Wetenschappelijk bewijs: bejaarden rijden veilig?

Auteur: , 59 Reacties

De Volkskrant beweert dat bejaarden superveilig rijden en helemaal geen gevaar op de weg zijn.

Het ligt natuurlijk allemaal aan de jongere bestuurders als je je aanhanger verliest en er na 200 kilometer pas achter komt. Of wanneer je 23 kilometer spook rijdt op de A12. En die geparkeerde auto’s rammen zonder een rijbewijs te hebben, dat kon allemaal gewoon, vroeger.

De Volkskrant baseert haar beweringen op een onderzoek uit Canada en dat is op z’n zachtst gezegd een vreemde vergelijking, aldus het immer zoetgevooisde GeenStijl. De wegen in Canada zijn immers leger dan het hoofd van Oh Oh Barbie en derhalve is de situatie op de weg daar alles behalve goed te vergelijken met Nederland, waar het per vierkante kilometer drukker is dan in de slaapkamer van Paris Hilton.

Het feit dat er zoveel bejaarde slachtoffers vallen in het verkeer zou te maken hebben met de ietwat karige toestand waarin het gemiddelde oudere lichaam vegeteert verkeert -we gaan wel de keuringsleeftijd verhogen, da’s logisch- en het feit dat veel ouderen vooral binnen de stad rijden en dus ook daar ongelukken maken krijgen. Volgens ons ligt het aan het feit dat ze zich op de weg begeven. “Bejaarden anticiperen beter en rijden rustiger” aldus het Willem Vlakveld van het SWOV. Zelf beweren bejaarden echter dat ze massaal te hard rijden, wie zullen we geloven jongens?

Autoblog Bejaarden Top Tip: blijf lekker thuis. Als jullie nou gewoon binnen blijven vanaf het moment dat je rijvaardigheid zodanig is dat je niet meer verantwoord de maximumsnelheid kan volgen, dan zijn jullie de eerste bevolkingsgroep die helemaal niet betrokken is bij verkeersongelukken. En dan mag de Volkskrant daar lekker stukjes over schrijven, dat zou tenminste echt nieuws zijn.



59 reacties

in Canada kan elke bevolkingsgroep veilig rijden, daar kom je misschien om het uur een tegenligger tegen. Als je als bejaarde merkt dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat als vroeger kap er dan mee, voor je eigen veiligheid en die van andere
@audi18: Hmm. In Montreal, Toronto en Vancouver heb ik toch al echt eens in de file gestaan.
Zodra ik aan de macht kom ga ik ook hier wat aan doen
Inderdaad! Ze kijken maar half en rijden constant op 2 rijbanen…
Met alle respect maar over het algemeen anticiperen bejaarden niet, hebben ze een reactiesnelheid van boven de 2 seconden en halen ze zelden tot nooit de maximum snelheid. Ik vind het doodeng om met ze mee te rijden en we zouden beter af zijn als ze niet meer rijden. Als goede kleinzoon rij ik dan ook graag mijn opa en oma rond, wat de weg een heel stuk veiliger maakt, zouden meer mensen moeten doen!
@Cantago: Klopt. Bij druk verkeer zorg ik er altijd voor dat ik geen bejaarde (of oude wagen) achter me heb rijden. Dit om problemen bij plots remmen te voorkomen…
@Cantago: Ja, waar mogelijk, is het zeker goed om de bejaarden te vervoeren als kleinzoon.
Je kan ze echter niet van de weg halen.
Maar je moet ook niet vergeten dat deze bejaarden wel een erg belangrijke rol hebben gespeeld bij de opbouw van Nederland. De jaren 40 50 en 60 waren volgens mij geen pretje. Geen overvloedige luxe als tegenwoordig.
We kunnen deze mensen niet thuis opsluiten. Deze bejaarden vervoeren kost ook klauwen vol met geld. Dus; een bejaarde die de weg nog op kan, laat ze de weg op. Als je een oude grijze Honda ziet rijden: pas even op!
En die verplichte check die omhoog gaat? Laat mensen elke 10 of 15 jaar checken! Over de 65 elke 5 jaar.
verzekeringspremie is een goede indicatie van hoe goed/veilig iemand wel rijdt, verzekeringen weten maar al te goed wie brokken gaat maken en bijgevolg centen zal kosten, rijbewijs vanaf 26 jaar dus! :)
@solz:

En dan wacht je 10 jaar langer dan je vriendjes in de VS om achter het stuur te mogen kruipen en ben je zo blij als het maar kan zijn dat je mag rijden zodat je je fiat punto abarth esseesse (om maar niet over een C-coupe AMG te spreken want geld heb je op je 26e zat) ineens om een verlichtingspaal plooit waarbij de brokstukken een kleuterschool genocideren.

