DSG. Wat kan er misgaan?
@kraakensmaak: Blijkbaar is het al misgegaan. Helaas, je bent niet meer te redden!
@kraakensmaak: “zo’n 300k VW’s moeten wereldwijd terug naar de dealer, omdat de injectieleidingen brandstof kunnen lekken. ” 2.0TDI DSG, lekkere combo :)
Het is dat ik nooit pech met mijn toenmalige Golfjes had gehad…
Waar zijn die VAG fanboys die op Toyota zaten te vitten? :D
@lennertg: je hebt mijn post meer naar boven toe blijkbaar niet gelezen
Sarcasme 10. Lekker hoor! :)
Dus álle 2.0TDI’s van 09′-12′ ?
Met alle vermogens?
Dus die met 120, 136, 140, 143, 163, 170 en de nieuwere 2-liter TDI’s met 177pk in nieuwe A4, A5, A6?
Kan ik me niet voorstellen.

@philipzuidijk: kdenk niet alle 2.0 TDI’s , 300.000 is daar te weinig voor
1.9 TDI pracht van motor , enkel spijtig dat deze meer vervuilen …
@KaCh1ng: zo moet een motor zijn, wat slechter voor het milieu maar niet kapot te krijgen om die reden.

en als je de auto niet meer mag rijden hier in Europa, gaat die gewoon naar Afrika, daar mag het allemaal nog wel, die euro 1 en 2 norm…oh ja, het is nochtans dezelfde wereldbol, dat hypocriet gedoe altijd van de EU
@KaCh1ng: idd… de motoren blijven het doen. en toch dat oude direct ingespoten nagelende geluid heeft wel wat. Ze bleven het doen, pracht blokken. Het enige wat trouwens goed was aan de Golfjes die ik had, oh ja en de stoelen…
@toyotaprius:
Ik heb vier en een halve ton gereden met een Passat TDI.
Maar best wel met de nodige irritaties zoals de eeuwige luchtmassameter die altijd op verre ritten stuk ging.
Maar wel doorverkocht met een nog originele koppeling en uitlaat.
Onderhoud vond ik schreeuwend duur.
C6 2.7 HDi gekocht, niet te vergelijken, een totaal andere klasse. Was te groot voor me en kon er de hoofdprijs voor krijgen van een ex 5 serie rijder.
Nu een 159 JTDm. Is wereklijk helemaal nix mis mee.
Stuurt, remt en zit beter dan de Passat deed.
En qua onderhoudskosten zit’ie ruimschoots onder de VW.
Hij verbruikt alleen iet meer, Passat was 1:19 gemakkelijk te halen, Alfaatje doet 1:17.
Maar dit komt omdat de VW pompverstuiver gewoonweg zuiniger was.
En over VW’s nieuwe TDI motoren hoor je veel klachten.
@desjonnies: En wat voor modeljaar was de TDI dan? Luchtmassa meter, dat heb ik ook vaker gehoord. Maar de prijzen van onderhoud, dat is en was een nachtmerrie. Mijn Golfjes van de types V waar ik in rond aan het rijden was, gingen ook iedere maand naar de garage. met de meest uiteenlopende klachten. Met een kapotte versnellingsbak als ultieme uitschieter.
Buiten het feit dat een C6 te groot was, hoe had je de auto verder ervaren? Ik ben er namelijk erg benieuwd naar.
Maar de Alfa bevalt goed als ik het zo lees? relatief lage kosten en betrouwbaarder dan een Passat. de Alfa is dat dan met een 1.9 blok? Wil ik ook nog erg graag eens in rijden. Ik ben erg benieuwd! maar goed, in hoeverre is een Passat betrouwbaar. Ik zag de duurtesten voorbij komen en men was geschrokken van de slechte kwaliteit.
@toyotaprius:
’t was een 20012 Passat TDI.
De C6 was een echte Franse geweldenaar, stil, snel en discreet.
Het verbruik viel wat tegen t.o.v. de VW maar ik rijd op en af veel kilometers en in deze periode vielen de kilometers tegen.
Voeg daaraan toe dat een vriend van me zijn derde!!!! BMW was gestolen, was de C6 snel verkocht aan hem.
1 jaar later kocht hij gewoon een splinternieuwe en is hij nooit meer terug gegaan naar BMW.

De Alfa is de oude 159 JTDm (2007), want ik koop nooit nieuw. Ik kocht hem 3 jaar oud met 30000 orginele kilometers op de klok .
Als diesel lekt is de druk weg en krijg je het zelfs niet met een lucifer aan het branden. Dus wat een commotie om niets,
@realcar: en als het op een gloeiend heet uitlaatspruitstuk druppelt? Dan nog niks?
@mashell: Ik daag je uit om die diesel aan te krijgen :D. Misschien als je bij het spruitstuk dan ook nog een lucifer houdt ofzo. Diesel brandt niet snel :D
Volgens mij heeft VAG al vaker terug moeten roepen, maar het sluw onder het onderhoud laten doen.
In de Mitsubishi Outlander ligt toch ook dit blok?
@Kvgorp: d8 dat er een 2.2 liter blok in lag. en 2.0 liter benzine blok
Maw, ik heb al prijs, mijn nieuwe Skoda 2.0 TDI mag binnen, dit na mijn 1.6 TDI het maar 15 km heeft uitgehouden, doe zo verder VAG!!!!

