Welk merk auto’s blijft het langst bij de eigenaar?

Auteur: , 156 Reacties

Het zijn de jaren die tellen. Niet de kilometers of hoeveel auto's je van 1 merk hebt gehad. Welke auto heb je het langst gehad?

Kopen, gebruiken, verkopen, meer kopen, consumeren, alles in onze wereld is ingericht op dozenschuiven. Men doet onderzoek naar ‘merkentrouw’ maar kijkt daarbij vooral hoevaak mensen hetzelfde product nieuw kopen. Alsof de wereld erop zit te wachten om iedere volgende generatie Volkswagen Golf een nieuwe te kopen. Leasemaatschappijen en dealers duwen de automobilist vervolgens een enquete onder de snuit ‘of ze nog tevreden zijn’. Er geldt echter één belangrijke voorwaarde: deelnemers aan deze peiling moeten niet in een te oude auto rijden.

Weinig aandacht gaat uit naar mensen die echt gelukkig zijn met hun auto. Mensen die een auto kopen om een leven lang in rond te rijden. Ze kiezen de auto uit op bepaalde kwaliteiten, onderhouden hem netjes volgens de schema’s en kweken een band met het voertuig om hem vervolgens niet meer te verkopen.

Deze speciale categorie ‘merkentrouw’ heeft in de VS het volgende lijstje opgeleverd, van plek 7 naar 1: Ford, Infiniti, Lincoln, Mitsubishi en Buick, Jaguar, Volvo. Daarbij springen Jaguar en Volvo eruit, men verkoopt deze merken gemiddeld pas na 7 en 7,05 jaar. Dit is gemeten over voertuigen van alle leeftijden.

Hoe zou deze lijst eruit zien in Nederland? We hebben zo snel geen cijfers paraat. Volvo en Jaguar zullen hier waarschijnlijk ook hoog scoren. Mogelijk zien we hier ook Toyota, Lexus, Mercedes of Subaru terug in de lijst? Slecht gebouwde en veel geleasede auto’s vallen eigenlijk per definitie af. Voor een indicatie zijn we zeer benieuwd waar jullie het langst in rond hebben gereden of in rijden. Immers: van de liefhebbers moet je het hebben! (bron: blog.wsj.com)



