Wat doen deze lichtgevende gordelunits?

Auteur: , 71 Reacties

Mogelijk uw leven redden. Ze maken namelijk deel uit van Mercedes' PRE-SAFE® actieve gordelaanspanners.

Het systeem is ontwikkeld voor op de achterbank van een Mercedes, en bevat een handig nieuwigheidje: de klikbevestiging/gesp verbergt zich automatisch in de zetels. Op het moment dat je de deur opent komen ze te voorschijn en nadat je je gordel er in hebt geklikt verdwijnen ze weer. Dit is niet alleen estetisch beter, het schijnt je onderlijf ook wat vaster in te snoeren.

Voor mensen die te stom zijn om het punt te vinden waar je je gordel inklikt (hoe noem je dit, een gesp?) heeft Mercedes zelfs nog lichtgevende pijltjes gemaakt. Mooi spul. Uiteraard zijn de gordels ook zelfaanspannend: op het moment dat er een ongeval dreigt te gebeuren zetten ze zich zelf schrap, waardoor het risico op letsel verminderd wordt.

Het systeem komt naar Mercedes’ productiemodellen, en wij verwachten het als eerst in de nieuwe S-klasse, wat altijd en proeftuin voor nieuwe veiligheidsdingetjes is.



71 reacties

tsja,…. wat moet je hier nu op zeggen.
wel slim..
@MAB: eerder ‘we weten het ècht niet meer’ en kunnen dit als laatste vinding breeduit verkopen aan de wereld….
@Megakix: ja, daar kan ik niks aan toevoegen
@Megakix: haha ja zo kun je het ook bekijken, ze moeten iets verzinnen om er geld voor te vragen.
Maar dat slijt dus de hele tijd tegen je leer aan?
@Stender:
Je hebt gelijk!
Wat gigantisch stom van Mercedes.
Dat ze daar niet aan gedacht hebben…
@Hubert: dat hebben ze wel:)
@lambo4all:
Duh…..
@Stender: Tegen de tijd dat het leer in een Mercedes is versleten, liggen jij en de drie daaropvolgende eigenaren al lang aan de verkeerde kant van het gras. ;)
@SDM: +1
@SDM: aan de verkeerde kant van het gras?
@Stender:

je doet meer slijtage met je kont en rug tegen de stoel als zo’n ding dat af en toe even heen en weer schuift
WOW, straks zullen veel mensen hun A8 of 7-serie inruilen voor de nieuwe S-klasse…
Das auto
@serkiejj: tis geen volkswagen hoor.
@mazdarx8: hij bedoelt Das Haus
Jaa leuk, maar denken ze nou echt dat mensen hierdoor opeens een mercedes willen?
@audi18: met deze vraag maak je een definitief einde aan de mythe dat domme vragen niet bestaan…
@kingbenzai: het was sarcastisch -_-
@audi18: dude..
Bijna zo irritant als de rode vuurtoreninstallatie die je in sommige oude Volvo’s op het dashboard tegenkomt..

Hebben nieuwere ze ook eigenlijk, die units die je snoeihard aan en uit hoord klikken?
@baasbas: dat snoeihard klikken daar weet jij helemaal niks over want het zit nog niet in productiemodellen. en zo te horen zit je nooit in een mercedes want alles maar dan ook alles werkt daar zoals het hoort tewerken. dus alle domme opmerkingen waar bijdehante ventjes 10 seconden over hebben gedacht daar zijn zij ook opgekomen en hebben gezorgd dat dat niet gebeurt.
@lambo4all: Tip: lees eerst de tekst voordat je er op gaat reageren…

Als je dat had gedaan dan had je gezien dat ik nergens zeg dat hij hard zal klikken in de Mercedes…

Je had wél kunnen zeuren dat ik hoord met een t moet schrijven..
@baasbas: “Hebben nieuwere ze ook eigenlijk, die units die je snoeihard aan en uit hoord klikken?”
wat staat hier???
@lambo4all: Nou vooruit, omdat jij het bent nog maar een keer dan:

Bijna zo irritant als de rode vuurtoreninstallatie die je in sommige oude Volvo’s op het dashboard tegenkomt..