BTW, even wat geschiedenis, zo is er een zeer groot Duits taxibedrijf die een heel wagenpark met 2.0 TDI’s op eigen kosten heeft moeten reviseren zonder dat VAG tussenkwam, wegens een probleem in de kop. De eerste 2.0 TDI’s hebben dus een fabrieksfout. Is nooit in het nieuws geweest…
He shit, dan moet ik met m’n Bugatti Veyron 2.0 TDI dus ook terug..
ps, nog wat geschiedenis, terugroepacties bestonden al lang voor toyota met de prius in het nieuws kwam, het feit dat toyota er mee in het nieuws kwam is duidelijk, Toyota, onkreukbaar, bleek niet feilloos… believe me, een gemiddelde toyota en jap is stukken betrouwbaarder dan een gemiddelde europeaan, geven de fabrikanten zelf toe… de reden dat ik toch voor europese auto’s heb gekozen de laatste jaren is dan weer een ander verhaal, maar believe me, mijn huidige skoda is écht mijn laatste europese troep, ik kan er al boeken over schrijven…
@Volvo_440_turbo: Heb jij gewoon pech of is de degelijkheid van die Skoda’s overrated?

Dacht altijd dat die moderne VAG skoda’s wel goeie value-for-money auto’s waren. Werkt en laat je niet staan, maar blijkbaar zijn jouw ervaringen anders!
@Volvo_440_turbo: Ik zal ook altijd Japans blijven rijden… ondanks die recall… en dankzij die recall moeten ze nu wel perfect zijn :)
@G-Ammo: Ignorance is a bitch…
@mopar: True ‘dat.. :)
@mopar: Ja? Waarom zou’k een ander merk gaan rijden als aan deze auto’s nooit iets is? They call that: Stupid.
@G-Ammo: Ik noem ’t liever subsidie.
De R53 MINI zoals afgebeeld onder het artikel heeft een compressor geen turbo ;)
james125 via iPad app
20% bijtelling Bugatti, ’s lands nieuwe vertegenwoordigersauto!
En wat rijd mijn MB c250 turbodiesel zo fijn met 743,158km op de klok heerlijk door:)
@mbevo: Kijk dat zijn pas kilometerstanden… Ik kan mij nog een artikel herinneren in de AW over 2e hands bijzondere auto’s. hadden ze eens een W124 250 TD uit 1991, in de aanbieding. dat ding zag er erg netjes uit, had alleen 1.024.000 km gelopen..
@toyotaprius: Ze zeggen niet voor niets een Benz koop je voor je leven;)maar ik denk dat ik nog een oldskool Mercedes-rijder ben:)
@mbevo: Vroeger maakte MB inderdaad onverwoestbare dingen… Een vriend heeft zo 5000km met een kapotte joint de culasse (koppakking noemen ze dat volgens wikipedia in Nederland :p) rondgereden. “Ja het rookt wat en ik moet er af en toe is olie bijgieten” was zijn commentaar… Auto is 100.000k km later verkocht met net geen 400.000km op de teller. Had hij nog makkelijk jaren mee kunnen verder rijden…

Tegenwoordig echter is het zoals bij alle automerken. Motor moet 200k km aankunnen, alles erboven is een bonus maar doen ze geen moeite meer voor. Dan verkopen ze je wel een nieuwe…
@mbevo: Houden zo, de old skool benzen.. Zijn de beste. volgens mij was de W123 destijds de beste auto ter wereld. Eveneens de W124. Alleen de vraag wordt er nu wel groter naar en dus ook de prijs, zal gaan stijgen.
Wat voor versie heb je eigenlijk? en bouwjaar?
@toyotaprius: De w123 is ook niet kapot te krijgen,en ook de w124 daarvan heb ik de E500 van gehad heerlijke auto

De C-klasse komt uit 98 dus net de facelift,het is een combi,in Desgino groen,en een Avangarde uitvoering

Verder heb ik nog een 190E 2,3-16v met 160,000km op de klok uit 1985,deze gebruik ik alleen voor meetings of mooi weer rijdjes
@mbevo: Wat was je ervaring met de E500? Dat is ook een van mijn favoriete auto’s uit de jaren 90. Prachtig! Wat voor een had je er dan? Ja en de 190 232 16V, ook al zo’n klassieker. Je hebt een goede smaak voor auto’s! :)
@toyotaprius: Sorry voor de late reactie,maar mijn ervaring met een e500 is heel erg goed en heerlijk verlopen,een monsterblok met luxe,beter kan je niet hebben,ik had een 91er nog niet de facelift,had hem full option (leer,alles elec,boordcomp) kleur was 2tone zwart en een lichtere tint grijs,deze heb ik ingeruild voor de 2,3-16v
Dank je wel,bent u ook een Mercdes liefhebber?
Is het genoemde blok in de Mini niet hetzelfde blok welke bij PSA als THP155 door het leven gaat? Zijn volgensmij blokken die vaker problemen hebben. Weet in elk geval dat de motor van de eerste DS3 die we als demo hadden de motor kapot had, THP euveltje. Verzoek om hem enkel te starten indien nodig, liefste even duwen als hij in de weg stond.
Ben inderdaad benieuwd of PSA ook met een terugroepaktie komt mbt de waterpomp?!
Piehh, dus we gaan een tijdje de bestelboessies missen hiero.
Gaat het om de Mini Cooper S (facelift) of de Mini Cooper D? Allebei hebben een turbo…
Beter dat ze het eerlijk toegeven en alles terugroepen, dan ze maar afwachten wanneer het bij ze fout gaat…

