Youngtimerbattle: Opel Manta of Audi Quattro?

Auteur: , 101 Reacties

Oud, mechanisch, coupé en beiden met een moeilijksnel rallyverleden. Audi Quattro of Opel Manta? Roept u maar!

Beiden zijn net oud genoeg om als youngtimer en voor de belastingdienst oldtimer te registreren. De Audi Ur-Quattro en Opel Manta B2 stammen uit begin jaren ’80. en zijn tot en met het einde van de eighties geproduceerd. De Opel was toen al een vrij licht en had natuurlijk achterwielaandrijving. De Audi is een flink grotere bruut met vijfcilinder turbo en vierwielaandrijving. Toch reden beiden in het Group B rally kampioenschap mee. De verbintenis tussen twee heel verschillende auto’s.

Audi’s Quattro kennen we natuurlijk allemaal. Voorin een 2,1 liter vijfcilinder turbo met 200 pk. Deze komt uit 1984. Een vierwielaangedreven, tweedeurs Audi 80/Volkswagen Passat met een leeggewicht van 1280 kg. Winnaar van rally’s met een van de meest geavanceerde aandrijfsystemen uit die tijd.

Opel Manta i200 gespot

De Opel Manta B(2) is eigenlijk de laatste in de evolutie waar Audi’s Quattro juist het begin van een ‘nieuw’ merk is. De ontwikkeling van een stevige rally-kandidaat begint eind jaren ’70 samen met Irmscher. Opel had echter geen vierwielaandrijving en ook een Ascona. De Ascona deed het veel beter dan de Manta in rally’s en vierwielaandrijving zette Opel uiteindelijk buiten spel. Dat gezegd hebbende maakte Opel en Irmscher wel een aantal fantastische auto’s, waaronder deze 1985 Manta i200. Origineel geleverd met 2.0 viercilinder en 125 pk op een gewicht van slechts 1018 kg.

Een lichtgewicht underdog en een gewelddadige rally-bruurt. Eentje voor subtiel oversturen, de ander voor het betere ragwerk. Beiden bijzondere auto’s met een geschiedenis, zeker in de staat waarin ze hier staan te stralen. Kies maar! Foto’s Audi Quattro en Opel Manta op autojunk.nl.

Met dank aan luuc1996 voor de spots!



101 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Audi ofcourse.
Toen Audi nog lekker was.
@SimonMc: idd, de laatste echt Audi! Een echte Quattro uit de jaren 80 vind ik super. Nu zijn het maar wanstaltige apparaten geworden.
Audi ftw
Opel voor mij. De Audi is fantastisch maar de Manta heeft ook zo zijn charme.
@ej20g: joa jonge, kut!
@AMV8Bart: LOL! Voorspelbaar, maar: LOL!
@awesome: Ik had het inderdaad kunnen weten haha!
@ej20g: ik volg je even niet? Eerst heb je het over een Opel Manta en daarna heb je het over charme?
@dnadave: Die reactie krijg ik wel vaker… Maar inderdaad, Manta en charme in één zin, het bestaat nog!
@ej20g: Er was behalve de Manta GTE (A type) , een tuner/fabriek genaamd “TE” (trans enginering)te koop. Ik heb die nooit in het echt gezien, en was een dikke Manta met 2.8 (commodore)motor. http://www.ritzsite.nl/Archive/TE_2800_1975.JPG http://www.vehibase.com/opel-manta-te-2800_1.jpg
@audicoupe84: Dat heb ik nooit geweten! Weer wat geleerd, altijd interessant dit soort dingen. Over Commodore gesproken, mijn vader heeft een Commodore B 2.5S Coupé Automatic in het knaloranje in zijn bezit. Eén van de eerste B-series, uit 1972. Het ding staat helaas al sinds 1995 stil, net voor mijn geboorte. Hoop hem ooit in zijn orginele glorie te herstellen, die zeldzaamheid verdiend niet anders. Blijft zonde dat zulke (mooie) auto’s niet meer gemaakt worden.
@ej20g:

Mijn vader heeft een ook een ´72 Commodore B.
Alleen is dit een 2.8 sedan. En een daily driver.
@audicoupe84: nu krijg ik hoofdpijn. Iemand met als nickname audicoupe84 plaatst in een onderwerp Audi Quattro vs Manta plaatjes van prachtige Manta’s.
@mashell: Mijn eerste auto was een Manta A, in 1977. Heb goede herinneringen aan die auto. Maar als ik nu zou moeten kiezen, was het wel de Audi. Omdat de Audi Gt Coupe die ik had, zo goed rijdt, en na al die jaren nog steeds geen rammeltjes en kraakjes. Mijn Audi is nog steeds op de weg.
@audicoupe84: Is dat Mr, Chow van the Hangover in de achtergrond van de oranje zwarte manta ;-)
@redactie: typo in de titel.
@SimonMc: check, thanks!
Audi all the way! Heerlijke 5 cilinder turbo !!!
In dit geval ga ik voor de Audi.
In de jaren 80 wa de Manta de sjonnie bak bij uitstek.
Wasbeer staart aan de spiegel en god wat was je dan stoer.

