Zit er nog iemand te wachten op Alfa Romeo?

Auteur: , 222 Reacties

Alfa Romeo is de laatste jaren meer en meer het zorgenkindje van de Fiat-groep geworden. Qua modellenaanbod is de spoeling nog nooit zo dun geweest, echter, er zijn grootse plannen om het merk er weer bovenop te helpen. Maar willen we dat eigenlijk wel?

Ook al wordt het vanuit Italië graag gebagatelliseerd: Alfa zit in zwaar weer. De problemen werden enkele weken geleden nog maar eens geïllustreerd tijdens de Detroit Motor Show. Op de persdag zelf werd duidelijk dat de aangekondigde 4C er doodleuk niet stond. Een ronduit beschamende vertoning, maar het ergste is wellicht nog dat we de laatste jaren zo veel woorden, en zo weinig daden van het merk te verwerken hebben gekregen, dat het ondergetekende niet eens meer heel erg verbaasde.

Bij een Alfa-dealer werken betekende vroeger onder andere stoere QV- en zwaar heersende GTA-modellen met een dikke zuip-V6 aan de man brengen, tegenwoordig bestaat het hoogtepunt van je dag eruit als je een zuigende tweecilinder, of het zoveelste velgen- of stickerpakketje op de MiTo aan de man hebt gebracht, simpelweg omdat er echt niets nieuws uit Italië komt. Je zou haast een carrièreswitch naar parkeerwacht overwegen…

Alfa Romeo is de laatste jaren verworden tot die klaplopende bekende waar je nog geld van krijgt. Elke keer dat je hem treft krijg je de mooiste verhalen te horen dat er ‘grote dingen’ op til staan, en dat je geld er écht binnenkort aankomt, en als je ‘m dan de volgende keer spreekt is alles nog steeds bij het oude, maar kan je nu weer een ander fantastisch verhaal aanhoren..

CEO Marchionne trotseert de negativiteit, en houdt de moed er in. Hij stelt: “Alfa could become the Apple of the car industry. We just need our equivalent of the iPhone“.
Een cynicus zou zeggen: “Alfa became the BlackBerry of the car industry. They just missed all the trends and innovation“.

In 2016 moet Alfa 300.000 auto’s verkopen, zo luidt de doelstelling. In 2012 waren dit er 101.000, dus we kijken naar een verdrievoudiging in 3 jaar tijd. Dat is nogal heftig. Een cruciale rol in de boost ligt in de terugkeer naar de Verenigde Staten, maar:

  • er is geen dealernetwerk. Aanhaken bij Chrysler kan, maar zitten de dealers er op te wachten?
  • Wat is in de VS de merkwaarde van Alfa Romeo nog? In Europa is er nog historie en vinden mensen het nog mooi, maar zit de gemiddelde Amerikaan op Alfa Romeo te wachten, denk je?
  • Hoe eigen worden de modellen? Een Grand Cherokee met Alfa-saus lijkt me geen killer.
  • Het merk moet met Audi gaan concurreren, maar het dealernetwerk is ook in Europa verzwakt en is nu alleen nog maar gewend goedkope autootjes te verkopen.

Zojuist maakte Fiat een nieuwe lange-termijn-planning voor Noord-Amerika bekend. De 4C staat er voor dit jaar in, en daarnaast volgen vijf nog onbekende Alfa’s in 2015 en 2016.

Een daarvan zal de Alfa-SUV zijn, die naar 2015 is doorgeschoven, maar de eerste schetsen van het ding zijn al zo oud dat ze met hiërogliefen op rollen perkament zijn gemaakt. Het zou niemand iets verbazen als het ding opnieuw wordt uitgesteld.

Ook in 2015 moet de Mazda Romeo-Roadster komen. Hierover word ik bij voorbaat enthousiast, maar dikke verkoopcijfers zal een dergelijke tweezitter niet opleveren, als we realistisch zijn.

Ambitie is er genoeg: op de korte termijn moeten er wereldwijd negen (!) nieuwe Alfa-modellen komen. Hoe realistisch is dit? Het volledig ontwikkelen van één nieuw model kost een fabrikant tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro (kijk ter illustratie eens naar de bedragen die VW/Audi, Volvo en JLR de komende jaren in nieuwe modellen pompen). Precies dit bedrag is gereserveerd om Alfa tussen 2012 en 2014 tot een global premium brand te transformeren. Zie je al waar de schoen gaat wringen? Met plaatstaal en een goedkoop Chinees uurwerk kan je ook geen IWC-horloge in elkaar schroeven.

Aan de andere kant: er is sprake van een investering van 18 miljard euro voor de gehele Fiat-groep. Geld dat voornamelijk bij Chrysler weg moet komen, aangezien daar de winst gedraaid wordt. Er bestaan echter twijfels over de haalbaardheid van dit bedrag. Bovendien gaat een grote hap geld naar fabrieks-upgrades, zoals bijvoorbeeld een miljard euro voor de faciliteit in het Italiaanse Melfi, waar Jeeps van de band moeten gaan rollen.

De vraag is dus: moet er nog wel een slinger aan Alfa Romeo gegeven worden, of zou het wellicht verstandiger zijn het beschikbare schrale budget te concentreren op de overige merken binnen de groep. Het te veel spreiden van je budget leidt doorgaans tot een verwatering van de kwaliteit van je producten, dus waarom niet je pijlen meer op één bepaald merk richten?

Alfa ligt de laatste jaren toch alleen maar te versterven, dus waarom zou je niet na de MiTo en de Giulietta gewoon het licht uit doen en verder gaan met een afgeslankte organisatie? Of zit er nog wel degelijk iemand te wachten op het voortbestaan van Alfa Romeo?

Foto: 1959 Giulietta Sprint – Bring a trailer.



222 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
We wachten al jaren op Alfa-Romeo.. Maar er gebeurt niets.
Zo te zien niet, nederlanders hebben premium duits, toyota en dinky toy kia+hyundai…
@lamborgfan:
Gelukkig is jouw wereld niet groter dan de postzegel die Nederland heet. Meer zou je walnoot ook niet kunnen verwerken….
@jrk68: gelukkig kijk jij vooral liever naar anderen ipv jezelf, met je doelloze comments.. Vind ik onprofessioneel voor iemand die in zn midlife crisis zit..
@jrk68: Apply cold water to burned area…
Ik hou gewoon hoop dat het goed komt.
Het is nooit een merk van de grote aantallen geweest en dat hoeft ook niet.
Ze zouden zich weer op hun kernwaarden moeten richten en sportsedans en ander sportief spul moeten bouwen.
@jrk68: je zou die walnoot van jou is moeten poetsen, je praat p0ep.
@dheep:
Ach gut, dit is natuurlijk een ideaal topic voor de VAGfanboy’s om hun gram te halen.
Knul je bent niet eens oud genoeg om te begrijpen waar Alfa ooit voor stond….
VW kwam toen niet verder dan een Kevertje en Audi lach nog in een diepe coma….
@jrk68: alsof het alfa van nu nog iets deelt met het alfa van toen op de merknaam na…

Zou het zelf wel jammer vinden als alfa verdwijnt. Vind de mito 1 van de leukste kleintjes en de Guiletta is echt een gave auto. Het design springt er toch meer uit als je ze af en toe langs ziet komen.
@darkpluisje:
Dat klopt, daarom hoop ik ook dat ze weer terug keren naar hun merkwaarden.
@darkpluisje:
Exact! Er zijn niet zoveel passionele auto’s op de markt met realistische prijskaartjes. Het zorgt voor wat meer verscheidenheid op de baan.
Niets mis met duitsers en fransen, maar een italiaan fleurt de boel op.
@jrk68: @jrk68: Zoals lamborgfan al zei, midlife crisis. Noem mij alsjeblieft geen knul meer want ben ouder dan jij denk, ventje. Ga mij ook niet vertellen dat ik niets van de geschiedenis van alfa afweet want dan ben je ook aan het verkeerde adres, ventje.
@jrk68: lach??
stop lekker in de vrieskast ..

concentratie op Lancia en Fiat in Europa en Zuid-Amerika ..
@lincoln: Verkoop het dan aan VAG. Die hebben in ieder geval nog geld om er iets van te maken.
@ferry832:

wat zou dat voor een zin hebben .. en voor wie ??
@lincoln:
Alleen leuk voor het ego van de vag fanboy’s….
Geen Alfist die een Vagalfa zou overwegen, dat is vloeken in de kerk….
@jrk68:

sterker nog ..
dat piepen kraken en torderen vind ik nog het leukste van mijn Alfaatje ..

alles net effe kloterig .. helemaal geweldig ..
@lincoln: Je snap het niet, bij alfa heet dat dan ineens ‘passie’ en ‘karakter’. Mooie termen om te verbloemen dat het gewoon zooi is.
@911GT2: Snap er zelf ook niet zoveel van, maar goed.. Ieder z’n ding, so to say.
@911GT2:

mensen kunnen heeeeeel vergevingsgezind zijn als het een Italiaantje betreft ..

heb er 2 .. vind het echt grappige rammelkassies ..
@911GT2: Haha laatst in een alfa mito met twinair gereden. Die verkoper noemt het blok emotioneel en passievol, ik noemde het een tering herrie en een niet afgemaakt/budget ontwikkelings motorblok gaddamme.. Die alfas moeten zichzelf verkopen, een mannetje doet daar niks aan. Hate it or love it..
@911GT2: Wat klinkt leuker, Passie en Emotie of Meneer, ja het spijt ons, maar in dit geval is het geen garantie, want ja, Pon he…. Eindresultaat is hetzelfde, alleen de verpakking is anders.
@ferry832: VAG doet het ook zo geweldig goed met hij interne Alfa (lees Seat). Zelfs DaSilva kan daar niets aan veranderen. Dus wat ze bij VAG met de echte Alfa moeten, is mij onduidelijk.
@lincoln: Lancia is ook al (klinisch) dood. Alle toekomstige Lancia’s zullen gerebadgede Chryslers zijn.
@robbie:

Lancia heeft meer modellen dan ooit ..
en na 50 jaar zelfs weer een cabrio ..

en 100X mooiere meuk dan dat ze de laatste 20 jaar (zelf) hebben gemaakt ..
@lincoln: ja maar als je auto’s gaat rebadgen van andere merken heb je zo een heel arsenaal aan auto’s dus dat vind ik nauwelijks iets om trots op te zijn
@salberts93:

trots ??

nee .. die meuk die ze zelf op de markt brachten was om trots op te zijn ..
staan inmiddels allemaal op de schroothoop ..
of voor onder de 5000 euro op marktplaats ..
@lincoln: die meuk die ze op de markt brachten waren inderdaad niet de meest roestvrije auto’s die de wereld ooit gezien had, maar het waren gewoon beeldschone auto’s met meestal wel een of twee Lancia-eigenaardigheden, dingen die Lancia gewoon wilde proberen, en nog maar te zwijgen over de rallylegendes die Lancia voortgebracht heeft
@salberts93: Alleen jammer dat ze er niets aan verdienden, aan al hun legendes. Het rebadgen zal ook niet eeuwig blijven duren. In de toekomst zullen modellen ontwikkelt worden die voor beide merken passen, en die dus niet gewoon Chryslers met Lancia-badge zijn…
Natuurlijk zitten er mensen te wachten op het voortbestaan van Alfa Romeo. Alfa heeft nog altijd z’n imago van sportiviteit en exclusiviteit. Iets wat Fiat juist niet heeft. Als er dus een merk van de Fiatgroup moet gaan concurreren met de Duitse meuk is het Alfa wel. Als er geen kansen zijn voor Alfa zou het merk niet zo lang aan het infuus gelegen hebben. Ik heb er vertrouwen in dat ze terugkomen. Dat zijn ze ons ook wel verschuldigd.
@Vanquish: Noem er eens meer dan 5 dan… Ik ken echt niemand die Alfa nog een kans geeft, of zou willen geven. Face it… Alfa is dood… terecht ook na jaren lang zooi produceren!
@911GT2: Wat een slap gezemel. Als er één merk is op deze aardkloot die het verdient om groot terug te komen dan is dat Alfa Romeo. Gezien de briljante geschiedenis etc. Jij weet daar kennelijk niets van, en dus doet het je ook niks.
@Vanquish:

Oldsmobile .. had pas een briljante geschiedenis ..
en kan zo nog 100 dode merken noemen met een briljante geschiedenis ..

Alfa heeft niet meer dan een gemiddelde auto geschiedenis ..
@lincoln: Jij bent wel de laatste persoon van wie ik verwacht de geschiedenis van Alfa Romeo te kennen. Toch weet je het steeds weer te presteren je mening klaar te hebben over Alfa. Hoe kan dat toch?
@Vanquish:
Misschien omdat hij zelf Alfa rijdt…?
@jrk68: Geloof je er zelf in?
@Vanquish:
Bij mijn weten heeft hij in de zomer van 2012 nog een GTV gekocht, dus ja.
@jrk68: Arme Alfa :(
@Vanquish: Tuurlijk heeft @lincoln weet van Alfa’s geschiedenis. Wat hij vooral bedoelt is: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. En, jammer genoeg, heeft ie daar gelijk in…
alfa= legendary. zo’n merk kan je niet verloren laten gaan, net zomin als Ferrari, Aston Martin, Maserati of andere ronkende namen. Je kan alfa niet vergelijken met merken zoals opel, kia of andere alledaagse meuk.
@qashqow:

nope .. kan je idd niet vergelijken ..

dat tot groot verdriet van Alfa ..
Ik zit ook zeker te wachten op Alfa en blijf het tot de laatste snik doen.

Helaas hebben ze allang niet meer het karakter van weleer maar een beetje tegengas uit Italie zou me deugt doen. Hopelijk komt die Marchionne zijn woord na en maakt hij er wat mooi`s van. Anders verkopen die handel aan een partij die er wel wat van wil en kan maken.
een ware petrolhead moet ooit in zijn leven een keer een alfa gehad hebben, vandaar dat ik er ook ooit een wil hebben. wat moederbedrijf Fiat vergeet is dat Alfas lustobjecten zijn en dat ondanks het feit dat de MiTo en Giulietta erg mooie autos zijn het gewoon niet werkt om simpelweg fiats een ander jasje te geven, ik hoop dat ze met de 4C de goede kant op gaan en dan ook lekker die 2uenonnennehehnta in productie doen als Spider
@salberts93: Grootste onzin die er bestaat, geroepen door alfisti. Als je een Alfa gehad moet hebben om een petrolhead te zijn dan ben ik dat maar niet.
Alfas zijn geen lust objecten, maar LASTobjecten.
@911GT2:

ja suffe ..
je moet em ook gehad hebben ..

het “hebben” laat je maar aan die sukkel over die na 3 maanden weer van je overkoopt ..
@911GT2: Je weet niet wat je mist ;). Maarja, gezien je nickname zeg ik dat tegen iemand die de hele emotie achter auto’s toch niet begrijpt.
@Vanquish: Haha ja want Porsche kent geen emotie. Alfa deed vroeger wel eens iets leuks in racen en toen gingen de grote jongens meedoen en waar was alfa toen?
@911GT2: Wat heeft emotie met racen te maken? Als ik later mijn garage in loop en ik zie daar een paar zeldzame Alfa’s staan met een mooie geschiedenis (niet alleen qua vorige eigenaars en races, ook het verhaal achter het ontwerp en de gedachte uit die tijd), dan doet me dat veel meer dan een Porsche. Er zijn zó veel Alfa Romeo’s die net even anders waren dan de rest. Porsches zijn allemaal hetzelfde, klinken voor geen meter en zijn niet écht mooi.
@Vanquish: Hahaha Porsches zijn allemaal hetzelfde zegt hij… tja dan heeft het ook geen zin meer om te discussïeren… Ik snap wel dat jij ze allemaal hetzelfde vind ze gaan nooit stuk, bij Alfa is er altijd wat anders wat stuk gaat.
@911GT2: Maar ze rijden altijd. En dat is iets wat gek genoeg nooit gezegd wordt in dezelfde zin.
@911GT2: de lasten zijn lasten die je over hebt voor de lusten, je neemt toch niet al je beslissingen in het leven omdat ze veilig zijn, soms moet je gewoon een risico in het leven nemen omdat de voordelen ervan gewoon geweldig zijn
@salberts93: Wat zijn de voordelen van auto’s die rammelen, uit elkaar vallen of geheel niet starten. Ik zie daar weinig voordeel in. Wij hadden eens ooit een demodag van Alfa op kantoor. Gues what, nieuwe Brera afgevoerd met 120 KM op de teller versnellingsbak afgeschreven… wat een emotie, wat een voordelen heb je dan?
@911GT2: je bekijkt het nu enkel van die kant, de voordelen van alfa’s zijn dat het auto’s zijn waar mensen hun hart en ziel in gestoken hebben, in tegenstelling tot laten we zeggen een 911 GT2 wat gewoon een onnodige variant is op een auto die in de basis wel heel aardig is, of BMW’s of Audi’s die gewoon voor de nummers gemaakt worden. Alfa’s hebben altijd een speciale flair gehad, en ja dat zwakt op dit moment een beetje af maar ik kan je vertellen je kan mij 100 keer een Audi TT of een BMW Z4 aanbieden ik zou nog steeds een Brera kopen
@salberts93: Ik heb geen reet aan het feit dat er ziel in een auto zit als mijn vrouw vloekend met mijn kind in de regen ergens moet wachten omdat de alfa van papa weer eens zijn ‘ziel’ moet blootleggen. Leuk dat het er in zit, maar misschien hadden ze meer aandacht moeten besteden aan de techniek ipv aan hoe het stikseltje van de linker zonneklep moet lopen.
@911GT2: als dat gebruik (grote kinderwagen) het belangrijkste aspect van een auto is, dan moet je ook geen Alfa rijden. Uit puur rationele overwegingen moet je ook geen Alfa rijden. Dan is Kia / Toyota oid gewoon beter, zit beter in elkaar en onderhoudskosten zijn lager.
Alfa wil je rijden omdat het design je iets doet, je de tekst “Olio” en “Aqua” voor je neus leuk vindt en dat soort kleine zaken.
@SpiderIV: Dus als ik het goed begrijp koop je een auto die laat ik het tactisch zeggen minder goed dienst kan doen als auto, maar wel als liefhebbers object?! Een ding wat je rijplezier moet geven maar eigenlijk niet betrouwbaar genoeg is om ontspannen te kunnen rijden omdat je niet weet wat hetvolgende is wat stuk gaat. Dat geeft mij niet echt plezier.
Dus eigenlijk zijn het de twee primaire dingen van een auto waar Alfa nou ja ‘matig’ in scoort en toch moeten we spreken van passie emotie en liefhebbers…
…ik snap het niet. Maar hey ik ben ook wel een beetje raar… auto’s waar je mee kan rijden is natuurlijk ook wel echt raar!
@911GT2: je bent ongetwijfeld niet raar maar ziet zaken anders en hebt het idee dat Alfa’s uit elkaar vallen oid. Mijns inziens is dat echt een vooroordeel en strookt niet met de feiten.
Rijd al ruim 25 jaar auto en daarvan de laatste pakweg 20 vooral Alfa. Naast een echt oudje als liefhebberij dus het bekende spul vanaf de 145/6 147 156 166 (echt een geweidige auto) maar ook de 159 en nieuwste Spider. In die pakweg 20 jaar echt wel wat probleempjes gehad maar slechts 1 keer echt stilgestaan. Kortom ik rijd echt ontspannen, kom vlot op de plaats van bestemming en geniet ondertussen van een mooi produkt, met een fijne wegligging en naast ontspanning dus ook die (glim)lach.
Ik zie die auto dus als meer dan alleen dat middel om me te verplaatsen. NB dat hebben we waarschijnlijk gemeen met elkaar want anders was jij niet actief op Autoblog.
@911GT2: Dat zijn dingen die al RUIM 20 jaar niet meer van toepassing zijn op Alfa’s.
@Vanquish: Omdat ze al 20 jaar geen nieuwe meer maken.
@911GT2: Je argumenten zijn op gezien het feit dat je onwaarheden begint te vertellen.
In ’97 was ook niemand aan het wachten op Alfa en toen kwam daar plots de 156. Schitterende lijn, goede diesel en knal ineens hadden ze een verkoopstopper. Ik hoop/wens dat ze het nog steeds kunnen…
sir smokalet van audiblog , als je de feiten zou kennen wel.
Maseratie komt met 3 modellen vanaf dit jaar en Alfa met 6 modellen , iets later .
We zitten in een crisi , waarbij fabrikanten nu miljoenen per dag verliesen .
@Tweede Woning: feiten kennen….
Het aantal keren dat Alfa op korte termijn een 166 of zelfs 159 opvolger heeft beloofd. Ik heb het niet bijgehouden.
@Tweede Woning: Sterk commentaar! In het artikel zitten voldoende feiten lijkt me zo, dus vergeef me als ik van alleen maar roepen ‘dat Alfa binnen zus-en-zoveel tijd met een x-aantal modellen komt’ niet zo onder de indruk ben.

