Zijn de plannen van Spyker briljant of krankzinnig?

Auteur: , 53 Reacties

Het is ome Victor wéér gelukt! Met veel bombarie, vuurwerk en (op papier) prachtig klinkende verhalen wist hij vanochtend alle aandacht op te eisen voor zijn nieuwste plannen. Inmiddels is de rook een beetje opgetrokken en zijn de slingers opgeborgen. Hoog tijd om eens te kijken wat Spyker & Youngman nou écht van plan zijn en vooral om te kijken hoe realistisch al die plannen zijn.

Kort samengevat bestaan de plannen van Spyker & Youngman uit 3 onderdelen. We zetten ze even op een rijtje, van meest naar minst realistisch.

Youngman investeert 10 miljoen in Spyker
Van de 3 plannen die vandaag zijn gepresenteerd is dit het meest realistisch. Als Youngman toestemming krijgt van de Chinese overheid om te doen wat ze willen dan kunnen ze gewoon geld in Spyker steken. Ze willen dat doen door 3,3 miljoen te lenen aan Spyker en verder willen ze voor 6,7 miljoen euro nieuwe aandelen kopen (á 0,05 euro per stuk).

Doordat er dan 134 miljoen extra aandelen bijkomen groeit het aantal uitstaande aandelen van 324,8 mln naar 458,8 mln. Youngman heeft dan 29,2% van de aandelen in handen en de overige aandeelhouders zien hun belang in Spyker fors dalen (Muller gaat van 62% naar 44%).

Spyker & Youngman gaan de D8 Peking-to-Paris ontwikkelen
Sinds 2006(!) is Spyker al “bezig” om met een zogenaamde SSUV (Super SUV) op de markt te komen. Als we zeggen dat de ontwikkeling van dit model “nogal langzaam” verloopt dan is dat een understatement. Er is in de afgelopen 6 jaar echter wel het een en ander ontwikkeld door Spyker. Het plan is nu om alle kennis die Spyker heeft in een nieuw bedrijf te stoppen (Spyker P2P BV) en Youngman stopt vervolgens 25 miljoen euro in dat bedrijf. Dat zou genoeg moeten zijn om over “enkele jaren” deze auto daadwerkelijk te gaan produceren. Sterker nog, Spyker wil uiteindelijk 1.000 SSUV’s per jaar bouwen & verkopen! Een lastige opgave.

Enkele jaren geleden was het een meesterzet geweest als Spyker met een luxe SUV op de markt was gekomen, maar nu is Spyker veel te laat. Aston Martin (Lagonda), Bentley, Lamborghini, Maserati en Range Rover staan te dringen om een extreem luxe en grote SUV op de markt te brengen. Het zal zéér moeilijk worden voor Spyker om daarmee te concurreren.

Nieuwe modellen op basis van (Saab) Phoenix platform
Dit wilde plan zorgde wellicht voor de meeste gefronste wenkbrauwen en schuddebuikende mensen. Wat is het plan? Spyker & Youngman willen nog een Joint Venture oprichten (Spyker Phoenix BV) en dat bedrijf moet op basis van het (door Saab ontwikkelde) Phoenix platform een hele rits nieuwe modellen gaan ontwikkelen. Zeg maar de modellen die Saab op de markt gebracht zou hebben als Saab niet failliet was gegaan.

Hoe realistisch is dit? Spyker/Victor Muller stelt dat Youngman vorig jaar een licentie gekregen/gekocht heeft waarin staat dat ze gebruik mogen maken van het zogenaamde Phoenix platform. Er zitten echter nogal wat haken en ogen aan. Zo maakt dat platform (deels) gebruikt van GM onderdelen (zo’n 10%) en is het ook nog lang niet volledig ontwikkeld. Als we de fanboys van SaabsUnited mogen geloven is het platform slechts voor 65% gereed. Er zal dus nog heel veel tijd, moeite en geld in de ontwikkeling van dat halve platform gestoken moeten worden.

