Wegmisbruiker Hollande trapt zijn DS5 op de staart

Auteur: , 48 Reacties

In wat minder ontwikkelde landen heb je als regeringsfunctionaris nog het privilege alle regels aan je laars te kunnen lappen, maar in Europa is dat wat moeilijker, hier lig je altijd onder een vergrootglas, en word je bij overtreding tot verantwoording geroepen. Zo ook de verse Franse president Francois Hollande.

Toen Hollande met zijn konvooi op weg was naar Normandië voor een D-Day-herdenking moest er kennelijk wat tijd goedgemaakt worden, want het ging met 140 km/u door Franse tunnels (niet zonder risico, vraag maar aan het Britse Koningshuis), daar waar 70 km/u is toegestaan, en even later werd er zelfs de 180 km/u aangetikt op de snelweg. Misschien overbodig, maar een minister/president rijdt niet zelf, dat doet zijn chauffeur.

Toch een lichtend voorbeeld voor alle verkeersovertreders die een dikke bekeuring in hun bus vinden en deze gewoon moeten betalen, deze actie. Of vind je dat de president van een land met zijn drukke schema best wel eens een paar snelheidslimieten aan zijn laars mag lappen om ergens op tijd te komen? Ik kan me herinneren dat er in Nederland in ieder geval eens enorme ophef was over een minister die 150 had gereden (Jorritsma? Maij-Weggen?)

Busted!

Toen Hollande, die normaal gedrag en respect voor regels tot campagnethema had verheven, er door de journo die er achter reed op gewezen werd deed hij in ieder geval alsof zijn neus bloedde. Een video vind je hier (mirror op autojunk).

Eigenlijk heeft in Europa alleen (de chauffeur van) Kanselier Merkel de luxe ongestraft de twaalfcilinder van de S600 de sporen te geven, dat moet wel een uitkomst zijn als je krap in de tijd zit. (via Elsevier)



48 reacties

die Fransen toch, en ons maar 1500 euri aftroggelen voor het hebben van flits-poi’s “schudnee”
We moeten dit soort mensen een beetje rebels laten zijn, anders gaan ze op een andere manier herrie schoppen. Dus laat maar die diplomatieke immuniteit, in Nederland betalen dat soort mensen hun boetes ook niet.
@umadbrah: Niks daarvan! hoe hoger de functie, hoe hoger de boete. Mensen met een voorbeeldpositie moeten dit soort grapjes zeker niet uithalen. Te laat? -> eerder vertrekken.
@fristie: Eens!
@fristie: mee eens!
Een zuivere socialist die praktiseert dat iedereen gelijk is, maar sommigen meer dan anderen.
@Femme: lol
Had ‘ie ook netjes z’n 2 blaasapparaatjes bij zich??
Te hard, niet betalen voor de tol, verkeer stil laten zetten en dan ontkennen. Eerder al terug hebben moeten komen uit uitspraken. Ja, aan Hollande hebben ze een fijne. Niet geheel onlogisch dat behoorlijk wat mensen hem genokt zijn.
Die journalist is ook een eikel, Waarom moet Hollande zich verantwoorden voor het gedrag van de chauffeur?
@desoper: omdat Hollande hem opdracht geeft waar en hoe te rijden?
in een minder ontwikkeld land zou deze journalist het wel uit zijn hoofd halen, om een dictator aan te spreken op zijn rijgedrag.
Tja, Frankrijk
Ik ben er blij mee… de eerste Hollander in Frankrijk die wél een beetje door rijd!

Nou had ‘ie ook geen sleurhut mee natuurlijk
Jawel, maar die was in Belgistan al ontploft.
Haha die passage over het Britse Koningshuis, kon een besmuikt lachje niet onderdrukken maar vind hem eigenlijk net over het randje voor Autoblog… GS was anders geweest:-)
Waar maken we ons zorgen om? Zijn er doden gevallen nee! En wat een hypocriet ook weer hè die ‘blogger’. Zelf de grond in boren maar genoeg filmpjes waar hij ook te hard rijdt…
moet kunnen!
Ik kan me hier niet druk om maken hoor.. Liever dat hij iets te hard rijdt dan dat hij wordt vervoerd per veel duurdere helikopter ofzo..