Alfa heeft zo veel beloofd de laatste jaren. Maar waar je werkelijk mee komt, daar word je op afgerekend.
@sir_smokalot: beperk je nou niet tot de toekomstige modellen , die gaan komen . De rest van je tekst , kom op man . Je zal nog jomh zijn….
Ik neem Audiblog niet serieus , dat weten jullie , ( eerst maar eens een journalisten opleiding..) .
@Tweede Woning: beetje slap, je hoeft niet te reageren en als artikelen je niet bevallen kan je ook naar andere sites gaan.
@Tweede Woning: Hij zou een slechte ‘journalist’ zijn omdat hij zich bij de feiten houdt?
verliezen .
Ik heb wel vertrouwen in het merk Alfa.
Maar niet in Marchione, het dealernetwerk, de garages en het terechte imago. Dat zijn allemaal dingen die jaren kost om te herstellen en zoveel tijd hebben ze niet meer.

zelf een groot fan en eigenaar geweest van dikke alfa
Nope.
Zelfs als ze straks een Spider samen met Mazda maken is de Mazda interessanter en waarschijnlijk een stuk betrouwbaarder.
Oude Giulia’s maar ook de 75’s zijn prachtig. Sinds begin jaren ’90 echter niks fatsoenlijks geproduceerd. Net als bij Lancia is er zo’n gigantische investering nodig om er weer iets van te maken dat je het merk beter gwn op kan blazen.

byebye alfa. Voor ‘sportief’ Italiaans voldoet Abarth de komende tijd nog wel…
@Alwood:
Jij bent wel snel tevreden hoor.
Juist een auto in de geest van de oude Giulia zou een mogelijkheid zijn om uit het slop te komen, mits rwd.
Als ze die prijstechnisch net onder de BMW 3 zouden plaatsen is er hoop.
Een van de fouten die ze hebben gemaakt is dat ze te duur zijn voor hetgeen ze bieden. Een Alfist verkoop je geen gebakken lucht (lees opgedofte Fiat).
@Alwood: ”stuk betrouwbaarder” , wat denk jij wat ze samen gaan doen ?.. en dan ieder voor zich .
Weet dat de Fiat groep al jaren op alle lijstjs bovenaan staan over het niet stuk gaan .
VW droomt ervan en wil dan ook Alfa hebben , ook om te kijken hoe ze dat toch doen . Maar helaas….
@Tweede Woning: Lol… Hoe ze wat doen??
Niks verkopen??
@Tweede Woning: de samenwerking is vrij beperkt. Beiden krijgen wss eigen lampjes en andere elektronica (motormanagement), sowieso een eigen motor (en dus versnellingsbak).
@Alwood: en dat is het ? beperkt referentiekader hoor.
@Tweede Woning:
Yep, als VAG 1 platform voor 4 merken gebruikt vinden ze dat geniaal. Al deed Fiat dat al jaren geleden, de geroemde 156 was onderhuids ook gewoon een Fiat, alleen de blokken waren merk specifiek.
Nu Fiat dat nog steeds doet is het heiligschennis.
@Alwood: voor sportief Italiaans hebben we ook Ferrari, Maserati en Pagani nog
@reventon: dat kan toch niemand betalen joh, druif.
@reventon: Betaalbaar sportief italiaans willen veel mensen.
@berlinetta: voor een duppie op de eerste rang noemt men dat
@reventon: Ja, die merken zitten echt in dezelfde prijsclasse…
blijft prachtig merk, vooral de Giulia en Bertone uit de jaren zeventig !
@wittejuul:

Lincoln was dat ook in de jaren 70 ..

wil niet zeggen dat het maar een prachtig merk blijft ..
@wittejuul:
Ondanks zijn belabberde kwaliteit was de Sud dat ook.
Die is immers al 2 keer gereincarneerd, eerst als Opel Kadett en later als Seat Leon. En als je hem naast de huidige Kia Rio zet zie je ook veel overeenkomsten in de lijnvoering.
Alfa is emotie. Moet blijven! Ze moeten meer van die aparte koetsen maken!
@umadbrah:

ja .. maar met emotie kan je geen brood kopen ..
@lincoln:
Dat ben ik niet met je eens, de hele autohandel draait om emotie….
Als het ratio zou zijn zie je alleen maar Dacia’s op de weg….
@jrk68:

nope .. louter en alleen op cash ..

precies geen centje emotie ..
@lincoln: De idee van emotie dan?
Test…
Ik vind het merk prachtig. En zou het zonde vinden als het verdwijnt. Maar dat is emotioneel geneuzel. Ik heb zelf nog nooit een Alfa gehad. En de kans dat ik er snel een zou kopen is klein. Mits een Brera.

Als Alfa net zoveel kopers als liefhebbers zou hebben verkocht het merk waarschijnlijk meer dan Volkwagen..
@Vreddy_B:
Dat er veel Alfa liefhebbers actief zijn op AB is nog niet representatief voor de gehele bevolking.
Hele volksstammen kopen een auto om indruk te maken op de buren en die geven er dus geen donder om wat ze precies rijden….
@jrk68:

Ik neem autoblog dan ook niet specifiek als mijn vergelijkingspunt. Ook in mijn omgeving ken ik veel mensen die Alfa een geweldig mooie auto vinden. Overigens ken ik niemand in mijn omgeving die er ook daadwerkelijk eentje bezit. Iedereen vindt het mooi, niemand wil het bezitten.
Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als Alfa Romeo zo’n eenzame dood moet krijgen. Er zit zoveel potentie in dit merk, er valt zoveel mee te doen, maar omdat er geen geld is wordt er niet geïnvesteerd en worden modellen uitgesteld. Ik denk niet dat modellen uitstellen je geld oplevert… Als je het maar lang genoeg uit blijft stellen houdt ’t echt een keer op. Ik ben daarom heel benieuwd hoe het er de komende jaren nu werkelijk uit gaat zien voor Alfa. Die praatjes van Marchionne ben ik ondertussen ook wel zat, die zoethouderij.
Tata moet Alfa Romeo overnemen!
@ferrari94tr: Misschien het eerste zinvolle idee in deze roep-troep…
Als groot liefhebber van de Alfa’s van weleer (en de 156, waar ik er – tot volle tevredenheid – ook één van gehad heb) hoop ik, dat Alfa ooit weer tot leven gewekt wordt. Het verschil tussen de woorden van Marchionne en de werkelijkheid is tot nu toe erg groot gebleken. En de vraag is (en wordt steeds groter) of het daadwerkelijk ooit nog goed gaat komen met dit prachtmerk. We wachten ’t af.
Ik zit er niet op te wachten (ik wil geen ons wegen), ik durf het niet te verwachten, maar ik hoop het wel!
Het zou mooi zijn als ze vriend en vijand verrassen met een aantal nieuwe en eigen modellen…
Alfa heeft een rijk verleden dat teruggaat tot 1910. Voor WO2 was het één van de grote merken. Na de oorlog is men zich gaan richten op hogere productieaantallen, met nog steeds racy techniek (soms onnodig complex, zie Alfa 75) in een elegante koets, zonder opsmuk. In de jaren 70 en 80 is het imago om zeep geholpen door gebrekkige elektronica en bouwkwaliteit. Daardoor “roest een Alfa nu nog steeds in folder” en staat het merk 10-0 achter op de Duitsers. Alfisti blijven schreeuwen om achterwielaandrijving (anders is het geen Alfa!) en emotie dit en dat. Maar die kopen niet massaal een nieuwe auto. Wat mij betreft is BMW verder gegaan waar Alfa is gestopt, maar dan zonder Italiaanse saus en in een wat hoger segment. Persoonlijk vind ik de MiTO en Giulietta niet mooi, want veel te druk gelijnd. En zit iemand op een 4C te wachten? Die zal Alfa niet financieel uit het slop halen. De 156 (+SW) was een schot in de roos, met z’n simpele, doeltreffende lijnen met mooie details. Geen poespas. Voorwielaandrijving is inmiddels zover ontwikkeld, dat dit sportiviteit niet in de weg staat bij een middenklasser. Lastig verhaal…
Heb zelf een klassieke Bertone, maar realiseer me dat Alfiti teveel blijven hangen in het verleden, daarmee verkoop je geen auto’s, daarvoor koop je er een klassieker bij. Je moet echter wel de oude merkwaarden blijven aanhangen: sportiviteit in een tijdloos elegante koets, betaalbaar voor de middenklasse.
@granturissimo: dat klopt als een bus… HET probleem waar ‘de mooie merken(Alfa, Rover, Saab, Lancia)’ mee zitten/ zaten is dat het onmogelijk is een auto te maken die én de die hard fans van het merk aanspreekt én die genoeg verkoopt… Daarom zijn ze helaas feitelijk allemaal ten dode opgeschreven. En ja dat is vre-se-lijk jammer…
@Svenska_Aeroplan_AB: eens! met die specifieke kenmerken (karakter oid) haal je niet de benodigde aantallen die nodig zijn om er ook centen mee te verdienen.
Ik ben bang dat het licht uit gaat bij Alfa. alleen op basis van emotie kun je wel een Maserati van 1 1/2 ton verkopen, maar geen massa. Helaas, want als oud Alfist (heb er 5 gehad) zou het geweldig zijn als het ze zou lukken. Realistisch gezien zal Fiat dit niet op kunnen hoesten en zullen het hooguit opgepoetste FWD Fiats zijn of (nog erger) opgepoetste RWD Chryslers zijn. Helaas…….
Spijtig, maar van een mooi bord kan je niet eten. Ben van kinds af aan Alfa liefhebber geweest en ook tien jaar Alfa gereden. Tot ik het spuugzat was om iedere keer weer bij de garage te staan omdat er weer eens iets stuk was. Nooit, maar dan ook echt nooit van mijn leven komt er nog een Italiaanse auto meer voor de deur te staan. Mocht Alfa failliet gaan zal ik het merk missen als kiespijn.
Alfa is al decennia een merk wat teert op vroegah! Nu krijgen ze de rekening gepresenteerd. Vele hebben een grote smoel over die kutduitsers maar ze doen het wel goed en presenteren de ene na de andere lekkernij. En Alfa? Die doen niks. Ze hadden wat neuszwarte Opel meuk in de showroom staan.

En ze faalden hard.

MEt je passie, cuore. Da’s pas marketing-luchtkastelen
Die auto op de foto ziet er als nieuw uit, naja zoals alfa nieuw ook geleverd werd.
“De vraag is dus: moet er nog wel een slinger aan Alfa Romeo gegeven worden”

Volmondig ja. Ik rij zelf met veel plezier in mn Mito Multiair en het zal me een rotzorg zijn dat mensen het als een omgebadgde auto zien; hij rijdt er niet minder leuk door. Dat AR niet zoveel modellen heeft zegt niets, Seat (wat het Alfa van VW moet voorstellen sinds Da Silva voor VW werkt) heeft een stuk meer modellen, maar hing aan het geld-infuus uit Wolfsburg om de tegenvallende cijfers weg te poetsen.

Het gezeur over “echte Alfa’s” of geen echte Alfa’s is ook al sinds de introductie van de 33 aan de gang. En het valt me vooral op dat de media of degenen die niets met het merk hebben het hardst hun mening laten horen. Blijkbaar maakt het merk nog steeds de tongen los, want we praten ons de blaren op de tong bij elk “overname door VW??” bericht of elke “Wat is de toekomst?” blog.

Probleem is gewoon de saaie markt. In deze tijden vindt de koper/leaser een goedkoop eco-bakje dat wegenbelastingvrij of met maar 14% bijtelling te rijden is veel belangrijker dan de pk/gewichtsverhouding of acceleratietijden. En als er in die klasse niks interessants te vinden haakt de koper/leaser af. De Mito heeft met de kleine Diesel en de Twinair twee varianten voor dat eco-segment, de Giulietta is een prachtige auto, maar net te duur om die categorie in de smaak te vallen. En laat uitgerekend Seat met de nieuwe Leon nu een gevaarlijke concurrent hebben (sportief en zuinig tegelijk). Ik wacht dus gewoon af wat er van de beloftes terechtkomt.
Ik wil een 166…zucht….
@vintage: Je hebt er al tientallen voor tussen 1.000 en 2.000 euro..
@kaasboerin:

Ik ben 4 maanden aktief bezig geweest om een goed exemplaar te vinden en zelfs toen ik ‘m gevonden had moest er nog ‘wat’ aan gebeuren.

Specifiek gezocht naar een 166 3.0 Super, onder de 150dkm gelopen.

Een full options (dat zijn alle Super’s) Gekocht voor 5500 euro met een kmstand van 142dkm. Elke 60dkm is de distributie vervangen en dat is bij ALLE V6 of TS blokken bepalend voor de staat van de auto. Wat ook belangrijk is, is dat de distri wissel door een Alfa specialist is gedaan, met caliber gereedschap om ‘m op tijd te zetten. Elke andere “universele” garage zet ‘m op tijd door met stift de rollen op de riem af te tekenen, wat resulteert in een slecht lopende motor.

Als dit allemaal in orde is en je blijft preventief distri, waterpomop en olie vervangen dan durf ik m’n hand er voor in het vuur te steken dat een 166 je niet in de steek laat. En 400dkm is dan ook geen ‘uniek’ verschijnsel :)

Ik kan uit ervaring zeggen dat je de 1000 a 2000 euro modellen rustig kunt overslaan.
@vintage: Das een makkie. Zeer mooi uitziende occasies, overal te vinden. Over de betrouwbaarheid ga ik mij niet uitspreken…
wat heeft alfa nodig, 3 serie concurrent, 5 serie concurrent een suv, een performance divisie zoals amg, achterwiel aandrijving en mogelijkheid om een sportpakket te nemen op de leasesletjes.
@mercedesclsfan: helemaal met je eens ze moeten gwn rwd 3 serie achtig ding maken alleen dan iets goedkoper, en zorgen voor een 20% bijtelling diesel en daarnaast gwn dikke zes cilinders en mooie 4 cilinder turbo motoren erin gooien!
Ik snap niet dat Alfa uberhaupt een suv wil gaan maken. Dat wil toch niemand? Misschien moeten ze eerst eens bij het begin beginnen, de vraag bekijken. Iemand die een alfa koopt wil normaalgesproken een sportieve auto. Zou zelf nooit een Alfa willen zien die hoog op de poten staat. Voor alfisten is het vaak, hoe lager, hoe strakker. Richt je op de concurrentie met een audi a4 of iets dergelijks. De guilietta vind ik zelf goed gelukt, zou hem zelf ook nog wel willen over een aantal jaar!
@Giulietta13a: Ikke. Voor het trekgewicht.
@Giulietta13a: Kijk eens in de rondte hoeveel sufjes er rond rijden en dan heb je het alleen over NL. Bovendien hebben ze het doel terug naar de VS te gaan, waar de sufjes al helemaal in trek zijn…

Dus gek vind ik het niet, alleen van mij hoeft het niet…
@notsobig: Haha klopt, ben het deels wel met je eens. Maar ze gaan een andere identiteit proberen naar de mensen over te brengen. De suffen zullen nooit een alfa kopen, die blijven wel bij de eierdoppen van citroen. Ik snap je punt alleen ik ben eerder bang dat ze klanten kwijtraken met deze identiteit: Suffe hoge auto’s met veel plastic….
Ik hoop dat het merk nog lang zal bestaan. Rijdt nu ook met plezier in m’n GTV (2001).
Wat alfa “gewoon” nodig heeft zijn auto’s die aanspreken. Hetzij door een dikke 3-serie (rwd, dikke zes cilinders), hetzij door kleine maar aansprekende auto’s. Dus niet zo’n schele Fiat Panda met 37 pruttel pk’s (Mito)
Zit er nog iemand te wachten op een alternatief voor de obligate duitsers?

