Webber: ‘Ferrari California is een schijthok’

Auteur: , 85 Reacties

De Ferrari California is een draak van een auto, afschuwelijke verschijning en toonbeeld van alles wat er mis is met Maranello. Mark Webber, bedankt dat je dit nog even onder de aandacht wilde brengen.

Australië, daar zeggen ze waar het op staat en drinken ze hele veel bier. Bier-voorbeelden zijn er al genoeg voorbij gekomen. Mark Webber twitterde onlangs weer een onvervalst staaltje Australische eerlijkheid. Een van zijn monteurs had een leuk dagje en nachtje uit. Monteur Lee Stevenson ritselde ergens een Ferrari California en maakte er met vrienden een leuk uitje van. Dan is het natuurlijk aan Mark Webber om daar vol overheen te pissen. Aussie style. En hij kan het weten, want F1 coureur.

Als reactie op bovenstaande foto van zijn monteur met een Ferrari California zei Mark Webber het volgende:

@leestevo1 you should be hung. #shitbox soft tops for softcocks….

Zo is in no-time een nieuw schandaaltje geboren. Want concurrenten of niet, als een bekend persoon (uit de autosport) zo’n reactie geeft op jouw supercar, kan dat nooit goed zijn. Hey Mark, hoe zeg je ‘bye bye Ferrari F70’ in het Italiaans?

Boeiend. Mark zal genoeg lol hebben in zijn Porsche GT2 RS. Wie weet staat er binnenkort een 918 Spyder op hem te wachten. Ik kan niet anders dan Mark groot gelijk geven. Ferrari’s zijn niet de droomauto’s van weleer, de California is een aanfluiting. Puur esthetisch gezien natuurlijk. De lijnen lopen raar, carrosserie en wielen zijn uit verhouding en het klapdak slaat nergens op. Als we Mark’s reactie juist interpreteren rijdt het ook niet al te best.



85 reacties

Wijze woorden. Bloemen voor die man !
@zanveld: Vicky vindt ‘m anders wel aardig:
http://youtu.be/NoMzZ-eYNTo
@Henk_he: Daarom is Vicky ook geen F1 coureur
LOL, tja you can take the Aussie out of Australia, but you cannot take the Aussie out of the Aussie.

