Zo klinkt de nieuwe M3 op de Nürburgring

Auteur: , 95 Reacties

Volgend jaar trekt BMW het doek van de überversie die Bimmerfans in vervoering moet brengen. En een auto waar zó naar wordt uitgekeken ontkomt logischerwijs niet aan de camera's van petrolheads. Vandaar dat we 'm al zagen rijden, glijden en dartelen. Nu knalt een prototype zijn verplichte rondje weer eens over de 'Ring, en horen we duidelijk een zescilinder brullen.

Het moet nog maar blijken voor welke motorconfiguratie BMW kiest in de M3 F80. De geruchten over een mogelijke V6 met twee -of zelfs drie- turbo’s zijn immers niet van de lucht. En dat zal even slikken worden voor blauwwitte puristen die in lijntjes denken. Insiders wisten onlangs wel te melden dat het gewoon een zes-in-lijn zal worden, en daarmee leek de rust weer enigszins terug te keren. Duidelijk is wel: BMW stapt af van de V8. Net als bij de M5 levert de M3 hoe dan ook een paar cilinders in. Het vermogen zou wel omhoog gaan, 450 pk is daarbij het getal dat steeds weer terugkomt.

Hieronder de brullende en deels afgeplakte M3 op het Duitse ‘Ring-asfalt. Welk motortype hoor jij? Wij gaan voor een zes-in-lijn, voorzien van ijzeren longen.



95 reacties

Volgende keer wel de luidsprekers in de auto aanzetten.
@norge: Ha ja, echt dom en fake van BMW. Kun je net zo goed een mp3 met motorgeluiden downloaden en in je eigen auto afspelen. Klaar en scheelt een hoop gedoe (en centjes).
@midasracer: Of gewoon precies hetzelfde als wat bmw doet, alleen dan met een motor die wel een bruut geluid maakt. (bij 1:55)
http://www.youtube.com/watch?v=Jdv6rSUn4do
Wat jassen ze die F-nummers er snel doorheen, nu al bij F80?
In ieder geval geen acht. Vind het toch wel wat op zes-in-lijn lijken. Hij lijkt minder snel in de toeren te klimmen als de ‘oude’ V8.
Hij mag wel iets scheller hoor! Zelfs het OEM setje performance exhaust klinkt luider lijkt wel! Maak hem eens weer lekker rauw BMW! De M3 E46 klonk echt heerlijk schel!
@jzaero: Ach, uiteindelijk wordt alles geperfectioneerd (lees: geisoleerd als de tijfus). Helaas maar waar. Aan de andere kant, de enige die zo’n ding kan betalen hier is een 50+er.
@kaasboerin: Ach… nog altijd denk ik dat het eigenlijk best wel mag, geluid bedoel ik. Ik heb nu al niet een hele stille uitlaat (stock) als ik door een tunnel rijd en raam omlaag doe, maar onderweg op de snelweg overstemt het geluid nooit de gewenste rust. Je bent vast wel bekend met Supersprint uitlaatjes (zelf niet heel erg fan van though).

http://www.youtube.com/watch?v=Y0wQT6GGdM0

Binnenin is dit alleszins acceptabel. Buiten is het lekker genieten. Als je zelf een keer wilt genieten raampje omlaag en het is heerlijk!
Turbo 6 in lijn als je ’t mij vraagt… Klinkt gewoon niet zo hard als een s54
Oh god nee… wordt het dan echt een V6?! :|

Vind hem echt soepeler/tammer klinken dan een I6… Toch niet meer dan 60% zeker over de V.
@Alwood: Soepeler is een V6 in ieder geval niet, integendeel. Een V6 is, net een 4-in-lijn, dynamisch instabiel.
Overigens hoor ik vrijwel zeker een zes-in-lijn, turbocharged
Klinkt een beetje als mijn stofzuiger.
@ricardo: Waarom heet ie eigenlijk niet gewoon F30?
@jzaero: omdat ze de M-versie als een apart/speciaal ontwikkeld model neer willen zetten.