Ja.
Mercedes gaf aan de uitgebreide facelift van de E klasse alleen al 1 miljard euro uit…
@fit4fun: Ja, en nog ziet ie eruit als de eerste de beste Koreaan. Money down the drain.
Een nieuwe 75 0f 33 zou het moeten kunnen doen, Maar dan niet op basis van Fiat spul maar echt met achterwielaandrijving en race techniek vermomd als familie auto. Geen priemium plastic maar carbon interieur en gewichts besparing tot het uiterste.Boxer motor in de 33 graag.
Draai Alfa maar de nek om. De laatste modellen zijn niets anders dan een huidje op andermans platform. Kijk naar de oude modellen en je ziet heerlijk sturende auto’s met mooie motorblokken en toen innovatieve techniek. Dat is helemaal verdwenen. Het is gewoon badge engineering geworden. Net als Saab. Een merk dat op zo’n manier zijn verleden verloochent, verdient anno nu niet meer te bestaan.
@midasracer: Hoe kom je erbij dat de nieuwe alfa’s niet goed sturen dan? Heb je er al in gereden? Denk het niet, ze verslaag in hun klasse met de guilietta zeker de Golf, A3 en Leon. Grote onzin dus. De engeneering is juist betrouwbaarder geworden, als je kijkt naar de pechgevallen bij de nieuwere alfa’s is dit veel geringer dan de oudere types. Voor de rest halen ze met de multi air techniek van fiat veel pk’s en doen dit beduidend beter dan VAG met hun tsi’. Begrijp me niet verkeerd, heb zelf ook nog een vag product..
@Giulietta13a: Je hebt wel gelijk. Alfa’s sturen nog steeds heerlijk. Ik heb in zowel de Giulietta als de Mito en de 159 gereden. De modellen die als de minsten worden beschouwd. Vergeleken bij de “laatste echte Alfa met eigen motor en achterwielaandrijving, de GTV” echt niet zó veel slechter.
@Vanquish: Ja, het zijn gewoon heel veel vooroordelen, ik ben geen alfa lover maar ik vind de vooroordelen belachelijk. Alsof andere merken al hun eigen onderdelen 100% hebben!

Diegene die zeggen dat het slecht stuurt hebben geen recht van spreken, zoals midasracer, schijnbaar praat hij iets over wat hij gehoord heeft, dat totaal niet waar is. Als je een Guilietta hebt weet ik zeker dat er weinig aan mankeert, ondanks de kleine alfa kwaaltjes( Die je als fan wel door de vingers ziet). Puur afgunst… Lees de fora maar naar, al zullen de echte waarheden pas over een aantal jaar ( Bij meer dan 2 ton op de teller) naar voren komen.
@Giulietta13a: Ongetwijfeld zal het goed rijden, maar spektakel zal er niet meer zijn. Geen RWD, geen remschijven aan de diff, geen bijzondere motoren (alu 2 liter blokje met dubbele nokkenas, boxer of V6). Ik herinner me de Brera, mooie concept. Maar als produktiemodel saai en te zwaar. De nieuwe Guilletta mooi maar geen wauw faktor op de weg. Ook een flink zware auto. Ik mis de GTV, Guilia en de brievenbus. Of de Alfasud, zeker in sprint uitvoering vroeger een droomautootje van mij. Het boxer blokje is nog steeds ongeevenaard. Een beter blok dan het luie Subaru ding. Wat is er van die glorie over?
Nee…
We kunnen dus wel concluderen dat Alfa haar liefhebbers/fans totaal niet serieus neemt. Want ze kopen die rommel niet.

Dan heb je het als bedrijf echt niet begrepen. Zelfs Dacia snapt het.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar in België verkoopt de Giulietta naar Alfa- en crisisnormen best goed.

Jeep – Alfa SUV:
Waarom zou dat niet goed kunnen lopen? Niemand heeft het resultaat al gezien, dus wacht even met je oordeel.

Mazda MX-5 – Alfa Spider:
Ik verwacht hier ook geen grote aantallen, maar door de kosten te delen wordt ook sneller winst gemaakt. Bovendien was de MX-5 al goed en heeft de Fiat groep ook de nodige knowhow om er een steengoed en leuk ogend karretje van te maken.

Het dealernetwerk verzwakt?
Fiat dealers genoeg, dus ik zie het probleem niet.

4C uitgesteld?
Beter nog een jaartje uitstellen en de kopers werkelijk doen verlangen naar de uiteindelijke onthulling dan te vroeg in productie te nemen met een teleurstellend eindresultaat.

Mijn conclusie?
Alfa Romeo komt er wel. 2015 is hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar voor alle geplande nieuwe modellen, maar kan wel het begin worden van iets nieuws, met de 4C en Spider als uithangbord.
@Carreza: Mja, dat van de 4C…

De klanten nog wat laten wachten tot ze er echt heel hard naar verlangen… Kweenie.

Dat werkt als al je andere modellen op tijd komen. Dan toon je aan je publiek: “Dit dingetje, de 4C, is een specialeke. Dit is niet zomaar een auto, dit wordt de perfectie. Dus moet je nog wat langer wachten.”

Zo zou je wel extra verlangen kunnen wekken. Als al je modellen laat komen echter, en telkens maar blijven uitgesteld worden, dan toont het dat het niet goed gaat met je bedrijf en de ontwikkeling van modellen, en vermindert het verlangen volgens mij…
lul het maar weer krom jongen!

God, hoeveel credits zijn er te vergeven??
@gearhead: Volgens mij is je gunfactor sowieso 0,0….
Ik heb de volgende Alfa’s gehad:
Alfasud 1.5
Alfa Spider 2.0 nog steeds in bezit sinds 1987
Alfa 75 1.8 Epoca
Alfa 164 2.0
Alfa 156 JTD 2 x

Daarna geen fatsoenlijke Alfa meer gezien, Alfa 159 lam doordat te zwaar.

Mijn droomauto’s: incarnatie van Alfa 2000 berlina, alfa 6 gtv, alfa sei, alfa 90 QV en 75 turbo.