Je moet ze een beetje kennen om dit te kunnen beoordelen.
@w0o0dy: sowieso, maar ik denk dat Ferrari dit zeker mee zal krijgen en zo slecht als maar kan op zal vatten. zijn ze daar heel serieus over…
@Alwood: Ze hebben er zelfs een officiële term voor…
taking the piss out of someone.
@w0o0dy: Ik vind Mark hierom geweldig, gewoon zeggen wat je denkt! Mis dat behoorlijk in de F1.. (eddie irvine enz..)
Hij heeft gelijk, California is idd een uit verhoudingen staand gedrocht. Ik blijf erbij dat het ook een dure Japanse roadster of zoiets had kunnen zijn, achterkant ziet er ook niet uit, en met dak dicht lijken twee willekeurige auto’s gecombineerd te zijn.
@HDM: amen..
Drie keer raden welk woord Sacha zegt als hij die foto ziet..
@jolig: Shoarma ?
@jolig: gaaaaay! Bedoel je?
@smoked: yup
Kies dan een Maserati Granturismo
@MAB: die is inderdaad alleen al 10 keer beter gelijnd dan dit geval ja en de sound van de motor + uitlaten zijn sowieso meer mijn favoriet.
Laatst nog een voorbij horen rijden, gewoon oorporn.
Wat weet hij nou. Die man rijdt een Infiniti SUV.
@E34M5Touring:
Niet gek toch als auto van de zaak….
Of heb je echt niet gelezen dat hij ook een 911 GT2 RS heeft….
@jrk68: Ja, nog zo’n auto die bekend staat om z’n safe en voorspelbare weggedrag….
@E34M5Touring: Als je een GT2 RS niet kan waarderen.. dan.. dan weet ik het ook niet meer..
@solmatje: Wat moet ik waarderen aan de 911 GT2 RS dan? De BPM en BTW die de eigenaar investeert in ons land? Z’n bijdrage aan de samenleving? NIet IEDEREEN is 911 fan….
@E34M5Touring: Bijtelling? BPM? who cares? daar heb ik het niet over.. Je hoeft geen 911 fan te zijn om te zien dat de GT2 RS een vette bak is.. En je hoeft niet slim te zijn om te weten dat je hem iig niet vergelijkt met een Infinity SUV qua weggedrag. Als je serieus een verdere verklaring nodig hebt: Met “waarderen” bedoel ik het feit dat zo’n auto uberhaubt gemaakt wordt.. Net als extreme Ferrari’s, Lamborghini’s en anderen zieke supercars!
@solmatje: Ik vind de 911 niet mooi en de GT2 versie de minst aantrekkelijke. Een GT3 of GT3 RS kan ik nog wel waarderen. Dat zijn trackgerichte auto’s. De GT2 is gewoon een PK kanon. Teveel power om nog goed te werken op een track (tenzij je F1 coureur bent) en zeer listig volgens veel tests. Om het beste eruit te halen moet je echt wel een stevig potje kunnen sturen. Het is niet bruikbaar. Niet zo gebalanceerd als een GT3. Onzin auto dus. Alleen maar om te laten zien dat Porsche ook wel een 600+ pk 911 kan maken. 80% van die dingen ziet nooit een circuit dus had de eigenaar net zo goed een Turbo kunnen nemen. In real life sneller door bruikbare grip. De California, je kan hem mooi vinden of niet, maar je kan gewoon niet zeggen dat het een shitbox is. Er zijn zat autotesten te vinden waar hij geroemd wordt om zijn handling en bruikbaarheid. Voelt als een volwassen Ferrari en zeker niet als instapper. Als iemand, die om zijn sponsor tevreden te houden, in een Infinti SUV rijdt dan een Ferrari gaat afzeiken moet ik een beetje lachen.
@E34M5Touring: Voor op de weg zijn er idd auto’s die beter functioneren. Je zegt echter dat je een GT3 en GT3RS wel kan waarderen omdat het trackgerichte auto’s zijn. Een GT2RS is vanuit Porsche niet minder trackgericht dan een GT3RS. Ik ben blij om te horen dat jij de GT2RS dus stiekem ook wel een klein beetje waardeert! ;)
http://www.youtube.com/watch?v=rVVRMAON73w
@E34M5Touring: Het listige weggedrag van de 911 GP2 RS is juist zijn bestaansreden. Mensen die serieus kunnen sturen zullen er een uitdaging aan beleven om elke poging nóg beter te laten slagen. Elke keer nóg sneller te gaan. Dat is wat een sportwagen tot supercar verheft. Een échte supercar heeft nét iets meer vermogen dan het onderstel aankan. Een supercar scheidt de mannen van de jochies. En zo worden ze al lang niet meer gemaakt. Niet door Ferrari, niet door Lamborghini of welk ander klassiek supercar merk dan ook. Daarom vind ik de 911 GT2 RS zo woest aantrekkelijk, evenals een Koenigsegg. Ruwe power, gemene streken in het weggedrag als je niet oplet en een geluid zó luid dat het eigenlijk een kwelling voor je oren is. Een supercar is niet gemaakt om comfortabel te zijn maar om je beste stuurmanskwaliteiten naar boven te halen.
@Original_Arnoud: Ik wou net zeggen wtf..
Je moet gewoon kunnen rijden in dat ding..
