We zijn allemaal bang voor de spitsstrook

Auteur: , 100 Reacties

Als je je regelmatig op de snelweg begeeft, dan kan het je alleen maar verbazen hoe weinig mensen er gebruik maken van de spitsstrook als deze open is. Rijkswaterstaat is hier ook achter, en heeft besloten dat wij domme Hollanders toe zijn aan een reclamecampagne.

Je vraagt je wel eens af: ‘hoe moeilijk kan het zijn?’ Matrixborden gaan in de verkeersregels voor de overige wegmarkeringen, dus als er een spitsstrook open is, dan mag je gewoon over de doorgetrokken streep om een baan op te schuiven. Toch vinden heel veel mensen dat kennelijk heel eng, want de spitsstrook blijft vaak verrassend leeg.

Rijkswaterstaat vindt het hoog tijd dat al dat dure asfalt wat efficiënter wordt gebruikt, en gooit er vanaf vandaag een landelijke ‘van A naar Beter’ campagne tegenaan. Misschien dringt het dan wel tot de dikke schedel van de gemiddelde Nederlandse automobilist door.

Deze campagne is voor jullie natuurlijk volstrekt overbodig, want jullie zijn slimmer, alerter, en rijvaardiger dan de dum-dums op de weg, maar de komende 2 weken zullen we gebombardeerd worden met bewustmakende reclames, met in de hoofdrol Kees de Wegwerker (ja, echt). Eens kijken of dat helpt.

Ondertussen zegt ondergetekende: ‘zoek het maar uit’. Ik vind het heerlijk op de rechterbaan, die in de spits steevast de vlotste van de 3 rijstroken is (alleen moet je af en toe en truck ontwijken). Keep your lane ftw!

Maareh..KLPD, hoe zit dat eigenlijk met die strenge controles op linksplakkers?



100 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Hoe grappig, heb gisteren op de A1 (Amsterdam-Amersfoort) weer heerlijk 120 op de rechterspitsstrook gereden. 2 volle banen naast me en ik kon heerlijk doorrijden. Mensen snappen het gewoon echt niet. Borden, groene pijlen boven de rijstroken en nog zie je ze kijken alsof ze water zien branden.
@E34M5Touring: ja, dat stuk wilde ik ook net noemen. Irritant is het wel. Het is bij hilversum en baarn dan net te druk om veilig (relatief dan) rechts in te halen. En ben je dan bij de wisselstrook aangekomen, dan gaat het verbazen vrolijk verder… Op een of andere manier is het nodig om flink op je rem te staan bij het invoegen :-(
@baasbas: Ja tijdens drukke spits is het niet verstandig om daar lekker te gaan inhalen. Maar vooral wanneer ze net open zijn, kan het een hoop tijd schelen.
@E34M5Touring: Veel files & ongelukken erin ontstaan omdat sommige bestuurders continue baantje wisselen om zo 2 auto’s eerder uit de file te kopen. Zien ze dan dat ze misgegokt hebben, dan duwen ze ‘m als een dodenman weer terug.

Keep your lane als basis principe is het beste voor de doorstroming en nog het veiligst ook in de file.

Maar ff on-topic: niet alle spitsstroken zijn hetzelfde; de A7 spitsstrook tussen Zaandam en Hoorn is gewoon een onding; slecht wegdek en veel steenslag …
@dawwg: Het keep your lane principe lijkt mij prima voor NL. Het werkt in de US perfect. En inderdaad dat heen en weer gejaag door zo’n file schiet echt totaal niet op. Houd altijd mijn hart vast als je weer zo’n idioot voor een motor langs ziet vliegen.
Zou dat komen omdat de meeste mensen links willen rijden en rechts inhalen niet mag?