Waarom niet, het kan.
Natuurlijk zitten er nog mensen te wachten op Alfa Romeo. Geen enkel ander automerk buiten de Fiat group (en sommige Fransen) kan zo een speels, sportief en verleidelijk design voorleggen. De Brera is naar mijn mening nog steeds een leuke wagen net zoals de 156 en … Mss een beetje gedateerd maar liever een oude Alfa met veel emotie dan een nieuwe Audi wiens gezicht op ieder model van het gamma plakt.
blijven die alfa’s. Altijd al prachtige auto’s gevonden om te zien.
Was ooit een prachtig merk als ik denk aan mijn Sudje maar of het nog ooit goed komt dat denk ik niet.
De mensen kennen en willen Alfa niet meer,willen nu nog enkel duur Duits rijden of goedkoop Koreaans met veel garantie.
Alfa,Fiat en Lancia is jammer genoeg verleden tijd voor Jan Mondaal.
@911GT2
Ik wordt liever gezien in een 8C Competizione dan in welke platgeslagen kever uit Stuttgart ook. Ik ben blij met mijn 3 Alfa’s en Abarth 500C esseesse. Voor mij geen steriele Duitse eenheidsworsten. Duitse meuk is voor carroseriespleetfetisjisten, Alfa’s zijn voor levensgenieters
@tweetyv6: Nu nog 1 kopen.. Dan help je je merkje is een keer echt..
Een 8C.. Pakken ze tenminste marge op volgens mij.
@kaasboerin:
Op iets wat ausverkauft is pakt een fabrikant geen marge meer….
@kaasboerin: Ik heb 3 Alfa’s. Wacht nu op de 4C of de nieuwe Duetto
@tweetyv6: platgeslagen kever? Haha zo had ik ze nog nooit bekeken. Knap hè de meest succesvolle sportauto en auto maken met 1 enkele schets. Bij alfa probeerden ze keer op keer een goede schets te maken en faalden keer op keer. Maar ze hebben wel emotie… Janken is ook emotie!
@911GT2: Dr was ook lekker veel keus in die tijd….. Zeker rond de introductie van de Kever.
@E34M5Touring: Verdiep je even in de geschiedenis van de kever. De grootste successen werden echt niet behaald net na de oorlog, maar pas veel later!
@911GT2: Liever niet, zie al genoeg ellende.
@E34M5Touring: Snap ik… in een BMW moet dat wel een hoop ellende zijn ja!
@911GT2: Ik heb geen BMW hoor.
@tweetyv6: hee maat!
eens maar lot is natuurlijk wel dat wel dat Alfa al tijden geen goede range heeft. Geen opvolger voor de 159 is natuurlijk killing. Gelukkig is er voldoende gemaakt om nog jaaaaren Alfa te kunnen blijven rijden ;-)
@SpiderIV: Ben aan’t wachten op de 4C of de nieuwe ‘Duetto’
Ik heb helemaal niks met alfa maar het zou wel cool zijn idd als ze konden concurreren met audi ofso want ik vind het toch mooie auto’s
Het is zo zonde! Ik rijd sinds kort zelf ook een Alfa, en geniet elke keer dat ik erin stap! Oke, mijn 12 oude 146 heeft wat onlogische dingen, maar starten doet hij altijd (afkloppen). Het is een merk met history, wat een future verdient!
zo , nu is het wel genoeg , brandstof kraantje dicht . Deur op slot doen . Moeders de sleutel weer terug geven en nog even huiswerk maken.
Van mij hoeft het niet weg hoor. Rijd met veel plezier en genot in mijn 4e Alfa en het is zeker niet de laatste. Nooit problemen, alleen regulier onderhoud. Prima spul! En kom me nou niet aan met allemaal stokoude dooddoeners, voor mij persoonlijk blijft het een mooi merk.
@E34M5Touring: Die meest recente 159 kan me zeker bekoren, liefst station maar de sedan is ook neat.
De Brera – waar ik verbazingwekkend genoeg weinig over hoor – vind ik ook een leuk ding om te zien.. Interier is helaas niet echt m’n ding.
Niet wat voor jou?
@kaasboerin: Jawel maar is moeilijk te vinden in NL. Ik zou dan een 2.4JTD moeten hebben ivm km’s en die zijn zeldzamer dan een gezonde hoer op de keijlerweg. Dan moet je dr weer een uit Duitsland halen en daar zoeken, is me allemaal te veel werk. Wel een hele fraaie auto maar helaas te zwaar om echt potten te breken. Verneukt eigenlijk de hele auto. Motor ligt redelijk ver voorin dus is prone to understeer. 4wd tikken de 1800kg aan. En de 2.2JTS links laten liggen. Gebruiken meer olie dan Amerika. De V6 is wel ok maar niet zo gretig als Alfa’s eigen V6. De diesel is wel prettig, 200pk en 400+ Nm koppel, fijn blok. Het design vind ik wel echt geweldig, zeker met een paar goeie sloffen. Persoonlijk vind ik die interieurs juist prachtig. Lekker veel meters en een beetje om je heen gebouwd, zoals bij BMW. Qua betrouwbaarheid zou je naar de meest voorkomende problemen bij de 159 kunnen kijken, die delen enorm veel onderdelen. Van de 2.2JTS weet ik dat hij erg veel olie verbruikt en niet echt snel is. Zou op papier een goeie moeten zijn, 185PK en redelijk koppel, maar valt in de praktijk toch wel tegen.
@E34M5Touring: thenx dude..
Als dat ding nou wat beter in elkaar zat had ik hem zo gekocht, ziet er gewoon erg geil uit.
Mja dan kom ik toch weer op wat ik laatst zei.. Zo’n ding heeft niet voor niks zo’n aantrekkelijke prijs.
Hij was ook vroegtijdig uit productie gehaald geloof ik.
@kaasboerin: Nee heeft gewoon zijn cyclus afgemaakt. Is alleen nooit vervangen door iets dergelijks. Die 2.2 komt van GM/Opel. Niet echt hun beste werk. Die V6 is prima alleen de Alfa V6 is feller, gretiger. Diesel is prima. Die JTD’s zijn echt sterk. Doen niet onder voor 4pitter diesels van Merc Audi of BMW. Sterker nog, mijn 1.9JTD 16V 150PK is sneller dan de 170pk Golf 6 van een maat van me. En qua betrouwbaarheid ook top. Heb 3 JTD’s gehad met div. km standen (eentje dik over de 2ton) en nooit wat mee gehad. De huidige is echt een heerlijk blok. Zat ook in div. Saabs etc.
@E34M5Touring: Weet jij trouwens de reputatie kwa onderheid vd Brera?
Ding kost niet eens zoveel 2e hands.
Ben zelf een zeer groot alfa liefhebber, heb er dan ook 6 gehad. 33,75,155,3x een 156. Heerlijke rijder auto’s en absoluut altijd betrouwbaar gebleken.
De meeste mensen die alfa als slecht neerzetten zitten wat te papegaaien en hebben zelf 0 ervaring met dit mooie historische merk.
Het Alfa-gevoel bestaat, geloof me!
En elk italiaans merk kwakkelt, want italianen zijn kwakkelaars.
Alfa’s zijn heel vaak nodeloos gecompliceerd en totaal schitterend.
Ik weet zeker dat bij de juiste marketingkeuzes (sportieve topmodellen zoals ti en qv, mooie simpele lijnvoering) er absoluut een markt is voor Alfa Romeo.
300.000 gaan ze sowieso niet halen, maar da’s geen reden om het merk te laten verdwijnen.
Alleen al om de historie verdient Alfa te blijven bestaan!
http://www.autojunk.nl/2012/10/alfa-romeo-monza-klassieker-drift
Ik ben zeker te vinden voor een opvolger van de GT of de 159 (Gulia). Alleen liever niet met de vormentaal van de Giulietta (of het interieur), daar word ik niet echt wild van.
Alfa Romeo is al eerder(4 keer)Failliet geweest.De kindertjes hier die vinden dat Alfa maar moet doodbloeden.Leer eerst de historie van het merk.Ja we hebben ook nog Ferrari uit Italie.En juist zonder Alfa Romeo had dat merk waarschijnlijk NOOIT bestaan.Nadeel van Alfa is.Ze hebben een nieuw model en dat moet dan ook 10 jaar meegaan.Voordeel als je er 1 koopt;Je rijdt niet snel in een verouderd model.Buiten dat je dagelijks met plezier rijdt om natuurlijk.Jammer dat mensen geen smaak hebben.De buurman heeft een Golf dan moet ik er ook 1.Waar hebben we VOLKSwagen aan te danken?Ene Adolf H.
@Alfarobert: Je hebt ook de snelweg, de straalmotor en ruimtevaart te danken aan ene AdolfH. Wat is je punt?
@911GT2:
De straalmotor is een uitvinding van Frank Witle, een engelsman….
@jrk68: tja…alleen geloofde het clubje waar hij bij hoorde er niet zo in. De oosterburen daarentegen maakten ze eerder operationeel.
@p993:
Als jij de Messerschmidt 262 bedoeld dan zou ik je eens beter verdiepen in de geschiedenis van dat ding.
Echt operationeel kon je dat niet noemen met alle motor problemen. Dat deden de engelsen toch echt beter met de Meteor….
@jrk68: Die bedoelde ik niet, zelfs als je het met een t zou schrijven. Het was de 178 in 1939. En de Me262 was dan wel niet betrouwbaar, maar hij was er wel voor het einde van de oorlog he?
@Alfarobert: dat Godwinnetje had je achterwege mogen laten. Was een leuk betoogje geweest.
@Alfarobert: Herr H. had de oorlog gewonnen als hij vanaf dag 1 de Italianen had laten vallen… Geen ingreep in Griekenland nodig om het nimmer functionerende operetteleger te redden van de latere Euro-boeven en aldus gewoon begin mei 1941 Barbarossa kunnen aanvangen, in plaats van 6 weken later… Eerder bij Moskou… Dus we mogen Italië dankbaar zijn. Het falen van toen heeft ons gered. Forza Italia!
@defteling: u is historicus? dat die zich ook op autoblog begeven…. ;-)
@defteling:

+1 voor “operette-leger” ..
heb hem nu iets meer dan een half jaar, en het alfa gevoelt is er echt geloof me!
dit merk mag niet ten onder gaan dus ik hoop op weer wat mooie modellen in de toekomst.
Tering, komt er weer een met zn gaffel volledig in de jaren 70….

En moet uit zwakte een link leggen naar de oorlog…. Je bent zielig, net als het merk Alfarobert. Je hebt zelf trekjes van Adolf; jezelf smaak toedichten en de rest van het volk het gebrek eraan. Je vind dat je boven dat volk staat? Precies zoals ene Adolf H.

Laagschedelige suckel
@gearhead:
De waarheid doet echt pijn hé….
om antwoord te geven op de vraag: van mij hoeft het niet. Aan de andere kant zou het wel het verlies van een historisch merk zijn en dat moet iedere autoliefhebber aan het hart gaan. Dus eigenlijk hoop ik toch dat het ze lukt om er bovenop te komen. Met een concern als Fiat erachter moet dat lukken, zou ik zeggen.
wat zou ferdinand piech over hebben voor alleen al de rechten van de merknaam?

daarmee beantwoord je meteen de vraag van meneer smokalot.

en voor wie dat niet begrijpt, koop lekker een seat.
Ja, er zitten nog genoeg liefhebbers te wachten op een opleving van Alfa Romeo, een van de mooiste en meest aansprekende merken ter wereld. Jammer dat moeder Fiat het merk niet genoeg op waarde weet te schatten en ons al jaren sprookjes verkoopt met telkens opschuivende data voor op stapel staande nieuwe modellen. Alfa heeft eerst een knappe, betere opvolger van de 159 nodig. Met de 156 hebben ze laten zien dat ze het kunnen. In sedan- en SW-versie. De 4C is een showroom- en beursauto, die kan nooit voor volumes zorgen. Liever een facelift en een 5-deurs voor de Mito en samen met Mazda (met gepaste tegenzin, maar vooruit, de MX-5 is top) bloedsnel een nieuwe Spider. Dan komt er weer wat geld binnen en kan er worden nagedacht over zaken als een SUV, een coupé en een topmodel. Maar deze Alfist (5e op rij voor de deur) gelooft de verhalen van Marchionne ook niet meer. Zien is geloven.
“Een wonderkind van veertig, dat is een naar geval… die zo veel had kunnen worden, maar niks meer worden zal”…
Ooit een Alfa 33 1.5 gehad. 8 jaar oud en de wielkasten zo krokant als wat; onderkant deuren allemaal rot; wielbakken zo rot als wat; van alles hield er mee op en dan weer niet…
Karakter? Sorry, dan maar saai in een 26 jaar oude Ster op weg die het altijd, saai, karakterloos doet. Hitler en Pol Pot hadden ook karakter. De Harold of Free Enterprise, die bulkte van het karakter. Chernobyl… Idem.
Anno nu (en eigenlijk al decennia-lang) koopt de verstandige koper een auto die betrouwbaar, droog, comfortbal en enigszins renderend is. Karakter ligt er al naast je in bed. Vergane palmares en oude, gele foto’s van voorbije overwinningen bieden geen meerwaarde in file, regen en drukte van vandaag.
@defteling: bij Chernobyl en karakter was ik je kwijt…
ga het roestverhaal nog een keer ophangen. alsof golfjes uit die tijd niet roestten.

zeg dan gewoon, ik heb indertijd een kutauto gekocht, ik ben er ingetuind. ik heb drie tweedehands alfa’s gehad, en geen van die drie roestte. dat kan ook niet, want ze zijn al een tijdje verzinkt.

