Wordt de 4C Alfa’s volgende flop?

Auteur: , 219 Reacties

In 2013 moet de Alfa 4C in de showrooms komen te staan. We hebben wat nieuwe details die deels heerlijk en deels verontrustend zijn.

Laat ik voorop stellen dat de 4C een begerenswaardige auto wordt. Met een gewicht van ongeveer 900 kilo en de motor die 230 tot 300 pk gaat leveren achter de voorstoelen maar vóór de aangedreven achterwielen wordt het ongetwijfeld een verschrikkelijk leuk speeltje. Volgens Top Gear -dat sprak met Mauro Pierallini, head of engineering Fiat Europa- gaat een deel van de constructie van Dallara verloren voor het productiemodel om te zorgen dat de auto geen godsvermogen hoeft te kosten en dat lijkt in eerste instantie ook goed nieuws. De carbon exterieurdelen en een deel van het chassis komen te vervallen maar dat is op zich geen ramp, de panelen worden namelijk vervangen door een speciaal lichtgewicht kunststof en de voor- en achterframes worden uit aluminium vervaardigd.

We hoeven ons volgens Mauro geen zorgen te maken over het uiterlijk of het interieur: dat blijft zoveel mogelijk gelijk aan dat van de concept car. Ook blijft het streefgewicht 900 kilo, wat ook zou moeten kunnen bij een auto van vier meter lang.

Groot probleem kon echter wel eens de verkoop worden. Alfa Romeo heeft gerekend met een oplage van 18.000 stuks. Dat zullen verschillende varianten worden, de motor heeft de potentie om varianten tot 300 pk op de markt te brengen en er zal waarschijnlijk ook vrij eenvoudig een cabrio gerealiseerd kunnen worden. Maar bij een oplage van 18.000 auto’s moet Alfa een prijs vragen van ongeveer 54.000 euro exclusief BPM. En dat is fors duurder dan een Porsche Boxster en zelfs een Cayman, om maar eens iets te noemen. Ook een Lotus Exige, die nog iets beter te vergelijken is met deze 4C is fors goedkoper. En dus kan je je afvragen wie er in hemelsnaam zo’n 4C gaat kopen. Natuurlijk is er een groepje liefhebbers die deze auto wil hebben, maar 18.000 liefhebbers om Alfa uit de kosten te helpen? Ik hoop het, maar of het realistisch is kan je je afvragen.

Komend jaar rijden de eerste prototypes rond, een jaar later moet de 4C in de showrooms staan. Wat denken jullie, gaat deze 4C Alfa goed doen of wordt het een strop?