Nee lekker een Ferrari cabrio met cruisecontrol..
@kaasboerin: Als ik met de auto op vakantie ga (en daar is ie voor, want GT) heb ik liever cruisecontrol dan een rolkooi en brandblusser.
@E34M5Touring: Dan zou ik een lekkere 530d touring kiezen o.i.d.
Lekker comfortabel van A naar B.
@Original_Arnoud: Veel plezier met de ‘echte’ mannen.
@E34M5Touring: O, ik heb helemaal niet de illusie dat ik een GT2 RS kan temmen. Maar er moet ook wat te dromen overblijven. Dromen van een auto die je het zweet in je bilnaad bezorgd zijn wat mij betreft de mooiste dromen. Ik hoef geen auto van een half miljoen of meer die qua rijbeleving wordt geëvenaard door een Audi van anderhalve ton.
@Original_Arnoud: Ik hoef geen auto van 300k(?) die niet rijdbaar is. Als je het vermogen niet kunt gebruiken heeft het in mijn ogen geen zin. Ik snap je hele verhaal wel, maar ik krijg altijd een beetje jeuk bij de term ‘echte mannenauto’ en ‘scheidt de boys van de men’. Alleen omdat ie gevaarlijk is… Alsof een 599GTO ineens geen uitdaging is omdat er electronica inzit.
@E34M5Touring:
Oké. Hier ga ik je gelijk in geven. Een 599GTO is zeer zeker een uitdaging ook al zit er elektronica in. Maar Ferrari. en zeker Lamborghini, is altijd een merk geweest dat pretendeert de sportiefste auto’s te bouwen. Maar die tijd lijkt sinds de 575MM uit productie ging toch aardig voorbij. Ze bouwen zeker nog zeer sportieve auto’s maar geen auto’s die het merk boven alle andere verheft zoals dat 20 jaar geleden wel het geval was. De supercars uit Maranello zijn tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Helaas…
@Original_Arnoud: Lamborghini ben ik met je eens. Ferrari in mindere mate. Ik denk dat de nieuwe Enzo (weet zo de codename niet) wel weer een class leading auto word. Lambo heeft (op de Balboni Gallardo na) niet echt meer een hardcore sporter. De Superleggera is een marketing racer. Maar doen ook niet echt aan racerij en denk dat er daarom bij de klanten van Lambo ook geen vraag is naar een streetlegal Cup auto. Ik snap de appeal wel van een hardcore sportwagen maar dat is een GT3 (RS) ook en die heeft een bruikbaarder vermogen wat voor meer mensen toegankelijk is en toch (denk ik) dezelfde kick kan geven. Dan vind ik dat een betere auto. Ik heb het idee dat Porsche zich heeft laten meelokken in de PK race en daarom met deze versie gekomen is. Toen Audi ineens met een R8 V10 kwam en Chevy met een 670pk ZR1 en noem ze allemaal maar op, kwam er ineens een overtreffende trap op de GT2 (die al bekend staat als widowmaker, die Choundok kerel uit de F1 had er op een Clarkson DVD een flinke scare mee).
@solmatje: Bij 911 gt2 rs denk ik aan een tunings auto. Carbon motorkapje, andere velgjes, rolkooitje, andere bumpersetj en een turbo er op en te veel vermogen hebben. Zoiets als een honda civic 2.2Vtec met turbo. Tja ik ben geen Porsche fan er is er maar 1 leuke Porsche en dat is de Carrera GT alleen maar door de motor.
@jrk68: en een x5 en een m5 v10 en een laguna om Renault te vriend te houden
en 2 jaar geleden heeft ie de grootste fout van zijn leven gemaakt toen heeft ie zijn e39 m5 verkocht
Voor een auto is tie best wel mooi,voor een Ferrari niet.Maar zou toch geen nee zeggen.
Geef mij maar, ik switch um wel om naar een Maseratie Gran Cabrio.
@smotsholle: *Maserati
@smotsholle: en blijkbaar ook Grancabrio
Als er een drietand in de grill stond vond iedereen hem mooi. Het is een auto die niet van alle hoeken mooi is, maar als je verder kijkt zie je dat hij veel authentieke elementen heeft in het design.
@bsxc2:
Authentieke elementen vindt je ook op een Hyundai….
Vindt je die nu ineens wel mooi?
@jrk68: Ahum….
@norge:
Dat jij hem mooi vind weet ik wel, maar hij moet het altijd afzeiken…. en bij een mislukte Fiat is het ineens “authentiek”?
@jrk68: Ga nu niet zomaar iets staan te roepen wat nergens op slaat, je weet zelf toch ook wat ik bedoel. Ferrari heeft een lang (race)verleden en Hyundai is een ‘gewoon’ automerk, de naam authentiek mag voor dit merk dus wel gebruikt worden.
@bsxc2:
Wat kraam je nu weer voor onzin uit zeg.
Alsof race pedegree iets met uiterlijk temaken heeft….
Dat is al decenia marketing gelul “win on sunday, sell on monday”.
In de jaren 50 en 60 ging die vlieger nog op, maar ik zie maar weinig mensen op maandag naar bv een chevy dealer rennen omdat er weer een Cruze gewonnen heeft op zondag.