Tot nu toe schijnt Saab (volgens Muller) zo’n 650 miljoen in het platform te hebben gestoken en zou het 800 (getrainde) Saab engineers nog 1,5 jaar gekost hebben om het platform “klaar” te maken. Spyker & Youngman hebben echter niet zo’n R&D afdeling en dus zal het véél meer tijd in beslag nemen.

Daarnaast zijn er nog de nodige raadsels rondom de rechten die Youngman heeft met betrekking tot het Phoenix platform. Muller stelt dat Youngman de “volledige rechten” heeft om (in licentie) gebruik te mogen maken van het platform. De fanboys (en insiders) van SaabsUnited stellen echter dat het heel anders zit:

The management of Saab decided to take the phoenix platform which was only 65% finished at the time in to 5 segments comprising of 12 modules. The platform was designed in a special way which is best described as a unique language and in order to use the documentation of the platform, one needs to be able to read that language. On top of that special software was used for the development. In order to make use of the documentation one must have the people who can read the language and one must have the software to continue the development, Youngman was provided with neither. At meetings where engineers from Saab and Youngman met to discuss the systems, the impression of Youngman’s engineers technical skills (who were not used to develop cars, rather only trucks and busses) by the Saab engineering teams were not good as described by one of the engineers present at one of the meetings.

To our knowledge Youngman never paid for nor obtained more than 2 of the 12 modules to the Phoenix platform, the total amount paid by Youngman was a sum of 10 million USD (at the time about 6,5 million Euro). The 2 modules bought by Youngman were drivetrain and another non-significant module. The most important segment of the whole platform is the Body-to-powertrain integration module and this part was NOT obtained by Youngman.

Laten we het er maar op houden dat er rondom het Phoenix platform de nodige grote vraagtekens zijn. Muller is in elk geval van plan om “vanaf eind 2015” auto’s te gaan bouwen die gebaseerd zijn op dit platform. Het ontwerp van die auto’s moet gebaseerd zijn op de designs die Jason Castriota al had gemaakt voor toekomstige Saab’s. Productie zou moeten plaatsvinden in China (bij Youngman) of in Nederland (bij NedCar).

Deze plannen klinken allemaal wel héél erg optimistisch. Zeker als je bedenkt dat Spyker géén (noemenswaardige) R&D afdeling heeft en Youngman vooral ervaring heeft met bouwpakketten (van Proton), niet met het ontwerpen van volledig nieuwe auto’s. Over andere belangrijke zaken zoals een motorleverancier of een dealernetwerk zullen we nog maar niet beginnen.

Misschien dat het ze lukt als ze die $3 miljard van GM ff snel binnenharken.



53 reacties

Ach hij leeft nog in het pré 2008 bankierssprookje.
Het ene gat vult hij gewoon met het andere…
Droom maar lekker verder hoor victortje;)
Niemand koopt een SSUV, dat is niet de manier om geld te verdienen, victor. Als een laatste stuiptrekking voor je failliet gaat.
@spotu2: oh nee? Quote van Bentley: wij gaan de EXPF9 (of hoe dat misbaksel eersteklas ook heet) bouwen, want er zijn geen SUV’s te koop boven de 170.000 euro, dus wij komen wel met eentje.

Er is altijd geld om wat dan ook te kopen. Porsche krijgt een walvis bovenaan in z’n klasse, Fiat krijgt succes met een MPV met vetrol, dus een SSUV zou het ook nog wel kunnen redden.
Had het al gelezen op SU ja. En geloof me, daar zit zo ongeveer elke (ex-)Saab medewerker. Dus die info klopt wel. Tja, weet nog niet zo goed wat ik ervan moet denken. In een tijd dat elk klein merk omvalt lijkt het me inderdaad onmogelijk dit op poten te zetten… Maar wat moet Müller er dan mee? Bezigheidstherapie?
-edit: nutteloze bijdrage-
@SCscreamGT2: daarom heb je zeker ook niks zinnigs te zeggen;)
@bbroek: op een krankzinnig artikel kan je moeilijk iets zinnigs zeggen. ;)
@Carreza: wat is er zo krankzinnig aan dit artikel als ik vragen mag?
@robbie: misschien het plaatje?
@robbie: de plannen van Victor, Robbie, niet jouw artikel ;)
“Zijn de plannen van Spyker briljant of krankzinnig?”
Als je het moet vragen kan je mss best zelf een kamer boeken in een sanatorium. Ik heb gehoord dat Hans Teeuwen er een goed weet zijn.
GO, Victor, GO! Wat een (krankzinnige) held! :D
@Carreza: Nou heb ik even een andere website geopend en nu pas snap ik wat hij wil bereiken… :o