Hoe vroeger je achter het stuur mag des te beter.
@Hupke: het was natuurlijk een boutade, maar als we dan toch leeftijdscategorieën stereotyperen, dan zijn het echt wel de jonge mannelijke bestuurders die de statistieken opfleuren. (de premies liggen voor een reden zo hoog)

Ik schud natuurlijk ook af en toe het hoofd als ik een zondagchauffeur bezig zie, maar ik ga in geen geval bumperkleven of hem/haar opjagen. Dit lokt enkel nog meer onvoorspelbaar gedrag uit. Afstand houden en geduld hebben tot je veilig voorbij kunt, het verkeer is geen jungle waar anderen obstakels zijn…
@solz: helemaal mee eens: +1
Anticiperen verliest zijn functie ook redelijk als je geen reactievermogen meer hebt…

Verder zijn de ongelukken inderdaad de schuld van de rest. Had die vrachtwagen maar niet plotseling moeten uitwijken naar de linkerbaan omdat er een Aygo met 60km/u de snelweg op komt zetten aan het begin van de invoegstrook. Met als gevolg dat er nu een lease-passat tussen de achterwielen van de oplegger plakt.

kutyuppen die altijd door willen rijden…
Dan hebben ze m’n grootmoeder nog niet zien rijden. We hebben haar autosleutels moeten afnemen die dacht dat ze alleen op de weg was en dat de verkeersregels niet voor haar van toepassing waren. Levensgevaarlijk die oudjes. M’n grootvader rijd stukken veiliger maar die botst toch ook 1 a 2 keer per jaar gemiddeld over de laatste 7 jaar (wel nooit in fout).
En nu gaan ze mij vertellen dat die 2 veiliger op de weg zijn dan ik die nog nooit een ongeval heb gehad.
Haha, gruwelijk stukje tekst @casperH . Deze onderzoek klopt natuurlijk voor geen zak.
@kaasboerin: Dit onderzoek****
Iedereen met een gezond verstand weet dat bejaarden stukken veiliger zijn dan jongeren in het verkeer. Ja die spookrijder eens in de zoveel tijd is spijtig maar weegt niet op tegen de dagelijks honderden jongeren die met alcohol op achter het stuur kruipen. Heeft ook geen bal met Canada te maken, in tegenstelling tot wat iedereen hier schijnt te denken woont ook daar het grootste deel van de bevolking in steden. Toronto heeft 6 miljoen inwoners, hoeveel had Amsterdam er ook alweer?
@raphael: Honderden? Duizenden, zeg ik! Duizenden!
Ikzelf begin de dag altijd met een Chateau Tapie en een stevige pretsigaret. Rijdt toch weer een stuk lekkerder.
@raphael: trek je de vergelijking weer scheef… want naast jongeren en bejaarden is er volgens mij nog een veel grotere groep weggebruikers die gemiddeld gezien het beste begrijpt hoe het verkeer werk én reactievermogen hebben.
@Alwood: Daar gaat het toch niet om? Als er weer een bejaarde blikschade maakt staat dat hier op autoblog. Als 5 jongeren zich doodrijden op een boom omdat de bestuurder 4x de maximale toegestane hoeveelheid alcohol in z’n lichaam heeft hoor ik niets. Kan ook niet anders moet je elke dag dat soort artikelen plaatsen.
@raphael: dat heeft niets te maken met vergelijk jong / oud. Wij schrijven uit principe niet over dodelijke ongevallen, tenzij de nieuwswaarde dusdanig heftig is dat we er niet omheen kunnen (zoals destijds bij Ryan Dunn bijvoorbeeld).