Zit uiteraard vooral tussen de oren en is vooral vanuit een marketing/PR oogpunt gedaan.
100% een V6 met turbo!
Maar waarom zou een v6 erg zijn? In v formatie levert de motor alleen maar beter vermogen
@Stopwearingpants: ehm.. Mischien gewichtsverdeling, ik dacht dat die bij een in-lijn iets beter verdeelt is.
@Stopwearingpants: care to explain?
@baasbas: door de hoek kunnen de cilinders efficiënter tegen elkaar aan duwen, de ene rij tegen de andere rij, maar dit kan ik niet met 100% zekerheid vertellen. Een boxermotor heeft hetzelfde principe volgens mij alleen dan wat extremer in graden van de hoek, namelijk recht tegenover elkaar.
@Stopwearingpants: als je het niet zeker weet, zoals je zelf zegt, is het verstandiger niks te zeggen… (iets met zwijgen en goud enzo)
@baasbas: Een 6 in lijn is beter gebalanceerd dan een v6. Dat komt door de massatraagheid van de zuigers en cylinderkoppen. Bij een 6 in lijn bewegen de eerste en de laatste cylinder precies gelijk, waardoor er geen moment op het motorblok ontstaat door de massatraagheid. Zo ook voor de 2e en 5e cylinder en de 3e en 4e. Bij een v6 is dit niet mogelijk, vanwege 1) cylinders zitten niet allemaal in in rij 2) ontstekingsperiode moet 720 graden (4takt) /6 (cylinders) = 120 graden zijn 3) oneven aantal cilinders in een rij (3). Op het plaatje hieronder zie je per motorconfiguratie (v6 helaas niet) wat de krachten en momenten zijn die opgevangen moeten worden:
img src=”C:\1.jpg” width=”450″ /
@baasbas: een 6 inlijn is stabieler doordat de cilinderbank slechts in één richting werkt. Ook heeft een 6 inlijn meer koppel over het algemeen en eerder zijn topvermogen en koppel bereikt. Daar staat tegenover dat een L6 moeilijker in de toeren klimt door de langere cilinderbank en heeft het van nature de neiging voorin et blok beter gekoeld te zijn dan achterin (lang blok). Dat zal tegenwoordig allemaal wel meevallen overigens.
@jzaero: langere krukas*
@jzaero: nog aanvullend: er is een reden dat de 6l over het algemeen meer op koppel gericht is en de v6 over het algemeen meer toeren maakt. Maar dat heeft sec niets met de blokhoek te maken. Maar 6l blokken zijn in principe al lang. Om de lengte binnen de perken te houden haalt men liever slagvolume uit een langere slag dan uit grotere boring. En dat is de reden.
@baasbas: 6 inlijn motoren zijn qua inhoud wat dat betreft ook vrij klein. 3 liter is voor een L6 al erg groot eigenlijk! In een E46 3 serie past mijn 28i blok ook maar net aan erin, het is inderdaad een erg lang blok. Ook als ik de kap van een 525i open doe en dat vergelijk met een E240 V6 (2.6liter), vult de 525i de motorruimte in de lengte veel beter.
@jzaero: Mijne is een 3,8l inline 6 en dat probleem van niet gretig in de toeren willen klimmen ken ik niet. Mijn motor heeft een behoorlijk licht en klein vliegwiel waardoor die klimt als een malle.
@E34M5Touring: Uiteraard, maar jij hebt een M5 ;) De L6 in de 328i en 530i vind ik nog best langzaam klimmen, maar wel voldoende snel om sportief te klinken! Je hoort echter wel dat er wat gewicht achter zit.
@jzaero: Nah de 328 (E36/46) is juist een koppelmotor, die zou juist goed moeten klimmen. Mijn pa had een E39 met die motor en die vond ik toch wel erg gretig. De 325i (E36/46) had maar 1 pk minder (192/193) maar wel veel minder koppel.
@E34M5Touring: Ja hij is wel bijterig op het gas hoor, maar gewoon hoe snel hij van idle naar 6500 rpm gaat is duidelijk minder snel dan bij een snellere M. Maar zekers niet mis uiteraard! De 525i E39 en E60 die we hadden waren inderdaad minder koppelrijk. Dat 530i blok is heerlijk qua koppel! Met automaat is het echt een super blok. Zelf ben ik niet een automaatrijder, maar wat een heerlijke combinatie is dat!
@jzaero: Ja maar volgens mij draagt dat vliegwiel er wel erg aan toe. Ja je hebt een onregelmatige loop bij stationair maar hij klimt wel snel door de toeren en trekt eigenlijk alleen maar harder tot aan de redline (7200rpm bij mijne) Als je hem goed door trekt valt ie nooit onder de 4000rpm waardoor ie altijd in de sweetspot zit en lekker wegtrapt. Daarom ben ik zo blij met mijn 5 bak die trekt in elke versnelling zelfs bij 200+.
@E34M5Touring: De 530i heeft hem ook bij 7200rpm geloof ik, althans, daar schakelt de automatische bak pas. Ik zit dan al dik in het rood met de 328i ;) Het ligt voornamelijk aan het vliegwiel ja, gewoon veel minder massa, dus ook minder kinetische energie bij een M.
@jzaero: ALs ik het goed onthouden heb, redlined een .28 rond de 6500rpm. Ook niet verkeerd voor een koppelmotor. Voor het intakegeluid boven de 5000rpm is heerlijk!!!
@E34M5Touring: Klopt, vanaf 6000 begint het geblokte rood en vanaf 6500 komt ie in zijn rode gebied. Zelf ben ik niet boven de 6000 geweest! Vanaf 5000 is het geluid wel erg lekker inderdaad! Vooral in tunneltjes, raampjes naar beneden ;)
@Stopwearingpants: een v(6) motor heeft vooral het voordeel dat je een compacter blok bekomt, de cilinders nemen in deze opstelling minder plek in maar ook dingen als de krukas etc, kan korter (en daardoor uiteraard ook lichter) gehouden worden tegenover een l(6) nadeel is dn weer dat deze vaak in balans moet gebracht worden met balansassen etc om soepeler lopen te bekomen, ik dacht ook dat een vn de 2 in het nadeel was kwa wrijvingsverlies en ik dacht dat dat de lijn motoren waren maar zo zeker weet ik het allemaal niet meer , mn lessen autotechniek zijn al een hele tijd achter de rug ;)
@bpc: een L6 heeft het nadeel met wrijvingsverlies door de langere krukas.
Hoe horen jullie het verschil tussen een I6 turbo en V6 turbo? Heb daar totaal geen gevoel voor, een andere uitlaat kan voor mij het geluid al totaal vervormen. Misschien ligt het ook aan het feit dat ik volkomen amuzikaal ben.
@alcantara: geluid is sowieso lastig uit te leggen, maar gewoon bepaalde frequenties en klanken dat een blok maakt is heel typisch, zo is een V10 en V12 makkelijk uit elkaar te houden puur door de klanken. Zo ook een boxer 6cil en een 6 inlijn. Kan het niet echt uitleggen, maar gewoon veel geluid gehoord en aan de hand daarvan referenties stellen!
zelfs al grote BMW-fan maakt mij niet heel
veel uit dat er geen V8 in komt.

