10 dingen die je MOET weten over Ferrari F12berlinetta

Auteur: , 62 Reacties

Dat de F12ichbineinBerlinetta nagelnieuw is, maar liefst 740 pk en 690 Nm heeft, in 8,5 seconden uit stilstand naar de 200 sprint, en een topsneheid van 340+ km/u heeft, dat wisten we al. Maar er zijn nog legio andere noemenswaardigheden over Ferrari's heetste V12 ooit. Kijk maar.

Prijs
Om en nabij de 225.000 euro exclusief belastingen. Leuk als je in een belastingparadijs woont, maar in Nederland komt dit neer op 370.000 euro inclusief. Is dat veel? Als je er van uitgaat dat de 599 GTB dit jaar voor 404.704 euro in de prijslijst stond niet (de FF doet 372.377 euro). En het is ook nog minder dan een C-klasse coupe van Brabus. Eigenlijk gewoon een koopje dus!

Beschikbaarheid
Het gaat een lange zit worden voor de potentiële eigenaren. Volgens de eerste berichten zal de eerste F12berlinetniet pas eind 2012 uitgeleverd worden.

12 aluminiumlegeringen
Zoveel verschillende alu-mengsels zijn toegepast bij de productie van Ferrari’s nieuwste (en hier komt wellicht de naam vandaan?). Het merk meldt bovendien trots dat sommige hiervan nog nooit eerder in de autoindustrie zijn toegepast. Daarnaast is het zwaartepunt verder verlaagd en kent de F12 een ideale gewichtsverdeling: 54% achter, 46% voor.

200 bar
De inspuitdruk van de 6262cc grote V12. Dit powerhouse is pas buiten adem op 8.700 tpm, en zijn maximumvermogen haalt hij bij 8.250 toeren. Even snel rekenen leert ons dat de V12 118 pk/liter haalt, een hele prestatie. Van het maximumkoppel (690 Nm) is al 80% vanaf 2.500 toeren beschikbaar.

1.140 milimeter
Het totale loopvlak van de banden. Voor meten ze 255/35 ZR 20 9.5J en achter 315/35 ZR 20 11.5J. Maar aangezien alle kracht naar de achterwielen wordt gestuurd, moeten alle 740 pk’s door 2 keer 315 mm worden weggewerkt.

1:23 minuten
Niet alleen zit je volgas al bijna op de 100 eer je tot 3 hebt geteld (je kunt theoretisch in 1:23 minuten meer dan 26 keer 0-100 doen), 1:23 is ook de rondetijd die Ferrari’s testslaaf op Fiorano met de F12 heeft neergezet. Dat is sneller dan de Ferrari 599 GTO (1:24), Enzo (1:24.90) en 458 Italia (1:25). Eigenlijk doen alleen niet-straatlegale racers het vlotter, zoals de 458 Challenge (1:16.50)

123 kg
Nóg een 1-2-3’tje, maar dit keer gaat het over de downforce die de F12 genereert bij een snelheid van 200 km/u.

398 mm
De maximale diameter van de volledig carbon-keramische stopschijven (ho-ijzers kunnen we ze niet noemen, wegens gebrek aan ijzer). Vooraan meten ze 398 x 223 x 38 mm, in de achterwielen zijn ze 360 x 233 x 32 mm.

1.525 kg
Het allerlaagste drooggewicht van de F12, inclusief alle lichtgewicht-opties (bijv. de stoelen). Dit is 50 kg lager dan dat van de Aventador, zijn Lamborghini-concurrent. Vul je de auto met vloeistoffen, dan stijgt het gewicht naar 1.630 kg. In de brandstoftrank past 92 liter, wat gelijk staat aan zo’n 68 kg aan gewicht (uitgaand van een soortelijk gewicht van 0,74 kg). Dat betekent dat er nog zo’n 37 kilo aan motorolie en koelvloeistof bij gaat.

Brandblusser
Voor zover wij weten levert Ferrari zijn nieuwe modellen nog steeds niet standaard met brandblusser of sprinklerinstallatie af. Ze zeggen wel eens áls het kalf verdronken is dempt men de put’, maar in Italië zijn ze kennelijk dol op verzopen kalveren. Hoeveel Parijse parkeergarages moeten nog sneuvelen voordat ze eindelijk die stap maken?