Verder geldt voor alle gelinkte voorbeelden uit het artikel dat we er ook over hadden geschreven als het om jeugdige bestuurders ging. Maar oh, wacht. Dat gebeurt bijna nooit…
@CasperH: Wat wil je daarmee zeggen? Jongeren doen niet zo vaak aan spookrijden, dus zijn ze veiliger in het verkeer? Wauw een carriere als wetenschappelijk onderzoeker kun je vergeten Casper. Feit is en blijft dat maarliefst ruim 1 op de 6 verkeersdoden jongeren tussen de 18-25 zijn. Hun kans op een ongeluk is 4x zo groot dan het gemiddelde. Daarnaast zijn de bejaarde verkeersdoden 5 van de 6 keer enig slachtoffer. Jongere verkeersdoden maken gemiddeld 2 andere dode slachtoffers in hun ongeluk. Conclusie, relatief gezien zijn jongeren stukken gevaarlijker én dodelijker dan ouderen in het verkeer.
@raphael: Amsterdam is éffe wat kleiner, tel daarbij het toerisme op en je hebt 1 verkeerschaos hier, 24/7. Bovendien zijn de wegen hier in Amsterdam relatief gezien onduidelijk.
@kaasboerin: Nee hoor, relatief gezien is Toronto kleiner. 4200 inwoners per vierkante kilometer tegenover 3500 in Amsterdam.
@raphael: 1 maal “omver” gereden en uiteraard door oude madamke. (Ik was niet in fout) Mijn oma “slingert” over 1,5 (2) rijbanen uit verschot als de tram haar voorbij steekt, niet 1 keer maar elke keer. En godzijdank dat mijn opa niet meer mag rijden. Ik denk dat veel jongeren meer risico nemen maar beter kunnen anticiperen en dat oudjes op zich men wel aan de regels houden maar te lomp zijn en zo uiteindelijk gevaarlijker worden.
@raphael: Ik vind van mezelf dat ik beter kan rijden dan mijn grootvader. Ik ben 19, grootvader 75. Ik heb hem al een paar keer moeten tegenhouden omdat hij een verboden richting wou rijden.
Ik denk dat het algemeen wel zo is.
Alle jongeren over dezelfde kam scheren is fout! Je hebt sjonnies die de pest hebben aan snelheidslimieten, maar er zijn ook jongeren die gewoon beschaafd rijden in het verkeer, net als hun vader met 30 jaar rijervaring.
@vale46: Dat geloof ik best daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat jongere bestuurders gevaarlijker zijn voor het verkeer. Relatief meer ongelukken, ook met dodelijke afloop. Het is niet voor niets dat je als 25 jarige veel meer aan verzekering betaalt dan als 60 jarige. Zeggen dat er ook jongeren netjes rijden is volslagen overbodig. Het gaat hier om de algemene cijfers van een groep.
Haha, fantastische foto! :mrgreen:
Heeft Amsterdam inwoners dan? :shock:
@norge: Was voor @raphael ;)
Per gereden kilometer veroorzaken bejaarden de meeste ongelukken.
Dat is een feit.
@zdev: maar een statistische leugen ;)
Mijn pa reed vroeger best goed.
Nu zit hij in zijn Panda op een kussentje, de stoel helemaal rechtop, twee bibberende handjes aan het stuur en kachelt met 70 de snelweg op. Ik vind het maar niks!
@zdev: Zelfde met mijn oma, en dan in zo’n kleine ouwe koekblik, als dat mis gaat dan is ’t gelijk over vrees ik..
@kaasboerin: om die reden heb ik mijn moeder een SUV gegeven. Ze rijdt zelf nog prima maar nu is het nog veiliger…
Jep, ze rijden heel erg veilig die oudjes, als je erachter zit op een invoegstrook dan is het al kerstmis voordat je op de snelweg zit! :)
Volgens het stukje in de Volkskrant maken 20-jarigen per gereden km 4 keer zoveel ongelukken dan ouderen.Omdat als je ouder wordt je reactie snelheid terugloopt, rijden ouderen langzamer en houden meer afstand. Wat is daar mis mee? Vooral twintig+ schijnt zich daaraan te ergeren, met als gevolg overbodige haast met als gevolg sneller bij een ongeluk betrokken.Het is een fabeltje, dat ouderen meer bij ongelukken zijn betrokken dan jongeren, statistieken wijzen dit uit, in ieder geval in Canada. Het is discriminerend ouderen uit het verkeer te sluiten, omdat jongeren haast hebben en vrij baan willen hebben.
Overigens ik behoor tot de categorie “ouderen”, ik bezit twee wagens een 6 MPS voor dagelijks gebruik en een R26.R voor de lol. Ik moet de eerste twintigjarige nog tegen komen, die me een beetje kan bijhouden, als ik eens op het gas ga. Amen!
@lesmoutas: Pas je wel op met dat speelgoed? Straks ben je de 1e bejaarde die een snelheidsovertreding begaat.
@lesmoutas: Hoi ik:28, kom zelden tot nooit een Oudere tegen met een snelle auto die me kan bijhouden als ik op het gas ga. Wel wordt ik regelmatig gesneden, gedrukt, flipped off, door ‘stoere zakenmannen in hun eco passatjes’ etc die denken dat zij door hun ‘ervaring’ (rijd zelf al bijna 10 minstens 60.000km per jaar maar goed)meer recht hebben dan een ander. Bovendien is dit ook de groep die een alleenrecht hebben op de linkerbaan en dit harder verdedigen dan een Oost Duitser de grens met Polen. Onnodig linksrijden zie ik weinig van MIJN leeftijdsgenoten doen net als 25km nodig hebben om van links naar rechts te gaan. Het welbekende remtrappen omdat de ‘ervaren’ chauffeur wel even bepaald of jij er te kort op zit is ook uniek aan de ‘Oudere bestuurder’. Laten we het er maar op houden dat iedereen zich wat meer met het verkeer bezig moet houden.
@E34M5Touring: “Het welbekende remtrappen omdat de ‘ervaren’ chauffeur wel even bepaald”
Daar ben ik juist op m’n 28e mee opgehouden…
@mashell: Good for you, je bent een van de weinigen.
Grapjurk!
Toch deels waar. Ouderen nemen minder risico dan ouderen, dus minder kans op ongelukken. Aan de andere kant hebben jongeren 25 met de nodige rij ervaring is toch nog de beste leeftijdscategorie.