156 reacties

Ik hou mijn auto’s (als ik tevreden ben) tot ze 5 jaar oud zijn, en dan gaan ze de deur uit.
@norge: hoe oud is je Hyundai?
@spoolie96: aan het design/prestaties te zien zo rond de jaren 80 ;)
@spoolie96: gaan we weer…
@norge: Drie jaar.
Ik denk dat Volvo hier hoog scoort
@Lucb: En wat dacht je van Saab! Zeker nu… ;)
@Lucb: OK, maar het leger aan lease V50 en V60 trekt de gem. houderschapsduur wel naar beneden voor Volvo. Dat heb je bij een merk als Jaguar toch minder.
Ik ben al 22 jaar trouw aan Gazelle.
@alcantara: Volgens mij heb jij het woordje “auto” gemist.
@alcantara: Heb er ook jaren op gereden, maar voor mij nooit meer een Gazelle…
@alcantara: doe mij maar een Cannondale
@alcantara: ook een produkt van Pon… :)
Slecht gebouwd maakt denk ik niet zoveel uit. Dat wordt bedekt met de mantel der liefde of onder het mom van “karakter”.
@dennisa: Ow je bedoelt alfa’s…
Vanmiddag nog aan 2 Volvo’s gewerkt. Het is te zien en te voelen waarom mensen die auto’s lang houden. Technisch onverwoestbaar en dat is eigenlijk wat de gemiddelde mens wil.
@ej20g: toyota?
@linealuna: ook. Maar Toyota heeft een héél andere charme dan Volvo. Overigens kom ik ook geen problemen tegen met Toyota’s.
@linealuna: Toyota zal waarschijnlijk niet hoog in dit lijstje staan omdat ze veel geleased worden..
@flutterby: Wat een onzin…..
@ej20g: geldt dat voor de nieuwe types ook nog?
@p993: deels. Minder dan vroeger, maar de “nieuwere” types ook, zoals de laatste generatie V70 bijvoorbeeld wel behoorlijk (snellere modellen). Of dit bij de gloednieuwe V60 en S60 óók zo is moet nog blijken. De eerste generatie V70 (zowel de diesel als benzine versies) en 850 zijn niet weg te slaan bij de liefhebbers. Ben persoonlijk ook een groot liefhebber van de oudere Volvo’s.
Ik rij al 9 jaar in m’n trouwe Morris Minor 1000 uit 1960!
Een Alfa 156 uit 2002, sinds maart 2007 in mijn bezit totaal 340.000km op de teller waarvan 215.000 door mij. Ik wil er niet aan denken dat zij ooit een keertje weg moet…
@mmot05: ik blijf het gewoonweg raar vinden dat de ene alfa het al begeeft in de showroom en de andere zomaar 250.000km zonder enig probleem erdoorheen jaagt.
@lamborgfan: dat heet nou betrouwbaarheid. Als die 60 procent is, haalt dus maar iets meer dan de helft het. (dit is gewoon een voorbeeld). Bij volvo gaan de eerste bij 3ton op de teller last krijgen van de ouderdom.
@lamborgfan: Wie zegt dat hij geen problemen heeft gehad? ;)
@Yeelen: nee (even afkloppen) gelukkig tot nu toe geen gekke dingen gehad. 1x langs de kant gestaan vanwege dynamo
@lamborgfan: laat je niet gek maken door anderen, zo had ik toendertijd zat horrorscenario’s gehoord over Alfa.
@mmot05: Bij mij werden ze anders keer op keer bevestigt..
Lucky you.
@mmot05: Onze 147 gaat ook al richting de twee ton, heerlijke auto!
Logisch. Volvo’s zijn technisch geweldige auto’s. En betrouwbaar.
Alleen de ouwe lullen kunnen deze vraag serieus beantwoorden omdat zij een autogeschiedenis hebben opgebouwd. En bij ouwe lullen scoren merken als Volvo, Mercedes automatisch al hoger dan BMW of Audi. Niet echt een zinnig onderzoek dus.
@alcantara: Ik rij al vanaf mijn 18e in een Volvo 740. En dat blijft nog aardig wat jaren zo. Dus je redenatie klopt niet helemaal.
@alcantara: ik ben nu 20 en heb een xc90,, ben ik een oude lul? Neenn
@banjaloeloe:
als er één Volvo een ouwe lullen bak is is het die van jou wel! mag hopen dat die niet echt van jou is maar van moeders!
@reactief: ja hij is van mij, en wat dan nog? Als ik het toch een leuke auto vind…
@banjaloeloe: je gedraagt je in ieder geval als een ouwe lul.
@alcantara: hoezo? Jij vindt blijkbaar dat ouwe lullen in een volvo rijden.. Wat rijd jij als ik vragen mag?
@banjaloeloe: 325ci E46, heb hem al jaren maar merk dat er steeds meer petjes rondrijden in deze wagens.
@alcantara: die petjes verpesten het dan weer….
@alcantara: Steeds meer??
Ze rijden al in E9xen en E60’s………
En vorige generatie 7 series..
Ga je toch nooit ontlopen, jammer maar helaas.
@kaasboerin: en jij bent bewijs nr.1…? ;)

Gelukkig kunnen we het kaf van het koren scheiden door naar de staat van de auto te kijken…
@Emile_Benz: Noem jij mij een petje?
Ik heb mijn stoel gewoon normaal staan, en heb niks op of om mij hoofd heen gewikkeld. :)
@kaasboerin: hap! Je had honger…? ;)
@Emile_Benz: Allemaal leuk en aardig maar die van mij heb ik gekocht met 80k op de teller, keurig onderhouden en daar was de prijs ook naar.
En als je naar modificaties refereert.
Paar kleine dingen maar absoluut geen tupperware, wat OEM onderdelen that’s it.
Wrm verdedig ik mezelf eigenlijk..
@kaasboerin: nee, ik doelde op staat van onderhoud. Dus een Eisenmann en Hartge/Alpina-velgen zijn toegestaan.

Maar nu je toch over Tupperware begint…da’s ook aardig puistenpetjesachtig…

100% OEM hier. Zelfs de velgen (styling 33), geen verlaging etc. Zelfs geen angle eyes (ookal zou dat wel OEM zijn). :P
@banjaloeloe: Wauwwww, stoor hoor. Veel plezier met je schoolmoeder suv.
@heyaudi: iedereen jaloers haha.. Hij kan het schijnbaar betalen en heeft het dus goed voor elkaar en zo’n verkeerde auto is de xc9 niet
@mercedesgl: Alsof een XC90 zo duur is. Tweede hands heb je er genoeg onder de 10.000 euro. Dat is natuurlijk best veel geld, zeker voor iemand van 20, maar dat is natuurlijk best bij elkaar te sparen…
@henrie: want in Nederland is de benzine gratis, net als de verzekering en wegenbelasting
@mercedesgl: kijk jij snapt t, en als ik blijkbaar stoer wil zijn, had ik wel gezegd dat ik in een mazerati rij..
@mercedesgl: Beetje vreemde aanname, zeker wanneer je niet weet hoe oud ik ben of waarmee ik rij ;)
@heyaudi: Je wilt het graag vertellen he??
@tttooommm: nee, ik wil graag dat jij het gaat raden :)
@banjaloeloe: dat is tenminste een auto, stoer, maar toch ook beschaafd vormgegeven. Goede keuze!
Mij verrast Mitsubishi in het lijstje. Hoewel ik er nu eentje heb, is het voor mij het schoolvoorbeeld van een auto waar je geen band mee opbouwt.
Degelijk kan ook het punt niet zijn, want ik heb Jaguar (vooruit, sinds Tata trekt het bij) nog nooit als degelijk horen omschrijven. En o ja, mijn Mits krijgt as-we-speak een versnellingsbakrevisie…
zo, nu serieus. Citroën Xantia HDI Break 2001. 6.7 jaar van nieuw tot verkoop. Ja. een Citroen. een van de beste auto’s die ik heb gehad. op de uitlaad na (die was bagger, nooit, ja echt!! nooit problemen gehad. 180000 zorgeloze km’s met alleen de onderhoudbeurtjes en 2 x 2 voorbanden. achterbanden hadden nog 6 mm en die waren nog van fabriek af gemonteerd.