wordt toch wel een heerlijke auto!
vind een v6 ook niet erg, miss wel beter bij een v8 krijg ik zo’n log gevoel
@Flamingo: ooh jullie hebben het over 6 in lijn, dat weet ik niet, bmw heeft altijd 6 in lijn maar wat daar zo goed aan is..?
@Flamingo: boven is het uitgelegd!
Sorry V6?? je hoort toch zo dat dit een lijn motor is. Een V6 klinkt harder, een i6 is wat tammer en zeker in de hogere toeren. Ik rijd zelf Alfa V6 en BMW lijn 6, dus kan uit ervaring spreken.
klinkt als een nissan 370z….
hier een filmpje van de 1m op de nurburgring miss hebben jullie er wat aan om te zeggen wat het nou voor 6 cilinder is
http://www.youtube.com/watch?v=Vo5c-wqcAd8
@Flamingo: antwoord is al gegeven door @dustie94, dus toch V6 blijkbaar.
@alcantara: Initial_D zegt 6 in lijn en hij weet t ook zeker
@Flamingo: Dat is vreemd, 2 totaal tegenstrijdige antwoorden dus. Hoe kunnen ze dan beiden beweren dat hun antwoord zeker klopt?!
@alcantara: ach ik weet t eigenlijk ook zeker het is een elektromotor met luidsprekers! i6 of v6 luidsprekers dat weet ik dan weer niet zeker :P
@alcantara: @Flamingo: check even mijn post onderaan dit artikel! Daar is een duidelijkere vergelijking neergezet ;) inclusief tijden.
@alcantara: 6 inlijn!
*kijkt naar de voorvork van een fiets* Fox Float F80
BMW die een dure voorvork als typenummer gebruikt? Whats next, gaat Audi A35 als typenummer gebruiken?
Ik denk ook zes in lijn met turbo/’s. Jammer hoor dat gedownsize. Klimaat gaat voor. En jongens turbo’s zijn de toekomst dus wen er maar aan.
naah.. Duidelijk een 6 in-lijn!
Weer een M Product dat nergens naar klinkt. Echt zoo jammer! BMW is de weg aan het kwijt raken. Too Bad :(
@zakar36: Zijn er betere alternatieven dan?
@alcantara: qua geluid in ieder geval wel… Mercedes heeft een leuk modelletje wat hiermee moet concurreren: C63
Klinkt lekker!
Klinkt iig beter dan de M5!! Alleen zien we steeds maar de sedan, en nog geen Coupé. Zou BMW er nog niet uit zijn of de 2-deurs gewoon M3 moet heten?
ik vind het geluid toch dichter naar dat van een GT-R dan dat van een 1M kruipen…
Het blafje bij opschakelen duidt meer op een V6, er is minder snerpen/ronken wat juist bij BMW zescilinders zo karakteristiek is.

