Wordt de Ford Ka gekilled?

Auteur: , 40 Reacties

De tweede generatie van de Ka is nu een goede vier jaar onder ons, dus die kan nog wel even mee. Kijken we iets verder, dan ziet de toekomst er donker uit voor het damesautootje.

Dit klinkt wellicht opmerkelijk, want de Ka is een kleine auto met zuinige motoren, maar de realiteit is dat Ford Europa niet al te best draait en aan een Ka wordt weinig verdiend. Het is geen model dat wereldwijd wordt uitgerold (in tegenstelling tot zijn onderstelbroertje, de Fiat 500, die het in de VS aan het proberen is) waardoor de kosten te hoog zijn. Dit zegt Ford’s Europese designchef Martin Smith althans tegenover Autocar. Hij laat weten dat de auto té specifiek voor Europa is gemaakt en ook het feit dat ‘ie maar op één plek wordt gefabriceerd (Polen -red.) is nadelig.

De huidige Ford Ka krijgt nog wel een gezichtslift, maar daarmee is het volgens Smith waarschijnlijk wel afgedaan. Ford is zich de laatste jaren steeds meer aan het focussen op auto’s die wereldwijd kunnen worden verkocht, de One Ford-srategie, en CEO Alan Mulally is een fan van kleine autootjes. Dat er na de Ka een kleine Ford komt die wél wereldwijd wordt uitgerold lijkt ons best aannemelijk. En Smith ook:

“Alan Mulally’s favourite kinds of car of the moment are small cars with global reach that we can create a high yield from. The Ecosport is the perfect example: it’s simple, cheap to make and could sell the world over.”

De kans dat Ford het eventuele Ka-gat zal opvullen met een mondiaal uit te leveren exemplaar lijkt groot. Zeer groot.



40 reacties

Wow.. dat interieurs nog zo lelijk gemaakt worden..
@dennisr: Dat vind ik nog wel meevallen eigenlijk. Het is in ieder geval niet saai. Waar ik persoonlijk meer problemen mee heb bij een Ka, is de veel te hoge zit. Alsof je op de bok zit. Dat rijdt niet fijn. En de pedalen zitten ook niet fijn…
@henrie: Het is zeker niet saai.. maar dit is absoluut niet mijn smaak.. mooi strak, weinig poespas.. dat heb ik liever,.

Over de zit kan ik niet oordelen, maar hij zit dus wel zoals je het verwacht als je hem ziet..
@dennisr: Ja, inderdaad. Hij rijdt overigens helemaal niet verkeerd. Snel is anders natuurlijk, maar hij stuurt best fijn. Alleen jammer dat de stoel niet wat lager kan, althans niet in de leenauto die ik een weekje heb gereden, wegens schade aan mijn Fiesta. Al met al was ik blij dat ik na een week mijn Fiesta weer terug had… ;)
@henrie: klopt, zelf heb ik een fiesta en een vriend een KA. Hij heeft inderdaad een hoge zit, maar dit moet wel om hem aantrekkelijk te maken voor ouderen. Hij rijd wel lekker, de fiesta rijd wel een stuk sportiever fijner vind ik.
“De kans dat Ford het eventuele Ka-gat zal opvullen met een mondiaal uit te leveren exemplaar lijkt groot. Zeer groot.”

En die wordt dan vervolgens natuurlijk gewoon weer ‘Ka’ genoemd in Europa…
@henrie: precies. Gevalletje ‘nothing to see here people’…
@henrie: Maar dan is het een Alto ipv een 500.
Hij verdwijnt dus niet gewoon, hij wordt gewoon anders genoemd. Zoals de vorige kleine VW Lupo heette en nu Up. Publiciteit om niks.
@phaeton: er was nog een VW Fox daartussen. Een auto gemaakt voor zowel Zuid Amerika en Europa. VW is daarvan teruggekomen met de Europese Up!. Zakendoen is kiezen tussen wanneer je het zelfde doet als je concurrenten en wanneer je dat nou juist niet doet. Ik weet niet of Ford hier de juiste keuze maakt.
@mashell: Ik ken de Fox. Het was me alleen om de naamgeving te doen.
waarschijnlijk gaat die anders uitzien maar de benaming blijft waarschijnlijk hetzelfde.
Het werkelijke probleem is dat er ontzettend weinig rek zit in de ontwikkeling van dit autootje. Ik ga er van uit dat het gebruik van eigen motoren te duur is (ivm aanpassingen aan de auto en logistiek) en dat Ford het gebruik van de TwinAir op zijn buik kan schrijven, zou Ford er al trek in hebben…