Hebben nieuwere ze ook eigenlijk, die units die je snoeihard aan en uit hoort klikken?
@baasbas: Die harde tikjes die opeens minder snel gingen als je de richtingaanwijzer aanzette? Is tegenwoordig net als bij elk ander merk een elektronisch geluid geworden. Vraag me wel af of die in een Volvo door blijft gaan, bij andere merken stopt hij na een tijdje met piepen.
@RoT___: Haha in een 240 moet je je achterwerk van de zitting tillen om die sensor voor de gek te houden… Maar die stadionlamp die in het dashboard knippert is zo irritant dat je je gordel vanzelf wel om doet (of de sensor in de zitting loskoppelt)
@baasbas: Sensor voor de gek houden kan in de auto’s van nu ook, zolang de stoel leeg is krijg je geen gordelmeldingen. Sensor staat wel licht afgesteld, een laptoptas op de passagiersstoel mikken is er niet meer bij.
@RoT___: ping geluid komt gewoon uit de 8 speakers en gaat luider en sneller naargelang de snelheid. Het gebeurd vaak dat iemand op de achterbank zijn gordel in de verkeerde gesp (middelste) probeert te steken. Die past dus niet en dan begint het te pingen! Stopt pas als je de juiste gordel insteekt.
wahaa! de deur wordt ter demonstratie vastgehouden door een man in een witte jas!
Ja?
Misschien was het Tampert wel.
Weer iets wat kapot kan gaan bij Mercedes…..
the-budel-guy via iPhone app
Hoe hebben we oooooooit zonder gekund.
@the-budel-guy: Echt he? Vooral in het donker, als je de deur open moest houden zodat de lamp aan bleef, omdat je anders op de tast moest voelen waar dat ding zat.
Hoppa! Mooie uitvinding! Ondersteboven in het kanaal belanden, hopen dat de ‘gesp’ nog terug omhoog komt en anders heb je altijd het lampje nog die je onder water kan zoeken…..vraag me niet hoe ;)
@christian85: dan nog de vraag of je dat dog los kan krijgen… Elektronica.. *zucht*
@christian85: Hebben de hulpverleners eindelijk je auto open gekregen (want, automatisch vergrendeld, veilig!), zitten ze weer met de gordel te rotzooien…
Bij BMW hoor je een geluid, als je je gordel niet vast maakt. Lijkt me beter dan zo’n lichtgevende pijltje overdag ?
Liever monteer je hem in het tussenschot, dan kan je hem zelfs nog beter afwerken. Precies in een irritant hoekje lijkt me ook niet lekker zitten.
@bempi:
Overdag een geluidje, ’s avons een lichtgevend pijltje.
Het beste van 2 werelden.
@bempi: Heel irritant dat geluid, maar dat heb je tegenwoordig in bijna elke auto, of niet?
@kaasboerin: Gordelpiepjes schijnen bonuspunten op te leveren op de crashtest, zoiets dacht ik in elk geval ooit gelezen te hebben.
“(hoe noem je dit, een gesp?”

Dat heet een slot.
Ik ben zo benieuwd naar de nieuwe S-klasse. Ik vind alleen al die auto de trip naar Geneve waard.
Premium hoor,
@raphael

Voor zeker :)

Vind de huidige niet zo geslaagd, denk en hoop dat hij veel stijl -elementen weg gaat hebben van de huidige ( nieuwe ) CLS.
@MLTB: Wat mij vooral enthousiast maakt is het feit dat Mercedes met de nieuwe S-klasse ook het Maybach publiek wil behouden. Ik verwacht dus dat ze meer richting Bentley Mulsanne/Flying Spur gaan ipv Audi A8 en BMW 7. Een beetje zoals de ‘Grosser’ in de jaren ’60.
het is nu wachten op de eerste verhalen dat er complete kindertjes in verdwijnen.

wel gaaf dat als je een keer terugkomt van de stort of vakantie je je gespen(?) niet per ongeluk onder de ba…oh S-klasse, laat maar.
Weer 2000 euro bij die basisprijs ( die al niet laag ligt ) voor iets waar niemand van wakker ligt .
Ik wacht nog altijd op een systeem dat ik geen halsbrekende toeren uit moet halen om de klikkers aan de goede kant van de bank te krijgen als ik hem terug klap. Zeker met een 3-deurs is het een enorm gezeik daar je half in de auto moet gaan staan.
Goed punt! Herkenbaar ook..