Hier op de A13 is ie inderdaad vaak leeg en rijden de vrachtwagens op de normale rechter baan.
Het geen betekend dat ik dan steeds 2 banen op moet schuiven terwijl ik rechts gewoon zou kunnen door rijden.
@jrk68: Als iedereen links blijft plakken ga ik er rechts langs. Zeker als de baan voor zover je kan zien totaal verlaten is. Ik ga de discussie wel aan met de agent als ie mij aanhoudt en alle linksrijders laat lopen. Wil ik hem dat wel is zien verdedigen. Zeker als je de doorstroming bevorderdt. Vaak zie je nadat je mensen zo inhaalt ze vanzelf ook naar rechts gaan.
@E34M5Touring: Ik doe dat ook altijd, vaak op A1 bij Hoevelaken Barneveld. Maar volgens mij kunnen ze je niks maken als je harder op de rechterbaan rijd. Bij “opstoppingen”of “drukte” mag je namelijk op een rechter baan de linker baan voorbij. Daarbij versta ik onder inhalen: van baan verwisselen, er langs en weer terug. Harder rijden op de rechter baan hoeft dus om meerdere redenen geen inhalen te heten.
@KUYL: Ja nog zo’n stuk. Ik rijd van Amsterdam tot Lochem (bijna de hele A1 af). En kom dus langs al die punten. Als je je er aan gaat ergeren wordt je gillend gek op die weg. Daarom is rechts inhalen niet alleen bevordelijk voor de doorstroming maar ook voor je bloeddruk :)
@E34M5Touring: ik doe precies hetzelfde en ben ook benieuwd wat de redenatie dan zal zijn.
als het die kant dreigt op te gaan dan vermeld ik ‘m fijntjes dat er een doorgetrokken streep ligt en dat het dus een aparte rijstrook is die parallel loopt aan de hoofdrijbaan.
dat je die doorgetrokken streep mag passeren doet niet ter zake. ik wil die discussie met oom agent best eens aan
Ik niet. Discussies met oom Agent win je niet. Period.
@sir_smokalot: Met welke ambtenaar wel.
@sir_smokalot: Echt wel. Toegegeven, het ligt ook wel een beetje aan de Agent maar zo’n man kan niet 250 onnodig linksrijders laten gaan en jou aanhouden voor het rechts inhalen van die lui. Gewoon voor laten komen en je verhaal doen bij de rechter.
Schijnbaar is het toch lastig dat je in het geval van de spitsstrook wél over een doorgetrokken streep mag, ook om in te halen!

Tijdje geleden op de A1 richting Apeldoorn zo een flink stuk rechts langs een file gereden die op de reguliere rijstroken stond.. Vervolgens beginnen de mensen in de file met hun lichten te knipperen en zelfs hun auto/vrachtauto naar rechts te gooien om je te blokkeren!
@Ferry_76: Zeker dat jij niet fout zat.
@gerbie: Borden met drie pijlen, snelheidsbeperking op 100, groene pijlen op de matrixborden bove drie stroken; vrij zeker ja!
Maar ja de gemiddelde automobilist (Natuurlijk niet alle bezoekers hier!) blijven toch domme kuddedieren…
Geen slecht idee, een mooie voorbeeld is de spitsstrook op de A13. Los van enkele vrachtwagens een assertieve – rechts inhalende – bestuurders is daar geen hond te zien. Ondertussen beweegt zich op de linker- en middenbaan een oneindige colonne lemmings gestaag voort. Om vervolgens en masse bij de afslagen Delft, Ypenburg en de aansluiting op de A12/A4 bij het Prins Clausplein last-minute, met bijna acrobatische toeren en ware doodsverachting in te voegen op de rechterbaan.
Zoals het echte Nederlanders betaamt natuurlijk, onnodig links rijdend proleten volk dat we er zijn.
Valt me ook steeds weer op. Zelf gewoon vrolijk rechts 120 rijden en gewoon stug rechts inhalen. Gewoon massaal boetes uitschrijven voor onnodig linksrijden!
@towi1989: de consequentie daarvan is natuurlijk wel dat er massaal boetes uitgeschreven gaan worden voor rechts inhalen… :)
Ik schuif er soms ook (voorzichtig) rechts langs.

Maar ik kan me goed voorstellen dat veel mensen die rechtse spitstrook niet gebruiken. De strepen zijn namelijk zo verwarrend (zker bij op- en afritten)dat je wel erg veel vertrouwen of ervaring moet hebben om je daardoor niet van de wijs te laten brengen. Dus nemen veel mensen maar het zekere voor het onzekere.