Waarschijnlijk wordt er aan een goedkoop autootje gewerkt voor Brazilië, Thailand en India en krijgen wij daar een aftreksel van. Zo doen Mitsubishi en Nissan het ook…
Niet zo gek. De ka is nooit in de belastingvrije categorie gevallen, en ook is er nooit 1 geweest die qua vermogen interessant is (in tegenstelling tot de 2 cil fiat 500 en abarth 500’s).

Toch ben ik tevreden met de mijne, rijdt prima en ziet er beter uit dan een aygo/107/c1
@towi1989: Ford zou natuurlijk best iets leuks kunnen bedenken met de eigen 3 cilinder 1.0
Goed nieuws dit. Nu nog minder rommel op de weg aub.
@revstars-net: Rommel? De Ka is niet de snelste, dat ben ik met je eens. Maar hij rijdt toch nog wel 170 km/h op de teller. Dat noem ik nou niet meteen rommel. Eerder de bestuursters die normaliter erin rijden.
Van dit bericht ben ik echt KA-pot!
” Ford is zich de laatste jaren steeds meer aan het focussen op auto’s die wereldwijd kunnen worden verkocht, de One Ford-srategie, en CEO Alan Mulally is een fan van kleine autootjes. ”

Ha, focussen, wat een woordgrap
ja mijn moeder heeft er inmiddels al 5 of 6 van gehad, oude en nieuwe generatie.. stoelen zijn keihard, onderstel is veel te hard en beenruimte achterin bestaat niet in de Ka. ik zeg toedeloe!
@salberts93: maar jouw moeder blijft ze wel kopen, dus zij ziet jouw nadelen niet…
@salberts93: dan houdt je ma van sportief sturen, een dat deed de oude althans prima!!
@salberts93: btw, beenruimte in n Ka?? What were you thinking son!??
De eerste Ka was al niet moeders mooiste maar had nog wel iets aparts.
De 2de Gen Ka is gewoon een lelijk ding IMHO.
Deze zit er gewoon goed uit.
http://static.autoblog.nl/images/wp2012/Ford-Ka-Cosworth-01.jpg
@HZW: cosworth!
@HZW: Dit eerste model Ka was/is een geinig gooi en smijt autootje. Als je opzoek bent naar een klein autootje zou ik dit modelletje zeker op de lijst plaatsen.

