Zenvo ST1 op bezoek bij Jay Leno

Auteur: , 34 Reacties

Specificaties van de Zenvo ST1 komen sterk overeen met die van de Koenigsegg Agera. Beiden komen uit Scandinavië en beiden worden volledig in-huis gebouwd. Of Jay Leno de 1100pk Zenvo ook op de weg houdt?

Natuurlijk houdt Jay de supercar heel. Zo is hij nou eenmaal: veel praten, een beetje gassen en de auto weer netjes teruggeven. Daarbij komen in het interview nog wat interessante zaken aan bod. Om te beginnen het volledig nieuw ontwerp. Niet alleen maar soepel door de lucht glijden maar er vooral heel bruut uitzien, net zoals de Lamborghini Countach vroeger. Het gewicht ligt net boven de 1300kg, wat met 1100pk abnormaal snel accelereert.

Verrassend in dit verhaal is echter vooral de tijd die Zenvo in de motor heeft gestopt. Eerst hadden we het over een ‘simpele’ 7.0 V8 uit de Corvette Z06, dat is iets te weinig eer voor het merk. Ze hebben keihard gewerkt voor die 1100pk. Ze gebruiken veel onderdelen van de 2 kleppen per cilinder, stoterstang, Amerikaanse LS7/LSX V8 maar hebben zelf het aluminium blok ontworpen. Een V8 geholpen door een hele grote turbo én supercharger. De supercharger zie je op het motorblok liggen, de turbo hangt er achter.

Nog even geen harde drift-actie of recordpoging. Eerst even op de koffie bij Jay Leno. KLIK voor de video.



34 reacties

Leuk beroep heeft die Jay Leno anderhalve maand geleden nog op bezoek bij Pagani.
Verder een indrukwekkende auto deze Zenvo ST1
@agera: die man kan het gwn veroorloven, net als Jermey Clarkson, hij rijd heel vaak in hele vette bakken ;)
@bigcar: miljardair….= niet op centjes letten…
@Megakix: Bij elke fabriek waar hij langs gaat kan hij nadat hij een rijtest heeft gemaakt gelijk eentje bestellen voor zijn eigen collectie :P
@bigcar: Pff dit is wel een supergeile supercar met daarnaast een heerlijk design. Vind deze Zenvo misschien wel mooier dan een Pagani Huayra in de klasse supercar.
@agera: tijd voor een proefrit zou ik zeggen :D
Ik ben meer onder indruk van de blauwe Type57 die daar stond.
als je een gloednieuwe Fiat 500 tussen je oude perfect gerestaureerde Bugatti,s zet ..

dan heb je echt verstand van auto,s ..
dan begrijp je vormgeving ..
dan vat je de essentie van status ..
dan heb je auto,s door ..

jammer dat ik een bloedhekel aan die beste man zijn stem heb om meer dan 1 filmpje achter elkaar te zien ..
want hij heeft zeker wat te melden ..
Jay Leno is een held! die man heeft zoveel gave en excentrieke auto’s in zijn collectie
Ik zou het autopark van Jay Leno wel willen hebben. Niet normaal wat voor vette auto’s die heeft.
@jordy14:

zoals wat dan ??
En meer beeld en geluid afkomstig van de Dutchman in LA
http://www.youtube.com/watch?v=nL76YYats0o
Al het goede komt uit Scandinavië ;)
@norge: Klopt!
@norge: Het belangrijkste ligt onder de motorkap en dat is Amerikaans!
2 kleppen per cilinder ..

dat die sukkels vroeger echt nog in dat 4 kleppen per cilinder prietpraatje trapte ..
PRACHTIGE auto. Strak en agressief.
Heerlijk sappig :D Wat een beest! Gewoon een wolf in wolfskleren! Niet schattig, gewoon een monster! Zo hoort het ;)
2 kleppen per cilinder? Is dat de norm in supercarland? Mijn golf IV gti heeft er 5…..
@Truttenschudder:

Had Toyota ook al sinds 1991 in de 4a-ge 20v silvertop ;)
@speedlimit:

1600cc 20v toyota 160 pk
1800cc 20v vw. 125pk
non turbo

haha!!
@besaram:

Precies ja en over downsizing gesproken…vag heeft goed gekeken naar de 4e-fte van toyota.
Droom-auto
@henkbobsjon: Absoluut deze auto is niet alleen prachtig, maar heeft ook heerlijk geluid we gaan nog veel horen van deze Zenvo.
Geen rijdende beeldjes. Auto is ook niet zo netjes afgewikkeld, maar dat zal wel komen door toepassing van Carbonfiber (naden all over). Ben niet zo zeker hoe de marktbewerking gestalte gaat vinden, behoudens dan een bezoekje aan Jay.
Damn, wat een bak.
Beetje jammer dat ze die gasten geen mic’s hebben gegeven.. Zijn best moeilijk verstaanbaar
Lol @ de porsche-style meters ;D
Is er ergens een filmpje van de ST1 waar ie ff gas geeft?
Had de Zenvo veel liever gezien met een dikke AMG blok!
Hoe meer kleppen per cilinder hoe makkelijker een motor ademt bij hogere toeren, heb ik hier nog in een boek over autotechniek gelezen, dit geloof ik wel, want mijn volvo’s 480 en 440 turbo die vielen ‘dood’ hoog in toeren

Mijn saab 900 turbo cabrio die in acceleratie iets minder snel is als mijn vorige 440 turbo met boostcontroller ademt beter bij hogere toeren, mijn saab is ook een 16- klepper.

Bij diesels merk je het verschil ook wel duidelijk, mijn vroegere mazda diesel met 16 kleppen had zijn max vermogen bij 4500 tr/min, gemeten op een testbank.
Heb je veel geld wat je zou je willen een Zenvo ST1, Pagani Huayra of een Koenigsegg Agera ik zou het echt niet weten?
2kleppen/cilinder?
De technische revolutie is in the US&A precies nog niet zo goed doorgedrongen…
Dat de Zweden dat zomaar blindelings overnemen valt me een beetje tegen.
meer toeren = meer vermogen
Natuurlijk als je het beestje geen lucht geeft zal het een lui blok zijn. Gelukkig zit er nog wat drukvulling op voor het blok een schop onder de kont te geven :)
Ben zeker onder de indruk van deze auto. Zeker weer een paar dingen geleerd van Jay:

– wit is een gebrek aan kleur. Als je een autodesign uitvoert in wit zie je ieder detail. Het verbergt geen enkele proportie. Hulde dat de Zenvo wit is. Ze laten de auto puur zien.

– Een Lamborghini Countach heeft een hogere CW waarde dan een VW Kever.. prachtig!

Met betrekking tot deze auto:
– Heel vet design. Veel agressiever om te zien als een Veyron.
– Vet ook dat ze absoluut voor “drive-ability” zijn gegaan. Erg belangrijk. Ze gingen niet voor de titel “snelste auto” zoals heren Saleen en Hennessy.
– Beautifully engineered. Ik heb serieus goed gekeken. Naden, afwerking, interieur, etc.. voor zover dit filmpje het toelaat zie ik een strakke auto.
– Zelfde bak als een Aventador. Single clutch robotized manual gearbox.
– Ook in andere kleuren is hij heel stoer. Vooral die tekeningen in het filmpje zijn erg gaaf. Ook in donkergrijs e.d. kijkt hij heel dik.

Erg leuk dat ze zeiden “ondanks dat we een serieuze fabrikant zijn, gaan we het wiel geen 2 keer uitvinden”.. daarom gewone standaard ingekochte parts. Waterpomp, Brembo ceramic brakes, de bak dus, etc. Hij moet ook betaalbaar blijven.

*kuch* ;)

Zijn er al serieuze rijtesten van te zien?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).