Gevolg van weer typisch Nederlandse zuinigheid. Leg gewoon genoeg stroken aan die altijd in gebruik zijn en (bijna) iedereen doet wat ‘ie moet doen.
Weer zo’n mooie campagne… Kost kapitalen, en wat is het rendement?
@potver7: kost geen drol. spanje redden kost kapitalen.
@eklasse:

Lol. Ja want 5 ton aan productie kosten voor alleen de reclame kost inderdaad geen drol + elke uitzending op een bepaalde tijdstip. Voordat dit doordringt bij het volk ben je zo 7 tot 8 miljoen kwijt.
@potver7: Oud Belgenmopje doet wonderen: Vaart minderen spaart kinderen. Met als antwoord: Minder neuken spaart spreuken !
Ik merk het inderdaad ook op de A1 Amesfoort tot aan de afrit naar de A30. Ik rij daar 110 op de spitsstrook en haal daar nu ook rechts in. In het begin wel nog netjes links ingehaald maar om nou iedere keer 2 banen opteschuiven… Ze zijn gewoon te lui om een baan opteschuiven.
De mens (de automobilist) zal altijd het het individuele belang boven het algemene belang (doorstroming)verkiezen. Zie ook bovenstaande reacties mbt rechts inhalen. Willen we echt geen files meer zullen we aan de automatische piloot moeten. Zo lang dat niet het geval is blijven er files. Alle middelen ten spijt; bekeuringen, matrixborden, regels etc. Files zullen er blijven zolang de prehistorische bovenkamer van een mens de keuzes maakt op de weg.
Ik maak er geen gebruik van. In mijn tijd en wat ik heb geleerd was het verboden om door een doorgetrokken streep te rijden als bestuurder.
En de vluchtstrook als noodoptie diende en daar blijf ik liever bij. Wel zo veilig.
@bempi: In jouw tijd mocht je zeker ook maar 120 rijden.
@eklasse:

Ja dat was de maximale snelheid. :)
@bempi: En je aanpassen en bijleren is niet mogelijk voor je?
@E34M5Touring:

Uiteraard is dat mogelijk, maar liever niet als dat het verkeersveiligheid voor je medebestuurders en jezelf in groter gevaar brengt.
@bempi: Laat maar, zie aan de onderstaande reacties al dat dit verspilde tijd is.
@bempi:
Als je dan ook maar braaf op je baan blijft als ik er dan voorbij kom en mij niet in de rail drukt omdat je weigerd met je tijd en de regels mee tegaan.
@jrk68:

Waarom zou ik dat moeten doen ? Maar als jij tegen mij opknalt op het moment dat ik voor een noodstop de vluchtstrook of spitsen strook gebruik, dan moet je niet achteraf klagen en braaf in het ziekenhuis blijven met een nekletsel, dubbele beenbreuk enz. :D
@bempi:

Oja en fikse schadeclaim aan je broek :)
@bempi:
Het verschil is dat jij als retard on aangepast gedrag vertoond en daar onder de huidige regels nog bij wordt beschermd.
Terwijl ik me aan de basisregel houd die voorschrijft om rechts te rijden.
En voor de duidelijkheid ik rij daar nooit harder dan 100 en netjes rechts.

En ik zou het bijna vergeten het is op dat moment GEEN vluchtstrook.
@jrk68:

En dat is juist het gevaarlijke aan alles. Te bedenken dat het geen vluchtstrook is van origine. En on aangepast rijgedrag vertoond ? Dat is juist wanneer iemand ( los staand van de spits of vluchtstrook ) 80 km/u rijdt op de rechtse baan en jij er langs sjeest met 100 km/u op diezelfde spits / vluchtstrook.
Mensen zijn daar niet op berekend en kunnen best een schrik reactie vertonen, waardoor ze niet opletten en jou proberen te ontwijken door bewust een baan opzij te gaan naar links, wat weer invloed heeft op de rest van de verkeers deelnemers.
Ritsen ok, maar gebruik maken van spitsstroken. Tja laat ik maar zeggen: kwestie van tijd.
@bempi: en heb je toen nooit geleerd dat je rechts MOET rijden wanneer dat mogelijk is. Dus zo veel mogelijk rechts rijden. En alleen naar links om iemand in te halen.
@zesinlijn:

Uiterst behalve op de vluchtstrook ?
@bempi: spitsstrook in geen vluchtstrook
@zesinlijn:

Ga jij eens snel een dag of nog beter een week lang Ring A10 rijden rond spits uur tijd. Misschien opent dat je ogen wel.
@bempi: Blijf dan ook gewoon in jouw tijd rijden, en blijf in de 21e eeuw gewoon thuis. Wat leuk geworden als ze ook jouw soort mensen in Zweden hadden toen ze in de jaren 60 van links rijden op rechts rijden overging. “Ik doe niet mee, in mijn tijd reden we altijd links”.
@Mairsil:

Ik rij nog steeds in mijn tijd, alleen deel ik niet mee in dat spitsenstrook idee. Alleen als je niet kan rijden ga je daar gebruik van maken. :)
@bempi: volgens mij zie jij niet dat een vluchtstrook niet hetzelfde is als een SPITSstrook. Op een spitsstrook mag je rijden, op een vluchtstrook alleen in geval van nood. Ik wil echt graag weten wat er in jouw hersens omgaat dat je denkt dat je gewoon lekker mag doen wat je wil, dat je geen rekening hoeft te houden met de rest van het verkeer.
@lambo4all:

Op de A10 worden stroken gebruikt als spitsstroken die voorheen vluchtstroken waren en dat gebeurd wel op meerdere plaatsen in het land. Het enige wat ze doen zijn de matrix bordjes verlengen naar rechts, waardoor het oogt alsof het ‘nieuwe’spitsstroken zijn, terwijl je gewoon op een vluchtstrook rijdt.
@bempi: Daar heb je wel een punt mee; die vluchtstroken die soms spitsstroken zijn rond de A10 (A7 Zaandam richting Hoorn) b.v. zijn gewoon bagger: slecht wegdek, slechte belijning en veel steenslag. Ik rijd daar ook expres nooit op een spitsstrook. Maar b.v. de spitsstrook op de A1 is dan wel weer super …
the-budel-guy via iPhone app
@bempi: laat me raden jij rekent ook nog alles in guldens om?
@the-budel-guy:

Dat jij nog over guldens praat ?
@bempi: Waarom is een spitsstrook in godsnaam voor mensen die niet kunnen rijden?
@bempi: Gelukkig hebben ze nu naast de vluchtstrook af en toe pechhavens aangelegd. En wanneer er iets gebeurt, wordt de rechterstrook gewoon weer afgekruisd. Best handig, die moderne techniek.
@sir_smokalot:

Heel handig als je net 50 meter voor een pechhaven beland met laten we zeggen… Pech ? Moderne techniek… Ik ben geen tegenstander, maar ook geen meeloper. Als je snapt wat ik bedoel.
@bempi: Snap je het zelf wel? Je bent niet voor nieuwe techniek maar je bent er ook niet op tegen. Righhhtttt…..
@E34M5Touring:

Ik vraag me af of jij het wel snapt ? Nieuwe techniek is leuk meegenomen, maar het hoeft geen meerwaarde te zijn. Tegenwoordig kan je ook een toilet kopen met een ingebouwde kontspuiter rin, waardoor je je billen niet meer hoeft af te vegen. Leuk, maar geen meerwaarde. Datzelfde geldt voor spits stroken. Het is leuk dat ze er zijn, maar het is geen meerwaarde. In dit geval vind ik het geen voordeel, maar ook geen nadeel.
@bempi: Kontspuiter geen meerwaarde? Die moet ik hebben!!
@kaasboerin:

Ik had het van jou kunnen verwachten. :D
@kaasboerin: Vind de toilet-pot accessoire ‘bril-verwarming’ persoonlijk veel interessanter …
@bempi: Doorstroming en minder files vind jij geen meerwaarde? Mijn reet afvegen lukt me zelf wel, het fileprobleem oplossen wordt alweer wat lastiger.
@E34M5Touring:

File vermindering en doorstroming is zeker weten wel een meerwaarde. Alleen vergeet jij en anderen denk ik hoe het systeem van een spitsstrook werkt.
Camera’s registreren x aantal auto’s. Indien er zoveel aantal auto’s passeren per punt worden de spitsstroken automatisch geopend.
Vaak krijg je zelfs naast de vaste spitstijden momenten waar de spitsstroken open staan, maar waar geen gebruik van wordt gemaakt, maar wel het minimaal aantal auto’s voorbij gaan. En juist dat maakt het geen meerwaarde.
En dat andere was een voorbeeld van techniek wat overbodig is, maar toch wordt ontwikkelt ( moet je met een korreltje zout nemen ).
@bempi: Vandaar deze campagne. Dan gaan mensen die strook dus gebruiken (snap echt niet waarom mensen dat nu nog niet doen aangezien je altijd zoveel mogelijk rechts moet rijden maar goed…). Ze willen bereiken dat al het nieuwe asfalt ook gebruikt wordt. iedereen liep wel te miepen dat alle wegen breder moesten. Maar ondertussen blijf iedereen wel op de 2 (al bestaande) rijstroken rijden. Kijk maar naar de A2, 5baans en alleen de buitenste 3 zijn bezet, waarvan de buitenste twee het drukst. Op de meest rechterbanen rijden wat vrachtwagens en een verdwaalde Prius. Zo maakt het niet uit of je 2 of 100 banen hebt. Maar ja, op de een of andere manier rijden de auto’s in NL het lekkerst op de linkerbaan….
@E34M5Touring:

Een campagne kan toch geen systeem veranderen wat al eeuwen ingeroest zit bij bestuurders dat wordt onderwezen door het CBR en rijinstructeurs. Dat zou betekenen dat je alles op de schop (theorie cursus / examen systemen / rijstijl ) moet gooien voor een spits strook.
Er zijn verschillende interpretaties over rechts rijden met een spitsstrook wat druist tegen de huidige verkeers regels in ( mag je wel of niet over een doorgetrokken streep rijden om in en uit te voegen / zou je bewust harder moeten rijden naast iemand met een lagere snelheid die op de middelste baan blijft naast de spitsstrook of ook zijn snelheid aanhouden ).
Er is wel een logica te verklaren waarom mensen niet snel van baan verwisselen of constant op 1 baan rijden ongeacht welke strook: omdat het fijner rijdt, dan telkens van banen te verwisselen / gemakzucht, als je me wilt inhalen dan doe je dat maar ( is ook een reden ).
Breder asfalt heeft meer te maken met onzekere rijders die door mede weggebruikers panisch worden.
De A2 is een snelweg waar onnodig veel geld in is verspild en wat niet optimaal wordt gebruikt. En ja de verleiding is daar gewoon groter om helemaal links te rijden daar waar het ook onnodig is. Het is gewoon gemakzucht, kan je niks tegen doen ook al douw je naast de reclame campagne op tv folders in de brievenbus.
@bempi: Jij gaat uit van het principe dat niemand bij kan leren. Als dat echt het geval zou zijn is het droef gesteld met de mens en moeten we ons afvragen of een auto besturen wel het meest verstandige is. En je hele A2 verhaal…. Als mensen zo onzeker worden op de weg is het beter niet meer te gaan rijden. Onnodig linksrijden afschrijven als gemakzucht en daarmee maar acceptabel maken gaat er bij mij echt niet in. En bovendien worden de rijlessen echt wel aangepast op de huidige situatie. En nogmaals de rest kan (hopelijk) bijleren.
@bempi: Er is wel een logica te verklaren waarom mensen niet snel van baan verwisselen of constant op 1 baan rijden ongeacht welke strook: omdat het fijner rijdt, dan telkens van banen te verwisselen / gemakzucht, als je me wilt inhalen dan doe je dat maar ( is ook een reden ). Met andere woorden, ik moet jou rechts voorbij (en riskeer een boete) omdat jij te lui bent om naar links te gaan. Wat dat betreft heb je gelijk, voor mensen zoals jij helpt zo’n campagne niet.
@E34M5Touring: Links moet rechts zijn.
@E34M5Touring:

Simpel omdat ik het systeem al ken zou het inderdaad overbodig, tijd en geldverslindend zijn. Kortom geen meerwaarde. ;)
@bempi: Was mijn eerste ingeving toch goed. Total waste of time.
@E34M5Touring:

Ik snap je ijdele hoop tot verbetering van het sociale wegverkeer. Ik zeg je alleen dat dat een utopie is. Mensen hebben namelijk nu ook lak aan boetes, daarom worden ze telkens verhoogd en blijft men betalen. Het is een vicieuze cirkel. Leg je erbij neer wereld verbeteraar.
En je moet niks. Alles is op eigen risico. Als jij je irriteert aan je mede weggebruiker is het beter dat je maar de OV pakt ipv de auto in het vervolg.
@bempi: Ik irriteer me nooit, ga er gewoon rechts langs. En inderdaad met volk zoals jij blijft het een utopie.
@E34M5Touring: Typish geval van de hele wereld is gek en ik niet, die Bempi.
Duidelijk geval van een varken leren bidden. Gaat ook heel lang duren.
Ik geef toe dat het even wennen is. Afgelopen maandag ook over de spitsstrook gegaan. Mijn angst was altijd dat er troep op ligt, zoals op vluchtstroken. Maar ik neem aan dat ze de spitsstrook afsluiten op het moment dat de kans bestaat dat je ergens op lek rijdt.
Inderdaad, schijnt noodzakelijk te zijn. Overkomt me geregeld dat er op de linker 2 banen langzaamrijdend of zelfs stilstaand verkeer staat, en dat je rechts gewoon door kunt zoeven…. vreemde gewaarwording is dat…. overigens is dat niet altijd even veilig, bij sommigen valt opeens het kwartje en zien ze dat ze naar rechts kunnen vanuit stilstand…
Kunnen ze dat niet oplossen door de spitsstrook verplicht te maken voor vrachtwagens wanneer ze open is? Is die strook meteen vol, kan je links mooi doorrijden…
Bij de van Brienenoordbrug heb je al aparte rijstroken voor vrachtwagens. In Nieuwegein (onder de A12) ook.
@sir_smokalot: Dat is pas gevaarlijk. Als de auto’s stapvoets in de file staan komen die vrachtwagens met minstens 50km/u voorbij. Ik typ minstens, want sommigen zijn zo hersendood dat ze gewoon met de cruisecontrol op 90 blijven rijden.
@Esprit_de_Flandre: vind ik wel een goed idee. Alleen zie je vaak ook vrachtwagens lekker middenop sukkelen als de spitsstrook open is.
Het is hierboven al vaak genoeg gezegd. Maar ook op de A9 is de spitsstrook vaak de beste om op te rijden. Veel mensen durven schijnbaar die doorgetrokken streep niet over, omdat ze in 1955 hun rijbewijs hebben gehaald ofzo.

Ik moet wel zeggen dat er een groot verschil zit tussen het beroepsverkeer dat er elke dag rijdt en in het weekend. Door de weeks wordt er namelijk wel veel beter gebruik van gemaakt. In het weekend is het echt een ramp.
Het vervelendst is het, als het rustig is, en twee auto’s elkaar met miniem snelheidsverschil passeren – op baan 2 en 3.
@mout: Jep, en niet in de gaten hebben dat er 20+ auto’s op z’n hielen zitten die zitten te wachten, want spiegels kijken is zó 2011.
@kaasboerin: Zelfs nog voor 2011. Als er ergens toch slecht gespiegeld wordt dan is het hier wel. Inhalen? Ok, richtingaanwijzer naar links en meteen de hele handel die kant op mikken. Liefst met 100km/u op een wegvak waar harder gereden mag worden, zodat de doorrijder zijn anker weer uit moet gooien. Gek genoeg kunnen ze vaak wel opschieten als je ze even helpt, waarom ze het niet uit zichzelf doen snap ik dan ook niet.
@RoT___: Had het laatst al, was 1-baans met een invoegstrook, de Punto keek gewoon totaal niet in z’n spiegel terwijl ik daar reed, ik zie hem naar links gaan en dan pas z’n knipperlicht uitgooien, hij ziet mij dan pas en schrikt terug naar rechts. 3 minuten later op een rotonde, reed ‘ie achter me, wachtte die tot ‘ie zag dat ik hem 2 kwart nam (hij moest naar rechts) en toeterde die ook nog is naar mij.. Wat een lul.
@RoT___: Maar dan ook eerst kijken of ik niet naar rechts ging, pas toen ik voorbij de eerste afslag was toeteren en snel naar rechts weg rijden..
Als de reacties van @bempi serieus zijn, maakt een campagne meer of minder niet veel uit. Dat is geen dikke schedel, maar een massieve.
Als hij hier aan het trololollen is, zijn al die spitsstrookmijders dat misschien ook.
In beide gevallen zullen we de leegblijvende strook maar met dank aanvaarden. Trol me hier of op de linker banen – rijd ik lekker door.
@mout: Dito
Ik snap ook echt niet hoe bempi zo kan denken. Echt pure eigenwijsheid en totaal niet denkend aan het overige verkeer. En inderdaad, als de rest van die vluchtstrookmijders ook zo’n dikke plaat voor hun kop hebben dan is zo’n campagne ook tijdverspilling. Zulke lui leren het enkel door ze lekker te bekeuren voor onnodig linksrijden.
Ik gebruik hem zelf alleen als ik haast heb, maar verder niet.
Het maakt het ook best lastig als je pech krijgt, ofzo iets.
@bonkers: Waarom zou je hem enkel gebruiken als je haast hebt? Zodra de spitsstrook open is is het gewoon de nieuwe meest rechtse baan. Het is dan ook verplicht, indien de situatie het toelaat, rechts te houden.
‘vo
http://www.nu.nl/binnenland/2828945/twee-doden-bij-ongeval-a2.html

stonden stil op de vlucht/spits strook omdat een van de 4 inzittenden moest braken. 2 personen stappen uit, 2 man blijft zitten en worden door een SUV tot moes gereden die zat te slapen en de stilstaande auto niet zag.