219 reacties

’t Zal in ieder geval schelen dat niet al die 18.000 toekomstige kopers uit Nederland moeten komen ;)
@griffendahl: Maakt niet uit, dan alsnog is hij relatief (veel) te duur. :(
@kaasboerin: Mee eens, maar heb het idee dat in landen om ons heen eerder dit soort gekke uitspattingen gedaan worden dan in Nederland.
@griffendahl: als ik het geld had en de auto blijkt leuk te zijn, wil ik best iets meer betalen. Ziet er namelijk leuker uit dan een Exige of Elise en is eigenwijzer dan een Boxster/Cayman. Ik ben dan denk ik wel een van de weinige, maar snelheid staat niet gelijk aan prijs. Een 8C is heerlijk, maar ook reteduur. Een Maserati GT-S is snel, maar voor hetzelfde geld heb je een snellere Porsche. Toch ga ik liever voor de Maserati.
@jzaero: Dat verschilt per mens.. Schijnbaar hebben veel mensen meer met het ‘lijnenspel’ van een Alfa (lol), dan de kwaliteit van bijvoorbeeld een Duitser.. Echter stiekem durven vele pubers – ook hier op AB – niet toe te geven dat zij simpelweg ’t geld niet hebben voor een échte auto van kwaliteit. Ik heb ze in ’t echt helaas ook regelmatig om mij heen. Zelfde types die denken dat zij M3’s weg kunnen blazen met een 20 jaar oude Fiat bij ’t stoplicht. Vandaar zie je hier veel gefrustreerde heren die sarcastisch ‘premium’ lopen te roepen op een autoblog, dit natuurlijk puur uit frustratie omdat zij zelf helaas geen échte auto rijden.
@kaasboerin: Hmm dat zal best over die pubers, maar wat ik hier toch vooral probeer te zeggen, is dat als ik het geld had voor bijvoorbeeld een Maserati, die langzamer is dan een Porsche 911 met hetzelfde prijskaartje, ik toch voor die Maserati zou gaan. Een auto kies je namelijk ook met emotie en al zeker in die prijsklasse. Het klinkt heel cliché, ik weet het, maar ik vind een Maserati gewoon zoveel meer passie uitstralen, zo ook die 4C bijvoorbeeld. Het bijvoorbeeld betekent niet dat ik in een oude Fiat een M3 kan bijhouden, maar het betekent meer dat in mijn geval, ik niet altijd voor de snelste auto ga. Een M3 is in Nederland relatief weinig goedkoper dan een Nissan GTR, terwijl de GTR supercar specs heeft, het gat tussen prijs is klein, maar het gat voor snelheid enorm! Maar toch zou ik voor de M3 gaan omdat ik daar meer liefde voor heb. Hetzelfde voor een Alfa, daar wil ik gewoon graag in rijden, dan geldt het prijskaartje voor mij minder, omdat ik daar gewoon meer voor voel ;)
@jzaero: Het betekent bijvoorbeeld*
@jzaero: Was absoluut niet tegen jou gericht, al kwam ’t misschien wel zo over, ik vind juist dat jij hartstikke eerlijk bent, hulde daarvoor. Maar ikzelf heb nooit zulke bedragen op mijn rekening staan, dus ik zou niet weten wat mijn keuze zou zijn in mijn zoektocht naar een nieuwe dikke auto. Wat ik wel weet uit ervaring is; dat als je in een assortiment van een bepaald merk zoekt, en 1 van de mooiere vollere bekijkt, dat je al gauw geneigd ben toch wat meer bij te leggen voor een auto van een merk van een hogere klasse. Mijn visie van mijzelf met zulk geld op de rekening is dat ik waarschijnlijk een hele dikke Duitser zou halen.. Een M3 is heel gaaf, maar oogt (RELATIEF!) toch wat bescheiden, ik kan ook mooie Cayman halen.. Ga zo verder..
@kaasboerin: Beetje gevalletje; Ik geef toch al een smak geld uit, dan maar meteen goed uitgeven? Of begrijp ik hem verkeerd, haha? :P
@jzaero: Nou ja, niet zozeer.. Bedoel dat je je oog laat vallen op een bepaald model, maar dat je dan eigenlijk al naar alternatieven gaat kijken omdat je het kan betalen.. Je raakt niet gauw genoeg uitgekeken. Maar goed we kunnen nu beide wel zeggen dat ’t in ieder geval van veel factoren afhangt.. :)
@kaasboerin: Oh op die manier, ja klopt natuurlijk ook! Zat relatief vaak bijvoorbeeld naar E46jes te zoeken, maar voor dat geld kan ik ook heel veel andere leuke coupé’s of roadsters enzovoorts halen dus dan twijfel je inderdaad ook. Keuze van een auto is net als een kind in een grabbelton graaien, er is zoveel keus en toch altijd weer wel een beetje een verrassing wat dát ene pakketje (de auto) dus voor ervaringen opbrengt. En kind? Ja kind ja ;) Welke autoliefhebber straalt niet als een kind als die weer door een showroom loopt of een parkeerplaats vol leuke auto’s!
@jzaero: Inderdaad, ik zal eerlijk bekennen ik had m’n gedachte al de hele tijd gestort op een mooie E46 6cilinder.. Uiteindelijk toch uitgeweken naar een E90, veel opties, maar wel een 4cilinder.. Waarom? Ik weet het niet, minder gedateerd denk ik, minder ‘petjes’ imago.. Weet het nog steeds niet precies.. Ach ja.
@kaasboerin: Haha, een mooi exemplaar dat bij een ‘normale’ eigenaar is geweest heeft nog altijd de voorkeur natuurlijk. Er zijn er al een hoop ‘verpetjest’, maar gelukkig ook nog heel veel die in goede staat verkeren. De post-facelift vind ik overigens minder stoer ogen dan de pre-facelift. De oudere heeft dus de voorkeur ;)
@jzaero: Hehe precies, dat was denk ik ook de grootste reden.. Dealer-onderhouden, ex-leasebak, snelweg km’s.. Zekerheid, was ook m’n eerste (voor mij zeer) grote investering.. Keurige zakelijk ogende bak. Volgende mod zit eraan te komen btw: Carbon splitterts.. :oops:
@kaasboerin: Mee eens, al denk ik dat je met een E46 ook nog heel goed bij een klant of leverancier kan voor komen. Zeker in het zwart is het een hele subtiele zakelijke sedan! Een E90 is natuurlijk nog stukje volwassener. Netjes, mede-student van mij rijdt soms met een 320d E93, ook met carbon-splitters. Ziet er heel gaaf uit!
@jzaero: You dig me.. Ik denk dat ik daarin persoonlijk veel verschil van de gemiddelde AB bezoeker, hecht veel waarde een kwaliteit en luxe. Ik geef toe dat ik de beleving van een lekkere 6cilinder af en toe wel mis, maar dan stap ik gewoon even de Boxster.. :D
@griffendahl: er staat toch duidelijk bij excl BPM…kortom, zeker voor mensen buiten nederland onbetaalbaar!
@Megakix: Ik snap het verschil tussen excl en incl BPM, wat ik zeggen wil is dat ik het idee heb dat een Duitser eerder een gekke uitspatting maakt van 54.000 euro dan een Nederlander een uitspatting maakt van 80.000 euro voor dezelfde auto…
@griffendahl: de netto-dealerprijs in Nederland het laagste (omdat fabrikanten rekening houden met het fantasiebelastingparadijs hier). Ook wordt over de BPM nog eens BTW gerekend, zodat Nederland het hoogste percentage BTW betaald over een auto.
Niet-nederlandsers hebben een heel andere prijsbeleving dan Nederlanders, als gevolg van het uitblijven van opgeblazen belastingen. En voor die personen is € 54k echt veel. Als je een gemiddeld buitenlands autoprogramma kijkt, dan hoor je doorgaans vanaf een bedrag van € 40K al een ‘zucht’….
@Megakix: Ik weet hoe het werkt, ik koop altijd mijn auto’s in Duitsland. Echter heb ik in Duitsland ook mijn huidige auto gevonden, een auto waarbij het netto catalogus bedrag evenhoog is als het bedrag van alle opties bij elkaar opgeteld. In Nederland vind je dat niet, in Duitsland is dat te vinden… Ik vind dat een uitspatting die ik in NL niet tegen kom en in België of Duitsland vaker. Mensen in Nederland zijn 9 van de 10 keer gewoon te calvinistisch om zich eens lekker te bezondigen aan een auto die eigenlijk te duur is voor wat die biedt…
@griffendahl: klopt ook wel, die duitsers zijn chauvinistisch, maar dan ‘het duitse woord daarvoor’ ;-). En op mobile.de staan altijd goed aangeklede auto’s klaar.
@Megakix: Ga toch weg met je netto prijs in nl het laagst. Dat is gewoon niet waar. De nettoprijs is voor veel autos ook hoger. Het is echt een sprookje dat netto prijzen lager zijn om het goed te praten ofzo. Pak maar eens wat prisjlijsten erbij en je zult het zien…
@Joerek: je hebt gelijk, omdat ik ‘netto-dealerprijs’ schrijf…het moet zijn netto-fabrieksprijs.
@griffendahl: ohja…en een duitser haalt voor diezelfde prijs een ///M3 (nieuw!) uit de showroom…
@Megakix: Inderdaad.. Enough said.
@kaasboerin: Je bent wel een beetje BMW minded of niet haha Andere mensen zoeken iets meer als de power en degelijkheid (welke auto is er tegenwoordig niet meer degelijk) van bijv een duitse wagen.
@Ruudje: Heb je helemaal gelijk in, af en toe schiet ik een beetje door. Excuses daarvoor. :oops:
@Ruudje: …ik val daar stiekempjes ook onder hoor.. ;-). Maar Mercedes en italiaanse auto’s kunnen mij zeker bekoren.
@griffendahl: Inderdaad. En volgens mij moeten er in Amerika ook een hoop gasten zijn die interesse hebben. Hoe dan ook, ik begin te vermoeden dat het de marketing gasten zijn die lopen te kloten bij Alfa. De auto’s zijn prima, ze maken het alleen niet aantrekkelijk genoeg. Ik denk ook dat het niet zo’n slimme zet is geweest de 159 eruit te knikkeren, net toen er leuke motoren bij kwamen. Ze moeten zich weer eens op de verkopen gaan richten en een succesje scoren net als toen met de 147. Die deed het perfect, dat gun ik Alfa van harte nog een keer, zeker als je ziet tot wat voor vormgeving ze in staat zijn. Want daarin is Alfa heer en meester!
Dat is een hoop geld! hopelijk kunnen ze er nog wat mee doen.
Misschien een 14%Bijtelling uitv. in de vorm van een ‘superlight’.
@E34M5Touring: Ja precies. 1.6 turboblokje er in ofzo..
@mariodv: Misschien niet eens voor de bijtelling maar in ieder geval om onder de BPM uit te komen.
@E34M5Touring: Als hij onder de BPM uitkomt komt hij ook onder de bijtelling uit, zijn exact dezelfde co2 grenzen.
@Joerek: Ja bedoelde er meer mee, dat dit niet bepaald een lease topper zal worden dus dat de BPM winst voor meer mensen zin heeft. Je hebt gelijk hoor. Maar dat zou wel een leuke uitkomst zijn. Gewicht proberen terug te dringen naar 800kg en dan met een Abarth 1.4 Multi-jet turbo blok ofzo.
Dat lijkt me inderdaad wat prijzig.
En die 900 kilo; klinkt leuk, maar mijn gok is 1050 – 1100 kg.
@gregorius: daar vrees ik ook voor maar als ze de auto echt maken volgens de specificaties die ze opgeven en hij rijdt ook goed ( niet onbelangrijk ) zullen ze de 18000 stuks wel verkocht krijgen ondanks de redelijk hoge prijs.
@gregorius: Zeker, met een paar airbags erbij stijgt het gewicht ontzettend snel.
Autoweek is optimistischer:
“Alfa Romeo verwacht dat de prijs van de 4C komt te liggen op 45.000 euro, zonder belasting. Daarmee zit hij tussen de Porsche Boxster en de Nissan 370Z.”
Zou ik nog een faire prijs vinden. If you pay peanuts…
@StijnB: die snappen het verschil tussen ponden en euro’s niet…
@autoblogger: win
Ik zie het probleem niet zo. Volgens mij heeft Nederland alleen al 18.000 voetbalvrouwen.