Reden verkoop vraagt u? aan de auto lag het zeker niet, maar mijn voorliefde voor BMW overwon het. ik heb mijn huidige BMW E61 nu ook al weer 4 jaar.
die gaat de 7 ook halen.
Nou ja mijn pa rijd al 16 jaar in een ford galaxy, nu zijn 3e met van 2004 (nieuw gekocht) met 380.000 op de teller. Volgende word wel een s-max… Daarvoor heeft hij een Audi gehad. Mijn ma rijd nu na 5 jaar ik een focus gereden te hebben al weer 3 jaar in een fiesta.
Na 4 jaar gaat de hoofd auto altijd weg dan zit hij rond de 4 ton op de teller en wordt het tijd voor iets nieuws.

Boodschappen wagen elke 7 jaar.
hier staan een paar porsche’s die er al een tijdje staan en nog wel een paar jaartjes blijven.
@964rs: Je hebt ze vooral stilstaan?
@mashell: valt ook nog goed mee. niet dat ze dagelijks rijden maar 1 toch wel regelmatig (meerdere keren per week)
Heb mijn auto nu vijfeneenhalf jaar, dat had ik niet verwacht. En ja dat is een Volvo ;)
BMW E30 325i, sinds 1999 (1e auto, gekocht na behalen rijbewijs) in bezit, BMW E21 323i sinds 2004 in bezit. De E30 gaat niet weg, oude dus betrouwbare techniek, geen turbo, compressor of andere zogenaamde eco onzin maar wel een lekker 6 cilinder die jankt van plezier als het gas er op gaat …
Na een jaar hou ik het meestal weer voor gezien.. Mensen die zo lang in een auto blijven rijden interesseert een auto gewoon geen ene ruk. En ps: de eerste die hier in dit draadje weer durft te miauwen dat het milieu-onvriendelijk is om zo kort in auto’s te rijden krijgt van mij een RIJVERBOD..!
@flippert: zodra ik in een bezit ben van een Subaru Impreza WRX STI ben ik nooit meer van plan ‘m weg te doen. Waarom? JUIST omdat die auto me interesseert en ik een liefhebber ben.
Mijn vader rijd al 22 jaar in zijn Mitsubishi lancer uit 1990 en hij geeft nog geen krimp normaal onderhoud geen roest nog nooit mee langs de weg gestaan werkelijk een topauto die voorlopig nog niet weggaat
Ik dacht alfa.

Die koop je zet je op de oprit en die roest vast en die krijg je never meer van z’n plek
@whoppie: oude verhalen uit de jaren 0-80! Lekker in blijven hangen. In de jaren 90 waren er genoeg Duitse merken die onder je kont vandaan roestten. Maar dat is zeker anders….
Mijn Seat Cordoba uit 1998, ooit begonnen als (vermoedelijk) gezinsauto, heeft nu al 2,5 jaar zijn dienst bewezen. Nu 2,5 jaar verder heeft mijn Cordoba’tje 100.000 kilometer meer gereden en is het 2e hart bezig mijn droomritten te verwezenlijken. Afgelopen zomer onder andere Stelvio-pas, Fernpas en de Reschenpas gereden. Met 75 pk onder de kap proberen de Stelvio-pas te rijden is een redelijke uitdaging. Zowel mens en machine waren uitgeput na 48 haarspeldbochten. Maar wat een ongelofelijke ervaring was dat zeg!
De auto wordt momenteel vertroeteld door zijn baas, ondergetekende, en maakt het naar omstandigheden dan ook goed.
dagdagelijk 3 jaar BMW gereden en ga me nu stilaan voorbereiden om het 7de jaar in te gaan met een Porsche. Daarbuiten nog enkele oldtimers.
Wellicht zal Volvo hier wel met kop en schouders bovenuit steken.
Mijn vader heeft 10 jaar en 290k met een V70 2.4T gereden. Van nieuw tot inruil. Heeft ie nog spijt van …
@diesel78: Van de nieuwkoop van de V70, de inruil, de 290 km of dat ie daar maar liefst 10 jaar over gedaan heeft! Waar heeft hij nou spijt van?
@mashell: excuses, de auto weg te doen…
Af en toe gewoon weer wat leuks kopen. Na een jaar, anderhalf jaar staat er dus weer iets anders voor de deur.
Volvo natuurlijk.. Ik ben zelf nog iets te jong (22), heb pas 4 jaar een 360 en 2 jaar een 760. Mijn pa heeft het volgende lijstje:
– VW passat (1973) –> 24 jaar en 11 maanden (eerste auto)
– Volvo 240 –> 19 jaar and going
– Volvo 360 –> 15 jaar and going
– Volvo V40 –> 6 jaar and going
@v0lv0freak: wauw.. Jullie hebben vast iets met Volvo! :p
@v0lv0freak: je vader dacht al, na 1 maand is de vw vrij van MRB, maar nee…
@volvov70: Een Passat van ’73 is al eventjes belastingvrij hoor… ;)
Geen wonder dat het zo slecht met de (meeste) merken uit dit lijstje gaat. De eigenaren kopen nooit iets nieuws.