Het komt erop neer dat Spyker de verrijzenis van Saab wordt. Dus de volgende Spykers mogen we verwachten:
– 9-1, die 93 of 96 gaat heten.
– Opvolgers van de 9-3 en de 9-5, die respectievelijk 900 en 9000 gaan heten.
– Opvolger van de 9-4X, ontwerp voor opvolger was al klaar.
– 9-7, SUV voor Chinese markt
Wat voor soort modellen waren er gepland voor het Phoenix platform? Waren dit bijv. sedans of waren er meer carroserievarianten mogelijk?
@E34M5Touring: Als ik het goed zeg het volgende:

9-1: MINI/A1 concurrent
900/9-3: 3 Serie/A4 concurrent (meerdere carrosserievormen)
9000: 5 Serie/7 Serie concurrent
En ook nog 2 soorten SUV’s (9-4X & 9-7X) en dat allemaal op basis van het Phoenix platform.

De D8 SSUV staat daar dan nog boven (net zoals de Aileron).
@E34M5Touring: deze plannen hadden Saab/Youngman/Muller in het verleden:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/04/optimist-muller-kondigt-nieuwe-saabs-aan-9-1-9-6-9-7

Reken er maar op dat ze dit nu in een of andere vorm “willen” gaan uitvoeren.
@robbie: Wow! Dat zijn nogal plannen zeg! Wel een ontzettend allround platform dus. Vreemd dat GM daar niet meer dan 10% interest in had. Daar had Chevrolet Europe toch wel van kunnen profiteren. En Opel natuurlijk ook. Maar als het platform pas voor 65% klaar is zal er toch wel een enorm kapitaal voor nodig zijn om dat af te ronden en gekeurd etc te krijgen? Als 65% als 650 miljoen kost dan is er ruw gezegd nog 350 miljoen nodig om het gereed te krijgen. En dan moet je de modellen nog ontwerpen, testen en marketen. Kan een partner als Youngman echt zulke bedragen investeren denk je?
@E34M5Touring: dat is niet zo vreemd hoor. Dat platform is pas ontwikkeld nadat GM weg was. Dat er 10% GM onderdelen in zitten komt meer omdat het te duur was om dat te “ontwijken”.

Het is dus niet zo dat GM was betrokken bij de ontwikkeling van het platform.
@robbie: Ok zo. Tnxs!
Bedankt voor dit stukje @Robbie ,geeft antwoord op mijn verwonderingreactie in de eerdere blog over spyker/Youngman van vandaag.
@norge: geen dank ;) Een beetje uitleg/achtergrond info kan nooit kwaad lijkt me.
Die 10 miljoen zouden beter zijn besteed aan een psychiatrisch onderzoek van VM.
Hmmm… Dus… Er zijn nog 800 getalenteerde en onderwezen engineers 1.5 jaar bezig om dat platform af te maken? Dan is er toch, gebaseerd op de kosten van een nederlandse engineer, 800 x 1.5 x 100000 = 120 000 000 euro nodig om alleen die gasten die anderhalf jaar binnen te hebben zitten? Als ze dan ook nog onderdelen moeten laten maken wordt het feest helemaal compleet.
@Bert Volders:

100 000 is wel een beetje optimistisch. Ik weet niet hoe het in nederland zit met de verhoudingen nettoloon-loonkost.

Maar in België is de loonkost pakweg 130% van het brutoloon.