Sorry nooit wat met dat volk gehad.

De ur-quattro is een van mijn favourieten en een Audi die de slogan “voorsprong door techniek” met recht mocht dragen.
@jrk68: Best wel erg eigenlijk dat jij je keuze laat afhangen van hetgeen anderen van je vinden.
@Stender: welkom in de wereld van vandaag.
@Stender:
Lezen is een moeilijk hé.
Ik had in die tijd 2 favourieten. De Ur-Quattro en de 5 turbo. Dus ik laat mij niks gelegen aan wiens mening dan ook.
Opel is nooit mijn merk geweest ondanks dat half Nederland destijds Opel reed dus je lult gewoon uit je nek.
@jrk68:
Ik moet heftig protesteren.
Ik heb nooit een Manta gehad.
Manta’s maken me depressief.
@desjonnies:
Lol toen ik dat terug las dacht ik al dit gaat @desjonnies niet leuk vinden.
Maar jij begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.
De echte manta 200, dus niet die met 4-gats velgen, zijn en blijven brute bakken
@Soulmaster: monza, mag dat ook? Of is’tie niet rally genoeg?
Het is eeuwig zonde van het imago dat aan de Manta hangt.
Dit is iets dat wat er al flink wat jaartjes aan hangt, en er waarschijnlijk nooit meer af gaat.
Ook de Audi dreigde een tijdje deze kant op te gaan, maar gelukkig is dat allemaal meegevallen.
Daarom: de Audi.

Gewoon, omdat ik niet continu uitgemaakt wil worden voor Verrekte M*ng*l en dergelijke.
Zeker de Quattro, alleen al om die 5 pitter.

Beetje beroerde kwaliteit but you get the drift…..

http://www.youtube.com/watch?v=B_hi5mIG06w
Manta natuurlijk, oud, bruut, snel en vooral heel direct en daarbij is het leuk spelen met RWD.
Het losers merk van Vroeger tegen het losersmerk van nu. Ik zeg Lancia Delta Integrale
@hakenhaai: -1
@hakenhaai: -1
@hakenhaai: plus 1 .
@hakenhaai: Het losermerk van vroeger tegen dat van nu? Zeg dan gewoon niks. Oh, iemand met een andere smaak dan jij is een loser. 2012… pff…
@hakenhaai: Mijn jeugddroom!!! +heel veel
Als ik toch moest kiezen, dan de Audi.Prachtige bak.Mantra’s heb ik genoeg gezien in mijn straat,vroegah
Een Audi Gt is al een goede auto, 1.8 injectie is voldoende om mee te komen. Jammer genoeg nooit de Quatro gereden, dus ik heb wat gemist tot nu. Ook een Manta A gehad, leuke auto, maar niet te vergelijken.
Opel manta jonguhh kut!! Ik woon namelijk in de buurt van maaskantje. Audi Quattro is ook een fantastische auto.
@littleturbo96: Schijndel? :P
@awesome: Kan niet, is platgebombardeerd :p
Audi Quattro no doubt! Respect voor de Manta, zie m graag in t straatbeeld, maar daar eindigt mijn enthousiasme.
Ik hou van lichtgewicht en het imago heb ik schijt aan , de Manta dus. Maar mijn eerste auto , Corrola Coupe GT uit 1980 reed ze beiden zoek….
Ik zou voor de Opel Manta gaan. Puur omdat ik liefhebber ben van Opel tot en met 1989. Opel was toen zoveel meer dan Audi. Nu helaas andersom. Nee voor mij de Manta, de Audi zal voor mij ook geen straf zijn hoor.
das nou echt een moeilijke keuze.. de audi is bruut! maar de manta heeft achterwielaandrijving en de motor is relatief eenvoudig te tunen danwel te vervangen door een moderner exemplaar met meer pk’s. Kennis van mij heeft er 1 gehad met ruime 220 pk..echt ziek..
Audi quattro, dohh..
De keuze wordt pas echt en echt moeilijk als die Manta een 400 zou zijn.
Uiteraard weten alleen liefhebbers waar ik het over heb.
Daarom is de keuze eigenlijk niet fair, een gewone Manta kon nooit tegen een Quattro op.
Een 400 echt wel.
@desjonnies: owja de 400. Was nog niet echt wakker bij mijn eerdere reactie toen ik 200 schreef. de 400 is jammer genoeg te vaak nageaapt door gasten met standaard manta’à hop plakletters met 400 op de auto paar spoilers e voila ik heb een manta 400 alleen vergat 99% is dat de 400 toch.echt 5-spaaks velgen heeft
@Soulmaster: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Opel_OGP/slides/06_Opel_Manta_B400_1983_1.jpg
@406_v6: mooi he ;-)
@406_v6: potverdikke dat is een geil ding zeg!