Als automerk moet je je serieus zorgen maken als klanten te lang in je product blijven rijden.
@robbie: zeker een punt maar in mijn ogen hadden deze merken al lang veel meer aan klantenbinding moeten doen en inkomsten meer naar onderdelenvoorziening en onderhoud moeten verschuiven. Past helaas totaal niet in het plaatje van de meeste automerken.
@robbie: precies, kijk naar wat er met Saab is gebeurd…
Normaal doe ik 10-11maanden met een auto.
Maar heb sinds vorige week een Volvo.
En ben van plan deze helemaal op te rijden (maarja, dat zeg ik bij iedere auto die ik koop…)
Valt me tegen dat nog niemand het over Mercedes heeft gehad. Een Mercedes koop je voor het leven.
@Kvgorp: Nee hoor. Een Mercedes (190 of 200) koop voor de tijd totdat de oldtimer belasting vrijstelling gaat verdwijnen.
@mashell: echte mercedes oldtimer liefhebbers hebben een benzine en die koop je wel voor het leven
@mercedesgl: precies.
@mercedesgl: tenzij je de Sterren koopt uit het jaar 2000-2006! Die gaan geen leven mee, waren zeer slecht en dit heeft mercedes ook onderkent. En over de eerste serie van de Vito nog maar te zwijgen….
Mijn Caterham geeft me op dit moment het meeste smiles-per-gallon. Ik zie zo niet welke auto die moet vervangen.
Ben zelf niet zo merkentrouw. M’n vader tegenwoordig wel. Rijdt al 20+ jaar Volvo, vooral om wat veiliger te zitten (mensen haalden hier ook in de mist rustig in ed).

Wel leuk topic dit, kun je meteen even zien wie de fietsers zijn hier op het forum.
Rij nu al drie jaar in dezelfde stokoude gare 244 en ik zou geen ander type auto willen rijden. Gevoel dat je in deze auto krijgt, motorkap, ruimte, fantastische lijnvoering is niet te evenaren. Rustig in je stoel zitten, iets tegen de deur aanhangen en naar het andere eind van het interieur kijken, prachtig. Of met een flinke dot gas (woesj) een groot plein opdraaien, dat is écht geweldig.
@zondagsrijder: alleen jammer van die mrb :-)
Ik koop auto’s voor ongeveer 500 euro, dan is 8 stuks in 4 jaar niet zo bijzonder ;).
Mijn lijstje:
Citroën BX 1.6 progress
Citroën BX 1.4 basis type 1
Lada 1200s
Landrover series IIA
Hyundai scoupe
Ford escort cabrio IV
Opel corsa B
Peugeot 106

Die corsa deed een kennis naar de sloop, die kon ik niet laten lopen. Daarnaast nog steeds spijt van de lada, die had ik nooit weg moeten doen maar ja, de politie had mn kenteken gevorderd :(.
Als ik later groot ben komt er een datsun 240/260 Z Fairlady
Tja..
BMW 740, 5 maanden
BMW 540, 8 maanden
AUDI A4 1.8 cabrio 1 jaar
AUDI S4 cabrio 9 maanden
BMW 535d combi 2 maanden
BMW 535d sedan 9 maanden

Ik probeer een auto minder dan een jaar te rijden…

Je wilt toch ook het liefts elke dag een andere vrouw…
@slickrick: Wat is een 535d combi? Station variant op de touring?
@slickrick: Lol, zeker allemaal met 300.000 op de teller?
@kaasboerin: niks mis met 300k+ op de teller…
353k hier atm. Ga voor 500k en dan een F10…maar wel weer een 6-in-lijn of V8 (wat de keuze enorm inperkt…).
Wat een hoop “mijn papa en mijn mama” berichten bij de comments zeg….
Simpel, Volvo staat voor mannelijkheid!
http://www.vomd.nl/images/categories/volvo_logo2006_lg.jpg