Tot slot hebben we nog een mooi rijtje promovideo’s voor je. Ga hiervoor naar autojunk.




62 reacties

wat is dit een extreem vette auto.. ik wil het gewoon bijna geen auto meer noeme
Doe toch maar een Aventador voor mij
@Roelio: Eeb Aventador is een ‘hardcore’ sportwagen, dit moet je meer als een snelle GT zien. De Enzo opvolger word wel meer een Aventador concurent.
james125 via iPhone app
Leuk stukje, maar ik vind niet dat je dit moet weten.
Wachten tot eind 2012 zou ik doen
€372.000 is dan nog best goedkoop als de 599 €404,0000 koste
@trisx: in normale landen, zoals alle andere landen kost deze auto 2 ton, he.
@meneersander: oke, 225K
@meneersander: maar bijna alle rijke mensen hebben iets met belastings ontduiking/paradijzen/ambtenaren/…
Dus dat moeten ze wel gedaan krijgen, scheelt je toch een ton.
trisx via Android app
@meneersander: ja maar daar wonen wij nieteens
Pikzwart, met matte velgen. Kom maar op, 740 pk, doe normaal!
Nog een 1-2-3; Vergeleken met de 123d wordt deze auto een flop qua verkoop.
heel mooi stukje, ben ik van overtuigd..

heb het toch maar over geslagen om direct te vermelden dat ik verder eigenlijk helemaal niks WIL weten over dat gedrocht..
@dennisr: eens benieuwd hoe lang je deze mening gaat volhouden! Hij kon mooier, maar iedereen knielt toch ook voor de lelijke GT-R?
740pk & zo’n mooie gewichtsverdeling, de records gaan er aan hoor!
@vale46: GT-R ben ik ook geen fan van ;) ik heb het liefst dan de oude Skyline! :D dat is pas een wagen.. die nieuwe kan ik ook weinig mee en zal ik dan ook nooit kopen..

oudere auto’s ga ik steeds meer waarderen..
@dennisr: ik kniel ook niet voor de GT-R, maar ik respecteer hem enorm!
Oud is wel leuk, maar voor pure snelheid is nieuw beter.
Als je bij de lancering van de Enzo zou gezegd hebben dat binnen 10 jaar er een GT sneller rond een circuit zou gaan als de Enzo.
Iedereen zou je voor gek verklaren!
@vale46: ik niet, dat is logisch.. oer 10 jaar word de Veyron ook verslagen..

en pure snelheid.. tja.. een Skyline krijg je ook wel 700pk uit als je maar genoeg geld hebt :P

moeilijke discussie :)
@dennisr: ik heb geen glazen bol, maar een 2WD gran turismo zie ik nog geen 431 km/h halen binnen 10 jaar.
Dat zou willen zeggen dat deze F12 nog bijna 100km/h sneller moet worden!
Ik denk dat ene Mr. Koenigsegg daar met de eer zal gaan lopen.
Als ze een stukje rechte plate weg ter beschikking krijgen toch..
@vale46: hehehhe ik moest lachen toen ik zag dat je Enzo in de woord nam doe dat vaker we moeten @dennisr: overhalen betreft de Enzo :P
Eeb hete bak ,with external combustion engine?
Hij is ook nog eens goedkoper dan een C klasse van Brabus, oke die Brabus zal nog exclusiever zijn, en zal alleen gekocht worden door mensen die deze auto al hebben.
@sir_smokalot: ik ga effe mierenneuken hoor, maar oppervlakte(dat met die banden) moet vierkante milimeter zijn.

OT:
Je hart slaat toch net ietsje sneller bij het lezen van deze cijfers :)
40cm remschijven FTW!
integralechubasco
een laag gewicht is niet het belangrijkste…
de juiste wieldruk, daar wordt het spel gespeeld en daarom is de nissan gtr zo goed…
@integralechubasco: Bij mijn weten is laag gewicht weldegelijk belangrijk. Traagheid enzo… (bij versnellen, remmen, bij bochten, …)
integralechubasco
@Freude_am_Fahren: dat is wat ik bedoel… ik zeg ook niet dat het niet belangrijk is. Ik wijs alleen het onderscheid aan van de juiste wieldruk (met de juiste bandenmaat) waarin de nissan excelleert terwijl de auto zelfs een hoger gewicht heeft dan de nieuwe ferrari.
@integralechubasco:

@integralechubasco:

Dus als ik het goed begrijp rijdt Ferrari rond met de verkeerde bandenmaat ?

