Wat rijden Saab-rijders nu eigenlijk?

Auteur: , 60 Reacties

Het is alweer negen maanden geleden dat Saab noodgedwongen in een faillissement stortte en moederbedrijf Spyker het niet redde met het merk dat General motors in 2010 van de hand deed. Voor zie zich afvroeg welke merken Saab-klanten verkiezen als ze op iets anders zijn aangewezen? Dit onderzoek geeft duidelijkheid.

De studie is uitgevoerd door Polk en richt zich op de Amerikaanse markt. In de hoogtijdagen van Saab, dan hebben we het over 2002/2003, wisten de Zweden met een Amerikaans moederbedrijf ongeveer 50.000 auto’s op jaarbasis te verkopen. Toen nog wel ja. In 2007 ging het al snel bergafwaarts en met het aanbreken van de crisis in 2008 lag een ontmanteling zeer voor de hand. Totdat VM aan Bob Lutz liet weten interesse te hebben, en de uitkomst van dat avontuur weten we allemaal.

Spyker heeft momenteel megalomane plannen om Saab-achtigen te bouwen die gebaseerd zijn op eerdere tekeningen van Saab-designer Jason Castriota, wellicht dat Saabfans daar een zwak voor zullen krijgen, mochten de auto’s er ooit komen. Ondertussen paste Polk de Disposal Loyalty Methodology om te kijken welke auto’s er werden aangeschaft nadat iemand zijn Saab van de hand deed. De uitkomst is soms voorspelbaar, soms verrassend.

De 15 populairste merken onder Saab-rijders in de VS.

Honda pakt met een nipte voorsprong de eerste plek, gevolgd door Volkswagen en Audi. De Ingolstadters delen hun derde plek met Toyota die weer op de voet wordt gevolgd door Chevrolet, Ford, BMW en Cadillac. Acura en Buick sluiten de top 15 af. Stiekem toch nog redelijk wat GM-merken, en een hoge plek voor Audi, het merk waar Victor Muller zich graag mee vergeleek. Welk merk zou volgens jullie op 1 komen te staan bij een Europees onderzoek?



60 reacties

Ja joh, wrijf het er ff in…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja, dan noem je jezelf naar Saab, en dan moet je nu ineenzakken omdat het weg is?…
@Svenska_Aeroplan_AB: Het lijkt inderdaad voor iedereen de grap om zo veel mogelijk lol te maken over Saab… Wij rijden een Saab, en dat blijven we doen!!
@mrglmmns: plus 1!!! Al is het in een dertig of veertig jaar oude Saab! Graag zelfs, sommige dingen worden zo mooi oud.
Ik had Volvo eigenlijk op één verwacht. Ik denk wel dat deze cijfers meer voor de Amerikaanse markt gelden dan voor de Europese (Honda op 1???)
@mercbenz: ik denk ook volvo idd
@Mercbenz: ik denk dat jij even moet gaan lezen voordat je vragen stelt.
@mercbenz: Ik citeer (althans een poging om hetzelfde te schrijven): ‘De 15 populairste merken onder SAAB rijders in de VS’
Geen merk dat er echt uit springt.
@porsche928: Toch wel: ik weet niet wat het gemiddelde marktaandeel van Subaru in de VS is, maar ik vind ze er hier vrij hoog uit komen (bijna 5%).
@potver7: Subaru heeft geen 5 procent marktaandeel van de totale (amerikaanse) markt. De 5% hier representeert alleen maar het voormalige (relatieve kleine marktaandeel van) Saab. Van dit voormalig marktaandeel is nu 5% in handen van Subaru.

Ik had zelf verwacht dat er wel een uitschieter zou zijn. Bedenk dat het hier een zeer selectieve groep betreft (voormalige Saabrijders). Want de ‘populatie’ Saabrijders representeert niet de totale markt. Immers ze hebben al minimaal een keer in hun leven een aparte/irrationele keuze gemaakt!
Denk de aziaten en amerikanen maar weg, behalve lexus en ford. Dan heb je een europees lijst.
@W115: No shit, als ik de aziaten en amerikanen weglaat houd ik een europees listje over, spijtig genoeg moet je dan wel 10 van de 15 wegstrepen.
Zo zie je maar weer, een saab rijder weet niet wat hij wil.
Onze locale Volvo dealer vertelde dat hij een hoop saab’s heeft ingeruild. Een
@Lotus-Omega: Grappig, onze scootmobieldealer ook.
@Lotus-Omega: Arme Volvo dealer: waar gaat hij naar toe met zijn SAAB’s? Oostblok wil ze niet, Afrika wil ze niet en de gemiddelde nederlandse pappa rijdt liever in een 2e hands Zafira.
@eklasse: zet maar bij mij voor de deur. ik weet alleen niet of ik het kan betalen…
Saab’s zijn prachtige auto’s!
De echte saabrijder blijft natuurlijk saab rijden totdat het echt niet meer kan. En daarna?