Helaas is het winter en moet ik mn P1800 Jensen in de (verwarmde) garage laten staan :(
@fred: haha, en elke moeder brengt haar dochter in de volvo naar de hockey…
@fred: Heel mannelijk ja een auto die niet tegen kou en sneeuw kan…
@911GT2: Ik heb respect voor oldtimers ;-)
Ze rijden wel degelijk in de kouw! Veel beter dan mn suffe lease A4 :'(.
VW (’93 Golf III 1.6 CL) 2 jaar (70.000km gehad)
Citroen (’00 Saxo 1.6 VTS) >1 jaar (15.000km gehad)
Mercedes-Benz (’02 W203 C180) >1 jaar (10.000km gehad)
Mercedes-Benz (’02 CL203 C200k) 2< jaar (110.000km and counting)
@koelkast: veel gezeik gehad met die saxo? Ik rij mijn vts’je nou al drie jaar, maar zeker niet zonder slag of stoot. Ben alleen gewoon gek op die auto
De oude MG B GT, al bijna 12 jaar, is nu ruim 38 jaar oud.
Is natuurlijk geen daily driver meer, en staat lekker verwarmd in de garage.
Deze mag blijven!, met betrekking tot lease auto’s (geen leasehokken of leasesletten die tijd is voorbij., ik ga er de laatste jaren net zo mee om als met onze eigen auto’s)het liefst elke 2 jaar een andere!
Opel Corsa B: ’05-’08: 40.000km
Volvo 850 Estate: ’08-heden: 140.000km. Er staat nu 380.000km op de teller en deze gaat iig mee tot de 5 of 6 ton voordat ie weggaat. Top auto!
Opel Astra 1.7 DTI Edition 2000.

12 jaar in bezit. (nieuw gekocht door mijn vader, nu is ie bijna van mij).
404.000 km op de teller zonder grote kosten.
Klachten heb ik enkel over de handbak, schakelen gaat erg houterig, een probleem dat Opel vandaag de dag nog steeds heeft (zelfs in de gloednieuwe Mokka). Tweede punt van kritiek is de Turbo die pas bij 2.000 toeren plots tot leven komt.

Verder een topauto en ik ben vastberaden om tot aan de 500.000 km te geraken.

(@Autoblogger: ideetje, kunnen jullie geen plaats voorzien op Autoblog waar bezoekers reviews kunnen schrijven over wagens die ze bezitten of in bezit hadden? Zou leuk en leerrijk kunnen zijn…)
Amerikaans lijstje, en daar wordt al sinds 1993 geen Alfa Romeo meer verkocht.
In het verleden heb ik 5 Alfa’s gehad, 2x leasebak, dus voortijdig eruit, privé 1x 330.000 km (rijdend ingeruild), 1x 290.000 km (rijdend ingeruild) en de laatste moest met 230.000 km al plaats maken voor een grote auto voor de aangepaste wandelwagen voor mijn dochter.
Zelf rij ik ondertussen (sinds behalen van m’n rijbewijs) al 5 jaar en half met een Fiat Grande Punto. 112500 km’s op de teller and counting. Nog zeker tot juli volgend jaar.
Mijn vader rijdt al heel z’n leven met mazda en heeft er ondertussen een 5 tal versleten. De laatste 3 waren een 323F BG (10j), 323F BJ TSI (11j), 6 (4j) en deze laatste zal nog wel een tijdje meegaan. En die BG, ik vond dat toen (en nu nog) wel een vette bak eigenlijk.
Benz 4 life

190 `88 getuned met 300 blok na 5 jaar gejat
320CE `94 (laatste model, na 16 jaar nu weer hervat met de e coupe) 1 jaar gehad met verlies verkocht
CL65 `04 4 jaar

