We mogen 130, maar eenvoudiger wordt het er niet op

Auteur: , 68 Reacties

Sinds afgelopen zaterdag is in Nederland op de snelweg 130 km/u de norm, maar Nederland zou Nederland niet zijn als er niet overal uitzonderingen op de regel zijn. Indien je geen verkeersbordenherkenning in je auto hebt is het volop opletten geblazen.

Dit weekend reed ik van Enschede naar Leiden en weer terug. Een mooie gelegenheid om eens te checken hoe het verkeersbeeld er uitziet nadat alle vuilniszakken en stukken tape van de vele nieuwe bordjes zijn verwijderd. Ik zal je zeggen, zo nu en dan bekroop ondergetekende het gevoel dat je welhaast een schaakgrootmeester moest zijn om de stroom aan informatie onderweg op te nemen. Ook Jackie Chan op de passagiersstoel werd er geen wijs uit.

Ten eerste: als 130 de norm is, waarom zie je dan op zoveel plekken nog 130-borden en geen bord met ‘einde alle verboden’? En dan zijn er nog de borden met een snelheidsbeperking en dubbel onderbord: 120 km/u, maar dan alleen tussen 06-19 uur, en als de spitsstrook gesloten is. Huh? Dus als de spitsstrook gesloten is, wat buiten de spits altijd het geval is, mag je alsnog maar 120? Juist…

Het wachten is op onderborden die aangeven hoe hard je mag rijden indien het volle maan is, of paarseizoen voor damherten, wanneer Jupiter in lijn met Saturnus staat, of de temperatuur boven smog-gevaarlijke niveaus uit komt. Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder.

En zodra je in de buurt van Amersfoort komt, daar waar je van de A1 de A28 op draait, heb je binnen no-time een wisseling van vele borden. Van 100 naar 120, maar vlak daarachter staat op de hectometerpaaltjes nog wel een Vmax van 100. Leuk man.

Het is allemaal leuk en aardig dat we nu 130 mogen, maar kunnen we de 120-zones dan niet gewoon afschaffen? Daar zou het al een stuk overzichtelijker van worden: overal 130, behalve in de drukke gebieden, waar je dan 100 mag rijden. Schroef in de 120-zones de Vmax op naar 130, want het meerendeel van de weggebruikers rijdt dit toch niet. Ik heb eens opgelet hoe veel mensen me in het 130-stuk voorbijkwamen terwijl ik zelf lekker rustig 120-125 op de teller had, en ik kan je vertellen: dit waren er erg weinig. En weg is het milieu-argument.

Door een nieuwe Vmax zo halfbakken in te voeren creeër je alleen maar meer verwarring, een enorm woud aan verkeerborden (alsof we daar nog niet genoeg aan hadden) en werkgelegenheid/stress bij Rijkswaterstaat. Laten we de snelheden in hemelsnaam snel gelijk trekken, of er voor zorgen dat je niet elke 5 minuten met een andere maximumsnelheid wordt geconfronteerd.

Ben je zelf sinds afgelopen weekend onderweg nog rare zaken tegengekomen? En varieer je op stukken snelweg ook veel met je snelheid, of zet je de cruise op 127, en blijft hij daar ook in de 130-stukken op staan? Check tot slot nog even dit handige overzicht met alle snelheidsregels.