Het moet gewoon een hebbedingetje worden en dat gaat wel lukken zo te zien.
Veelste duur. Zo’n Alfa moet max 30.000 incl btw/bpm kosten anders verkoopt ie voor geen meter.
Maar ja het zijn eigenwijze Italianen zonder enig besef van marketing strategieen buiten Italie.
Kortom flop… maar dat is niet erg want dit hok is gewoon lelijk.
@Specht: 30 ruggen???een Golf GTI, Civic Type-R en Astra OPC zijn zelfs duurder dat dat.
Boven de 50 ruggen is niet geld voor een wagen als dit.
@Specht: Ik vind altijd dat iemand een eigen mening mag hebben.
Zeker omdat we anders allemaal dezelfde auto zouden rijden en dezelfde vrouw zouden hebben.
Maar deze auto kan je met geen mogelijkheid lelijk noemen.
@bohica: Oh jawel hoor, ik vind dit ook niet echt een mooie auto. De achterkant en zijkant zijn prima, maar de voorkant vind ik echt helemaal niks. Ziet er veel te strakgetrokken uit en lijkt daardoor een beetje Japans.
@Specht: 30 mille ? Dat slaat nergens op. Zie het commentaar van Merry. Maar van het rijtje wat merry daarna oplepelt zien we alleen de Golf GTI redelijk vaak in het straat beeld. Dan is deze Alfa, jammer genoeg, direct tot exoot gebombardeerd en zullen hem jammer genoeg weinig tegen komen in het wild.. :(
Ik snap ’t niet :-) Fors duurder dan een Porsche Boxer/Cayman, die kosten zo’n € 80.000,- Hoeveel BPM moet daar dan wel niet opkomen?
En lach me maar uit :-)
@bobbreede: check de prijzen bij Porsche nog eens zou ik zeggen ;) En haal daar de BPM af!
@CasperH: Een gewone Porsche Cayman: EUR 72.300,00 incl. BPM/BTW Hoeveel is dan BPM? (Hoe bereken ik dat? Je hoeft niet alles voor te kauwen :-))
@bobbreede: Pak de prijslijst op Porsche.nl en kijk naar de nettocataloguswaarde. Dan heb je de prijs ex ex. Meestal staat in het kolommetje ernaast de BPM vermeld.
@E34M5Touring: Aight! Thanks :-)
@bobbreede: No worries mate!
De beste stuurlui He, die gaan nooit met het schip mee.
Die rijden premium.
Want die durven nix opwindends of anders te nemen.
Omdat dat niet mag van Opa Lease.
En omdat ze doodsbenauwd zijn om iets anders te kiezen.
Grijs is hun lievelingskleur.
Zelfs als ze een gehaktbal eten.
@desjonnies: Dat grijs staat inderdaad wel nice op die 4C! :)
Te duur, helaas.
De eerste 1000 verkoop je al aan 8c eigenaren. Vervolgens nog 1000 aan degene die geen 8c toegewezen kregen omdat ze uitverkocht waren. Dan krijg je genoeg exposure, in de hippe steden en gaan ze lopen als warme broodjes. Het blijft een hip en goed autootje voor relatief weinig geld. Die full option Mini Cooper S gaat ook een keer vervelen.
@Larick: Zou het heus? Ik snap werkelijk niet, dat als ze de mogelijkheid hebben voor een goedkopere verkoop prijs, ze vast blijven houden aan slechts 18.000 exemplaren! Opschroeven dat aantal!

VERKOOP dat ding zo veel als je kan man! Naamsbekendheid, nieuw speeltje, meer garantie dat de volgende auto een succes word!
@Melvivio: Opschroeven?? Laten ze er eerst maar eens 180 van verkopen..
@kaasboerin: Ik er vanuit dat het realiseren van verkopen mogelijk is. Dat zal je af moeten wachten. Maar mij lijkt het stom dat als er meer verkopen mogelijk zijn, je het als fabrikant niks doet. Lamborghini kan het zich veroorloven om een serie van een paar duizend te verkopen. Alfa niet! Dus om te voorkomen dat dit het 2e SAAB word, moeten ze hard aan de weg timmeren!
@Melvivio: Voor zover ik weet leven ze nog puur en alleen nog omdat ’t van Fiat (groep) is..
@Melvivio: Ze houden niet vast aan die 18000. Dat is een geschatte productie voor het 1e jaar waarschijnlijk. Zoiets moet je incalculeren in een fabriek, voor je grondstoffen, materialen en personeel. 18k is sowieso een beetje veel voor een limited.
Da’s evenveel als die Audi A1 van 3 blogjes terug, dus daar zie ik het probleem niet zo.
En met de nieuwe markten lijkt me dat aantal nog wel mee te vallen.

In autoedizione wordt overigens gesproken over: “die vanaf eind 2012 gelimiteerd van de band zullen rollen”.

Ik ben bang dat we het af moeten wachten…
Sowieso wordt het ding eerst in de VS geintroduceerd, dan maar eens zien of wij daarna nog een behoorlijk aantal toebedeeld gaan krijgen.
Zet daar eens een fatsoenlijke CEO aan ’t roer.. Jesus christ.
@kaasboerin: my point exactly…
Erg jammer van de prijs, naar alle waarschijnlijkheid zal het dan net zo’n zeldzame verschijning worden als de Brera. Ook een waanzinnig uiterlijk als concept, ook te duur en ook veel lof om daarna veel te vroeg geteased zodat het nieuwe er eigenlijk weer vanaf is voordat ie uitkomt.
Leuk speeltje, maar een prijs in de richting van een Exige is waanzin. Dit is leuk als het net iets duurder is dan een MX-5.
veel te duur. en warom limiteren tot 18000? waarom niet gewoon zoveel mogelijk en een lagere prijs. dan is de kans veel beter dat de kosten eruit worden gehaald, en word het imago van alfa wss ook weer beter omdat meer mensen de autos kunnen (proef)rijden.
@spykerboy: Ze moeten eerst eens beginnen met hun assortiment uitbreiden met stations/suv’s/hatchbacks whatever. Dat merk zit al een tijd in donkere tijden..
@kaasboerin: -/- hatchbacks :oops:
@spykerboy: tja goede vraag waarom 18000 en niet meer? Waarom verkoopt Spyker er niet zoveel?
Salfab
@faalhaas: de ene heeft geen topman meer, de andere heeft nooit een topman gehad… ;-)
Nja, er zijn genoeg Alfa liefhebbers, maar of die ook allemaal dik 60k er voor kunnen/ willen betalen?
18 000, aangezien dit ook in de VS beschikbaar zal zijn.
Iets van bronvermelding zou wel handig zijn geweest, die € 54.000,- lijkt nu meer uit de lucht gegrepen. Daarbij lijkt ’t me onwaarschijnlijk dat wanneer jullie dit sommetje zo snel en gemakkelijk weten te maken, ze dat bij Alfa niet kunnen. M.a.w. niet echt een sterk staaltje journalistiek, al kunnen jullie je natuurlijk gemakkelijk achter de naam autoblog.nl verschuilen…
@Silverarrow: Wat een gejank zeg, alsof Autoblog ‘partijdig’ is.. Ik denk eerder dat jij ’n beetje té ‘partijdig’ bent.. ;)
@kaasboerin: Gejank? Helemaal niet. En partijdig in wat? Ik constateerde alleen dat er niet direct bij stond hoe ze aan die 54.000 euro kwamen, maar blijkbaar staat dat in het Top Gear artikel.
@kaasboerin: ik lees in het commentaar van Silverarrow niet dat hij Autoblog beschuldigd van partijdigheid. Wel van het niet leveren van een sterk staaltje journalistiek. En daar ben ik het mee eens, zelf voorbarige conclusies trekken uit een interview waar je niet bij bent geweest is niet wat een goede journalist zou doen. En Silverarrow heeft als lezer alle recht hierop commentaar te leveren, beetje respectloos om dit als gejank af te doen.