C70 cabrio `02 boodschappenauto 2 jaar
@CL65: CL65AMG? Da’s heeeel erg netjes, weinig mensen doen je dat na…
Ik moest helaas na 4 maand al afscheid nemen van mijn Peugeot 206 wegens zwaar auto ongeluk, op het moment geen auto helaas (mag niet rijden)
Rij al heel lang Audi quattro. De eerste was een Audi 80 B4 met 1.8L uit 1986. Is met pensioen gegaan na 9 jaar en net geen 360.000km. De auto rijd nog steeds rond volgens de website van de RDW :-)
Tweede was een 2e hands 94’er A6 2.6L V6. Ook een wereld-auto. Verkocht met 280k op de teller.
3e Audi was een 2002’er A8. Letterlijk kapot gereden: Automatische versnellingsbak kapot bij 485.000km. Reparatie was onrealistisch duur voor een auto met zo’n hoge km-stand. Ik wilde zo graag de half miljoen halen maja… Verkocht aan een Roemeen (ik denk dat de reparatie-kosten hem toch een beetje gaan tegenvallen…)
Heb sinds kort een 2008’er A8. Dikke V8, goddelijke auto! Rij niet meer zo belachelijk veel km’s maar staat toch al weer op 130.000…
Alle vier zeer betrouwbare viervoeters die netjes hun beurtjes krijgen/hebben gehad. Ook nooit hele grote kosten aan gehad. De runnings-kosts zijn verhoudingsgewijs relatief laag geweest (er was gewoon nooit echt wat mee). Het design bevalt me nog steeds al vind ik de huidige A8 niet meer zo’n “presence” meer hebben. Beetje jammer.
@fijnkonijn: Die C4 A6’en zijn echt onverwoestbaar of niet?
Het langst gereden in mijn Volvo 740 sedan op LPG. Gekocht met 148k op de teller. Na 8 jaar ingeruild met 563k op de teller voor een andere 740 sedan op LPG. Deze werd bij kmstand 399.992 total loss gereden. Volgende auto’s verder gereden: Alfa 164 diesel (2 maanden), Citroën XM 2.1 TD (2 maanden), Volvo 245 diesel, Saab 9000cse 2.3 LPG, Volvo 945 LPG, Volvo 960 LPG, Alfa 166 2.4 JTD (8 dagen), Citroën C5 2.0 HDI Break (5 weken) en nu (gelukkig weer) een Volvo 960 op LPG. En deze laatste wil ik zo lang doorrijden, totdat zelfs een Albanees hem niet meer zou willen hebben.
heb al veel nieuwe auto’s gehad vorig jaar zelfs 3 nieuw gekocht, maar de langste

7 jaar impreza GTT
4 jaar nu alweer EVO
1e Auto – Eagle Talon – 1j
2e Auto – Ford Fiesta GT – 1j
3e Auto – Golf 3 GTI – 4mnd
4e Auto – Corrola 96er 1j
5e Auto – Jeep Cherokee 4.0l H.O. – 7mnd
6e Auto – BMW M5 – 3,8j
7e Auto – BMW 320i Touring E30 -6mnd
8e Auto – BMW 520i E34 5-mnd
9e Auto – Alfa 146 1.9JTD 6mnd
10e Auto – ALfa 166 2.4JTD 7mnd
11e Auto – Alfa 147JTD 16V 7mnd-heden

Een paar auto’s heb ik tegelijk gehad. Mijn bedrijfsauto’s heb ik er niet bij vermeld. Voornamelijk omdat ik een tijd bij een dealer heb gewerkt en dan wissel je om de haverklap.
@E34M5Touring: En de Camaro natuurlijk. Heb ik ook alweer 1,5j. Alleen nog niet in NL.
@E34M5Touring: Leuk lijstje dude, en de 1e auto, gaaf man. :D
@kaasboerin: Tnxs maat!
@E34M5Touring: Oh, dan vergeet ik er nog 1. Volvo S70 2.5T. Ook nog 7mnd gehad.
1e auto: ’86 Toyota MR2, vanaf 2003 in bezit. :)
2e auto: ’85 Toyota MR2, vanaf 2005 in bezit. :)

Verder heb ik nog een Daihatsu Charade G11 gehad voor 3 maandjes, en nu sinds bijna 1 jaar een Peugeot 206 1.4 HDi voor woon-werk verkeer.
1e auto: ’93 Opel Corsa 1.2 benzine
2e auto: ’93 Opel Corsa 1.2 benzine
3e auto: ’93 Opel Corsa 1.7 diesel
4e auto: ’94 Opel Corsa 1.2 benzine met airbag!
5e auto: ’00 Ford Ka 1.3 benzine
6e auto: ’07 Volkswagen Golf 5 1.9 diesel H6