Als ze daar toch naar kijken, laat ze dan ook maar de hoofdsteunen van de achterbank meenemen. Die moet je uit de achterbank halen om hem plat te klappen, maar dat gaat niet als de rugleuning rechtop staat. Dus dat moet je voor elkaar zien te krijgen door de leuning nog halverwege schuin te houden
Wat nou als je ondersteboven in een donkere sloot in je gordels hangt?
Ik denk dat MB toch een punt heeft (dat is geen slechte woordgrap)
Even een relevante vraag: waarom zijn er altijd mensen die het presteren om voordat ook maar een onafhankelijk persoon dit systeem heeft getest het al afdoen als onbetrouwbaar en onveilig, vanwege de extra electronica?
Ten eerste, als je in het water terecht komt kan je beter gebruik maken van een lifehammer, om daarmee de ruit door te tikken en de gordel door te snijden. Want op zo’n moment is het lastig zoeken naar het gordelslot. Dat geldt dus zowel auto’s met als zonder dit systeem.
Ten tweede: Wat denk je dat mensen zeiden bij de introductie van de airbag, ESP of ABS? Precies hetzelfde als de mensen die hier nu ook negatief durven te reageren. Dus: electronica is onbetrouwbaar, op het moment supreme laat het vast afweten, airbags kan je in stikken etc. Elk merk(!) maakt nu gebruik van deze systemen. Niemand heeft het meer over die onzin die ook bij de introductie werd gedacht.
Laten we nu eerst maar eens afwachten, ipv bij voorbaat al te zuchten op de electronica of het wel terug omhoog komt op het gewenste moment!
Verandering, het blijft moeilijk voor een mens. Niet voor niets is verandermanagement een vak apart.
@mercs:
Ik ken zo iemand met een R klasse waar van één zekering gesprongen was, enkel in garage’s kunnen ze een nieuwe steken en de wagen wou uit “veiligheid” de helft van de elektronica niet meer gebruiken zo wou de automaat niet meer schakelen en heeft hij eerst naar huis en dan naar de MB dealer mogen rijden in eerste aan 30km/uur

En mijn tante kwam uren vast te zitten in haar volvo toen de batterij kapot was (was niet zo in het starten) en ze de motor uit legde, de elektronica vergerendeld de deuren automatisch en om ze te ontgrendelen moet je op een knopje drukken dat niet werkt zonder stroom

Daarom ben ik gelukkig dat de enige elektronica in mijn wagens in het audio systeem zit (dat ik zelf geplaatst heb)
@six-trey: Tijd voor een Volvo 240 zeg ik! Niet kapot te rijden die dingen..
Tja, veiligheid begint bij de details zeggen ze wel eens.
Mooie dingen! Beetje veiligheid, maar oogt ook gelijk een stuk mooier als je in de auto zit :D
@Thijsj: daar let men ook op hé
@bmwmaaktrijdengeweldig: is dat sarcastisch? want ik denk vaak genoeg bij mezelf dat die gespen enorm lelijk zijn en dat ze daar niet eens wat aan kunnen doen. Of ik zal wel autistisch zijn ofzo..
@Thijsj: Haha nou ja ik heb er nog nooit opgelet :P
@bmwmaaktrijdengeweldig: Nou ik zou zeggen: let er eens op dan ;)
Het is maar een matige ontwikkeling, het is eerder een luxe dan een noodzakelijkheid. Al is zo’n gordelspanner bij een ongeval dan wel weer onmisbaar.
Op het moment dat je de deur opent komen ze te voorschijn en nadat je je gordel er in hebt geklikt verdwijnen ze weer…. Ok, en hoe doe je jezelf dan terug los?
Ik mis blijkbaar iets….wat heb je eraan dat die dingen verdwijnen als je niet in de auto zit….?
@p993: Nou, als het verdwijnt als je het om hebt waarom zou je het dan ook niet laten verdwijnen als er niemand zit? Het is esthetisch gezien aantrekkelijker.
Slim hoor
Moet het toevallig niet ‘esthetisch’ zijn ipv estetisch? Lijkt me beter iig.. :)
Lichtgevend gordelunits en pre safe gordelspanners had de Lexus LS460 al, 6 jaar geleden. (niet erg vernieuwend) Overigens ziet het er in de Lexus mooier uit.
Dat de gordelunits wegvallen in de stoel is wel een mooi systeem. Nu moeten ze er alleen uit komen als er iemand opzit.
Volvo blijft het veiligst omdat ze de autogordel hebben uitgevonden, Al moet ik toegeven dat ik gek ben op gadgets en dat dit wel best grappig gemaakt is.
@dennis245turbo: Omdat ze de autogordel hebben uitgevonden is Volvo het veiligst? Sowieso praat bullsh*t want de eerste autogordel werd in 1956 door Ford geïntroduceerd.
Volvo heeft in 1959 de DRIEPUNTSautogordel ontworpen.
@pieter184: De S-Klasse had in 1971 al gordelspanners en dat de Lexus lichtgevende gordelunits had is ook niet belangrijk. Het gaat hier om de combo: Lichtgevend + ‘de klikbevestiging/gesp verbergt zich automatisch in de zetels. Op het moment dat je de deur opent komen ze te voorschijn en nadat je je gordel er in hebt geklikt verdwijnen ze weer.’

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).