Mijn vergelijking gaat er over dat zowel een California en een i30 een druk samenraapsel zijn van onsamenhangende lijnen….
@jrk68: goeie haha
@bsxc2: Als hier een drietand op stond, zou Maserati het design-roer lomp hebben omgegooid.
Bij Ferrari is het standaard om na pakweg twee generaties een heel andere kant op te gaan. En de richting van pakweg 1997 – 2007 heeft weinig nieuwe vrienden gemaakt. Er hangt een geurtje van te zware after shave aan, ipv olie en hete remmen.
“shitbox soft tops for softcocks….”

Volgens mij zegt hij alleen dat softtops voor niet erecte penissen zijn. Dit is echter geen softtop. Bovendien is het niet handig je monteur voor impotent uit te maken. Geen wonder dat hij zoveel problemen heeft met zijn auto.

PS Als de California een softtop was geweest, was hij mooier geweest (zoals de Maser). En zoals de GT2 van Webber mooier was geweest zonder al die spoiler onzin.
Vind het samen met de F12berlinetta één van de weinige mooie huidige Ferrari’s… Tsjah, zo’n Ferrari zal na zo’n GT2 RS wel tegenvallen.
Iedereen zit negatief te doen over de california, terwijl 95% van AB hem nooit zou kunnen betalen, ik vind het nog best een mooie auto, met een mooie sound.
@maseratizzzzzzzz: Dus als ik iets niet kan betalen moet ik het mooi vinden?!

Yolanthe, I rest my case.
@rikkon: vind ik niks aan… But point proven!
@maseratizzzzzzzz:

Ik kan de mona lisa ook niet betalen, net als 99% van de mensen die er een boek over geschreven hebben. Is onze mening erover dan waardeloos?
@maseratizzzzzzzz: wtf, dat argument slaat nergens op (ook al hoor ik hem te vaak). Dat het veel kost kan het nog wel lelijk zijn. Dat is puur een argument van non-autoliefhebbers die een Ferrari koopt omdat .. Ferrari. Patsers en mensen met teveel geld die alles maar kopen omdat er een dure badge op staat.
@maseratizzzzzzzz: nee ik zou hem niet kunnen betalen maar ik zal er ook nooit over dromen als ik ooit de staatsloterij win. Dat is ook precies het punt en daarnaast waar is deze ferrari uitzonderlijk in? Hij gaat niet harder dan de concurrentie, is niet mooier dan de concurrentie. Wat onderscheid deze ferrari van de rest, helemaal niks. Dat is hetzelfde als een golf rijden met een ferrari logo, niet speciaal maar je komt er wel.
@maseratizzzzzzzz: Ik kan 95% van de auto’s niet betalen. Maar ik zie echt niet in hoe mij dat jaloers maakt op auto’s die ik niet kan betalen en niet geweldig vind.
In dit geval: De dak-constructie vind ik top, want origineel bedacht. Dat het gevolgen heeft voor de lijnen en het gewicht, daar kan ik wel mee leven. Maar verder zie ik weinig in deze auto.
Ze hebben bij Ferrari iemand nodig die echt een Ferrari kan tekenen.