OT: eindelijk weer een mooie sportwagen van Alfa, en goed dat er straks meer keuze is in de categorie lichte sportwagens!
@Silverarrow: er is wel sprake van bronvermelding (http://www.topgear.com/uk/car-news/alfa4c?&pager.offset=5) maar uit het desbetreffende artikel zijn door Autoblog zeer voorbarige conclusies getrokken. Een consumentenprijs van 45.000 GBP in Engeland betekent niet automatisch dat de 4C in Nederland 54.000 euro excl. BPM gaat kosten, de kale prijzen excl. accijnzen worden meestal per land aangepast, waarbij uiteraard naar de kostprijs wordt gekeken, maar ook naar de concurrentiepositie. Verder staat er duidelijk (ook in dit artikel zo vertaald) dat de berekening van AR is gebaseerd op een aantal van 18.000 stuks, niet dat ze verwachten dat ze er maar 19.000 kunnen verkopen of dat ze er niet meer gaan bouwen. Ik vind daarom de titel van dit artikel nogal tendentieus…
@boxster: 19.000 moet zijn 18.000. Het was niet mijn bedoeling er alvast 1000 bij te smokkelen ;-)
@boxster: Ja hoor, tuurlijk! Want niemand had simpelweg op die link kunnen klikken, en het “spelletje” van autoblog kunnen ontknopen.. Je klinkt lekker geloofwaardig.. Jammer dat jij en Silverarrow: meteen op één lijn liggen. Silverarrow heeft niet eens de moeite genomen om de link’s te bekijken. Dus is het dan “journalistiek correct” om te zeggen dat AB partijdig is? Zelfs met mijn media-opleiding doe ik niets verkeerds zien dat er geschreven wordt hoor. Sterker nog, het is persoonlijk geschreven. Met de -ik- variant, hoe kun je daarin vauten maken? Niet, ik heb ook het artikel van TG gelezen…
@euro95: kun jij wel lezen? Je bent de enige die het hier over een “spelletje” van Autoblog heeft, en nogmaals, Silverarrow heeft het woord “partijdig” niet in de mond genomen.

Citaat: “Zelfs met mijn media-opleiding doe ik niets verkeerds zien dat er geschreven wordt hoor. Sterker nog, het is persoonlijk geschreven. Met de -ik- variant, hoe kun je daarin vauten maken?”

Doe jij een media-opleiding???? Wanneer krijgen jullie les in schrijven?
@boxster: Spelletje -> Voorbarige conclusies? Dat insinueerde jij? En wilde je echt de weg bewandelen of ik wel of niet goed NL spreek? GFY! Als je expuhres gemaakte vauten niet zien, ben je ** dom. Nu terug kruipen in je hok, en LEZEN! Ik probeerde dus duidelijk te maken, dat het een rete domme en voorbarige conclusie van jouw is, aangezien dat niet autoblog-style is.
@boxster: eens, het hoeft niet te betekenen dat de prijs precies hetzelfde ligt. Maar kijk voor de grap eens op Porsche.co.uk wat een Boxster of Cayman daar kost.
@CasperH: ik snap je punt. Ja, dan is 45.000 pond wel erg duur, als je een Boxster al vanaf 37.000 pond kunt kopen. Dat maken ook extra accessoires niet snel goed. Dan hoop ik maar dat ze bij AR iets aan de prijsstelling gaan doen.
Niemand, werkelijk niemand weet of dit een succesnummer wordt of niet.
Want; was dit wel het geval; wordtje per direct ingehuurd door Alfa of Audi of BMW, want dan kun jij de toekomst voorspellen en mogen de marketingboys en masse thuis gaan zitten.

Maaaaarrre de prijs is maar 1 onderdeel van het hele verhaal.
Want de alom geroemde New Mini uit de BMW stal is ook veel en veel te duur.
En toch zitten concurrenten als Audi met parkeerterreinen vol onverkochte A1’s, Alfa’s MiTo is het ook niet geworden alleen -het-Franse-Verguisde-Meukmerk Citorën is de enige die goede zaken doen met de DS3 en zelfs een voorsprong hebben op BMW’s new Mini.
Want voor de New Mini was, is en zal er nooit een waardig opvolger kunnen komen, voor Citroën’s DS3 wel.
Als ze een beetje wijs zijn bij Alfa, dan zorgen ze ervoor dat de prijs concurrerend is aan de Toyota FT86 en de Subaru BRZ.
Dat is een redelijke prijs, en in mijn ogen een redelijke concurrent.
Alfa moet zich niet gaan meten met Porsch of Lotus, want die status hebben ze momenteel gewoon niet meer.
@jack_abarth: Nooit gehad ook, het gaat er hier natuurlijk om dat je betere wagens voor minder kan halen, dat is natuurlijk vreemd, en beloofd niet veel goeds voor de toekomstige verkoop cijfers. Alfa fans die kopen ze wel zeggen mensen hier.. Die rijden nog in 15 jaar oude alfa’s t.w.v. €500,-. Dit gaat niet werken zo.
@kaasboerin: Nooit gehad? Je kent de geschiedenis van Alfa Romeo een beetje? Toegegeven, na WOII is het een ‘normaler’ merk geworden, daarvoor was het een echt top luxe/sportwagenmerk.