68 reacties

Smoke uit z’n frustraties. Lachen! :)
@mdemooistelettervanhetalfabet: als die Hollanders nou even braaf en netjes rijden verdwijnen die 120-stukken zo! En dan maakt het misschien meer kans om ook in België en Europa als norm te worden aangenomen…
Bureaucratie. Zo ontzettend veel gezeik en tijd voor 10km/h harder..
@kaasboerin:
bureaucratie = werkgelegenheid
nou ja werk……………..
Zijn de borden bij de grens met een overzicht van de snelheidslimieten eigenlijk al aangepast?
the-budel-guy via iPhone app
Mensen die zeiken dat het niet duidelijk aangegeven staat zijn blind. In ieder geval in Brabant en Limburg. vanochtend vanuit Budel richting Frankfurt vertrokken en na elke oprit stond een bord met of 120 of 130 aan beide zijde van de weg. Duidelijker kan eigenlijk niet.
@the-budel-guy: dan snap jij het stuk dus niet. Er staan van die witte bordjes onder met wanneer wel en wanneer niet. Ook op de A12 Gouda – Den Haag rijden mensen 100 als de spitstrook gesloten is, terwijl daar dan 120 geldt. Iedereen snapt er niets meer van. Een lange tijd was het 100 nu weer 120 dan weer variabel 130 op andere wegen. Nederlandse logica, 100 als er meer banen vrij zijn en 120 als er minder vrij zijn. Echt waardeloos, houdt het gewoon zoals 10 jaar geleden allemaal 120. Of alles 130. Klaar.
@the-budel-guy: ik woon in Leusden…(zie artikel)…dus gewoon maar 100km/h rijden, want je snapt er geen jota of tittel van !
Stinger en rijden maar, wat die debielen in Den Haag doen kan mij aan m’n r..t roesten.
@Benz65: Wauw, stoere praat!
@MARS: nah..op die leeftijd heb je geen ‘stoere praat’ meer nodig hoor…Benz65 zegt gewoon hoe hij ermee omgaat. Dus wees jij vooral niet zo snel onder de indruk ;)
@Megakix: Ben jij zijn woordvoerder ofzo?
@MARS: yup…wordt alleen zwaar onderbetaald :)
@MARS: Wat voor toegevoegde waarde heeft je reactie? Nul! Je wilt populair doen om +’jes te krijgen, maar weet tegen wie je het opneemt. Ik vergeef je deze keer, de volgende keer gaat de duim omlaag!
@Benz65:ja joh, pûh
@jesso88: Wow, grote meester mag ik bij u in de leer?
@Benz65: “maar weet tegen wie je het opneemt. Ik vergeef je deze keer, de volgende keer gaat de duim omlaag!”

Ben je mij een beetje aan ’t uitdagen knul, wil je afspreken bij ’t fietsenhok? Wat ik deed was reageren op je stoere opmerking, ze zijn trots op knulletjes zoals jou in Den Haag!
-=edit: klaar nu.=-
Net als van die stukken waar einde alle verboden staat, en dan 500 meter later staat er 120. Ben je net aant optrekken kun je weer afzakken… Schiet niet op!
@vali1992nl: Precies mijn idee! Ik werk iedere zaterdag als koerier, dus ook op 1 September. Wat een onoverzichtelijke bende hebben ze er van gemaakt. Maak dan gewoon álles 120, kun je gewoon 130 op de teller eten en ben je van het gezeik af. Degene die harder willen rijden doen dat toch wel.
Van Zwolle naar Amersfoort staan er borden met 120, met onderbord 8-19 uur. Maar in het ‘handige overzicht’ staat dat dat stuk van de A28 gewoon 120 is. Wat mag je hierbuiten nu rijden? 130?
@GiesGoes: Bebording gaat altijd voor.
@Benz65: Dat is niet echt een antwoord op zijn vraag…
@roeliusmaximus: Als er geen 130 bord is dan mag je het niet rijden, hou voor de zekerheid de hectometerpaaltjes in de gaten want daar staat het meestal ook aangegeven.
@Benz65: Is dat wel zo? 130 is de basis instelling. In een 130 zone wordt ook niet naar elke oprit snelheid herhaalt, dat is wel zo als er een beperkingen gelden.
@mashell: Asjemenou, ik kom er ook niet meer uit. 90/100/120/130, take your chances zou ik zeggen, duidelijker wordt het niet.
Ik vraag me toch echt af, wat nou eigenlijk het probleem is. Je hebt je rijbewijs gekregen, omdat je hebt geleerd wat verkeersborden betekenen. En die zijn er om het verkeer in goede banen te leiden. Ik heb ook geleerd, dat autorijden iets te maken heeft met opletten en alert zijn. Wat kan er dan nou in een keer zo moeilijk zijn geworden? Schept een nieuw snelheidsbord echt zoveel verwarring? Let er gewoon op! Zo moeilijk kan het toch echt niet zijn? Of zijn er door deze nieuwe borden ineens zoveel bejaarden bij gekomen of mensen, die zich als zodanig gaan gedragen?
@9000cse: Ik denk dat de niet zozeer het probleem zijn, uitzonderingen met de spitsstrook daargelaten. Eerder de in mijn ogen willekeurige plaatsing (of het gebrek ervan), en de frequentie waarin verschillende snelheden zich afwisselen. Veel mensen ( zeker die niet regelmatig op de weg zitten, vooral in het weekend i.m.o.) weten niet precies hoe het zit en doen maar wat. Te langzaam rijden bijvoorbeeld.
op de a12 richting veenendaal ook het bord verboden harder dan 120 te rijden tegengekomen met het volgende onderbord:

06-19 uur (groot geschreven)
bij gesloten spitsstrook (klein geschreven)

naar mijn inzicht kun je dit onderbord dus op 2 manieren opvatten

1: tussen 06 uur en 19 uur mag je niet harder rijden dan 120 en bij een gesloten spitsstrook mag je niet harder dan 120 (Wat dus complete onzin is aangezien de spitsstrook altijd buiten die tijden om gesloten is en je dus nooit harder dan 120 mag)

2: tussen 06 uur en 19 uur mag je niet harder rijden dan 120 met als uitzondering als de spitsstrook open is tussen die tijden. dus bij gesloten spitsstrook tussen 06 en 19 uur 120 en bij open spitsstrook tussen 06 en 19 uur 130. en buiten die tijden om zowiezo 130

oftewel, wat is nou de betekenis van de zin:

bij gesloten spitsstrook?
@tomv: eeehm…hahaha, indedaad kudtjes…maar ik zou er van maken: 120km/h tussen 6-19 als de spitstrook NIET open is. Is de spitsstrook open, dan altijd 130km/h (van 12 tot 12).
Analfabeten krijgen ook hun rijbewijs. Maar met al die rare uitzonderingsregels vraag ik me af (en buitenlanders) hoe die geacht worden zich aan de snelheidsregels te houden.
Een bord 120 km/u tussen 6-19 u bij gesloten spitsstrook heeft volgens mij 3 betekenissen:

1) is het voor 06.00 uur en is de spitsstrook dicht: 130 km/u
2) is het na 19.00 uur en is de spitsstrook dicht: 130 km/u
3) is de spitsstrook open: 130 km/u

Of ben ik raar?

Overigens is de ultieme oplossing om overal 110 km/u te rijden op de cruisecontrol, dan zit je altijd goed. Ook qua verbruik, trouwens. B-)
@Lustigson: maar hoe hard mag je dan tussen 6 en 19 uur als de spitsstrook open is?
@potver7: 130km/h (zie mijn relaasje hierboven)
Vanochtend A7 (Groningen-Joure) en A6 (Joure-Almere) afgetuft. Op de A6 staan al heel lang borden met 130, alleen tussen 19-6. Nu hebben ze bij Drachten iets nieuws bedacht: 120, alleen tussen 6-19…..

Kunnen we daar nu niet gewoon een rechte lijn intrekken? Ik ben alleen maar bezig met alle snelheidswisselingen….

Cruise op 127, en het zal mij een zorg zijn wat er langs de weg staat.
Over deze afstand (150km) scheelt het vast wel 2 minuten!
@slowland: Spijker op z’n kop! Dit is puur symboolpolitiek, waar we ondertussen wel miljoenen aan kwijt zijn. Ach wat boeit het, de overheid heeft blijkbaar toch geld zat… ;)
ik wordt niet goed van dat gewissel op de A2 tussen 100/120/130, omde 5 km een andere limiet en je moet wel vedomd goed opletten, wil je je niet af en toe vergissen, het lijkt wel opzet, you know: booby-trap, maar goed, je mag om meer plekken geen 130 dan wel, schiet lekker op zo (NOT)
Je moet tegenwoordig gewoon een telraam in je auto hebben liggen om te weten hoe hard je waar mag. We hebben nu woonwijken, 30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 en 130 km/h zones. Slaat toch helemaal nergens meer op!
@stanoow: ja is zo moeilijk binnen een woonwijk weten dat wss 30 geld en geen 130 etc. Alleen de 120/130 zones zijn nu even wazig.

