Wat voor bijzondere Audi Quattro staat hier te verpieteren?

Auteur: , 32 Reacties

Een cabrio bouwde Audi nooit van de Quattro, dus dat deed Walter Treser dan maar. Met klapdak. Funest voor de verhoudingen, maar bijzonder is het wel.

Treser Quattro Roadster

Van alle jaren ’80 tuners is Treser een van de leukste. Niet alleen kwamen ze met bizarre bodykits en heerlijke velgen, ook bouwden ze af en toe bijzondere specials. Zo was er de Treser Liner, een Audi 200 die door Treser werd omgebouwd tot Avant, met looks die behoorlijk afweken van Audi’s eigen Avant. Ook bouwden ze op basis van de Audi 80 B2 en B3 de Hunter, met vierwielaandrijving, bullbar, flinke wielkastverbreders en forse bodemvrijheid. Allroads avant la lettre.

Maar misschien wel de meest bijzondere creatie van allemaal was de Treser Quattro Roadster, die in 1983 zijn debuut maakte op de IAA in Frankfurt. Op basis van de verhoudingen zul je misschien verwachten dat het motorblok naar achteren is verhuisd, maar niets is minder waar. De achterzijde is zo groot om het dakje van de Quattro Roadster te kunnen huisvesten.

Treser Quattro Roadster

Anders dan bij de Ford Fairlane 500 Skyliner uit 1957 en de Playboy Convertible uit 1947, bestond het weg te klappen dak van de Quattro Roadster uit een geheel. Deze kwam schuin achter de bestuurder en passagier te liggen, op de plek waar in het origineel een achterbank zit. Verder voorzag Treser de Quattro Roadster ook van extra verstevigingsbalken om zo de stijfheid te behouden.

Hoeveel Quattro’s Treser daadwerkelijk heeft omgebouwd is niet bekend, maar al na twee jaar na de introductie stond de teller op zo’n 40 auto’s. Sommige Tresers werden overigens door andere tuners nogmaals onder handen genomen. Veel Quattro Roadsters gingen naar het Midden-Oosten, waar @repiv ook dit hemelsblauwe exemplaar spotte. Zoals wel vaker in die contreien, worden exclusieve auto’s soms aan de straatkant achtergelaten en kijkt er geen hond meer naar om. Deze zeldzame Audi staat er, ondanks het zand en missende koplamp, nog heel behoorlijk bij. Redden die handel en dan opzoek naar een setje originele Treser-wielen om het geheel mee af te maken!

Treser

De volledige serie van acht foto’s van deze zielige en unieke Treser Quattro Roadster check je op Autojunk.nl!



32 reacties

Best een leuk autootje om te zien.
Zal ik hem dan maar gaan halen? Mooi is het niet, en we hebben liever een Sport Quattro, maar het is wel een erg leuke bijzondere wagen!
@dutchdriftking: Doe maar!
Wat zou die Treser-ombouw voor het gewicht betekenen? Ik kan me voorstellen dat daar behoorlijk wat kilo’s bijgekomen zijn door die verstevigingsbalken etc.
@Edge: Laten we hopen dat deze Quattro proof is. Ga uit van 150kg?! Willem?
@fmgarcia: wel iets meer volgens mij, kilootje of 220z Als ik mij de Auto Motor und Sport-test nog goed herinner was een tot 250pk getunede Treser Roadster net zo snel als een standaard quattro. Het is niet zozeer het dak er af en een paar balken, maar de auto werd aanzienlijk langer, met een grotere wielbasis en een extra subframe vóór de achteras.
@gtwillem: Goed blad was dat altijd. Mijn Duitse vocabulaire is door die rede ook echt enkel auto gerelateerd gebleven. Je ziet ook wel dat de koets is verneu/anderd, maar zoveel onderhuids verwachte ik niet. Overigens geen mooie auto! Tnx
@gtwillem: Wielbasis is hetzelfde, dit is het extra frame dat de auto van Treser kreeg:

http://www.1000sel.com/images/treser/Treser-Audi-Quattro-Convertible-21.jpg
@dizono: Thanks!
@dizono: Oh, hij ziet er wel langer uit.. Interessant!
@Edge: wat zei ettie nou over het gebruik van het woord ‘me’?
@888natan: Het gebruik van “me” als in “mij” is niks mis mee. De frustratie rondom het woord “me” komt vooral doordat veel mensen het gebruiken als bezittelijk voornaamwoord. “Even op me telefoon kijken”, en dat soort dingen.Ik gebruik “me” gewoon zoals het hoort, dus ik zie niet wat er mis mee is.
@Edge: ik had niet verwacht dat ik zo’n serieus antwoord zou krijgen
@888natan: Nja, ik stoor me ( ;) ) er behoorlijk aan als ik op Facebook of waar dan ook me in plaats van mijn voorbij zie komen en heb daardoor onbewust een soort afweermechanisme ervoor ontwikkeld. Helaas wil het dan ook wel eens voorkomen dat ik humor of sarcasme over het hoofd zie en iets te serieus reageer.
Knetter lelijk.. maar toch zou ik hem wel willen hebben
Wat een afschuwelijk lelijk ding…Daar laten graag..
Wat zou zoiets kosten?
@paulloper: Eentje met Rieger(-achtige) bodykit heeft te koop gestaan voor bijna 58k. Kan me voorstellen dat een originele iets duurder is dan dat.

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/24/koopje-audi-quattro-roadster-voor-56-700-euro
@Edge: Dat is een bodykit van Kerscher trouwens. Ik vermoed precies deze:

http://www.1000sel.com/images/treser/treser-audi-quattro-convertible-09.jpg
@dizono: Ah ja, dat moet hem zijn! Thanks!
Knap hoor, ding werd nog verkocht ook !
Ongelooflijk dat er iemand bestaat die dit een goed idee vond.
ik vind het net een pick-up met een regendeksel op de achterklep, staat dus niet heel hoog op mijn lijstje
Die mag best nog wel wat stof verzamelen…
De zijkant van die auto lijkt wel uitwisselbaar met die van de e30 M3!
Beetje in het straatje van de e30 m3 cabrio, oftewel het begin van de M voor Marketint ipv motorsport
Kon ik hem maar halen zeg….
Iemand daar contacten/ervaring?
Treser, dan moet ik vooral denken aan donkergetinte achterlichten en reflectorplaten op oudere audi’s.

Ze konden dus ook meer dan dat, weer wat geleerd.
Ik zou me gewoon schamen als ik daar in moest rond rijden.
Treser maakte ook sterk verlengde Audi 200’s met ongehoord luxe interieurs in soms zeer dubieuze kleuren. Ik geloof dat die dingen ‘ Largo’ heten.

Dit was de tijd dat Brabus ook een V8 in een 190 propte die er verder bijna standaard uitzag. Die zou ik nog steeds wel willen hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).