Ik denk dat in Europa vooral Volvo en Citroen een aardige kans maken, dat blijven toch auto’s met een duidelijk herkenbare uitstraling en een groot comfort. Een deel zal ook naar de Teutoonse luxe-merken uitwijken: Mercedes en BMW met name. Zolang het zitcomfort binnen maar op niveau is en de wagen een zekere uitstraling heeft komt die wel in aanmerking. Zo zou ik absoluut niet weten hoe een Hyundai i40 zit, maar als dat voor elkaar is maakt die gek genoeg ook nog wel een kans.
@Griffin: Ik had juist Alfa Romeo in m’n hoofd, ook echt een liefhebbers merk.
@Vanquish: Ik ruil mijn 9-3 / 9-5 in op een nieuwe Alfa …. oh nee ze verkopen alleen nog Mito’s en Guillietta’s. Voor de meeste SAAB rijders geen serieuze optie lijkt me.
@eklasse: Tweedehands is er erg veel moois te koop. Zeker bij Alfa Romeo’s een hele goede optie omdat je erg veel waar voor je geld krijgt.
@Vanquish: Alfa’s rijden meestal te zenuwachtig en de stoelen halen het niet bij de Zweedse en Franse merken.
@Griffin: Ga er eerst zelf maar eens in zitten en oordeel daarna.
In Nederland is het rijtje trouwens: Audi, Citroën (DS), Peugeot (508, 9-3 leasers) en Alfa (Giulietta, downsizers). Sinds kort ook errrrrrg veel Evoques. Volvo zeker niet, alleen de XC60 eigenlijk een paar…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik weet niet wat je bron is, maar het klinkt wel precies als wat ik zou verwachten.
@Svenska_Aeroplan_AB: saab rijders die overstappen op Audi zijn (waren) geen saab-rijders maar automobilisten die toevallig een saab gekocht hadden :-D
@Svenska_Aeroplan_AB: Lijkt er dus op dat de meeste Saab-rijders voor het uiterlijk gaan, en niet zozeer voor de eigenzinnigheid van het merk.

Waar is Subaru?
@potver7: Waar is Subaru? Die samenwerking is een van de vele oorzaken van het verkwanselen van de echte SAAB.

Alleen een barbaar zou overstappen naar Subaru..

http://www.gulum.net/arabalar/resimler/Saab_9-2X_09-1024.jpg
Ik heb mijn Saab ingeruild op een V70. Geweldige stoelen, goede motoren, wel minder eigenzinnig. Toch geen spijt! Bevalt ook beter dan de A6 die ik voor de Saab had, veel te brede en harde stoelen, te hard onderstel.
Ik heb aan mij Saab 900 turbo cabrio de laatste twee jaar voor 15000 euro kosten gedaan, maw, ik blijf met dat ding rijden tot dat ie dooreenvalt… Zakelijk rij ik Skoda Octavia
@Volvo_440_turbo: maw je hébt al doorgereden tot ie uiteen viel.
Saab rijders zijn helemaal geen “autoliefhebbers” zoal klanten van Audi en BMW zich graag zien.

Het zijn (waren) mensen die een beetje anders zijn dan de massa.

Dus laat Audi, BMW en VW maar weg. Zoek eerder naar een technische innovatief merk waar de massa niet aan durft. Vul maar in.
@glashelder: Mazda, Honda?
@glashelder: Mensen die anders waren dan de massa en tervreden waren met de enige technische innovatie – in 10 jaar tijd – in de vorm van een nightpanel. Jij gaat wel heel ver terug om de stereotype doelgroep van SAAB te omschrijven.

SAAB is gestorven als saaie GM vectra autobouwer. Niks meer niks minder. Het enige waar het merk op kon vertrouwen was het SAAB embleem dat voeger nog ergens voor stond. Gezien steeds minder nieuwe kopers van de verkwanselde historie van SAAB wisten is het merk roemloos ten onder gegaan.

De trouwe SAAB rijder is met het merk mee ten onder gegaan. De pijprokende notaris, leraar aardrijkskunde of huisarts rijdt net zo lief in een C-klasse. O, nee.. die is voor kampers, bouwvakkers en taxichauffeurs toch?
@eklasse: aanvulling: de trouwe SAAB rijder blijft in zijn huidige SAAB rijden.
@eklasse: pijprokende notarissen, leraren aardrijkskunde, huisartsen… vandaar dat Saab ten onder is gegaan: dat zijn allemaal uitstervende rassen!
@glashelder: Nee, lekker wél “aandurven”.. Lekker pleite gaan, nog beter zeker..
@glashelder: ‘vul maar in’… Dan is er niet zo bar veel in te vullen.
Toyota is aardig innovatief (pionier met hybride, Atkinson-cyclus), maar niet ‘anders dan de massa’. Bij de Duitse Dure Drie heb je in elk geval niets te zoeken (voorsprong door techniek??? Ik zie het niet).
Een Fisker dan maar?
De ondergang van Saab zelf werd er dan ook door ingeleid dat er een dik decennium niets innovatiefs in een Saab terecht kwam.
‘k denk dat 90% nog steeds met die SAAB rondrijdt. Niet iedereen wisselt hun auto in om de 3 jaar.
@fep739: Daarbij opgeteld er staan nog duizenden Saab’s in de USA die op een eigenaar hebben gewacht en dat nog doen. Mochten die vrij komen, kan je er zo ’n paar importeren.
@Mout

Klopt. Saab was dus niets meer dan een mythe. Een patjepejer met een sjieke naam. Goeie zaak dat het niet meer bestaat.