Nu studeer ik het zelf en een redelijk deel van m’n vrienden zijn al afgestudeerd en die kosten echt geen 100 000 per jaar. Voordat ze 30 zijn kosten die nooit meer dan 50 000 per jaar (loonkost niet netto-loon) tenzij je er hebt die afgestudeerd zijn met felicitaties in een zeldzame richting en …

Zij die 100k per jaar verdienen zijn meestal wat ouder of heel goed. En die 800 man waar je het over hebt zullen er maar een paar seniors tussen zitten en ook maar een paar hele goede. (die een stuk meer dan 100k per jaar hebben)
@Hupke:
Stel het bruto salaris ligt op 50.000 / jaar en je vermenigvuldigd dat met die 1.3 van jou dan zit je op 65.000 euro / engineer / jaar. Reken je dan ook de kosten voor gereedschap (computer, 3D-CAD software, etc.), werkplek (die vierkante meters kosten ook geld) en aanvullende opleiding mee? Ik denk dat de echte kosten niet heel ver verwijderd zullen liggen van die 100.000 euro / jaar. Ik weet dat er een aantal grotere bedrijven hier in de omgeving (Eindhoven) werken met die 100.000 euro regel. Maar goed, 120 miljoen is veel geld, 60 miljoen is dat nog steeds.
De kogel is echt nog niet door de kerk.
China wordt nog steeds centraal geleid door de partij.
En zoals geschreven in het stukje : De partij het moet eerst door de partij worden goedgekeurd.
En die denken voor het volk.
En of ze op een of andere manier voordeel kunnen halen.
En bij de partij, ben je heel snel uit de gratie.
Zonder platformsharing met andere een ander merk (of meerdere merken) zal Saab nooit levensvatbaar zijn. De ontwikkelingskosten zijn veel te hoog om zelfstandig modellen te kunnen ontwerpen. Daarnaast is een Saab geen Saab als hij niet uit Scandinavië komt. Simple as that!
@moveyourmind: helemaal mee eens! En gelukkig heeft hij niet de merkrechten…
@moveyourmind: en daarom is dit voor Youngman/Spyker een “voordelige” optie.

Ze hebben voor een appel en een ei (naar eigen zeggen) een licentie gekregen voor een platform dat voor 65% gereed is en iemand anders al 650 miljoen heeft gekost.

Ze hoeven er dus “slechts” nog maar 350 miljoen in te steken om iets gereed te maken wat iemand anders 1 miljard had gekost.

Ze besparen op deze manier dus veel geld.

(als het ooit allemaal doorgaat etc…)
@robbie: Ik ben sceptisch en denk niet dat ze het met die 350 mln redden. Maar even ervan uitgaande dat dat wel lukt. Dan moeten de modellen ook nog geproduceerd worden, en wordt er geen gebruik gemaakt van schaalvoordelen. Zelfs in de hoogtijdagen had Saab moeite om het hoofd boven water te houden. Ook al zou ik Saab graag terugzien, ik denk dat de plannen te optimistisch zijn.
Als ze die drie miljard van GM binnenharken (wat mijns inziens een utopie is), dan kunnen ze Saab ook wel heractiveren. Heb ook een flauw vermoeden dat dit de achterliggende gedachte is en ze daarom nu naar buiten komen met hun plannen voor het phoenix-platform.
Hoewel ik er weinig vertrouwen in heb (hij zou Spyker ook binnen no-time in de zwarte cijfers helpen, nog voor het Saab-tijdperk, en daarna natuurlijk Saab zelf), en dat hij volgens mij meer woorden dan daden in huis heeft heb ik toch bewondering voor hem. Hij heeft namelijk een doorzettingsvermogen van heb ik jou daar, en hij krijgt het voor elkaar om telkens weer geld bij elkaar te schrapen.
@gforce: als ik een EV van 100-nogwat miljoen zou hebben, zou ik ook veel roepen.
@JaxDryke: wie heeft een eigen vermogen van 100en miljoenen? Victor Muller? Laat me niet lachen!

Het enige wat Muller heeft is schulden, leningen en een aandeel in Spyker (dat vrijwel niks waard is).

Muller was ooit goed voor tientallen miljoenen, maar dat geld is redelijk verdampt de afgelopen jaren.

