Dikke pret voor zeven wanneer je je GLS 63 langs brengt bij Wheelsandmore. Zij stoppen er 920 pk in.
Er zijn van die dingen waarvan je je afvraagt of iemand er nog op zit te wachten. De Mercedes-AMG GLS 63 mag zeker tot die categorie gerekend worden. Een gruwelijke, 5,2 meter lange zevenzits SUV die ook nog eens een 4.0 V8 voorin krijgt met 612 pk. Ergens is het bewonderenswaardig dat Mercedes dit soort vliegdekschepen nog aanbiedt. Rationele denkers en/of milieuorganisaties zijn echter goed klaar met de Gouden Gier van 2020.
Tuning
Onvoorstelbaar maar waar: er zijn mensen die 612 pk te weinig vinden. Tenminste, het lijkt ons dat tuners bouwen op vraag. Wheelsandmore presenteert een GLS 63 die motorisch is aangepakt. Zodat er meer dan die 612 pk uitkomt. Veel meer. Slik.
Het is natuurlijk veel makkelijker: de GLS 63 heeft dezelfde motor als de GLE 63. En die werd recent door Wheelsandmore aangepakt. Een klassiek gevalletje kopieer+plak. Zoals altijd mag je bij de Wheelsandmore GLS 63 kiezen uit verschillende smaakjes, dit keer van Stage 1 tot en met 4. We leggen ze weer even uit.
- Stage 1: toveren met de software van de motor. Dit simpele trucje levert je 710 pk en 1.000 Nm koppel op. Je bent dan klaar voor 2.200 euro.
- Stage 2: bovenstaande, plus een nieuwe set downpipes kan net even iets meer limitering van de flink gedempte uitlaat opheffen. Meer geluid en meer pk: nu 800 stuks met 1.040 Nm koppel. Ook wordt dan de limitering van de snelheidsbegrenzer verhoogd naar 320 km/u. Dit kost in totaal 16.806 euro.
- Stage 3: wederom alles wat hierboven staat, met nieuwe sterkere turbo’s. Dat levert 860 pk in totaal op, met 1.150 Nm koppel. Kosten bedragen 31.902 euro.
- Stage 4: naast alles wat benoemd is worden de turbo’s helemaal tot het bot uitgeperst en gecombineerd met een betere brandstofpomp. Het resultaat is 920 pk en 1.150 Nm. Schofterig. En duur: 42.016 euro.
More and Wheels
De oplettende kijker heeft wellicht ook gezien dat deze Wheelsandmore GLS 63 ook nog aangepaste, eh, wheels heeft. Ze lijken erg op standaard AMG-velgen, maar het gaat om 24 inch velgen van Wheelsandmore zelf. Op de foto’s te zien in zakelijk zwart, maar meer kleuren zijn beschikbaar.
Hoe dik is té dik en hoe erg komt de Wheelsandmore GLS 63 daarbij in de buurt?
Wat een onzin, 42k om je eigen wagen te saboteren. Dit kan nooit lang goed gaan.
Stage2: zijn dat downpipes van goud? 14 000€ los bovenop de software aanpassing van stage1
@mcnasty: 14000 is vrij schappelijk van prijs, aangezien de tijd en dergelijke om alles te monteren en allerlei onderdelen
@tortuga: 14k is belachelijk, setje downpipes mag max 3k kosten als ze niet van titanium of inconel zijn
@theblazerunner: dan koop je t toch niet?
@theblazerunner: jullie lezen het klein 2de stage punt beetje te strikt wat er staat…ok 16k in totaal is veel geld, maar het is niet enkel paar downpipes dat ze installeren
@mcnasty: belachelijk geld maar afname zal ook niet in de honderden zitten.
Al verkoop je maar vier setjes moet je toch die man van de ontwikkeling en je pand kunnen betalen.
Al heeft dat ding 2000 pk, het blijft een lelijk hok.
@rollingstoned: proporties zijn indd ver te zoeken. Lang bol ding. Liever de gle
Lijken op AMG velgen? Behoorlijk lelijk, deze W&M velgen. Geeft de auto een pre 2010 vibe.
320km/h in een 7 zit stoomboot!? “Papa waarom staat die Porsche stil op de snelweg?”
Met dit formaat en vermogen verwacht je bijna een groot rijbewijs nodig te hebben
A.F.S.Chuwelijk.
Ik had hem laten camoufleren en er een loop op gezet. En om het af te maken een paar rupsbanden…
De aandrijflijn is geniaal. Maar dan in een E-klasse. Overigens lijkt mij de tuning wel heel erg duur, erg benieuwd wat zoiets kost bij Brabus. Ook humor dat het hok gewoon 320km/h loopt.
Dit is een koopje vergeleken met Brabus. Het Brabus 850 pakket kost 98k ex montage.
Het angstaanjagende gedeelte is vooral dat ze binnen dit en 15 jaar waarschijnlijk in afgetrapte staat te betalen zijn voor cowboys en moh en gerry met minstens 612 pk? Dat boezemt mij angst in…