overigens is een mercedes niet karakterloos. ik ben niet zo kortzichtig als die vag/premium boys hier.
@karaya: Ik heb indertijd een kutauto gekocht, ik ben er ingetuind. Dié 33 roestte harder dan welke Golf dan ook. 8 jaar oud!
Maar toen heb ik besloten, idd geen Alfa meer. Had nog nooit dié shit met 15 eerdere Opels, Benz en andere fabrikaat uit D.
Rijd nu mijn 3e Benz. Ook een merk met misschien nog mooiere historie en ook een merk dat het mogelijk maakt een 26 jaar oude Ster frequent te gebruiken. Altijd. Misschien is dat wel het juiste karakter.
@defteling: LOL, nee gelukkig heeft Mercedes geen roestproblemen gehad. En nog een stuk recenter dan de Alfa 33. Op auto’s die 3x de nieuwwaarde hadden van een 33. Karakter idd.
@E34M5Touring:

Het roest probleem van Alfa is helaas weer boven komen drijven tijdens de productie van de 156.
Er was meer vraag dan verwacht en Fiat kon die vraag niet verwerken in productie aantallen.
Om het verzinken badingsproces te versnellen is er een andere samenstelling gebruikt, met als resultaat dat werkelijk ALLE 156 modellen onder je reet vandaan roesten.
@barrrry: Het zal ongetwijfeld, al heb ik er nog nooit van gehoord. Div. 156’s in de vriendengroep maar geen een met die klachten.
@E34M5Touring:

Op het AR156/159 forum is na inspectie door Jan (nickname: Giovanni) vrijwel altijd gebleken dat de bodems rot waren. Zo met ’t blote oog zie je niks, maar als je met een schroevendraaier gaat steken en schrapen dan wordt de ellende snel zichtbaar.

Jan heeft mijn toenmalige 156 ook eens bekeken op een ander probleem en heeft toen even globaal op roestvorming gelet. Zijn oordeel was toen dat mijn bodem nog hard was, maar later ontdekte ik dat ik dat ik met de hand al bijna door de bodem bij het reserve wiel kon slaan.

Het probleem wordt bij de 156 ook nog eens aangedikt door een veel voorkomend probleem met een lekke airco leiding.

Om werkelijk vast te kunnen stellen of een 156 nog ‘hard’ is, zou je het tapijt los moeten trekken en op ALLE plekken met de schroevendraaier steken. Als ‘ie roest (zeer grote kans) kan Jan of Alfachirurg de gehele bodem weer professioneel restaureren.
@barrrry: Zal ze dr is op laten letten. Gelukkig heb ik een 147 :). Bedankt voor de tip !!
@E34M5Touring:

147 is vrijwel probleemloos, geloof ik. Welke motorisering heb je? :)
@barrrry: 2006 1.9JTD 16V 150pk. Heerlijk blok, wel duur in de voorbandjes :)
@barrrry: hmm mijn 156 roest toch echt niet… zal wel een bijzondere zijn dan, heb ik even mazzel ;)
Na 156 reacties moet ik wel reageren. Ik kan nu echt niet langer zwijgen. Ze komen, de nieuwe modellen van Alfa Romeo, geloof me, er wordt zwaar geïnvesteerd. In 2015 komt de langverwachte Giulia als opvolger van de 159, een fijne GT sedan en SportWagon, met een breed scala aan motoren waaronder een V6. Een SUV op basis van een Grand Cherokee komt er niet, dat is al langer bekend. Wel komt er een SUV op basis van het CUSW (Compact US wide) platform, het platform dat ook de Dodge Dart gebruikt. De nieuwe Chrysler 200 deelt zijn platform met de Giulia. Deze Giulia wordt een tegenhanger van de Audi’s (A4 en A6), premium, sportiever en met voor- of 4-wielaandrijving. Marchionne weet hoe cruciaal de introductie van nieuwe modellen wordt voor de overleving van het merk en zal daarom geen fouten maken met een te vroege introductie van nieuwe modellen, die overigens eerst in de US uitkomen en pas later in Europa. Beter iets langer wachten voor het beste resultaat. De weg terug naar succes leidt voor Alfa Romeo via de US vanwege een gigantisch markt potentieel daar. Ook een 166 opvolger zit in de pijplijn. Stuk voor stuk fijne modellen om naar te kijken of in te rijden. De toekomst is mooi dankzij Alfa Romeo. Ik denk dat er veel Alfisti hoopvol naar nieuwe modellen uitkijken maar ik hoop dat menig VW en Audi rijder zich binnen 3 jaar vergaapt aan een prachtige Giulia en denkt: “Had ik maar even gewacht.” of “Mijn volgende auto wordt een Alfa Romeo!”. En Ferdinand Piëch zit helemaal niet op Alfa te wachten, die slijt zijn opgepimpte Golfjes liever zonder concurrentie. Wel erkent hij het enorme zakelijke potentieel van een Italiaans merk met indrukwekkende historie, uitstekend design en moderne techniek. Dat FIAT-Chrysler platformen deelt met andere modellen is logisch, doet VAG ook, en is goed voor scherpe en betaalbare geprijsde Alfa Romeo’s die echt voldoende eigen zullen blijven. Can a car ever be art? Most experts say no, but they obviously haven’t seen the Alfa Romeo 8C, the best looking car ever made according to Jeremy Clarkson. Alfa is the heart and soul! That is worth waiting for.
@T16: Ik hoop het. Maar ik vrees van niet.
@T16: JC das die gast toch die in een omgebouwde quad de snelweg op gaat. Zijn oordeel zou ik niet al te nauw nemen…
Ik verwacht dat Alfa 2015 niet eens haalt.
@911GT2:

2015 ‘halen’ heeft niks te maken met het modellen gamma van nu. Wanneer Fiat beslist dat de merknaam weer uit coma gehaald wordt, dan is het merk er gewoon opeens weer.

Maar ik geef je gelijk wat betreft de mensen die zichzelf “Alfist” noemen. Die hebben oogkleppen op en kijken niet verder dan hun neus lang is, zien alle tegenslagen als “emotie” en hebben verder vaak weinig lof voor andere merken. Kortzichtig volk, waar ik sowieso een pleuris hekel aan heb.

Mijn volgende auto wordt geen Alfa meer, puur om eens wat anders te proberen. Ik wil mijn hobby niet beperken tot de ervaring met 1 merk. Daarnaast neem ik auto’s en autorijden niet serieus – sterker nog, ik heb er geen eens een nodig – maar zie ik het puur als hobby en leertraject. Een pakje peuken halen doe ik bijvoorbeeld niet in de winkel om de hoek, maar 15 kilometer verderop aan de snelweg. Dan heb ik m’n portie ontspanning ook weer gehad :)
@T16: Lijkt wel ’t script van een erotische film.
@911GT2
Porsche is voor proleten en voetballerts. Net als Foutrrari en Lulloghini (en tegenwoordig ook Bentley). Wil ik niet mee geassocieerd worden.

Doe mij maar een mooie vintage Alfa Romeo (bv. Giulietta Sprint Zagato) een vintage Fiat (Otto Vu) of moderne Maserati (Quattroporte of GranTourismo S)
@tweetyv6: Prima, ik zou ook niet met die arrogante Alfisti geassocieerd willen worden, van die foute gasten die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en een ‘alfa’ ‘rijden’… Maar lekker blijven karren in die waardeloze troep, heb ik nog wat te lachen af en toe.
@911GT2: Als ik nou echt van kraftdurchfreudewagens zou houden, en ouder dan dertien zou zijn. Dan zou ik niet de hele dag op een alfatopic lopen kutten. Vraag me dan ook af waar jij helemaal mee bezig denkt te zijn.
@911GT2: Mensen zoals jij moeten er ook zijn, hierdoor word het merk scherp gehouden, daarom is Alfa ook geen ”waardeloze troep”……
@Giulietta13a: Laat hem lekker lullen joh, zijn enige ervaring met Alfa is een stukgetrapte Brera op een Demo dag. Waarschijnlijk ook nog van horen zeggen, dus wat er echt aan de hand was weet ie niet eens. Als Alfisti over hun merk praten wordt dat door anderen vaak afgeschilderd als krokodillentranen etc. Omgekatte Fiat’s etc.. Maar een Panamera of Cayenne met een 3.0 TDI van VW is een echte Porsche hoor, zelfs als de eerste de beste 320D je het snot voor de ogen trekt. Met je Porsche diesel……
@911GT2: minder op blogs bivakkeren en hard werken en sparen . Je leeftijd zie ik als voordeelhierin .
De spider zou samen met de volgende mx5 komen.

Het zou mooi zijn om Alfa in het premium segment te krijgen maar ik denk dat de Fiat top geen wil meer heeft om Alfa te her positioneren. Rest ons de herrinnering aan de mooie jaren van weleer. Zonde.
@tarquesh: Alfa is allang geherpositioneerd , alleen als Audiblog je enige referentiekader is kun je ook niet beter weten . Het zij je zelfs vergeven.
Met de TATA methode kan het best nog goed komen. Jaguar was ook aardig verwaarloosd door Ford en is nu toch met een lekkere revival bezig.
Alfa missen? Nee niet echt. Teruggaan naar hun kernwaarden, wat mag dat dan zijn? typische italiaanse roestbakken?
Als je nick een (voormalig?) dealernaam van MB is begrijp ik het roest-trauma ;) Tip: zoek professionele hulp!
Zet 99 “autos” op een rij en één Alfa en je pikt hem er zondermeer uit.