Volgens het persbericht van Spyker is Victor Muller enig aandelhouder van Tenaci Capital bv. Volgens gegevens uit de KVK is investeringsmaatschappij Helvetia 100% aandeelhouder van Tenaci Capital. Deze bv is weer van 100% van Victor Muller. En de jaarverslagen van Helvetia laten zien dat het eigen vermogen van deze overkoepelende holding in 2008 nog slechts 3 miljoen bedraagt. Muller heeft nog enkele andere bv’s met wat kleine investeringen en vastgoed. Maar het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat dit bij elkaar bijna 100 miljoen waard is.

Sterker nog, de onverschrokken entrepeneur uit Baarn zette niet lange geleden zijn strak gerestylde motorjacht te koop. Volgens ingewijden vanwege een klein kasprobleempje. Ook zijn auto privé-autocollectie is danig ingekrompen, waarbij kostbare Ferrari’s en Rolls Royces verkocht werden.

http://925.nl/archief/2010/01/28/de-waanzinnige-deal-van-muller-spyker-slokt-saab-op
@robbie: Als VM geen miljoenen en miljoenen had, dan had ik ook niet het ‘stulpje’ hierachter in het bos (tussen Enschede en Hengelo) van 5.8 miljoen euro gekocht.
@JaxDryke: geld kan je altijd lenen ;)
Typisch gevalletje;

http://www.theresilientearth.com/files/images/head_in_sand.jpg
@C220AMG: Dat lijkt meer op Arabië, Youngman is Gieneezz ! (ff doordenken eerst ajb :P)
@JaxDryke:
Nee joh, Gobi woestijn..
@jrk68: ‘Het Gooi’-woestijn :)
@JaxDryke:
Nee slimpie, ik bedoel niet die verdwaalde zandbak bij Blaricum.
De Gobi woestijn is de op 3 na grootste woestijn die deels in China ligt. De Chinesemuur eindigd in deze woestijn en ook de zijderoute liep hier doorheen.
Basiskennis…?
@jrk68: Er bestaat ook nog zoiets als sarcasme :P
@JaxDryke:
Dat weet ik. Vaak lastig over te brengen op dit medium, zeker nu de smilies niet meer werken.
Nu komt het vaak onbedoeld stupide over wat best jammer is.
@JaxDryke: Volgens mij is dit tijdens een tussenstop van Peking naar Parijs.
@C220AMG: Bij het tankstation op autosnelweg D8 ergens ;)
LOL, wederom moet de Chinese overheid toestemming geven. Wanneer heb ik dat toch eerder gehoord?

De sleutel tot toestemming is het aankopen van moderne technologie om auto’s te bouwen die kunnen wedijveren met wat er nu uit Japan, Korea, Europa of Amerika komt. In dat licht bezien zou dat hele Phoenixverhaal nog het meest logisch lijken.

Youngman zal wel gigantisch aan het lijntje gehouden worden als ik het zo lees: inmiddels hebben ze al tientallen miljoenen geïnvesteerd op de blauwe ogen van Muller en dan hebben ze nog maar een stukje van de puzzel…
Tja, soms zijn de konijnen in je hoge hoed bijna op. Als je er maar twee overhoudt, moet je gewoon even wachten en na een paar maandjes zijn er weer dan genoeg konijntjes!
Ieder woord wat hier getypt wordt over Saab is zonde van de bandbreedte. Wordt nooit niks meer…

Wel duidelijk artikel trouwens.
@Benjamin1: “nooit niks“? Dus iets…
en de saab soap is nu officieel terug!! met een kompleet nieuw seizoen!
”The Return of Spyker”
ik kan niet wachten!!!!!
Ik blijf hopen dat zijn plannen lukken, maar ik wordt keer op keer op keer op keer teleurgesteld.
Gezien Volvo vd Chinezen is (voormalig Ford) en als het inderdaad een gecentralizeerd Chinees beslissings orgaan is, dan is het uitschakelen van Saab (voormalig GM) voor €35M op zich geen slechte zaak. GM, btw, werd genationaliseerd en is dus de overheid vd USA. En ze leverden aan Saab, als ik me niet vergis.

Misschien is Muller gewoon een pionnetje terwijl de Chinezen in slow motion de USA een kloot zijn aan het aftrekken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).