Wordt Tata de nieuwe eigenaar van Aston Martin?

Auteur: , 38 Reacties

Nadat ze in 2008 al beslag wisten te leggen op Jaguar en Land Rover wil het Indiase merk nu Aston Martin in de portfolio proppen. Tenminste, dat meldt de Birmingham Post op basis van bronnen binnen Tata. Ironisch, hoe kolonisering plotseling omgekeerd werkt.

En waarom zouden ze dit niet doen? Onlangs doken de berichten op dat het niet al te florissant draaiende Aston Martin op zoek is naar een nieuws baasje. Investment Dar, een Koeweits investeringsvehikel, zou namelijk haar aandeel van 64% willen dumpen. De aanstaande koper heeft dus meteen een meerderheid in het Britse supercar- en GT-merk. Vrijwel meteen werd Toyota genoemd als eventuele kanshebber, maar er schijnen meer kapers op de kust te zijn (terwijl Aston Martin rustig blijft volhouden dat ze niet in de etalage staan).

Tata Motors zou al gesprekken hebben gevoerd over de aankoop, evenals andere merken. Dit verklaarde een bron tegenover de Britse krant:

“All sorts of companies are interested in potentially buying it and a deal is likely to happen in a few weeks. Supposedly they have had many offers. The names linked with them included Mahindra & Mahindra and there have also been some talks with Tata. A number of Chinese companies are interested as well. The Kuwaiti owners are on a buyer push and a sale is going to happen. It’s just a question of when.”

Mocht Tata haar slag slaan, dan krijgt die ouwe Ratan Tata de beschikking over een mooi scala aan V8- en V12-motoren van Aston Martin. AM’s achtcilinder is in de basis al een JLR V8, maar dat geheel terzijde. Bovendien verkeerden Jaguar, Land Rover en Aston Martin ooit allemaal onder de Ford-vlag. Het zou een weerzien van oude bekenden worden.

Tata, Toyota, Grote Onbekende Chinezen, Mahindra & Mahindra, het lijkt erop dat er veel gading is voor een belang van 64% in Aston Martin waar naar verluidt zo’n 620 miljoen euro voor wordt gevraagd. Maar een verkoop aan Tata lijkt ons best voor de hand liggend: een line-up van Britse merken met Aston Martin als kers op de taart, welke Indiase staalgigant wil dat nou niet?



38 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Lijkt me niet de slechtste eigenaar die je kan treffen. Hebben ook al ervaring met luxe merken.
Als er maar geen interne concurrentie-problemen ontstaan tussen de luxe GT’s. Komt Aston misschien ook wel ten goede, dan kunnen ze echt een topmerk blijven.
Ik zou bmw de beste koper vinden. Dat zou dan echt interessant worden.
@zion88:
Ze hebben een nieuw platvorm nodig bij Aston, maar of dat nu van de 6-reeks moet komen…
@StijnB: Hoezo niet?
M6 heeft toch zo’n 560pk?
Komt aardig overeen met AM’s gemiddelde vermogens.
@zion88: nee die maken er een soort playstation nissan gtr merk van..

Nooit bmw noooit..
Misschien iets voor Ford? :P
VW heeft Bentley, BMW heeft Rolls Royce en als Mercedes Aston zou overnemen is het compleet.
@agera: Vind Aston niet echt vergelijkbaar met Bentley en Rolls.
Wel qua prijs, zo ongeveer inderdaad.
En MB heeft al gefaald met Maybach.
Dus sluit me aan bij AB.
@kaasboerin: Niet in de zin van vergelijkbaar, maar als je het zou onderverdelen onder de Duitse grote 3 bedoelde ik. Tuurlijk het zijn geen concurrenten, maar Duitsers leveren topproducten af. Bentley en Rolls waren voorbeelden daarbij en op dit vlak zijn de Duitsers nu eenmaal de beste.
@agera: Waarom zouden ze naar de Duitsers gaan? Die doen veel liever een British alliance. En bovendien wil TATA veel meer investeren dan Mercedes op het moment. En hebben ze JLR al in de groep.
@E34M5Touring: Waarom? vanwege kwaliteit, afwerking, minder afschrijving, betere reputatie. Hoe je het went of keert hebben ze eenmaal een negatieve imago op dat gebied. Verder zal het een goede investering zijn op lange termijn die het merk AM stabiel moet maken.
@agera: Nou ik geloof niet dat je echt te klagen hebt in een Aston, volgens mij verheerlijk je de Duitsers hier iets teveel. BMW heeft niet voor niks ALLES in Engeland laten staan. Dat British image is net zo belangrijk als de brul uit de uitlaat. Bovendien heeft Mercedes wel andere dingen aan hun hoofd, zoals de concurrentiestrijd met BMW en Audi in Azie.
@agera: Mercedes had Maybach, nou je weet hoe dat is afgelopen..
@straatpiraat: Oeps, ik val in herhaling zie k nu :)
@straatpiraat: Je hebt gelijk het was een fiasko, maar er zit wel een maar aan. Maybach opereerde in de moeilijkste klasse. Kopers in dat segment hebben extreme eisen en alles moet perfect zijn. Het was gewoon onrealistisch wat Mercedes voor ogen had om een blijvende plaats te werven tussen Bentley en Rolls. Deze twee hebben een naam en zijn meer dan een merk alleen. Zeg nou eerlijk wie wil er nou in die klasse rondrijden met een vergrote S-Klasse. Van binnen ultra luxe en van buiten uiterst anoniem. Dat gaat niet werken natuurlijk.
@agera: Nee, zeker geen recept tot succes was het. Dan zou ik nog eerder gaan voor de veel goedkopere S65 AMG.
@straatpiraat: Lol. Dat mag natuurlijk. Maar een AMG concurreert echt helemaal niet met een Maybach.
AMG gorgelt en brult. Een Maybach koestert je
@mout: Ik zeg niet dat het concurrentie is, dat begrijp ik ook wel, alleen ik zou eerder een S65 kiezen. Maar dat is alleen een mening hoor…
@straatpiraat: Heb ik ook. Maar dan met een Prius+.
@agera: Maybach opereerde in de moeilijkste klasse? Ooooo dus dat was het.