Maar dat is allemaal te lastig voor nederland met 2 hersencellen.
@amgpowerrr: er is een snelweg hier in de buurt waar je in eerste instantie 120 mag, vervolgens gaat het naar 100 kmh. Weer een paar honderd meter geldt weer een maximum van 90 en vervolgens mag je weer 120. Zodat je vervolgens weer kunt remmen om 70(!!!) te gaan rijden. Hetzelfde geldt buiten de bebouwde kom. Op de ene weg mag je 80 de ander weer 70 en weer een ander weer 60. Zo wordt het ons wel lastig gemaakt ja.
@stanoow: en…je moet jurist zijn om de bordjes + onderborden te begrijpen :) !
Ach niet zo druk maken allemaal, gewoon lekker doorrijden en als je een boete krijgt is er ook meer kans dat de politie zelf een fout maakt, bijvoorbeeld staan te flitsen op een 120 stuk met de flitser ingesteld op 100 km/u (en ja dit gebeurd nu ook al)
Waar maken jullie je toch druk over..
Heerlijk zo’n geintregeerde navigatie die je waarschuwt als je te hard rijdt, standaard in mijn I30 CW.
@norge: Dat bijdehandte gejengel heb ik meteen de kop ingedrukt. Heb je je vriendin/moeder eens niet naast je, begint de navi aan te zeiken dat je te hard rijdt.
130 = 134 op de teller en bij 120 ook. Op de GPS rij ik dan 127km/u, dus in de 120 zones mooi binnen de correctie. Bij de 130 stukken is de marge op 0 gezet dus rij ik dan ook echt niet meer te hard. Met die snelheid rij je overigens toch het meerendeel voorbij.
Ik snap er inderdaad ook geen hol meer van… Ik blijf maar gewoon vrolijk 120 rijden, kunnen ze me iig niet pakken.
En de grens voor de boete blijft 140 in andere woorden: het nut?
Eensch! 130 en 100 , maar met de 120 erbij wordt het erg lastig allemaal…op de plattegrond van nederland is het een zooitje met al die stukjes rood geel en blauw die de snelheden aangeven
Zou de wirwar aan maximumsnelheden en uitzonderingen op de 130-regel bedoeld zijn om automobilisten te verwarren, waardoor ze onbewust (lees: onbedoeld) te hard rijden? Dat is voor de regering dan makkelijk cashen om het begrotingsgat te dichten met die buitenproportionele boetebedragen…en administratiekosten…
@Emile_Benz: Ja!
@mashell: Het was een retorische vraag…
Heb nu al medelijden met de collega’s van de DVP…
Maar ja wat wil je, het zal wel weer een compromisresultaat zijn met o.a. GroenLinks…
@Emile_Benz: Snelheden verhogen is een rechtse hobby. Dit stond gewoon al in het Catshuis akkoord, hier zijn door de Kunduz coalitie de scherpe randjes vanaf gehaald (maar helaas niet bij de rampzalige plannen voor het ontslagrecht). Dus GroenLinks heeft hier inderdaad een compromis genomen, en het onzalige plan niet afgeschoten.
@mashell:
Ik ben dol op rechtse hobby’s….
Maakt toch niets uit die borden..regels zijn om gebroken te worden.
Mensen die harder dan 120/130 willen rijden doen dat toch wel. Nadeel is dat 95% van het Nederlandse volk niet fatsoenlijk kan rijden op die snelheden…beetje jammer…langleve duitsland
Even iets heel anders: ik reed afgelopen zaterdagavond op de A16 en volgens mij was het 130 stuk veel korter dan voorheen. Bij oprit/afrit ‘lage zwaluw’ stond namelijk een bord 120 en ik weet vrij zeker dat het daar voorheen toch echt 130 was…
Helemaal mee eens, de trend om een chaos in snelheid aanduidingen te creëren begon buiten de bebouwde kom met de merkwaardige 60 zones en is nu in volle kracht op de snelweg doorgezet. Het is een janboel geworden, maar een droom voor een staat waarbij de bermkassa’s van het allerhoogste belang zijn. Gewoon terug naar de situatie zoals het voorheen was, buiten de bbk 80 tenzij 100 staat aangegeven, op de snelweg 120 tenzij 100 staan aangegeven. De zones 60 en 90 komen daarmee te vervallen, 70 wordt alleen gebruikt op brede wegen aan de rand van de stad binnen de bbk en op de snelweg bij wegwerkzaamheden en files.
er hangen al zoveel matrix borden boven de weg, kan daar niet gewoon de actueel geldende max. snelheid op aangegeven worden? Als die dingen geprogrammeerd kunnen worden om automatisch aan te geven als er een limiet van 100, 80 of weet ik veel wat moet gelden, dan kunnen ze toch geprogrammeerd worden om af te tellen van 130? ik ben het overigens wel eens met de stelling om 120km af te schaffen en simpelweg 100 of 130 als max snelheid te nemen. als je 100 mag is het meestal toch te volg om de 120 over langere stukken te halen.
@sephyr: Ga jij ff solliciteren voor de functie staatssecretaris!
solmatje via iPhone app
VVD aan de macht!
@sir_smokalot Kiss my zopa, je kan er gewoon niet tegen dat ik het laatste woord heb. Het is ook niet de eerste keer dat je mijn comments verwijderd terwijl je die van de andere laat staan. Haters gaan haten maar jouw pensioen wordt er niet beter van.
Eigenlijk mis ik alleen nog het onderbordje bij een 120 km/h bord: 6-19 MA-VR. Want het gaat er toch om dat de snelheid moet kunnen ivm verkeersaanbod? Nou, dan kan het in het weekend gewoon 130 km/h zijn..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).