Van alle mensen op de wereld moet Ferrari toch wel iemand kunnen aantrekken die dit kan?
@xxxx: Pininfarina?
@SimonMc: die doet het niet meer…
Ben een Porsche fan, maar een gt2rs is nou ook niet echt mooi te noemen. Indrukwekkend, geil (op z’n duits :-)), ja dat wel!
Wat is een schijthok in het engels?
@mercs: shitbox, my bad
Geef er dan maar een aan mij
Dus als Mark Webber zegt dat deze auto een schijthok is, dan geloven wij dat. Vanwege het feit dat deze man vele wereldtitels en overwinningen op zijn naam heeft staan… Mark Webber kan absoluut goed rijden, maar dit soort uitspraken raken kant noch wal. Ik neem pas iets van iemand aan als er een fatsoenlijke en gegronde verklaring wordt gegeven waarom een Ferrari California een waardeloze auto zou zijn. Pas dan zou ik het willen aannemen. Maar goed, de beste stuurlui staan aan wal.
@lowbird:

Hij heeft alleen shitbox gezegd. Het is niet dat hij een tractaat geschreven heeft over hoe vreselijk die wagen is dus volgens mij is dit artikel eerder een rapportage over een strorm in een glas water dan over ‘Sandy’.
Ik vind de california de mooiste ferrari die nu gemaakt word. Niet dat ik hem ook maar van ver mooi vind. De laatste mooie ferrari is de 355 (en zelfs die is maar zozo).

Ik vind het wel nogal veel veronderstellingen op basis van een berichtje van een paar woorden.
‘shitbox’ gaat volgens mij over de hele auto hoe kan je daaruit afleiden dat die slecht rijd?
Het kan ook over de lelijkheid gaan en misschien over dat het een opzichtige cabrio is.
Ben het er totaal niet mee eens. Iedereen zeurt en zeikt wel steeds over dat Ferrari de afgelopen jaren lelijke auto’s maakt en heeft gemaakt en lelijk kan ik niet zeggen maar prachtig soms ook niet. Maar ik vind zoiezo dat de styling van auto’s de afgelopen jaren is ingezakt. Teveel lijnen teveel dingetjes en fratsen. Er zijn nog weinig lekkere simpele auto’s. Maarja dit is mijn mening! En ik vind de california totaal niet lelijk.
@Hupke:
Dat is dus precies wat ik bedoel. Daarom kan ik deze uitspraak van hem ook niet belangrijk vinden. Het was leuker geweest van Mark Webber als hij iets positiefs had getwitterd over het uitstapje van zijn monteur i.p.v. zo’n botte Australische opmerking te plaatsen. Zal wel door de voortgang van zijn kampioenschapsaspiraties komen.
De California een esthestische aanfluiting? Ik vind het juist een van de mooiere Ferrari’s van het moment… kwestie van smaak…
“En hij kan het weten, want F1 coureur.”

Het valt me nou al vaker op in meerdere posts van autoblog. Is de nederlandse taal zo moeilijk dat je gewoon woorden weg moet laten?