Nou neem me niet kwalijk, er zijn moeilijkere klasses te bedenken hoor. Neem die van de Golf/Astra/Focus. Probeer daar als nieuwkomer maar eens tussen te komen.

Mercedes/Maybach heeft gewoon de grote fout gemaakt om een, qua techniek en luxe, perfecte auto te stoppen in een verder volkomen nondescripte auto. Als ze om al dat technische vernuft een aansprekende koets hadden geboetseerd, was het heel anders gelopen, ik zweer het je.
Hoe knap ik de AM modellen ook vind, er is toch wel plaats voor een beetje vernieuwing. Ze mogen gerust hun huidige topmodellen houden, maar misschien een frisse wind doorheen het design kan geen kwaad. En Jaguar en Land Rover hebben ook nieuwe en leuke modellen ontwikkeld de laatste tijd (Evoque, F-Type), dus Tata moet zo slecht nog niet zijn.
@breakingpoint:

Het is inderdaad erg saai bij AM. Een soort Audi.
@heidi: Ja bij Renault ook. Een soort Hyundai.
@straatpiraat: Huh? De modellen van Renault kan ik nog wel uit elkaar halen hoor. Bij Audi en Aston moet ik het toch echt hebben van de typeplaatjes, als die er al op zitten.
@potver7: Potver, dat iemand zo serieus kan ingaan op puur sarcasme….
@heidi:
Je mag kiezen:
AM, Audi of het geval waar je nu in rijdt of op fietst.. Wat kies je? Dacht ik al..
@solmatje: Dat leert ons, dat saai alleen niet genoeg is om niet mee te tellen.
Neemt niet weg dat er in geen 10 jaar nieuws te melden is over het design van Audi of AM. Hoe je dat waardeert, daar lopen de meningen over uiteen.
Jaguar, Land Rover en Tata laten elk zien dat het anders kan.
Tataaaaaaaaaaaa…
Laat het alsjeblieft Tata worden. Die snappen hoe je een merk gezond kan maken en toch zijn eigen identiteit kan laten behouden.
Dear mr Tata,
Iff you have some change left in the kitty after buying Aston, can you please pay a visit to Hethel and buy Lotus aswell….
Zou leuk zijn! Als je kijkt wat Tata voor Jaguar en Land Rover heeft betekend…
Laat het maar door Hyundai overgenomen worden Een leuke I10 met AM logo en een extra premium laagje plastic gaat gelijk de top 3 in verkoop in.
Laat het aub Tata worden. Dan heb je met AM-JLR een legendarische line-up van Britse topauto’s in handen. Ook is het niet schandelijk om techniek uit te ruilen tussen Jaguar en Aston Martin, terwijl vrijwel ieder ander merk met AM mengen een schande zou zijn. Misschien ook een nieuwe instap-Aston op basis van de F-type. Of een Lagonda op basis van de XJ?
Lijkt me geen slecht idee. Jag en Land Rover mogen ook zelf hun eigen koers voeren zonder al te veel bemoei van Tata!
British Leyland anyone …?
Het word toch toyota kan er niks aan doen:-)
Als ik miljardair zou zijn zou ik m’n slag slaan. Wellicht iets voor mevrouw Heineken?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).