Toch, best wel dom dat het gebeurd… Maar het blijft mensenwerk.
Kijken of dit weer zo breed zal worden uitgemeten in de pers… Ik denk van niet.
@RRenault: in de pers ? Volg de Duitse pers maar eens…

wij praten over afwerkingskwaliteit , de duitsers over afleidingskwaliteit.
Nu gaan ze bij elk blok die ERG-klep afsluiten zeker. :mrgreen:
@Tommy2: EGR*
@Tommy2: Waarom denk je dat? En wat is er dan beter aan je blok? ik weet dat de EGR-klep met de uitlaatgassen afsluiten te maken heeft.. Maar verder? En kun je die beter wel of niet afsluiten?
@euro95: Door dat ding vernaggel je je eigen motor. Wij hebben hem destijds meteen dichtgezet en nooit gedonder meer gehad. Het is gewoon waanzin om vervuilde uitlaatgassen weer terug de motor in te sturen. Je kleppen worden vuil en de verbranding is niet optimaal. Toch rijden er nog veel mensen rond met een werkend EGR-systeem.
@Tommy2: Dank voor de uitleg! Gelukkig is mijn blacky gechipt met de klep dicht.
Goeiemorgen,
Ik vrees dat Skoda inderdaad overrated is…
Mijn broer heeft een octavia 1.9TDI octavia, daar scheelt om de haverklap ook vanalles aan.
De 1.6 TDI hadden we gekocht wegens de lage CO en de bijhorende lage belastingen in belgië, die viel onherstelbaar in panne dit al na enkele km’s, maar de dealer wou ons geld niet weergeven, hebben we een 2.0 TDI besteld, ding rijd goed en heel pretting, maar al twee maal dat ie niet wou starten, 1 maal de motor plots uitgevallen,soms moelijk starten, problemen met de boordcomputer, twee sensoren die niet naar behoren werken, die van de bijrijder of ie al dan niet de gordel aan heeft en de regensensor. Ik weet dat ik een perfectionist ben, maar door perfectionisme groeit mijn computerbedrijfje wel, hoe dat VAG zo groot is geworden is mij echt een raadsel want de VAG vervanwagens hadden ook allemaal mankementen, niet enkel electronica ook gewoonweg slechte bouwkwaliteit…
@Volvo_440_turbo: Leuk he VAG… Ik heb een aantal Golfjes gehad van het type V en dan met een 74 KW 19 TDI. Motor was goed, alleen wat er om heen zat. Het waren nieuwe auto’s, alleen ik was kind aan huis bij de dealer in Ede. dan weer dit, dan weer dat. Zelfs de metallic lak liet zonder enige moeite los. Nee, ik ben van VAG genezen. Ze hebben hele mooie auto’s, alleen de kwaliteit… En de garage in Ede deed echt hun best. Geen kwaad wordt over hun.
“Terugroepactie wegens motorproblemen” is ook wel wat overdreven. Gaat tenslotte om een leidinkje dat heel heel heel misschien barstjes kan vertonen.
@ speedie,
Stel dat jij een inhaalmanoeuvre aan het doen bent en jou blokje valt stil wegens te weinig dieselbrandstof… wat dan? Of zoals ik al eens met de 480 turbo en de octavia 1.6 TDI heb meegemaakt, motor valt stil op het linkerbaanvak van een vrij drukke autosnelweg. Dan lach je niet hoor…
Goh…. feed the mind-farts…
VAG doet het tenminste via een terugroepactie -vóórdat- er de één of andere Amerikaan zichzelf mee dood rijd.
Mijn W8 moet donderdag a.s. ook terug naar de dealer voor een terugroepactie. De 8 staaf bobines waren nog niet vervangen onder de terugroepactie van VW destijds, dit bleek nog niet afgemeld bij de fabriek. Niet slecht, 8x €120,= (ex. BTW) + montage, geheel GRATIS vervangen op een auto van 10 jaar oud. Gewoon blijven lachen… :P
@TSI-tje: tjsa ik zou ook maar blijven lachen als ik jou was. Toegeven dat het een onbetrouwbaar hok is waar jij 10 jaar voor moet afbetalen….gewoon blijven lachen! :)
Hmm heb nog niks gehoord, heb ook een 2.0 GTD(i) uit 2011.
Maar nog niks onder me auto zien liggen, behalve dan wat rubber :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).