Alleen huilies kunnen zich hier druk om maken.
Aangezien hun regelmatig immuniteitsregeltjes hebben, hoe gaat dat in z’n werk bij een ongeluk?
Even simpel gezegd, zij rijden 150 waar maar 120 mag en botsen tegen iemand aan.

Welke verzekering is dan de sjaak?
@jack_abarth: Dat is inderdaad wel heel simpel gezegd. Dat ze misschien zijn vrijgesteld van snelheidsregels wil niet zeggen dat ze zijn vrijgesteld van aansprakelijkheid. Dus als ze fout zitten zal de Staat de knip moeten trekken lijkt mij zo.
@jack_abarth: immuniteit = nooit strafvervolging, nooit rechtbankies, nooit tralies van binnenuit zien…zelfs een duidelijke moord is hun niet toerekenbaar. Kortom, wordt zelfd je verzekering aanspreken (Casco).
Pfff; in NL rijden ze (= regerings auto’s) ook gewoon 150~160km/u op de A4 hoor; ook de stukken waar je 100 mag … zie het probleem ook niet met al die politie begeleiding.

Als die man op zaterdag zelf als hobby z’n sportauto met 140km chauffeert waar je 70 mag, dan is het wat anders …
@Megakix: Volgens de regels wel, ja. Maar je zou als president (van een democratisch land) toch dom zijn om de gedupeerde zomaar te laten zitten, dat kan namelijk een flinke rel ontketenen en maakt meteen al een flinke deuk in je kansen om herverkozen te worden..

Daarnaast is er ook de verantwoordelijkheid van het eventuele politie-escorte. Zelfs als zij zwaailichten en sirenes op hebben staan, moeten ze de nodige voorzichtigheid gebieden. Een ambulancier die door rood rijdt, en zo een ongeluk veroorzaakt, is ook niet meteen in zijn recht. Als hij/zij met 120 probeerde door te rijden, zal hij/zij wellicht aansprakelijk zijn.

In het belachelijkste geval kan dan nog de chauffeur van Hollande de dupe zijn, want hij/zij heeft normaal gezien niet zomaar een vrijgeleide om “in opdracht van” de wet te overtreden. En hij kan dan inderdaad de president niet vervolgen.. Of hij moet de regering zo ver krijgen dat ze proberen de president zijn immuniteit af te nemen, zoals destijds geprobeerd is met Berlusconi (dacht ik?).
Ben voorstander van doorrijden…waarbij hoge snelheden niet geschuwd mogen worden! Kortom, Hollande doet het zo prrrrima ! Dat wij allemaal burgerlulletjes zijn, dat heeft hier niet zo mee te maken.
@Megakix: Als hij dezelfde sancties als ons ‘burgerlulletjes’ opgelegd krijgt vind ik ’t prima.. :)
@kaasboerin: true…ook goed :lol:
Hij rijd gewoon zoals iedere andere fransoos, van de 2 soorten franse rij stijlen heeft hij dus de onuitkijkende agressieve stijl
Ach, het boeit mij niet zoveel. Maar netjes is anders, hij wou zich als een normale burger gedragen (vandaar ook een DS5, wat ik overigens heel goed vind dat hij zo’n auto kiest, niet een auto van over de ton), en om dan een paar snelheidsovertredingen te maken…
@masterstig: hij geeft een goed signaal af, door slechts een DS5 te rijden. Maar over 4 of 8 jaren gaat hij alsnog werken voor ‘het grote geld, de grote auto en de big-bonusses’. Kortom, verwar gespeelde nederigheid niet met een karakter.
@Megakix: Dat geloof ik ook zeker, als hij gaat beseffen wat hij allemaal kan krijgen, dan zal hij over een tijd ook in grote luxe gaan leven.
@masterstig: denk hierbij voor het gemak even aan onze ‘vakbondsleider annex PvdA-leider annex ex-MP’ de heer W. Kok. Ooit op de barricade voor de hardwerkende burger, pleitend voor rechtvaardig stelsel en anti-graaier…en ineens…vraagt Shell hem om sigaren te roken in de raad van bestuur…kuch…3 miljoen per jaar…kuch. Je ziet niets meer van hem, hoort niets meer, monddood gemaakt door het grote geld, hij tevreden, maar oh…wat een lange weg heeft zo’n kereltje nog te gaan om zichzelf te snappen. En hij is pas 70… ;-)
@Megakix: Tja, geld wil iedereen hebben, mensen azen automatisch naar geld. Bijna niemand kan dat weerstaan, zeker als je er eigenlijk weinig extra voor hoeft te doen doen.
Zou die journalist om te beginnen een vette prent geven… verder het voorval gebruiken om hogere snelheden voor iedereen op de snelweg te bepleiten.
Zo rij ik ook met mn Espace door Frankrijk.
Mijn ervaring is dat ze best schappelijk zijn in Frankrijk. Ben eens aangehouden in Frankrijk toen ik 190km/u reed op de snelweg onderweg naar het zuiden (Reed eigenlijk tegen de speedlimiter aan, maar had ze te laat gezien, dus vol in de ankers en gemeten op 190). Moest meteen €46 cash afrekenen. Of, zou dat te maken hebben dat mijn vrouw oorspronkelijk uit Frankrijk komt.
@marcsuyck:

nope .. ze zijn zelfs tegen mij altijd bijzonder redelijk ..
Ook de president zou zich aan de verkeersregels moeten houden, vooral vanwege zijn voorbeeldfunctie… Frankrijk zou feitelijk ook beter een autobahn-systeem invoeren voor die grote afstanden…

In België was hier enkele jaren geleden ook een rel over. In de zomer was er een smogalarm en mocht je maar 90 km/h rijden over de Vlaamse snelwegen. Toen Prins Filip, onder het smogalarm, ergens heen moest reed hij met zijn motorescorte liefst 140 km/h.
Hangt allemaal van het geval af. Het maakt bvb. ook een verschil of de escorte de sirenes aan had of niet. Maar het zou belachelijk en vrij “dictatoriaal” zijn om dat te doen.
Dat hij te hard rijdt (of z’n chauffeur daartoe instructies geeft), kan mij niet veel schelen. Maar dan mag hij toch wel zo vriendelijk zijn om zijn immuniteit even te negeren en de boete mooi te betalen. Hij zal er net als andere rijke mensen geen boterham minder om eten..
Ja hij mag te hard rijden, op voorwaarde dat hij er voor opdraait. Zijn chauffeur mag dan wel de controle hebben, iemand moet hem opgedragen hebben te snel te rijden.
Die mens doet ook zijn job maar, en als je presidentiële chauffeur bent dan moet je zeker luisteren naar je baas!
de kwibussen die nog nooit op een doodsaaie peage hebben gereden ..

die spreken er schande van ..
tenminste één reden om op hem te stemmen..
een Franse koning die zich niet boven het volk stelt = een (heel snel) dooie koning ..

en volledig terecht ..
@CedricH

Kan me herinneren dat ex-premier Verhofstadt toendertijd ook heeft toegegeven wat vaak van z’n voordelen te profiteren. Afgezien van de hulpdiensten zijn er dus wel degelijk een aantal hoogwaardigheidsbekleders die legaal boven de snelheidslimiet kunnen gaan als ze hun zwaailicht bovenhalen.
@Mutina: hulpdiensten mogen van mij zo hard ze willen gaan, voor hen is dat nodig. Politici en andere hoogwaardigheidsbekleders moeten van mij wel het voorbeeld geven en zich aan de regeltjes houden zoals iedereen
@sir_smokalot: “Eigenlijk heeft in Europa alleen (de chauffeur van) Kanselier Merkel de luxe ongestraft de twaalfcilinder van de S600 de sporen te geven, dat moet wel een uitkomst zijn als je krap in de tijd zit. (via Elsevier)”

Dat valt wel mee hoor. In Nederland heeft de DKDB gewoon toestemming om met de mooie blauwe lichtjes en geluidjes rond te rijden. Wanneer er een belangrijk persoon ergens op tijd moet zijn (zoals de premier ofzo, ik noem maar wat), dan gaan die dingen aan en rijden ze lekker door. Desnoods over de vluchtstrook.
Overigens is dat eigenlijk in heel Europa zo geregeld, dus de ophef om de actie v/d chauffeur van Hollande vind ik wat overdreven. Typisch een journalistje die zijn krant vol moet tikken en/of een andere politieke agenda heeft (meegekregen vanuit die krant).
Hoe vertaal je:”Do as I say, don’t do as I do…” in het frans?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).