Waarom deze auto een verkoopknaller moet worden

Auteur: , 45 Reacties

De enige reden om hem te laten staan bestaat niet meer.

Het merk Lexus is nog niet eens zo gek oud. Zoals je in dit artikel kunt lezen dateert het merk dat Mercedes naar het tweede plan moest verwijzen uit de jaren ’80. Dat was met de LS400 (en de op de Camry gebaseerde ES30). Je mag wel stellen dat de Lexus LS de ruggengraat van het merk is. Niet zozeer in verkopen (de SUV’s als de RX450 zijn veel populairder) maar als vaandeldrager van het merk. De afgelopen 4 generaties waren in Europa niet een groot succes. Waaraan dat lag? Het kan niet aan de prijs, het comfort, de prestaties of de uitrusting hebben gelegen. De LS kon zich redelijk goed meten met de concurrentie. We kunnen wel stellen dat de eerste vier generaties nogal saai waren. Gelukkig heerst er een ware revolutie in de designstudio’s van Lexus. Je kan ze mooi of lelijk vinden, maar saai is onmogelijk.

De nieuwe LS is dan ook eindelijk verlost van het spruitjesimago. Sterker nog, het is best een knappe limo. Ja, die grille is wat groot (komt toch een gele plaat voor) en de koplampen zijn wel erg ‘druk’ gestyled. Maar en profil is het een plaatje. Lange, glooiende en vloeide lijnen. Ergens komt de vergelijking met de Jaguar XJ bovendrijven. niet zozeer dat deze auto erop lijkt, maar wel hoe verfrissend een apart design kan werken.

De nieuwe LS komt er in drie uitvoeringen: LS350, LS500 en LS500h. De LS350 heeft een 280 pk sterke 3,5 liter V6 onder de kop. De LS500 heeft ook een 3,5 liter V6, maar dan met een biturbo setup, goed voor 415 pk. Als laatste komt er ook een LS500h en deze heeft óók een 3,5 V6. Zoals de ‘h’ al doet suggereren betreft dit een hybride, dus met een extra elektromotor. Waarschijnlijk komen alleen de LS500 en LS500h naar Nederland, gezien het feit dat de LS350 dankzij zijn hogere uitstoot duurder zou worden dan de snellere LS500h.



45 reacties

Prachtig! Vooral en profil met die Coupé achtige daklijn. Jammer genoeg geen foto’s van het interieur, dat is ultieme luxe…
@svenska_aeroplan_ab: Het kan zijn dat ik de enige ben, maar ik vind de cockpit van Lexus vaak juist erg tegenvallen…
Ik vind niet alleen de voorkant lelijk, maar de zijkant net zo. Alsof de voordeur, achterdeur, en achterscherm van drie verschillende auto’s komen. De achterkant gaat nog wel, maar dat lijkt weer te veel op een Toyota. Ook hiermee gaat Lexus het niet redden ben ik bang.
@lalancia: Zeg nu zelf; vrijwel geen auto in deze klasse is echt prachtig. De S ziet er sinds de facelift uit als een vis, heeft de a8 een grote bek en mist de 7 flair.
@LaLancia: ‘ook hiermee gaat Lexus het niet redden’?? In de meeste markten is Lexus het grootste Premium merk, zeker in de landen met veel volume. In Amerika hebben ze net BMW weer ingehaald en zijn weer de grootste…
@svenska_aeroplan_ab: @LaLancia vergeet voor het gemak even alles buiten Europa.
@granlusso:
Alleen in de VS kan Lexus wel meekomen qua aantallen, daarbuiten niet.
@svenska_aeroplan_ab:
Om te beginnen gaat dit artikel, en dus ook mijn comment, over de LS, niet over Lexus als geheel. Kijkend naar het segment waarin de LS opereert, dan zie ik het nieuwe model nooit naar de aantallen van de Duitse Drie opklimmen:
Wereldwijde verkopen 2017 q1 (via Jato):
#1 S-Klasse: 18216 (weliswaar incl. coupe/cabrio)
#3 7 Serie: 14540
#7 A8/S8: 4409
# LS: 1474
Dan ter vergelijking nog even de verkopen van de merken als geheel:
MB: 625000
BMW: 502000
Audi: 436000
Lexus: < 284000 (staat niet in de top 20, dus heb geen exacte cijfers)