Dit is waarom het nodig is dat er dit soort reclame campagnes zijn. Die bestuurder van dat busje had niet opgelet en zijn bussie stil gezet op de spitsstrook.

Nog steeds mensen die 120 (al dan niet rechts inhalend) op de spitsstrook een goed idee vinden? Ik niet iig.

De rechtbaan is voor sukkelende mensen/vrachtwagens. Links is voor de baksteen op het gas. Dan overigens wel graag echt een beetje het gas erop.



Je weet er het fijne niet van maar zo zie je maar dat betere voorlichting nooit weggegooid geld is.
@r2d2: kleine spellingscorrectie: rechtbaan moet natuurlijk rechterbaan zijn.
@r2d2: Ja die was dus dicht op dat tijdstip en de rol van de SUV bestuurder wordt nog onderzocht. Het Nu artikel laat wel wat te wensen over qua info. Op het moment dat dit gebeurde was het gewoon een vluchtstrook en had die X5 (meen ik) daar helemaal niet mogen rijden.
@r2d2: Volgensmij heb je het niet helemaal begrepen. Op het wegvak waar je over spreekt is de vluchtstrook ook echt een vluchtstrook, door de vijf stroken is daar geen spitsstrook nodig. Bovendien is dit ongeluk ’s nachts gebeurd, op een tijdstip waarop spitsstroken gesloten zijn. De SUV in kwestie was iemand die tegen het verkeer in reed, mogelijk onder invloed. Al durf ik dat laatste niet met zekerheid te zeggen, ik ken enkel het nieuwsartikel van net na het ongeluk.
@RoT___: precies, heb ik het toch goed begrepen.
@RoT___: Ah ik dacht dat het in de ochtend (lees uurtje of 7) was gebeurd, hoorde het verhaal van iemand anders en die vertelde over de spitsstrook. Kon er eigenlijk niet meer over vinden dan het nu.nl bericht en heb toen gepost. Anyway, nog steeds wel handig om mensen te informeren over die spitsstrook
Apart genoeg snapt men de plusstroken aan de linker kant wel, maar de spitsstroken aan de rechter kant snapt men niet. Misschien maar de belijning aanpassen en kleine onderbrekingen maken? Hopelijk snapt men het dan wel. Tot die tijd blijft de spitsstrook de strook om lekker op te schieten.
@RoT___: het heeft niks met de belijning van doen maar meer met de vurige wens van de meeste bestuurders zoveel mogelijk links te rijden.
@mashell: Bempi is hier een goed voorbeeld van.
Heel herkenbaar! Goed dat RWS hier een campagne over gaat houden.

Laatst ergerde ik me er ook al aan. Vooral omdat je eigenlijk 3 banen naar links moet zwalken om in te halen. Dat ziet er -onterecht- nog idioot uit ook…

Ziet u de auto die voor mij rijdt?
http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/9286c297.jpg
Origineel formaat
@KeesB: OMG.. Hier geeft de lege bijbaan toch we de grootste hint die je kan krijgen lijkt me.. En dan nog hebben ze het niet door? Of allemaal bempi’s?
Ze moeten gewoon eens in het algemeen kappen met die ouderwetse borden. Hang er een paar goede nieuwe led borden neer waarop je alles kunt projecteren ipv alleen een gele 50/70 of 90 of een groene pijl of rood kruis. Het is toch ook voor buitenlanders totaal niet herkenbaar als er een bord 50 brand en de weg is leeg dat dit een verplichte snelheid is. Als je nu ook tijdens de spits overal op alle rijstroken gewoon een bord laat zien met een rode rand en bijvoorbeeld 100 dan is dat voor de hele wereld duidelijk hoe hard je mag en op welke rijstroken… Ik verbaas me daar al jaaaaren over waarom het in Duitsland bijv gelijk wel allemaal goed geregeld wordt en hier eerst veel belasting geld wordt uitgegeven aan die primitieve borden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).