Ik heb er ooit een maand in mogen/moeten rijden. Ik kreeg hem mee als leen auto. Geinig maar niet geschikt voor lange afstanden wanneer je boven de 1.80m bent. Na 20 minuten begin je allerlei verschillende poses aan te nemen en na 40 minuten zit je met pijn en kramp achter het stuur.
Mijn vriendin heeft er eentje, bevalt prima!
Ze moeten de escort weer terug brengen!
Ze moeten de escort terugbrengen
Zo onderdehand het drukst bevochten segment, de supercompacte klasse. Ook al is het segment de laatste jaren gegroeid, er zijn zoveel spelers bijgekomen dat echt grote volumes moeilijk haalbaar zijn. En de marges zijn op dit soort auto’s ook flinterdun. Dus ik begrijp wel dat Ford weinig ziet in een nieuwe Ka. Wat ik niet snap is dat geschreven wordt dat de kans groot is dat er een nieuwe mondiale opvolger komt.
@moveyourmind: Of je moet samenwerken en de drieling-strategie toepassen. Ik vind het al knap dat Renault de Twingo alleen bouwt.
En de Panda is toch net iets groter als deze autootjes.
@robinio: dat is natuurlijk ook nog een optie. Over de Twingo gesproken, de 1e vond ik toen hij uitkwam maar een apart ding met die rare koplampen. Maar juist door dat eigen gezicht, en omdat het een hele praktische auto is, is de Twingo zo succesvol geweest. Vind het zelfs een beetje jammer dat de nieuwe Twingo iets minder uitgesproken is, al is de huidige generatie wel een stuk meer auto geworden.
@moveyourmind:
De generatie 1 Twingo is dan ook het ontwerp van slechts 1 man geweest die een kleine compacte Monospace wilde neerzetten.
De rest van de concurrentie dook er bovenop en ik denk dat de Twingo II (de huidige Twingo) qua vormgeving het gevolg is van de concurrentie.
Het zat er dik in dat de Ka Mk.II het niet zou redden. Het is gewoon een Fiat met andere koets. De eerste Ka had een legendarisch goede wegligging, en was zelfs voor de verwende stuurman leuk om mee te rijden (hoewel met een te tamme motor). De hele filosofie achter de oorspronkelijke Ka werd verlaten, en de opvolger is een flauw aftreksel geworden.
Wordt de Ford Ka gekilled? Ik dacht dat die al lang gekilled was. Die 2e generatie is toch maar een schim van de 1e.
Heb zelf 2 ka’tjes gehad met 195 bandjes er onder. Heb nog nooi zo een strak sturende auto gehad. En als je dan bedenkt dat je er relatief eenvoudig een 2.0 of 1.8 zetec uit de mondeo er in kan leggen met amper meer gewicht. Dan heb je nog geen 900kg met 140+pk en een wegligging waar je elke gti mee wegrijd voor een 2000 3000euro.
De ka of de ford fiesta ? Nou ik had toevallig een demoauto ford fiesta 1.0 3 cylinder met 60 pk mogen lenen bij Jos Bogman Limburg. Mijn Ka had blikschade vanwege een aanrijding en werd hersteld.
De ecokinetic uitvoering haalde net 150 km met moeite. Berg op met stijle heuvels als de drielandenpunt valt hij terug naar 105 km topsnelheid. Volgens Ford mag je aan de 3 cylinder nog een aanhangwagen of caravan hangen van 2000 kg. Dat raad ik echt niet aan als je naar Zwitserland gaat op wintersport. De zogenaamde sportieve Fiesta is dan zeker niet vooruit te branden!
Echter mijn Ka 1.2 4 cylinder door chiptuning van 69 naar 80 pk heeft meer snelheid en trekvermogen. Topsnelheid 175 km per uur en 117 koppel. De ka schakelt rustiger en heeft een stillere fire motor geleend van de fiat 500. De wegligging is strak en trek met minder toeren vlot op.
De fiesta vind ik zelfs saaier dan de hippe Ka die je met diverse accessoires paketten als striping kan pimpen. Zelfs met een speelse groene grill erop geeft hij meer karakter dan de oude Ka. Hij is veel ruimer en met de kwaliteit van de Fiat 500..is eigenlijk een goedkopere gelijkwaardige variant.
En over de prijs kan je echt lachen, de meest complete titanium uitvoring kost slechts 13000 euro. De fiesta betaal je al gauw 17000 met dezelfde opties. De ka is zeker geen dames of stadsautootje. Ka is pittig met Italiaans design en zeker luxer dan de aude Ka. Met de VW up, Renault Twingo, Citroën C1, Fiat Panda etc in de A segment, gaat de Ka de strijd aan als onterecht een ondergewaardeerde auto. Veilig met 4 sterren NCAP behaald in de crashtest. Auto heeft 2 tot 6 airbags afhankelijk van de extra opties en uitvoering.
Ford ga door met de betaalbare Ka te verkopen en zeker niet te stoppen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).