Alleen daarom al verdient het merk om te blijven.
Ik heb een zwak voor Alfa, hoop dat het weer goed komt. Maar wat ze daar voor moeten doen? Moeilijk… Het huidige aanbod is schraal, true. Maar, een 170pk Giuletta met 20% bijtelling voor een duidelijk sub-premium prijs (in een heel populair segment, dat zou toch op zich best succesvol moeten kunnen zijn. En de MiTo vind ik in zijn klasse verreweg de mooiste (maar relatief duur en alleen als 3 deurs). Toch is dat blijkbaar niet genoeg.

Een waardige opvolger voor de 156 zou mooi zijn. Maar zou dat op zich nu Alfa redden? Ik betwijfel het.

Merken hebben een identiteit nodig. Er moet een reden zijn om juist dat merk te kopen. Bij een Alfa kan (mag…) dat haast geen rationele reden zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat ze goed in elkaar zitten, niet teveel verbruiken, etc. Maar, dat maakt het geen Alfa (of, dat maakt het juist geen Alfa…).

Wat moet een Alfa dan wel zijn? Iets kleiner, lichter, sportiever en vooral mooier dan de concurrentie, voor een goede prijs. Dat er dan misschien een knopje op een onhandige plek zit, dat nemen we op de koop toe.

Misschien willen we dat juist wel. Zodat we kunnen zeggen “tja, da’s inderdaad vreemd, maar ja, je moet er wat voor overhebben om een mooie auto te rijden, toch?” Net zoals een premium-Duits-rijder de meerprijs goedpraat, moet een Alfa-rijder de “gekkigheden” goedpraten. Niet uit schaamte, maar juist omdat het leuk is, omdat we er trots op zijn.

Een BMW rijder vindt het helemaal niet erg dat zijn auto “wat duurder” is. Nee, dat vindt de BMW rijder juist fijn. Het zegt iets over wie je bent. Het geeft je een identiteit. Elk merk doet dat. Of moet dat doen. Alfa doet het momenteel niet.

Op de vraag “een Alfa? Echt?” Zal nu vaak het antwoord zijn “ja, maar die zijn tegenwoordig ook betrouwbaar hoor!”

Da’s wel waar, maar da’s niet spannend. Dat is helemaal niet leuk om te zeggen. Het is veel leuker om te kunnen zeggen “ja, is namelijk een prachtige auto die heerlijk rijdt en dat vind ik belangrijker dan een ergonomisch verantwoorde bekerhouder.”

De vraag is natuurlijk of er genoeg mensen een auto met die identiteit willen kopen. Is het antwoord “nee”, dan is het over voor Alfa. Want, een andere identiteit kan je het haast niet geven. Dan zijn er namelijk andere merken die dat beter doen, en geen historie hoeven te herschrijven. En bij goed behoud van de identiteit zou Alfa dan te klein blijven om winstgevend te zijn.

Ik hoop dat er plaats is op de markt voor echte Alfa’s. En ik hoop dat ze gemaakt gaan worden. Gelukkig winkel ik op de tweedehandsmarkt en zijn er voorlopig nog genoeg 156’jes die mij blij maken. En ook een 159 zou ik z’n zwaarlijvigheid en “verkeerde” motoren nog wel kunnen vergeven denk ik, als het echt niet anders kan.
@ar156sw: Qua prijs zat de 159 wel goed vergeleken met z’n concurrentie denk ik. De 3-serie van BMW bijvoorbeeld zal er als instapper misschien wel goedkoper zijn geweest, maar volledig aangekleed had je de 159 voor minder geld. Voor hetzelfde geld (denk aan 60.000 euro voor een 159 met Ti pakket en V6) had je een 3-serie die er een stuk minder dik uitzag. Als ze dat bij een opvolger weer voor elkaar weten te krijgen, en dan ook nog zorgen dat ie het uiterlijk van een Alfa krijgt (dat is meestal het probleem niet), licht is en sportief rijdt, dan geef ik ‘m het voordeel van de twijfel.
@Vanquish: inderdaad, precies dat is wat Alfa nodig heeft. Hoewel het grote aantal leasebakken wel een uitdaging blijft, doordat de restwaarde erg meespeeld in de leaseprijs.
@ar156sw: Tja, hoe ze dat moeten oplossen weet ik niet. Ik weet wel dat het op meerdere manieren Alfa tegenwerkt: omdat de 2e hands Alfa’s zo goedkoop en goed zijn wordt daar heel erg in gehandeld. Dat doet de verkoop van een nieuwe ook niet veel goed.
Wordt het niet is tijd dat Alfa weer rwd gaat bouwen? Een 170pk giulietta met rwd zou toch helemaal te gek zijn voor lease rijdend NL? De oldskool Alfa fanboys kunnen dit volgens mij wel waarderen en de nieuwe garde leaserijders kan voor weinig geld driften in de leasert, nietwaar!?
Ik zeg doen.
Ik vind dat Alfa Romeo zeker moet blijven bestaan! Fiat kan er zoals vroeger weer een merk van maken waar menig Duits merk een puntje aan kan zuigen.

De mensen die zeggen dat Alfa altijd al troep geweest is hebben er vaak nog niet in mogen rijden. Maar ieder merk heeft wel zoiets hé. Als ik mij niet vergis dan heeft het gemiddelde VAG modelletje meer (motor) problemen dat de hedendaagse alfa van tegenwoordig….. Dusssss

Ach wat maakt het allemaal ook uit. Al ben je wel of geen fan. Meer modellen moeten er zeker komen! Dan kunnen mensen eens echte mooie auto’s zien rijden in plaats van die “echte hele mooie aparte mooi gevormde super degelijke exclusieve” Duitse koek trommels.

Alfa That’s A Go!
Als er toch gekozen moet worden, Alfa blijft, stoppen met Lancia. Maar ja, een Alfa bouwen op een Chrysler, nee doe maar niet. Eigen platform ontwikkelen voor Alfa, daar hebben ze dus ’t geld niet voor. Finito Alfa?
Stel je voor dat komende alfa’s op Chrysler-platform gebouwd wordt. is dat zo’n groot probleem? Zie VAG concern. Maar als Alfa/Maseratie een knopje van een ander merk monteert (wat vaak overigens uit de zelfde fabriek komt (weet uit ervaring…) dan idd wordt het merk/ model met de grond gelijk gemaakt. PS. inn een audi A6 S6 zitten vele Passat onderdelen kijk naar verlichting boven je hoofd.
Mijn hart bloedt bij de wetenschap dat het binnenkort misschien gedaan is met Alfa!!!!
1ste auto: Alfa GTV ’81
2de auto: Alfa GTV ’84
3de auto: jammer
4de auto: Alfa GTV ’85
5de auto: Alfa 156 sw
Als al die “positieve” snuiters in deze topic nou eens de daad bij het woord voegden en echt een Alfa kochten (ja maar ik heb een Gazelle…), dan zou deze hele discussie niet bestaan.

Maar goed tussen “vanaf de kant hard blaten” en “kopen” zit een Grand Canyon….

OT; als de markt je niet echt meer moet, stoppen! Zo werkt het in de dierenwereld al heul lang. Eten of gegeten worden.
Beste auto-freaks !

Deze discussie zal nooit in vriendschap eindigen dus laat ik het volgende zeggen.
Alfa’s worden en zullen graag gezien blijven worden ook met niet eender welk nadeel dan ook.
Want trouwens elk automerk heeft zijn nadeel.
Ik zelf heb 2 alfa’s: een 146 1.6 i boxer en een Gt 1.9 jtd 16v !
Het zijn nu eenmaal leuke auto’s om met te rijden en ze rijden sportief.
Je ziet ze niet zoveel in het straatbeeld en dat maakt het net zo leuk dat Alfa bestaat!! :)
Achter elke hoek zie je een VW of een BMW staan. Alfa daarentegen maakt het altijd mooi zich te vertonen in het straatbeeld.
En persoonlijk vind ik na meer dan 100 jaar bestaan zouden ze het niet zomaar mogen opgeven want inderdaad, als je de geschiedenis van alfa kent dan weet je dat het eerst alfa was die bestond en Enzo Ferrari die toen bij alfa racete daarna pas zijn eigen Ferrari ging bouwen. Dus waarom al die bullshit erover. Alfa is een mooie toffe wagen en dit zou zo moeten blijven met of zonder VAG!
Alfista for ever !
Alfa doet mij denken aan de Douglas DC-3. Dat was zó’n voortreffelijk en geïnspireerd vliegtuig dat er 15 jaar lang niks beters te krijgen was. Decennialang hebben mensen geprobeerd de opvolger van de DC-3 te ontwerpen. Maar het is nooit gelukt. Waarom niet? Omdat de missie van de DC-3 niet meer bestond. Die is mettertijd namelijk opgesplitst in meerdere, totaal verschillende filosofiën. Toch vinden veel mensen de DC-3 nog steeds geweldig. Zo is het ook met Alfa. Alfa mag er prat op gaan de volume sportsedan te hebben uitgevonden en kwam met de voortreffelijke Giulietta en Giulia. Net zoals de DC-3 waren die er plotseling om de autowereld een ongekende impuls te geven. Niet omdat Alfa daartoe verplicht was, maar omdat de ongeëvenaarde dottore Orazio Puglia er de scepter zwaaide. Die geniale man hield Alfa 20 jaar lang op exceptionele hoogte. Andere, meer kapitaalkrachtige en beter georganiseerde merken hebben de sportsedan daarna verder geperfectioneerd. Alfa heeft gedaan wat het kon: de aanzet gegeven. Laten we de Marchione’s van deze wereld daarom niet verder tarten en laten we Alfa Romeo verdiend en eervol met pensioen gaan. En onder het genot van een chianti mijmeren bij al het moois wat het roemruchte merk heeft gebracht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).