Dus nee, ik denk niet dat de LS het gaat redden tegen de Duitse Drie qua aantallen.
@LaLancia: Nee de laatste “Lancia’s” trokken volle zalen …..
De Thesis en Delta waren wel fraai maar de rest…..
@seicilindri:
Ik zie niet in wat Lancia met dit artikel te maken heeft.
@seicilindri: op de persoon spelen terwijl hij cijfers en bronnen aandraagt? Erg constructief..
@rrvliet: Dan heb je toch niet goed gelezen.
Mijn reactie is een reacrie op LaLancia’s bericht van de 12e dat hij de Lexus niet mooi vind. Dat mag hij uiteraard vinden maar is wel een subjectieve mening. Als je dan Lancia in je naam hebt durf ik gerust even mijn mening over de laatste Lancia’s in die klasse te geven . Lijkt me net zo relevant. Zijn reactie met de getallen kwam pas 6 uur later. Daar wil ik ook wel op reageren hoor. Dat is allemaal prachtig uitgezocht maar heeft te maken met het verleden. Met deze auto wordt naar de toekomst gekeken dus oude cijfers zijn dan minder relevant lijkt me. Overigens geloof ik ook niet dat deze Lexus daar een ware revolutie in zal ontketenen want autokopers in het algemeen zjn kudde volk en zodra het afwijkt van wat ze kennen en het niet zwaar gesubsidieerd wordt (althans in NL) kopen ze het niet . Zo voldoende beargumenteerd ?
IAA begint pas donderdag toch? Neem aan dat het nu open is voor alleen pers?
@ariif: klopt zoals altijd
@ariif: niet alleen voor de pers. Voor iedereen die een extra duur kaartje koopt.
Hoopte op de 5liter V8 in de 500 maar ergens snap ik de geblazen 6pitter ook wel. Veel meer koppel onder in.
@kennone: Die komt nog, in een Twin Turbo setup
@svenska_aeroplan_ab: als 600 dan?
Het probleem van Lexus wordt al in de tekst verwoord: “Ergens komt de vergelijking met de Jaguar XJ bovendrijven ” ergo, de wagen heeft te weinig persoonlijkheid.
En dat is eerder het probleem van de grote Lexi, ze mogen technisch superieur zijn ze stralen niet.
@desjonnies: dat is toch niet wat hij zegt? Hij komt overeen met de XJ omdat ze beiden een verfrissend design hebben, niet omdat ze esthetisch op elkaar lijken.
Die grille is toch veel te wild voor het type kopers waar zij zich op richten. Toch liever de s klasse op mn pad
10 x mooier dan de nieuwe A8.
De grote grill verpest het geheel voor mij een beetje. Want buiten de te grote grill om vind ik dit wel een prachtige auto.
@viezefreddyw: daar komt nog een enorme gele plaat op, valt die grote grille ook minder op..
Met al het elektro-geweld vanaf 2018 (VW, Audi, Tesla, Volvo etc etc) toch een beetje fossiel van de toekomst. Paradigma shift … buckle up
@mlut: Lol! Ze hebben het uitgevonden vriend… Laatst was er nog een mooi reactie van Lexus toen Volvo trots zei dat al 4% van hun Europese wagenpark voorzien is van enige vorm van electrificatie. ‘Goh, bij ons 99%’, zei Lexus. Man, de rest komt net kijken…
Die grill, Audi A8 een grote bek, dan is dit jaws.
Als ik eerlijk ben vind ik de zijramen te hoog, iets minder hoge ramen zou beter ogen vind ik.
Mooiste auto in zijn klasse
Ze hadden beter gewoon 350 pk en 500 pk kunnen aanhouden, aangezien zijn concurrenten dat ook hebben. Daarnaast de hybride op 550 pk houden bijvoorbeeld.
Die grrrrrrille…
Ik vind hem leuk. Ach die grille, ik zie het probleem niet zo. Vroeger had je mega grote grilles met de koplampen erin verwerkt op auto’s. Zeurden we toen ook over de de grootte van de grilles?
via iPhone app
@blackbaron: niet de grootte maar de vorm…
Dit ontwerp past niet bij het segment. wellicht dat het op een hatchback helemaal de blits is.
@jorden: Dit is precies hokjes denken wat jij doet. Als je altijd zo blijft denken komt er nooit verandering of iets speciaals. Dan blijft het maar saai. Zeer dikke bak die juist anders is dan de duitsers.
Dit is de eerste keer dat ik zo’n Lexus of uberhaupt een Jap serieus zou kunnen overwegen. Nette auto en imho wel een leuke grille, jammer dat er een plaat voor moet. Verfissend design.
Ik vind de XJ wel nog net even mooier maar een Mercedes is best saai en een Audi A8 zou ik nog niet cadeau willen hebben.
Ze zijn leuk bezig daar bij.Toyota maar ben wel bang dat het wel weer niet beloond zal worden hier want stel je voor dat je afwijkt van de massa
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Als je in die prijs gaat kijken wil je gewoon een ergonomisch perfecte cockpit met een simpele en intuïtieve infotainment bediening. Wat de Duitsers zeg maar wel prima op orde hebben. Dat heeft Lexus eerder genekt me dunkt..
@cloverleaf: ik kijk wel in die prijsklasse en dat interesseert me geen moer. Interieur is voor mij heel belangrijk, daar breng je nu eenmaal meer tijd door dan aan de buitenkant en ik vind het belangrijker dat de vormgeving “spannend” is en niet zo standaard
@seicilindri: huh, had je t tegen mij?? 😏
@cloverleaf: ja , ik haal je stelling ff onderuit dat iedere koper in die klasse zo’n vervelend ergonomisch BMW interieur wil…
@cloverleaf: Vergeet niet dat dit, samen met de LC Coupé, een volledig nieuwe generatie Lexus is. Geloof me, dit interieur is echt next-level. Ook vergeleken bij de concurrentie! De LS krijgt een head up display die zo ongeveer de hele voorruit inneemt, handbewerkt glazen afwerkingspanelen (optie van 15.000,-…), handgevouwen zijden deurpanelen, shiatsu massage, ga zo maar door… DAT telt in deze klasse, niet de tomtom.
Als ik het geld had, dan bestelde ik er gelijk een met de dikste motor en luxste uitvoering. En dus dan alleen nog maar te hebben gezien op deze fotos
Nou, de enige reden die ik heb om hem te laten staan, is dat ik hem niet kan betalen!

Mooie auto hoor, als het interieur ook zo mooi is, dan is het inderdaad een topper.

Zou toch nog een lastige keuze worden: Maserati Ghibli is ook top, dikke Cadillac is leuk, Jaguar ook mooi, maar zou het niet winnen bij mij. Misschien een Infiniti? Mercedes S is natuurlijk ook een hele mooie en goede auto, maar die heeft iedereen al. BMW 7 vind ik ook mooi, maar ja toch wel duur. En Audi? Duf en komt er bij mij sowieso niet in.
@henkp1: Ghibli? Die past er 2x in! De nieuwe LS is langer dan een verlengde S klasse… QP dan misschien?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).