Gewichtsverdeling is doorgaans wel goed bij Ferrari, iig niet veel verschillend van de Nissan GTR. Dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Of zou Nissan als dat vermogen en koppel gewoon zeer effcient en effectief op de weg krijgen, door hun geavanceerde AWD systeeem ?

Ik denk het wel.
@anakiet:

Met 1 keer reply is het ook duidelijk ;)
integralechubasco
@anakiet: wieldruk in combinatie met de juiste bandenmaat… daar gaat het om…
wieldruk dus de verhouding van het gewicht op de wielen met de inertie van de gehele wagengewicht wat weer samenwerkt met de zwaartepunt van de auto. Ik zeg niet dat ferrari dat helemaal verkeerd heeft, dat moet nog blijken uit de tests, ik zege alleen dat nissan dat ‘spot on’ heeft met de gtr…
@integralechubasco:

Ik zeg dus dat Ferrari dat ook alllemaal heeft.

Maar geen dikke turbo motor met dik koppel en zeer geavanceerde AWD.
Met name daarom is dat ding zo snel.
Je kan wel leuk een V8 maken die 570 pk levert bij gaziljoen toeren, maar daar heb je niets aan als je het niet op de weg krijgt.

Kan je wieldruk nog zo perfect zijn, 570 pk kan je niet kwijt op de achterwielen als je bvb een bocht uit accelereert.

Nogmaals (ik kan ook herhalen) de GTR krijgt zijn vermogen en koppel veel effectiever en efficienter op de weg dan bvb een 458 door zijn AWD

De GTR benut de voordelen van AWD optimaal, zodat deze veel zwaarder wegen dan de nadelen van AWD en is daardoor dus superieur aan RWD.
integralechubasco
@anakiet:
Je kan wel leuk een V8 maken die 570 pk levert bij gaziljoen toeren, maar daar heb je niets aan als je het niet op de weg krijgt.

Ik denk dat de ferrariblok zonder turbo’s een aantal voordelen heeft ten opzichte van een turbomotor met eensoortgelijk vermogen, namelijk de gasrespons is directer, het koppel bij een hoger en een lager toerengebied is hoger. De koppel bij maximum vermogen licht bij een turboloze motor veel hoger daardoor heeft de turboloze motor een veel breder koppelgebied, Dat komt met name tot uiting op het circuit waarin je soms koppel bij een laag toerental en soms koppel bij een hoog toerental nodig hebt. Op het circuit is daarom de turboloze motor nog steeds preferabel.

Het koppel bij een middentoerengebied is bij de turbomotoren hoger. Moderne turbomotoren hebben een goede koppel over een steeds groter gebied daarin worden ze steeds beter.
integralechubasco
@integralechubasco: foutje.. de koppel bij een maximum toerental, niet de koppel bij een maximum vermogen…
@Freude_am_Fahren: voor de sprints niet. Op een circuit weer wel.
@amgpowerrr: Een laag gewicht is inderdaad vooral belangrijk als het om rijeigenschappen op circuit gaat (remmen, bochten nemen,…), daar doelde ik ook op.
Al heeft het ook wel invloed op de acceleratietijden voor zover is weet.

We weten allemaal dat sportauto’s best niet met overgewicht kampen.
Leuke specs, lekker breed achterbandje. Daar kan bijna de gemiddelde bandbreede 2x in.
Ja, hoe meer ik ‘m zie, en vooral hoe meer ik ‘m hoor…
Ik verkies deze boven de Aventador, een patserbak in vergelijking met deze F12berlinetta.
Nu maar hopen dat de Enzo-opvolger niet in de weg staat van een F12berlinetta GTO.
‘je kunt theoretisch in 1:23 minuten meer dan 26 keer 0-100 doen’
Kan deze auto in milliseconden van 100 naar 0?
@chielll: 26 auto’s kunnen in estafette van stilstand tot honderd accelereren. Theoretisch eigenlijk.
kroegenpraat ..