Een onderzoek van Canada 1 op 1 kopieren en denken dat het in Nederland hetzelfde is, is natuurlijk onzin. Wat is de gemiddelde leeftijd dat men gaat rijden, wat voor auto rijden de mensen in een land, wat zijn de wegcondities, hoe worden mensen opgevoed. Allemaal categorieën die invloed hebben op de rijervaring…
Hier in belgie worden de laatste tijd zeer veel alcoholcontroles gedaan, en wat zien ze: 50+ers worden 4 keer vaker betrapt op dronken rijden als die onder de 50. Daar gaat raphael zijn theorie over dronken jongeren… Ik denk dat bij de jongeren de 5% johnnies de statistieken gewoon verkloten.
@jonathan: Haha ja klopt. Hoevaak ik ouderen ook wel niet een wijntje / Port ofzo zie drinken als ze uit eten gaan en dan weer naar huis rijden!
@joosthoeve: Ja maar die hebben meer ‘ervaring’ dus dan is het veilig.
Bejaarden veilig? Tegen 85km/h rijden op de autosnelweg in volle spits is NIET veilig!
Alle vrachtwagens op het 2de vak er tegen 5km/h voorbij en alle auto’s op het 3de vak. Ik zat daardoor bijna op mijn voorligger gisteren (accordeon-effect).

Als bejaarden gewoon met de stroom mee zouden rijden zouden ze veel minder risico lopen op ongelukken krijgen/veroorzaken.

Ook ben ik grote voorstander van een medische keuring boven de 65/70jaar.
Als je ooit zelf die leeftijd mag bereiken, dan zul je blij zijn als je nog kan/mag participeren aan het het verkeer. In bijv Italië en Frankrijk rijden soms hoogbejaarden, maar ik heb ervaren dat er meer respect (en geduld) wordt getoond. Uiteraard is er een moment dat je gewoon moet stoppen met rijden.
Dan geven we alle bejaarden maar lekker een sticker op de auto. Voor iedereen herkenbaar, kan je er rekening mee houden. :P
@Alwood:
Bedoel je nou, dat je met de rest toch al geen rekening houdt? :evil:
Ik zag er vandaag nog eentje over de vluchtstrook rijden ?
Laten diegenen die van zichzelf vinden dat ze goed kunnen autorijden iets meer respect opbrengen voor degenen die er wat meer moeite mee hebben, dan ben je pas sociaal bezig. Niet afgeven op een ander terwijl je weet dat je zelf ook fouten maakt

Wat medische keuring betreft; je moet iedere tien jaar je rijbewijs vernieuwen anders klopt je pasfoto niet meer, doe er dan ook maar gelijk een medische keuring bij voor iedereen en boven de vijftig om de vijf jaar ofzo. En misschien ook een rijproefje bij het CBR, laat maar zien dat je het allemaal nog weet en veilig kan.
@p924: die keuringen slaan helaas nergens op in Nerderland. mijn opa heeft onlangs een keuring ondergaan, hij is aan 1 oog blind en met zijn andere oog ziet hij 30 procent. hij heeft toen de keuring doorstaan, wij hebben toen maar besloten om zijn sleutels af te pakken en hem rond te rijden. want verantwoord vonden wij het niet meer.
Heb je er nou werkelijk last van? En werkelijk meer last dan van de lease-pa-passats, gesjeesde A6 rijdende managers, de petjes in hun E30 of Golf 2 of 3 GTI? Ik heb vooral echte hinder van vrachtwagenchauffeurs op de verkeerde rijstrook, de rest stoort me amper.
Volkskrant, uuh ja..
ik reed gister achter een bejaarde dat zijn knipper lichten gebruikt in een S-bocht
Ik vind dat bejaarde mensen en test moeten doen om te kijken als ze nog mogen rijden!!!
@cesarestevao:
Dat mogen ze van mij bij iedereen doen als je na 10 jaar je rijbewijs gaat verlengen. Een soort apk voor rijbewijshouders.
Mijn opa bakt er niets meer van in ieder geval.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).