Sorry ben op de vroege morgen ff in zeikmodus.
@Aquios: omdat aardappel
Ach Webber, de personificatie van “net niet”. Waarom zou zijn dronken mening van waarde zijn? De California is juist een erg goed gelukte Ferrari.
Aan de zware kant voor een V8 2+2 zitter maar voor de rest is het een aardig pakketje. Rijd als een Ferrari moet en ziet er goed uit als Cabrio en nog meer als coupé. Voor mij mogen ze zelfs een GTC-versie ofzo op de weg zetten die gewoon een identiek maar vast dak heeft – zoals Mercedes deed met hun SL Black Series. We zijn hier niet in California, nietwaar. Als ze die neus uit één stuk composiet maken (a la E-Type) kan er misschien nog wat gewicht van af. Mikken op 1400kg – racing stripes – en dan is ie meteen van zijn boulevard imago af. Niet onbelangerijk.

Het interieur doet me sterk denken aan de stijl vd 365GTB en dat vond ik altijd één van Ferraris beste. Zwart met rode accenten! En Grigio Medio aan de buitenkant met zwarte wielen/chrome lip en psychedelische rode 60ties batman streepjes.

http://files.conceptcarz.com/img/Porsche/70_Porsche_917_LT_SL-06_RH_08.jpg

http://www.motorcities.com/media/images/full/08KEI261329108AG.jpeg
Alwood :” Ferrari’s zijn niet de droomauto’s van weleer, de California is een aanfluiting. ”
Weet jij dat een auto ook een wegligging heeft , een motor en dat daarvoor zo”n auto wordt aangeschaft ?
Was jij ook niet diegene die zei dat een Aventador een F12 zou wegvagen , iets in die trand ?
Alle nieuwe Ferrari’s zijn raar. Plotseling moeten er allemaal vreemde inhammen en inkepingen in de flanken en motorkap komen. Zogenaamd om lift te voorkomen. Wat een kul. De enige mooie nieuwe Ferrari’s zijn de one off’s van Glickenhaus en Clapton. Modern met een subtiel retro sausje. Als ik teveel geld had, zou ik hoogstens een 430 scud kopen (of een jaren 60 Ferrari, maar ja miljoenen he?), of zelf een P4 replica bouwen met een echt Ferrari blok erin.
Wedden dat als ik er 1 bij jullie voor de deur zet jullie allemaal een weekend blits gaan lopen doen in je Ferrari
@yerrie:

Wedden van niet?
@Hupke: Wedden van wel?! Als dit voor je deur staat staat iedere ware petrolhead te springen om daar mee te rijden,zonder twijfel!! En wat zo duidelijk is hier,is als er 10 zeggen “wat een lelijke auto,ferrari onwaardig,etc..” dan zegt de 11de hetzelfde! Het is en blijft een prachtige,speciaale wagen. Een all in 1!
@petrolhead111:

Als je dit voor m’n deur zet zou ik je vragen om hem verder de oprit door te rijden of hem in de garage te rijden zodat de buren hem niet zien, zeker als het een rode is.

Verder zou ik er niet mee rijden tenzij ik er (volledig verzekerd) het circuit mee opmag.
Bij mijn weten zijn er wel genoeg misbaksels van diverse supercar-fabrikanten.
Er kon er nog wel eentje bij.

Ik heb een California ook nooit gemogen, het was te soft, te baby achtig, niet supercar genoeg.
Damn wat een gelul, iets mooi vinden is persoonlijk.
Dat er beter rijdende auto’s zijn geloof ik gelijk.
Dit is diepliggende jalozie van M.Webber! Goeie piloot,dat zijn ze allemaal wel i/d F1,maar zal nooit een grote meneer worden i/d F1. Dank zij RedBull(car) is S.Vettel een a big one en Webber doet mee.. Wat kort door de bocht maar Thats it!
And you know why? Iedere F1 piloot droomt ervan om ooit voor Ferrari te mogen rijden. Maar Webber weet al lang dat hij nooit die kans zal krijgen,Vettel wel!
Heb de California ook gereden. Reed inderdaad waardeloos. Niet Ferrari-waardig. Een grote BMW of Mercedes is veel beter qua comfort en soms zelfs handling (bij een M6 bijvoorbeeld).
Door de naam interesseert deze Ferrari mij niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).