Maar goed, toen bestonden Lotus en Porsche nog niet eens, dus technisch gezien heb je gelijk. ;)
@Citrofiel: Meneertje Enzo Ferrari heeft zelfs nog voor Alfa Romeo gewerkt en heeft een contract moeten tekenen een aantal jaren geen eigen merk op te richten zodat Alfa zelf een voorsprong kon houden. Heeft ie zich prima aan gehouden overigens. Maareh, wat je zegt over Porsche die niet bestond: Porsche maakte tanks voor de Duitsers. Wat ze daarvoor deden weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat ze toen ook al auto’s maakten.
@Vanquish: Voor de oorlog heeft Porsche alleen de 64 gebouwd, maar met 3 exemplaren kun je moeilijk van echte productie spreken, laat staan van Alfa-Romeo-concurrentie.
@Citrofiel: Klopt inderdaad :). Maar dit is een typisch voorbeeld waarom ik zo’n Alfist ben. Alfa heeft een onwijs lange en mooie geschiedenis, iets waar geen ander merk aan kan tippen wat mij betreft. Nu is het hopen op nieuwe tijden.
Tja, zo zie je wat er gebeurt met merken die een leuke auto willen maken… Kan niet meer tegenwoordig!! Bij de autofabrikanten hebben de accountants meer te vertellen dan de engineers. Gaat de verkeerde kant op!
@Svenska_Aeroplan_AB: Idd, anders krijg je een boete van de EU omdat de auto’s in je assortiment gemiddeld meer dan 130gram uitstoot.. Zo gaat dat. Maar wel eerlijk wezen.. Het is natuurlijk sowiezo al veel geld, dat is de grootste kwestie met deze auto. Vooral Alfa kan nu wel even serieuze verkoopcijfers gebruiken..
@kaasboerin: Ik denk inderdaad ook dat een goede verkoophit nu even belangrijker is dan zo’n knallertje. Ik betwijfel ook of dit zo’n hit gaat worden, maar ik hoop het van harte.
Ach, de Porsche Boxster. Het is maar de keuze die je moet maken tussen een bottom-range neutrale Porsche en een top range Alfa in een gek kleurtje. Mensen die elke dag hun boterham met kaas eten voor ze in hun grijze A4 stappen, zullen wel de eerste verkiezen en argumenteren dat ze de beste value-for-money hebben gekozen, maar stiekem dromen ze snachts van zo lekker Italiaanse exootje in een heerlijk opvallend kleur en de tricolore op hun zijspiegels. Ik rijd zelf in een rode Giulietta, en telkens als ik hem zie verschijnt er een glimlach op m’n gezicht. Golfjes zijn misschien goede prijs-kwaliteit verhouding (hoewel…) maar eigelijk wil iedereen wel een Pasta ai frutti di mare ipv worst met zuurkool.
@trigger565: Je zit VAG af te zeiken maar Alfa is zelf ook van Fiat..
@trigger565: Gefeliciteerd met je rode Giulietta, zou ook mijn keuze zijn als ik nu een leaseauto zou mogen uitkiezen.
En ik hou ook erg van pasta, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat er genoeg mensen zijn die meer van worst met zuurkool houden, en ook van een grijze A4. Ieder zijn smaak. En gelukkig maar, ik moet er niet aan denken dat iedereen in een rode Giulietta zou rondrijden..
@boxster: Dankje :) Ik ben natuurlijk nogal biased, een Boxster is hoe dan ook een leuke wagen om in te rijden en ik begrijp dat mensen hem kiezen, een Porsche is namelijk nog wat anders dan een Alfa. Maar om hiermee direct dit project af te schieten, dat vind ik een brug te ver. Als Alfa zich houdt aan de vooropgestelde waarden lijkt me de 4C gewoon een waardige concurrent voor een Boxster.
@trigger565: Mee eens, deze Alfa zou wel eens een leuke concurrent voor de Boxster kunnen worden en verdient geen voorbarig negatief geschrijf in Telegraaf-stijl.
Zo veel is 18.000 toch nie voor de gehele aardkloot?
Als ze hem 3000 a 5000 goedkoper maken en voor de juiste marketing zorgen komt dat wel goed :)
54K voor dit is natuurlijk niet te veel maar 54K is wel veel het is een stuk meer dan de clio’s en mini’s waar je iedereen in ziet rondrijden.
In de VS gaat het ze denk ik ook niet lukken om er genoeg van te verkopen… voor dat geld heb je genoeg mooiere auto’s in de ogen van de amerikanen, denk aan: Mustang Shelby GT500, Nissan 370Z, Mercedes C350 coupe of E350-klasse coupe, Camaro, porsches etc….
@pagani86: Inderdaad, 23,200- dollars en je hebt dit onder je ballen: http://www.sportscarcup.com/cars/chevrolet-camaro.jpg
Is dus 17,745.1 EUR
@kaasboerin: niet omrekenen naar euro’s…want dan moet je BTW (16%-22%, Importheffing (10%) danwel BPM (41% oid) aftikken..
@Megakix: Ik wilde het effe lekker accentueren.. Maar je hebt wel gelijk uiteraard..
@Megakix: Ikke nie hoor :)
@Kaasboerin: maar das wel de V6 toch??
@E34M5Touring: Uiteraard, haha.
@kaasboerin: Mwah dan weet ik niet of ik voor de Camaro V6 ging in vergelijk met de Alfa. Die vond ik toch wel tegenvallen.
@E34M5Touring: jij…eeehm…woont…in….Amerika ? :lol:
@Megakix: Nee, z’n broer wel.. De rest van ’t verhaal snap je wel denk ik, als ‘ie z’n Camaro over een paar maanden ‘kan’ importeren.. ;)
@kaasboerin:

En dat is op 1 ding na nu net alles wat de 4C niet is en waarom ik wel de 4C zou kopen maar niet dit.

Dat en het feit dat je om hiervan een fatsoenlijke wagen te maken (want in feite is het een bouwpakket) je nog meer geld kwijt bent dan de 60K die je nodig zal hebben om je alfa perfect te hebben.
Ohja en dat ene ding is dat ze allebij nogal opzichtig zijn.
@Hupke: Whut?? Dus jij wilt hem niet omdat ‘ie goedkoop is?? Oké daar kan ik niks op zeggen… Hoe bedoel je bouwpakket? Die Camaro is in mijn ogen helemaal op en top, af.
@kaasboerin:

Dat zijn prijs laag is heeft er niets mee te maken, maar dat ie ‘goedkoop’ is wel.

Die chevy heeft naar het schijnt een vreselijke wegligging, er is geen kwaliteits materiaal in gebruikt, de motor is afschuwelijk,… die is nog helemaal niet af.
Dat is een leuke basis voor een ombouwproject maar die wagen is helemaal niet af en dat is volgens mij ook niet de bedoeling ervan (voor zij die hem als sportwagen willen gebruiken ipv coupé) ook niet.

Terwijl de 4C toch wel af zou moeten zijn als die uit het fabriek komt.
@Hupke: Uhm, sorry, maar ik herken hier geen Camaro in..
@kaasboerin:


Dus volgens jouw is die camaro afgewerkt met hogekwaliteits materialen, rijd die rondjes rond een elise op een bochtig circuit. Heeft die een inovatief onderstel. En is die motor ontwikkeld om zo snel mogelijk te zijn ipv veel kilometers te kunnen doen?
Of wat bedoel je?
@Hupke: Slechte wegligging? Heeft gewoon onafhankelijke ophanging en rijd als een trein. Motor loopt als een beer en met het grootste gemak 6200rpm, niks minder dan een AMG Mercedes. Oh en qua materiaalkeuze is de Camaro net zo goed als een Alfa of een Lotus. Heb een 166 en een 146 gehad beide van de latere bouwjaren en hoe mooi ze ook waren en hoe heerlijk ze ook reden, ze piepen en kraken als geen ander. Er zijn genoeg ‘premium’ auto’s met een slechtere afwerking voor het dubbele geld.
@E34M5Touring:

Ik vind het fragment niet waarin Clarkson (ja ik weet het) met een camaro op pad gaat en de handling totaal afbreekt maar het komt erop neer dat volgens hem het ding maar evenveel grip heeft dan een ’70s escort.

Daarbij word er op verschillende forums bediscuteerd dat deze echt wel veel slechter rijd dan de mustang (wat nu toch ook niet echt een held is) in de bochten.
@Hupke: Oooooooooooh, je hebt het van TG.. Zeg dat dan.. Enough said?!
@kaasboerin:

Niet top gear een van z’n dvd’s je weet wel die dingen waarin hij los geht en aan de kwaliteit van de grappen te merken geen 100 scriptschrijvers voor gebruikt.

En serieus ik geloof niet dat het een snel ding is, hij (camaro ss) gaat trager rond het top gear circuit op een droge baan dan een tesla in het nat.
@Hupke: Goh vreemd want Road and Track vond de Camaro toch echt een goede auto met een uitgebalanceerd onderstel. En als het op serieuze autopress aankomt geloof ik hen eerder dan Mr Clarkson die werkelijk nog nooit 1 goed woord heeft gezegd over welke amerikaan dan ook. Maar ik zou zeggen probeer er is 1, je zult versteld staan.
@Hupke: Je weet dat deze ‘plastic’ Camaro de Mustang aan ’t killen is op dit moment? Mooi, de auto is mijn ogen af. Ja, het interieur bevat veel plastic, maar gaat niet 1-2-3 stuk ofzo. Het ziet er alsnog mooi uit, met oplichtende lijnen. Het stuurwiel en de sportstoelen zijn wél helemaal top. De motor (V8) en automaat zijn naar mijn ervaringen juist goed. Wij hebben nu een supercharger, de 4-cilinder uitschakeling weg laten halen, en verlaagd. Maar daarvóór heb ik er ook nog een paar maanden in gereden. Ik herken het hier niet in. Een interieur van bijvoorbeeld een Duitser is natuurlijk wel van hogere kwaliteit, maar vergeet niet dat die Camaro een hoop emotie en plezier veroorzaakt. Een echte muscle car dus. Voor woon-werk is het niet handig, dat is wel waar.
@kaasboerin:

Dat plezier heb je natuurlijk wel alleen als je muscle-cars leuk vind neem ik aan.