Met een leeftijd van 22 jaar ga ik volgens mij nog heel wat auto’s ownen. Kortom: hou een auto niet langer dan 2 jaar.
Waar ik tot nu toe het langst in gereden heb? Een Citroen AX 1.1. En ik heb eigenlijk nog steeds spijt dat ik het ding ooit heb weggedaan…
Ik heb de Morris (uit 1968) gekocht toen de gulden nog niet vervangen was door de euro. En we rijden er nog steeds in. Do the maths!
@Klassiekerrally: Niet veel onderhoud eraan dan? Om mijn benz uit ’68 rijdende te houden ging steeds meer kosten. Ligt ook aan de afstanden die je aflegt natuurlijk.
Tja, mijn vader rijdt al sinds ’96 in zijn MGB. Dat is toch ook al vrij lang.
Beetje variatie houdt het ook wel leuk natuurlijk:
1e: ’94 Nissan 100nx 1.6 (1,5 jaar gehad)
2e: ’96 Toyota Celica 1.8 (met schade gekocht en opgelapt, 2,5 jaar)
3e: ’74 Mercedes S klasse 280se op gas (Rot, 1 jaar en weg)
4e: ’68 Mercedes S klasse Dieselombouw (2,5 jaar gehad)
5e: ’76 Mercedes S klasse 450 SEL 6.9 (nog in bezit)
6e: 2003 Ford Mondeo 1.8 benzine (saaaaai, 4 maanden gehad)
7e: 2005 Alfa Romeo GT 2.0 Selespeed (veel onderhoud! maar nog in bezit, zelf doen scheelt veel)

Volgende dagelijkse auto wordt een Mercedes.

Ondertussen Aprilia RSV Mille gehad voor dagelijks verkeer en een Suzuki DRZ400e (nu te koop :))
@knalfa: Bewust een Selespeed genomen? Je hoort er verschillende berichten over. Een maatje had een 147 2.0l Selespeed die er erg over te spreken was. Ken ook iemand met een 156 Selespeed en die vond het niks.
@E34M5Touring: Bewust gekozen, ik wilde een automaat/ semiautomaat.

Laatst voor het eerst gezeik mee gehad, garage sprak van een 1700 euro kostende reparatie. Zelf de accumulatorbol vervangen voor 100 euro en een kabel voor 25 euro gekocht waarmee ik de bak opnieuw kon inleren. Afzetters die merkgarages.
@E34M5Touring: Ow en het hangt af van welk jaar je auto is. De oudere selespeedbakken hadden nog kinderziektes, die ik heb ik al van een nieuwere generatie.

Vriend van me had ook een 2.0 jts 147 waarvan de selespeed om de haverklap vastsloeg, erg lastig.
@knalfa: Die 156 was een 2001, de 147 een 2003. Ik heb zelf nog nooit gereden met een selespeed. Al mijn Alfa’s zijn tot op heden nog handgeschakeld geweest.
Heb nog nooit een auto langer dan een maand of negen in bezit gehad, waarschijnlijk omdat ik auto’s aanschaf die ik mij eigenlijk niet kan veroorloven….
1e: 1994 Peugeot 106 1.3i Rallye (2 jaar)
2e: 1998 Lancia Y Elefantino Rosso (6 mnd)
3e: 1998 Volvo v40 1.8i (1,5 jaar)
4e: 1984 BMW E28 525i (2,5 jaar – nog in bezit)
5e: 1998 Daihatsu Move (6 mnd)
6e: 1999 Volvo V40 1.8i (1 jaar – nog in bezit)
7e: 1999 Mercedes-Benz A160 Elegance (1 jaar – nog in bezit)
@hp525i: Leuke toevoeging, die onbetrouwbare, maar snelle fransoos heb ik verkocht, met 312.000 dkm op de klok! De Bimmer heeft nu 292 dkm.. nog even afwachten wat de overheid doet.. maar anders op naar de 300 k!
Ik heb sinds juni 1987 een rode Alfa Spider 2.0 in mijn bezit.
@spidermann: Jij houdt het ook wel lang vol he.
Mijn lijstje

1e: 89′ Nissan Sunny 1.6 coupe (1 jaar gehad)
2e: 92′ Mitsubishi Eclipse 2.0 16v (1,5 jaar gehad)
3e: 90′ Ford Fiesta XR2i Turbo (1 jaar gehad)
4e: 92′ Volkswagen Corrado 2.8 VR6 slc (1,5 jaar gehad)
5e: 89′ BMW E30 318i (2 jaar gehad)
6e: 87′ Volkswagen Golf GTI 8v (2 maanden gehad)
7e: 98′ Seat Ibiza 1.3 (2,5 jaar gehad)
8e: 99′ Subaru Forester 2.0 (1 jaar gehad)
9e: 02′ Kia Mentor 1.6 16v (2 maanden in bezit)
10e 86′ BMW E30 320i (3 weken in bezit)

Damn.. ik slijt auto’s als de pest… in 10 jaar…
Ik zal ook eens aan mijn vader vragen welke auto´s hij allemaal heeft gehad,ik denk rond de 20 stuks.
1. Fiat Ritmo Abarth
2. Alfa 33 station 4X4
3. Alfa 75 twin spark 2.0 turboamerica
4. BMW M3 E30
5. Mercedes 190
6. Opel Kadett 1.3
7. Ford Orion
8. Opel Kadett 1.7
9. Opel Kadett
10. Fiat Tempra
11. Lancia Thema
12. Lancia Kappa
13. Ford Mondeo
14. Fiat Punto
15. Lancia Kappa
16. Opel Zafira
17. VW Sharan
18. Renault Espace
19. Volvo S60
20. Citroen C4 Grand Picasso
21. Volvo XC90 (huidige wagen)