anyway .. zijn ze al over op een ketting of zijn nog aan het kutten met distributieriempjes die om de 15.000 km vervangen moeten worden ??
118pk/liter hele prestatie?
mijn Opel GT 2.0 heeft 264 pk.
264/2=132 pk per liter bitchesss!:P
@spoonerz:

maar jij hebt dan ook een exclusieve auto ..
stuk exclusiever dan zo,n rooie gillende keukenmeid iig ..
@lincoln: Ja precies;)
@spoonerz: N/A wel ja, niet met turbo
integralechubasco
@spoonerz: voor een 12 cylinder met een groter draaiende massa (massatraagheid of inertie) is deze verhouding wel goed te noemen al zegt een pk/l verhouding meer over de engineering effort dan over de werkelijke effectiviteit van het vermogen van de motor. De drehfreundlichkeit en de ansprechverhalten zullen hervorragend sein, das zu jedem fall.. Der sound soll ach affensau sein…
Wat een flutding, niet eens een brandblusser. Dat zou toch wel moeten.
Voor dat geld zou ik een hele leuke andere auto kopen. Blijf deze maar niks vinden
Vind het juist een van de mooiste Ferrari van de huidige generatie.
Wat een gave auto! Ferrari heeft zichzelf overtroffen. Ik denk dat de aventador sv niet meer lang op zich moet laten wachten, deze f12 maakt het hem al moeilijk. De f70 maakt gehakt ervan
Loop er niet warm voor,maar de ferrari zelf wel na 1500km
begin al te wennen aan de achterkant! WAT EEN DING!

liever dan Aventador. denk ook dat deze beter klinkt.
@jrmpower24: je vergelijkt dat ook appels met peren.. Geluid is een kwestie van de uitlaatlijn aanpassen. Beide v12. Denk dat een goede uitlaatspecialist ze beide hetzelfde kan laten klinken..
@jeffreym3: klopt, maar daarom klinkt de een wel beter dan de andere.
@jrmpower24: Uhm, nee. Ik typ juist dat een goede uitlaatspecialist ze hetzelfde kan laten klinken. F1 auto’s klinken ook allemaal hetzelfde ondanks dat er verschillende merken motoren worden gebruikt.
@jeffreym3: JOW! jij bent echt bij de hand!
Dit heb je in je vorige reactie ook al gezegt.
Lees mijn reactie nog maar eens en vertel mij wat er niet klopt.

heel veel succes er mee.
Men spreekt steeds van “de ideale gewichtsverdeling”. Toch vreemd dat daar iedere keer weer andere cijfers naast staan. Voor deze onaardse godin van de weg is het blijkbaar 46-54%.
@alfatje: Ideaal is 50:50, maar als het er niet ver van ligt zegt men dat ook wel eens.
Deze heeft een zeer opmerkelijke verdeling, omdat het een front-mid engine is maar toch meer gewicht op de achterwielen heeft. Ideaal voor een GT!
@vale46: Is dat zo? Misschien is meer gewicht in de kont wel veel gunstiger dan 50/50
@jeffreym3: Zoals ik zei..
@vale46: Jij hebt het over ideaal voor een GT. Maar meer gewicht op de kont lijkt me ideaal voor iedere auto ;). Dus wat ik bedoel is dat autofabrikanten een 50/50 gewichtsverdeling per definitie NIET ideaal vinden. Of het nu een GT is of niet.
@jeffreym3: Op die manier.
Meer op de achterwielen is wel “handiger” dan meer op de voorwielen, maar om echt te zeggen dat je meer dan 50% op de achterwielen moet hebben?
Nissan GT-R heeft meer gewicht vooraan dan achteraan als ik het mij goed herinner, 53 voor 47 achter.
Nu niet bepaald een wagen die je slecht rond een hoek kan krijgen ;)
Wauw! wat een auto. Maar je moet de Aventador ook niet met deze auto vergelijken..
Deze cijfers zijn echt sick, wat zal die f70 wel niet een idioot apparaat worden
@Stopwearingpants: Zo hebben we ze graag, niet? ;-)
Fluit fluiiiiiiiit :-D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).