Opel, wat is er gebeurd?
@SimonMc: mjah dat waren nog eens echte ralleywagens. Echte mannen auto :)
Hmmm, nee bedankt :’)
opel manta duidelijk mijn fovoriet.
komt ook omdat ik een schijthekel heb met alles wat bij vag vandaan komt.
@smartye36: Jij ook -1
@audicoupe84: Omdat iemand je favo merk niks vindt? Beetje zielig.
@Stender: kom op, zeg! kansloze reacties genoeg hierzo… Leuk om te zien hoe mensen altijd een ongenuanceerde hekel kunnen hebben tegen VAG…
@Jokkebrok: ja, is n beetje zielig als je AB afstruint naar artikelen om je daar negatief uit te kunnen laten over bepaalde merken. reageer gewoon als wat leuks te melden hebt. norge en rufctr zijn 2 van die forumkotsers..
De Manta, lekkere wagen
De Audi quattro natuurlijk. Zoveel beleving in zo’n auto. Vooral die 10 klepper met die heerlijke roffel, het knallen in de volgende versnelling waarbij het diff ook nog een lekkere klap na geeft. Ja echt het rally gevoel in een straat auto.
Technisch heb ik niet direct iets op de manta aan te merken. Het moet een hele sterke wagen geweest zijn als ze alle mishandelingen van al die Sjonnies overleeft hebben.

Sociaal gezien is die auto anders echt wel een dikke nee, gewoon veel te fout. De poorman’s knockoff van de mustang wat dan al weer de poor man’s interpretatie van een muscle car was waar ik dan ook al helemaal niets mee heb.


De enige mogelijkheid is dan de quattro maar daar heb ik nu ook weer niet zo extreem veel mee.
Doe ze alle twee maar ik kan niet kiezen.
Manta Manta!!!!! Cowboylaarzen aan, vossenstaart aan de spiegel en deutsche hits door je speakers.
@camaro81: Deutsche hits? of Modern Talking?…. :mrgreen:
@camaro81:

Geen house muziek?
Doe de audi maar.
natuurlijk de audi, mss hun beste auto ooit
Dacia
Manta jonguh!
Van deze 2 zou ik de Audi kiezen, maar liever een Delta Integrale.

http://www.carsbase.com/photo/Lancia-Delta_Integrale_mp37_pic_69265.jpg

De onderdelenvoorziening voor de Audi is overigens slecht.
http://www.motor-klassik.de/restaurierung/audi-quattro-restaurierung-eines-audi-quattro-1438299.html
@topless: zeker! Had ik vroeger ook posters van boven mn bedje hangen. Ik heb een paar jaar geleden nog een goeie gezocht maar helaas bleken dromen bedrog: ze.zijn errrrrrg slecht. Niet alleen elektronisch maar hele carrosserie is gewoon niet sterk genoeg. Scheurt gewoon uit elkaar…
@topless:
Die stond er helaas niet bij het zou de keuze een stuk makkelijker maken.
Is ook van een ander tijdperk. In de zin van groep A ipv Groep B.
@topless: de laatste echte Lancia. Snik.
@topless: Eens. Als audi z’n concurrenten (BMW, Mercedes) anno 2012 ècht naar de kroon wil steken brengen ze hun oldtimer- en youngtimer-support naar eenzelfde niveau toe.
5 cylinder moet ik nog meer zeggen ?
@st33fie: ja, uitleg waarom je het cylinder i.p.v. cilinder noemt ;p
@RRenault: ahhh joh da’s me english SWAG waar ik soms last van heb
Quattro
Zo jammer van het imago van de Manta
tussen deze zou ik de quattro kiezen, maar liever een sierra cosworth, met een whaletail natuurlijk!
hoe kun je hier ooit nee tegen zeggen…
http://www.motorimania.net/manifestazioni/sportive/images_opel/b_opel_manta_13.jpg
@redneckdarian: Kan volgens mij alleen maar als je een Griek bent, en die dus feitelijk ja zegt. ( De griekse ja spreekt uit als de Nederlandse nee ).
Sowieso de Audi!
absoluut de audi…

Opel is mijn merk niet meer sinds (1995 ofzo) de rode opel cadett 1.6s station niet meer op de oprit van m’n ouders staat (halleloeiah!)
De Quattro zal toch wel een stuk duurder zijn denk ik.