Moest ik ooit een amerikaan kopen (en ik vind geen auburn speedster) dan is het een ’71 camaro maar dan houd ik wel alleen de carosserie over de rest herbouw ik wel op een fatsoenlijke manier.
@Hupke: Lol, geloof mij, die Camaro is een killing machine, het gasrespons is bizar, de automaat schakelt zeer direct, de G krachten zijn heerlijk, en dan nog niet eens over ’t geluid begonnen. Iedereen die een ritje meegaat komt er trillend van enthausiasme en adrenaline uit. Wie dat niet leuk vind.. Nee, die mensen bestaan niet..
@Hupke: De Camaro is een auto dat waard is t.o.v. wat hij kost. Hij is goedkoop, maar zoekt zijn kwaliteiten meer in de algehele ervaring met een musclecar. Het is iets waar je van moet houden, niet waar je te objectief naar moet kijken, want dan heb je voor datzelfde geld inderdaad betere auto’s. Maar zo’n auto koop je niet met je verstand, maar met je hart.
@kaasboerin: Prachtig! In Voorschoten rijd er al iemand in rond, in de zwarte camaro ;)
@euro95: Ik rijdt er al een jaar wekelijks in (600pk) :oops: :oops: :oops:
@kaasboerin: hehe, geniaal! Je had een BMW toch? Stuur eens je kenteken :)
@euro95: Die van m’n BMW? Oh, een beetje tegenovergestelde van de Camaro hoor.. :oops:
@kaasboerin: Maakt niet uit ;) Ik zal em niet afkraken hoor :P Ik ben gewoonweg benieuwd waar jij je elke dag in verkeerd (met 600pk)!
@euro95: Op aanraden van mij (hihihi :oops: ) heeft @E34M5Touring: nu ook een Camaro SS2 in Amerika gekocht, ook laten superchargen tot 600pk, hij zal hem geloof ik in mei? Krijgen in NL! Gaan we dragracen straks.. :D
@kaasboerin: Ze zijn nu bezig, hij is vandaag aangekomen bij Hennesey. Ben benieuwd! En bedankt nog voor de tip he :)
Zit eraan te denken om toch maar bredere banden en velgen te halen. Ik kan tot volgende week nog beslissen om naar 650 te gaan en dus grotere banden etc te halen. Zit te denken om de originele Brembo’s te upgraden (schijnt niet heel duur te zijn) en dan is verder kijken. Misschien is het toch wel vet om voor die 650 te gaan. Is kijken hoe de kerstbonus is dit jaar.
@euro95: Klopt wel wat @kaasboerin: zegt, ik wou eerst een Prius kopen, maar na wat geweld(ad)ige woorden van hem was ik om. WHAHAHAHAHAHA
@E34M5Touring: Hahaha, effe opscheppen hoor :oops: .. Sja, keuzes, keuzes.. Als je hem maar niet dikker maakt dan die van ons.. :twisted:
@kaasboerin: Nah de wielen worden wel een maatje kleiner denk ik. En ik denk niet dat mijne verlaagd wordt. Wel andere dempers en vering maar niet lager. We zullen zien. Like i said Santa has to be nice this year anders wordt het niks.
@E34M5Touring:

650 peekaa !!
man .. dan ga je dat ding toch niet meer vergelijken met bovenstaande Alfa ..
see ya on the next Lambo topic ..
@E34M5Touring: Hehe :) Gaaf man! Ik hoop dat je er voluit van geniet! Als je em hebt, doe eens een foto uploaden ;) Dan zal ik regelmatig ff je profiel bezoeken ;)
@euro95: Doen we zeker, er staan pre-hennesey foto”s op autojunk. http://www.autojunk.nl/2011/08/my-new-camaro-ss

De kleur is inmiddels uit het gamma gehaald.
Hier is nog stock, hij staat nu bij Hennesey voor de ombouw.
@E34M5Touring: @kaasboerin: Misschien keertje fotoshoot en videoshoot met de Camaro’s ;)?

Mijn Youtube profielen:
http://www.youtube.com/user/JzAeroo?feature=mhee
http://www.youtube.com/user/JzAeroGraphics?feature=guide

Lijkt mij gaaf om deze twee samen te zien! :P
@jzaero: Ja, hadden we al voorgenomen, het duurt alleen een beetje lang met @E34M5Touring:… :lol: :oops:
@kaasboerin: Haha, graag wil ik erbij zijn ;)! Hoop ik een mooie compilatie voor jullie te schieten!
@jzaero: Deal! photoshoot lijkt me super. Neemt de zonnebril mee, want er staan er straks twee te shinen!
@E34M5Touring: Heerlijk! Houd me op de hoogte ;)! Broertje van een maat van mij heeft overigens een Camaro van de derde generatie. Ik geloof een IROC, maar weet niet zeker!
@jzaero: Dat kan zeker IROC-Z was destijds echt wat speciaals. Wel een beetje fout maar dat hoort er bij haha.
@jzaero: Deal! Ik baal er al erg genoeg van dat ik zuig in mooie compilaties maken, ik refereer naar m’n amateuristische filmpjes op Utube. (Kaasboerin).
@kaasboerin: Haha nee joh, iedereen moet ergens beginnen ;) Mijn eerste filmpjes waren ook niet best en ik oefen nu ook nog steeds met nieuwe effecten etc. Net het filmpje van je Cammy gekeken, wat een superdik geluid toch! Yum! Net in het bezit van een iPhone 4S, dus een prima dash cam met een fisheye lens erop geplakt. Binnenkort een nieuwe HD-Cam scoren, tegen mei aan moet het wel lukken ;)
@jzaero: Jaa, moet je ook eerlijk gezegd bekennen dat ik gewoon af en toe impulsief m’n iPhone 3 erbij pakte.. Toen allemaal gewoon op 1 hoop gegooit en effe snel ge-upload.. :)
@jzaero: By the way, wij hebben zelf al zo’n GoPro camera’tje met de bijpassende houders.. Kan je op de auto klikken.. Moeten we eens wat clipjes opnemen waarbij de Camera op verschillende plekken op de auto zit, 1x bij de pijpen bijv… 1x aan de zijkant, lijkt me wel vet voor een compilatie.
@kaasboerin: Oh wauw, das nog beter dan een iPhone 4S als dashcam, ik heb inderdaad ook gekeken naar zo’n GoPro! Wat een gave camera is dat zeg! Kan je inderdaad leuke effecten mee maken ;)
@kaasboerin: Mooi jullie zorgen voor de film, ik voor de rookeffecten.
@E34M5Touring: Nee, Jzaero doet de film.. :oops:
@kaasboerin: @E34M5Touring: Ik zorg ook wel voor een relatief snelle auto om het enigszins bij te benen bij driving shots ;)
@jzaero: Neem de Touring wel mee kan je achterin liggen als het moet Hahaha
@E34M5Touring: haha dat is ook gaaf ;) zeldzaam zo’n heerlijke touring.
@kaasboerin: Doen wij de rookmachines toch ;)
@kaasboerin: Jajajajaja hahahahahaha doe m’n best jongah
@E34M5Touring: Nice kerel :) Doch ik stinkend-vies-poep jaloers op je ben, geloof ik dat je er hard voor gewerkt / gespaard heb ;) Wat een schatje is het man! Mss als je em hebt, kom ik eens kijken?
@euro95: Komt goed, geloof dat @Kaasboerin: en @Jzaero: al een eigen ‘CamaroBlog filmpje’ in de planning hebben voor de auto’s dus dat komt vast goed.
@E34M5Touring: Vette auto’s zijn altijd welkom ;) Tot nu toe veel Italiaans gefilmd, maar een brute musclecar is natuurlijk een compleet andere kant van autoliefde! Wie houdt er niet van grote V8en met een bulderend geluid? We houden elkaar nog wel op de hoogte ;) We gaan voor de AB homepage!
@jzaero: Heerlijk voornemen.. :)
@kaasboerin: Nieuw jaar, nieuwe kansen ;)
@E34M5Touring: Sweet :D Hou me op de hoogte ;)
Een 1M kost toch ook 80.000, en op de fotos te zien ziet dit er erg strak en elegant uit. Eerst maar is zien hoe deze bak er in het echt uit ziet en geluid maar is horen, dan pas is het de moeite om een gegronde mening te geven
Wat valt er nu weer te zeiken? Het TG artikel heeft het over een ‘final price’ van onder de 45k pond. Dat wil niet zeggen dat je dat bedrag door een converter kunt halen en zeggen dat het zoveel euro is, zo werkt dat nooit. Daarnaast is het wel degelijk competitive geprijsd. De goedkoopste Boxter heb je kaal zonder iets erop voor 38k in ponden. Dan heb je minder pk, mindere snelle sprint van 0-100 en enkel een instapper. Ga je voor de Boxter S dan heb je vergelijkbare specs en ben je 44k kwijt. Maar ook dan heb je nog geen optie aangevinkt. Een Cayman met vergelijkbare specs begint bij 48k zonder opties. Dus ik weet niet hoe je komt bij ‘fors duurder dan een boxter’.
@raphael: De specs zijn nog niet bekend? Laten we eerst maar eens kijken of ze de 900 kilo überhaupt gaan halen.. ;)
integralechubasco
@kaasboerin: de specs zijn net zo onbekend als de prijs.
@raphael: Echter, zonder belastingen wordt het al wat makkelijker schattten..
Ach, we gaan het zien wat het ding uiteindelijk na belastingen zal gaan kosten. Het is in ieder geval weer eens iets heel anders dan wat we al hebben rondrijden, dus voor de 300pk versie zou ik best 75k willen neerleggen.