Deze wagens waren gemiddeld 1.5 jaar in bezit..
@muhamedtje: 1,3 en 4 whoeff, dat zijn wel pareltjes zeg!
@E34M5Touring: Dat is knap met 1990 als geboortejaar, LOL!
@kaasboerin: Hij zegt dat ze van zijn vader waren, reactie daarboven.
@E34M5Touring: Ahhhhhhhhhhhhhhhhh epic phail :(
@kaasboerin: Facepalm to the face!
@E34M5Touring: Vind de Alfa 33 ook wel iets hoor want, mijn vader had er een motor ingelegd van de Italiaanse politie…
@muhamedtje: Ja, vind ik persoonlijk minder, al is de uitv. die jullie hadden wel erg fraai zo te horen. Gaaf man!
Micra uit ’93. Aangeschaft in 2003 en afgelopen zomer voor 150euro aan de buurman gegeven. Nu rijdt ze een 206 en gezien de staat en kmstand van die auto zal het ook een jaar of 10 worden denk…
Een man hier verderop heeft toendertijd een nieuwe Golf MK1 GTI gekocht, en nooit meer verkocht. Gebruikt hem nu nog steeds als daily. Mooi toch? Rij zelf overigens al bijna 2 jaar een originele Golf MK2, gewoon een 1300, niks speciaals, maar ben voorlopig nog niet van plan ‘m weg te doen.
Ik heb nog niet echt een auto-historie op kunnen bouwen, maar ik heb mijn Alfa nu 2 jaar. Die blijft nog wel eventjes.
Alfa 156 Twin Spark 1.8 gehad. Nokkenasversteller ging als eerste naar de klote, toen met een liter te weinig olie iets te hard door de bocht, waardoor de kop eigenlijk aan een revisie toe was. Toen kwam de grootste knaller (letterlijk), want ik parkeerde de neus tegen een andere auto. In deze staat heb ik er binnen 6 maanden nog 30dkm bij gezet! En nee, aan netjes warmrijden deed ik uiteraard niet meer.

Vervolgens de 156 eigenhandig naar de sloop gereden en van alle bruikbare onderdelen ontdaan.

Toen werd het tijd voor een andere auto; de 166 3.0 V6 super. Na 3 maanden standaard gereden te hebben werd het tijd voor een serieuze aanpak.

Vergroot tot 3.2, daarna tot 3.7. Q2 diff geplaatst bij het vervangen van de standaard koppeling naar GTA koppeling, Power Flex rubbers rondom. Injectoren + injectorrail vervangen, BMC CDA Airbox geplaatst en aluminium radiator, Brembo remmerij vervangen door Brembo klauwen en Greenstuff schijven. Olie koeler nagekeken (weet niet exact wat)….. daarna naar Squadra voor een software aanpassing. Loopt nu gemakkelijk harder dan een Prius, om maar ergens mee te beginnen..
Hallo,

Leuk topic!
Na sinds 1987 3x een BX voor mijn werk(16RS, 16RE en 19TZI op LPG) kreeg ik in 1994 een Xantia 1.6iX, ook op LPG. Toen die vervangen moest worden kon ik alleen een Astra kiezen….. Dat is de redding voor de Xantia geweest, want die heb ik toen privé overgenomen (1999, met 233.110 km voor 7500 gulden). Inmiddels 18 jaar en ruim 408.000 km oud rijdt de Xantia nog perfect (1x nieuwe bollen, daarvoor op druk gehouden), ze krijgt om de 20k onderhoud en de hoogteregelaar achter is gereviseerd + strtmotor en radiator preventief vervangen. Wel heb ik bij de 300k toen de koppeling versleten was (1e keer) de LPG-installatie eruit laten halen -> kleppen stellen niet meer nodig :-)
Wat mij betreft mag de Xantia blijven zolang ie zo doorgaat, het hydropneumatisch veersysteem blijft voor mij onovertroffen vooral op Franse binnenwegen. De jaarlijkse vakantie naar la France is altijd weer een rijfeest, beladen rijdt de Xantia nog lekkerder. Meer op http://www.jmwxantia.multiply.com
Ik heb mijn 91-er Mazda323 nu 11 jaar. Dik 3 ton op de klok. Nooit wat mee gehad. Behalve dat nu de kokers compleet vergaan zijn…
Thuis leasen ze dus ieder jaar (max 1,5 jaar) komt er wel een andere wagen. Meestal hetzelfde type terug dus eigenlijk blijft dezelfde wagen wel.

Het enige waar ze aan vast houden zijn de moto’s sommige al meer dan 30j en meer dan 300k km’s.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).