Wel een mooier stuk techniek. En toch ook wel de coolere auto denk ik.
Allebei mooie bakken…
De Audi, duh.
De Audi Quattro voor de volle 100%
@redactie: Ter info: het is quattro GmbH. Hierdoor schrijft men quattro zelfs aan het begin van een zin zonder hoofdletter.
@rubend: dat is als eerbetoon aan de Audi Quattro (met hoofdletter!) om zo te laten zien waar het echt vandaan komt.
audi zonder meer
De Audi is mooier maar ik hoef geen cock ringen in de gril.
Dus dan maar de Manta. Quattro is voor op de weg, op grof terrein heb je er niks aan bewijst een filmpje met een zekere Audi S8.
Best een lastige keuze. Het imago van de Manta is flink verbeterd (hoewel de documentaires over het dagelijks leven in Maaskantje daarbij niet helpen), het imago van Audi neemt juist wat af (te agressief, te duur en winnen zo vaak LeMans dat het niet sportief meer is). Maar Audi was in de jaren 80 en begin 90 nog sympathiek dus zou ik voor quattro gaan, maar alleen zo’n rode als in Ashes to Ahses.
foutje, de verkeerde. moest deze wezen met Ari vatanen

http://www.youtube.com/watch?v=x5pGRYM0X08
@Soulmaster: prachtig filmpje, maar de quattro maakt gehakt van de manta!
@vliegendetosti: is een totaal andere auto
De Quattro natuurlijk en zonder twijfel. Liefst in de originele ‘Rothmans’ kleuren.
Nah, moeten kiezen, dan de audi… Toen ze nog niet saai zijn/waren.

Maar de stratos is natuurlijk wel de mooiste! Die zou ik sneller kiezen
Ik kan niet te kiezen, er zijn nl te veel mooie auto’s van die tijd. Audi Quattro, Opel Manta i200, Opel Ascona i400, Ford Capri V6, Ford RS200, Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16 en nog veel meer.
Het mag dan een oud artikel zijn, maar hier wil ik toch even op reageren. Aangezien ik in het bezit van beide auto’s ben (Audi Coupe B2 en Opel Manta B).

Als we het over kwaliteit hebben doen ze voor elkaar niets onder. Ook kunnen ze beide flink rotten. De onderdelenvoorziening voor manta is behoorlijk goed, waarentegen die van audi om te huilen is. Het aanbod aan onderdelen is erg laag, en de prijzen voor coupe/quattro onderdelen rijzen de pan uit. Ook het sleutelen aan VAG is wat minder aangenaam omdat bouten vaak slecht bereikbaar zijn.

Kwa motorisch kon de normale manta natuurlijk al niet op tegen de 5 cilinder van de audi, welke meer vermogen heeft en natuurlijk die enorm brute sound. Pure porno. Ik vind alleen de vergelijking van de normale manta met de Audi quattro turbo wat ongeplaatst. Beter hadden ze vergeleken met de atmosferische 2.2 kv welke 136pk levert.

Beide zijn liefhebbers auto’s. Het imago van vroeger dat is er allang niet meer. Ook de oeroude rivaliteit tussen Opel en de VAG is zo goed als dood. Er wordt hier gesuggereerd dat manta 400 replica’s maar neppers zijn. Maar ook ur-quattro’s en short quattro replica’s worden aan de lopende band gebouwd. Ik zie hier verder ook het probleem niet van. De mensen die dit maken willen gewoon graag hun droomauto bouwen. En deze auto’s hoeven per definitie niets onder te doen aan hun originele fabrieksversies. Iedereen doet het op zijn eigen manier en dat is prima.

Tsja de rallysport.. In de tijd dat de Manta zijn laatste rally’s reed was de Quattro net op opkomst. De manta had een atmosferische motor met 300 pk en achterwielaandrijving door een starre as. Audi kwam met een geblazen vijfcilinder die in zijn hoogtijd tegen de 500 pk leverde met vierwielaandrijving. Ik denk dat als Opel verder gegaan was in de rallysport met geblazen motoren en vierwielaandrijving (waarvan er enkele manta prototypes gebouwd zijn ) zij ook veel hadden kunnen bereiken. Aangezien de Ascona 400 veel succes gehad heeft in de rallysport.

Kortom, kan ik kiezen tussen deze beide geweldige wagens… Ik denk het niet. Elk heeft zijn eigen plus en minpunten. Beide auto’s waren iconen van de jaren 80 en hebben een cultstatus opgebouwd. Op dit moment bouw ik een Manta 400 replica met turbomotor en onafhankelijke achterophanging, het zal me niks verbazen als het volgende project een Audi 80 of Coupe Quattro wordt…. Bij mij staan ze zij aan zij op het verlanglijstje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).