De oersaabrijder is dood of kiest voor iets bijzonders zoals een hybride. De Saabrijders van het laatste uur stappen gewoon over naar een Audi.
@glashelder:
Zoals die andere 100% van automerken………………..
Wat rijden Saab-rijders? Nou ja, Saab…
@mercedesclk350: is ook de eerste die het zegt he.
Ik ben nog steeds erg blij met mijn gekietelde 9-3 sport estate! Die gaat niet weg onder de 3 ton aan gereden km’s !
@J0riz0s: Zonde ;) is ie net ingereden doe je ‘m weg
Hier is de opvolger van de Saab 9-3 2.0t Cabrio een BMW 525d XDrive Touring geworden ipv een 9-5 1.9 TTiD. Toevallig net wat Top Gear voorspelde na hun Saab-eerbetoon :)
T nadeel met Zweedse auto’s (imho) is dat ze er uiterlijk niet altijd mooi uitzien. Technische hoogstandjes, dat wel. Zeg niet dat ze lelijk zijn, maar de WOW-factor hebben ze niet. Zal ook wel de reden zijn dat ze niet met 100.000-en per jaar verkocht worden.
Over twee jaar moet m’n 9-3 caab vervangen worden. Wat er momenteel bij mij in het oog springt, aan auto’s die nu op de markt zijn?

– Citroën DS 5
– Volvo V40 (niet de V60, die heeft een druipneus)
– Toyota GT86

Maar over twee jaar ziet de markt er al totaal anders uit. Ik hoop van dan een elektrische of hybride vierzitscabrio met stoffen dak te kunnen scoren. Als die van NEVS kan komen, fijn. Komt die van Tesla, ook goed. Als Alfa intussen terug iets in de aanbieding heeft, waarom niet. Maar liever geen Audi of een ander VAG-merk, je krijgt dat tegenwoordig gratis bij een pak waspoeder en ze hebben voor mij te weinig persoonlijkheid.
@BaRa: Ik heb ook nog 1 jaar te gaan met mn heerlijke 9-3 Estate. Daarna zou ik het nog niet weten. Ik denk aan een Jaguar XF, als het goed gaat met de zaken. De classic cabrio blijft uiteraard gewoon…
De echte Saab rijder blijft zijn huidige auto rijden tot hij echt naar de sloop moet. Dit zijn vooral lease sletjes…
Och, 1600 Saabs gezamelijk in Januari gaf het eigenlijk al aan. Een Saab rijder blijft gewoon Saab rijden. maakt het uit dat het een wat oudere auto is, met wat meer kilometers? Nee dus. De 9-3 heeft ooit na introductie een periode gehad als populaire leasebak. Na de introductie van iets anders liepen de mensen weer achter dat andere merk aan. Heb zelf een drietal Saabs staan, en heb geen enkel probleem voor de 2 classic 900’s en de 9000 onderdelen te vinden. Ooit getekend voor een 9-3X 2.0 T, die echter nooit van de band kwam. Maar dat gaat ongetwijfeld weer gebeuren. In de tussentijd? Lekker doorrijden met wat ik leuk vindt. Wat anderen ervan zeggen zal me dus echt worst wezen.;-) Dus hier geen Audi (ervaring mee, nooit meer) danwel BMW. Wereldwijd werd in Januari echt wel even een statement afgegeven, 40 landen, 115 evenementen, ergens in nederland bedacht ;-) Kortom, laat ons maar doorridjen ;-) Enne, ik rook geen pijp, ben geen architect danwel arts ;-)
Had toch eerder volvo verwacht. Gewoon omdat zweeds.
Ik blijf Saab rijden, geen twijfel over mogelijk. En hoe ouder hoe beter! Het enige andere merk dat hier nog een keer op de oprit komt te staan is een Landrover (Defender), zelfde verhaal, hoe ouder hoe beter.
Hier in NL zullen de meeste Saab rijders, denk ik, wel Saab blijven rijden tot dat ze dood gaan of tot dat er geen Saab’s meer te koop zijn. Verder denk ik dat de Volvo S60/V60 een goede kans maakt als opvolger. Maar ook de Mazda 6, de Opel Insignia en misschien zelfs wel de Ford Mondeo. Ik baseer dit op de verkoopcijfers van 2012. Geen van allen zijn verkoopwonders en de meeste qua design ook best op zich zelf en das, volgens mij, nou net wat een voormalig Saabrijder wil.
Saab rijders rijden SAAB tot er geen SAABs meer zijn. En daarna neem ik de bus. Ik was vroeg gefascineerd, een late koper maar tot het pensioen volhouder. Of zoals gezegd in mijn gebruikersnaam : Such An Amazing Beauty dat is SAAB.
yep , hoe ouder , hoe beter , hier staat ng vorige 9-5 aero 2.3t , wat een blokje !!
en wij zijn overgestapt naar audi’s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).