Aan de andere kant, met een kleine, is het geen optie. En dat zal voor veel mensen gelden, helaas..

Maar daarom verkopen de snelle sedans en stations juist weer beter. :D
We gaan het zien wat het ding uiteindelijk na belastingen zal gaan kosten. Het is in ieder geval weer eens iets heel anders dan wat we al hebben rondrijden, dus voor de 300pk versie zou ik best 75k willen neerleggen.

Aan de andere kant, met een kleine, is het geen optie. En dat zal voor veel mensen gelden, helaas..

Maar daarom verkopen de snelle sedans en stations juist weer beter. :D
We gaan het zien wat het ding uiteindelijk na belastingen zal gaan kosten. Het is in ieder geval weer eens iets heel anders dan wat we al hebben rondrijden, dus voor de 300pk versie zou ik best 75k willen neerleggen, hoewel het wel veel geld blijft voor een Alfa.

Aan de andere kant, met een kleine, is het toch geen optie. En dat zal voor veel mensen gelden, helaas..
Wel jammer dat de kop weer lekker positief is en dat de journalistieke toegevoegde waarde niet verder gaat dat het foutief overschrijven van een Tg artikel.

Wel fijn dat er weer lekker over alfa gediscussieerd wordt. En dat de 4c al veelbesproken is nog voordat hij in de showroom staat
een oplage van 18.000 stuks, is dat het break-even point?
of is dat het aantal wat nodig is om een bepaalde winstdoelstelling te halen?
misschien is een oplage van 15.000 ook wel voldoende om ‘m te gaan produceren.

Er zijn wel meer auto’s waarvan bij voorbaat al vaststond dat ze niet winstgevend zouden zijn, maar die wel een uitstraling hebben op een merk.

Of ie voor Nederland interessant is: met een laag gewicht en een relatief kleine turbo-motor zou het zo maar eens kunnen dat er voor deze Alfa minder BPM/bijtelling betaald moet worden dan voor een Boxter, Cayman of Brera.
Ik denk dat de 4C best wel succesvol kan zijn. De prijs van 45.000 is een prijs genoemd met het VK in gedachte. Voor iedere markt zal de lokale importeur de prijs wel op de concurrentie afstemmen. Daarnaast zal de Alfa waarschijnlijk meer uitrusting standaard meekregen in vergelijking met de Porsches.
Zo moeilijk zal het niet zijn om 18.000 4C’s te slijten in zowel de VS en Europa. Zijn twee grote en rijke markten (vooralsnog).
Te duur, gaat niets worden. En met die oplage heb je er niets aan als dealernetwerk.
Wordt niets… Een Alfa is over het algemeen veel te duur voor wat je krijgt. Dit kan je dan ook zeggen van de Duitse tegenhangers maar die leveren wel net iets meer kwaliteit. Bovendien vind ik het design maar niets maar dat is subjectief natuurlijk.
@xilver: +1.. Alfa die té duur is is altijd al Alfa’s probleem geweest.. Veel modellen worden om die reden ook niet meer gemaakt.. Zonde.
Wat een zeldzaam lelijke potvis staat d’r naast.
Nou die kaasboer mag gaan solliciteren hoor, wat weet jij het goed. Zo goed dat je goddelijke m3 in de DTM werd zoek gereden door een……ehmm….ja de 155! Kneusje met je bmw….die wordt ook in de bochten zoek gereden door 159. Maar je kun in elk geval ergonomisch bij je appelsap…dat is ook wat waard toch?
@autoblogpisser: Ik praat alleen over stock.. Ook daar hebben Alfa fans een handje van, appels met peren vergelijken, als het maar in hun eigen voordeel is.. ;)
@autoblogpisser: Uhm, ik ben dan zowel een Alfa-fan als een BMW-fan, maar het is juist leuk vanuit mijn kant gekleurde gevechten te zien. Moddergooien naar het andere merk zonder enige onderbouwing. Alfa is prachtig in design, maar qua snelheid en sturen ben je allang niet meer het beste uit bij Alfa’s. De klassieke Alfa’s zijn heerlijk, met hun knetterende 4 cilinders, maar de BMW stuurt tegenwoordig toch strakker hoor! Laat Alfa maar eerst met RWD komen, dan bloeit mijn liefde voor Alfa weer, right now hebben ze niet zoveel te bieden. Speciaal voor jou heb ik toch nog een leuk filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=LcQ7-SrUHIc&feature=plcp&context=C313f66fUDOEgsToPDskK6p7KCfqGA9a6f6gXEXhMe

http://www.youtube.com/watch?v=2QObebsE7v0
@jzaero: ach RWD , ruime meerderheid van de 1-serie BMW rijders weet het aandrijftype niet (…). Ford maakt nu al betere FWD drijvers (dan die nieuwe 1 -serie , de maatstaf zou het zijn)…..
Laat dat RWD maar uit je hoofd , tijden veranderen.
@alfamannetje: Als jij 90% van de automobilisten vraagt waarom ze een auto kopen, is dat omdat het goedkoop is en omdat het ze van A naar B brengt. Jij en ik kopen een auto om een andere reden. Rijkwaliteit en vooral het gevoel wat je bij een auto krijgt is belangrijk. Zie het zo, FWD is een doorsnee huisvrouw. Veilig en soms geeft ze wat problemen maar altijd wel makkelijk te corrigeren. Een RWD is de partychick, heb je veel fun mee en ze bijt hard terug, maar wat hard terugbijt kan ook net zo hard weer gecorrigeerd worden. Het is de spannende keuze. Wie mist de tijden niet dat Alfa heerlijke RWD auto’s bouwde. Graag wil ik dan ook FWD cijfers zien t.o.v. de nieuwe 1 serie, die positief voor de FWD zijn, in plaats van dat er maar gewoon geroepen wordt dat het beter is.
@jzaero: Mooi gezegd! :)
@kaasboerin: Onderaan dit artikel ook een leuke discussie :P
Krijg je dat vrouwtje er bij.
@ autoblogpisser; ga jij nou staten hier dat een 3- serie slechter stuurt dan een ondersturende klont staal met overgewicht? Nee daarom is de 159 ook zo’n flagrant succes. Zo succesvol dat ze hem maar vroegtijdig uit de productie genomen hebben. Er was in de prijzenkast geen ruimte meer voor meer. Gewoon teveel gewonnen. Te gek gewoon!
@gearhead:

Voordat je nou iemand voor gek verklaard, kijk diteerst eens

http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek

En dat voor een duitse test…
@eelco74: @alfamannetje: Dat is een uitwijkingstest en bepaald voornamelijk hoe gebalanceerd je auto is in een plotse uitwijkingsmanoeuvre. Het staat sinds het begin van FWD al dat FWD veiliger is en dát bewijst deze test. Echter het zegt niks over de dynamiek en het rijplezier van de gehele ervaring van je auto. FWD mag je best beschermen, je mag Audi’s ondersturende klompen staal noemen, maar dat zijn Alfa’s net zo, helaas. Ik ben zelf ook Alfa fan, weliswaar, maar ik houd ook van RWD en BMW. FWD is gewoon erg veilig en dat geef ik gewoon toe, maar de manier waarom de ‘fun’ zich opbouwt is heel anders en geeft gewoon een hele andere ervaring. Een FWD bouwt eerst flink onderstuur op bij een snelle bocht, daarna eventueel als je het gas loslaat wilt de kont nog naar buiten komen, maar liefst corrigeer je het met gas lossen en rustig doorrijden. Een RWD kan je op twee manieren corrigeren, door gas los te laten of juist het volledige vermogen erop te gooien en dwars eruit proberen te komen. Het geeft een speelser karakter. Tegenwoordig is veel FWD, geef ik toe, het is gewoon de veiligere keuze, maar als autoliefhebber is RWD toch leuker? AWD is dan weer het meest neutraal.

Filmpje tussen het verschil.
http://www.youtube.com/watch?v=uYUWIcw8_xg
@jzaero: bepaalt*
@jzaero: zoals ik heb geprobeerd uit te leggen , nu een samenvatting : een goede FWD (focus nu) is beter dan een niet beste ( 1-serie nu) RWD. BMW gaat voor de 1 nu ook terug naar FWD.
@alfamannetje: De 1 serie is nog steeds RWD, de nieuwe ook, de nieuwe i3 wordt ook RWD. Dus nee, voorlopig nog niet. Echter, BMW heeft ook hele goede FWD’s. De Mini Cooper S JC Works kan M3 E46’s bijhouden. Ik snap je punt nu en daar kan ik wel mee inkomen, echter de Ford Focus RS bijvoorbeeld met 300pk moet vergeleken worden met een 135i. Dan wordt het al interessanter.

@eelco74: ok, ik snap hem. Maar over het algemeen denk ik meer fun te hebben in een RWD dan een FWD. Ook het filmpje dat ik geposted heb bekeken?
@jzaero: Dan heb je toch het filmpje niet helemaal uitgekeken tot aan de conclusie. Anders had je gezien dat de 159 de winnaar was in de catagorie “rijeigenschappen”. En de uitwijk test was slechts een deel ervan.
@gearhead: Audi”s zijn ondersturende klonten staal , elke autojournalist zal het beamen , daarbij is een A4 op dit moment zwaarder dan ( als ) een 159. Kom jongen , je emotie staat de kennis in de weg, zoals vaker.
dat was te verwachten, dat-ie duur zou worden.
ik denk dat ze er wel zo’n 5 a 10 duizend per jaar kunnen verkopen, maar 18.000 is wat te hoog gegrepen.
leuk ding voor Amerika ..
die lui kopen dit soort fun wel ..

ik zou linea recta naar Peugeot rennen voor een RCZ ..
ziet er leuk uit deze waggie
En ik maar denken dat tie 20 000 goedkoper zou worden :(
Ik vind hem niet mooi. Nooit gevonden overigens.
Ik denk als ze de prijs lager doen, dat ze dan wel 18.000 stuks verkopen. Maar 54.000 euro is eigenlijk te veel!
@Nico94: Ik denk dat 45.000 een realistischer prijskaartje is. Ik hoop zó dat dit verkoopt…
@Vanquish:

Ik hoop het ook!
@baasbas: koning!
@baasbas:


http://i.imgur.com/2rPtO.gif
I applaud your use of Professional StarCraft gamers. May many virgins await you in teh afterlife
@sir_smokalot: Jij móet wel gamer zijn… :lol:
Tegenwoordig niet meer, maar toen ik op de middelbare school zat speelde ik veel StarCraft. Ook tegen klasgenoten over onze fijne vlotte 33k6-modems.
Heeft iemand die ramen gelapt met schuurpapier of zo, lijkt wel matglas.
Verder cool bakkie!
Als ik het geld ervoor zou hebben, ga ik toch voor een 370Z. Waarschijnlijk zal ie in die prijsklasse vallen.
Een Alfa 8C vindt iedereen The Best, waarom zal een 4C het dan niet goed doen, voor de helft van de prijs?
Rijke fans heeft Alfa genoeg, meestal kennen ze ook de historie van het merk, dat is pas marketing!
Ik blijf het een gedateerde Alfa vinden. Zo prachtig als de 8C was, zo lelijk vind ik deze. Echt een mega stap achteruit. Telkens als ik de 4C zie op beeld, krijg ik het gevoel dat we kijken naar een model die ooit ruim voor de 8C getekend is en waarbij de 8C de opvolger van de 4C zou zijn ipv andersom. Vooral de koplampen, hoe kon je dat na de 8C zo verpesten…
Elke alfa is een flop
als dat de werkelijk verkoop prijs wordt dan kan dit idd wel eens een strop worden voor alfa
Nu is Alfa vergane glorie………whhhhheeeeeeeeee

Is dit de volgende flop?………whhhhhheeeeeeeee
Discussies over Alfa Romeo worden altijd vanuit een kleingeestig negatief bekrompen startpunt geschreven. Heel iritant.

Je gaat wel eens denken: Autoblog sponsored by VW. Als je maar genoeg betaald aan autojournalisten om negatief over concurenten te schrijven dan neemt VW ze later wel over. Die Winterkorn wil de grootste worden ten koste van alles.
In de VW poloreclame wordt gesuggereerd dat Italiaanse aurtos niet betrouwbaar zouden zijn. Dat zeikerige bashen van VW zorgt er bij mij in iedergeval voor dat ik nooit en never een VW meer koop. Want ik hou van eerlijkheid, en dat zit niet in de Duitse geest. Duitsers het volk wat al tweemaal miljoenen mensen heeft afgeslacht. Van zulke goddelozen, zulke antichristenen koop ik nooit een auto. Ik spuug op VW.
VW het merk wat Hitler heeft opgezet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).