Aan de andere kant doet een uitlaat ook heel veel goed/kwaad. Het blijft BMW en een L6 is wel zo logisch.

Video geeft m.i. nog geen uitsluitsel.
@Alwood: Neeeee Alwood ;)! Persoonlijk vind ik dit filmpje duidelijker qua geluid, het lijkt mij eerder een L6 omdat het echt dat typische holle geluid. Vergelijk deze twee filmpjes eens. Wat overigens ook duidelijk een L6 maakt is 1:48 bij het eerste filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=KMpcEm_LQ1k

Klik bij het bovenstaande filmpje 0:28 aan. Luister nu bij 1:24 dit geluid (performance exhaust). Hoewel de een TT is en de andere atmosferisch, heeft een 6 in lijn nog steeds zijn typische geluid.

http://www.youtube.com/watch?v=VoWFEKjeleU
@jzaero: Hmm, ja goede filmpjes, klinkt wel redelijk hetzelfde inderdaad, maar eigenlijk moet je er een V6 TT naast zetten om het verschil te horen. Nou heb ik dat even gedaan http://www.youtube.com/watch?v=7HhjgbIuVBQ en dan is het toch best lastig hoor.

Bij de Nissan hoor je iets meer ‘wobwobwobwob’ geroffel terwijl de BMW I6 meer een vlakke snerp heeft.
@Alwood: Geef me nu 100% gelijk :D !! Nee zonder dollen, vooral bij het overschakelen van deze twee auto’s hoor je een heel goede overeenkomst, zet de videos aan na elkaar op de aangegeven tijden en shit bricks! ;)
@Alwood: Tevens is dat bij het filmpje in het artikel bij 0:21 goed te horen, alleen vind ik het filmpje wat ik postte al iets duidelijker qua vergelijking ;)
@jzaero: GT-R is nog wel wat wolliger… maar ik mis het snerpen in de video zo. Misschien toch een L6 maar het geluid valt wel heel erg tegen naast een 1M vind ik. Volgens mij wordt de M3 veel te veel gedempt en aangekleed voor een ‘3 serietje’.
@Alwood: De GTR heeft een diepere brom er tussendoor, die mis je bij de BMW
Dan klinkt mijn Alfa met EPS rvs uitlaat toch wel even 1000x beter.
Ik ga voor een geblowde 6-in-lijn.
Klinkt niet verkeerd, ik vond eigenlijk die V8 nooit passen bij ‘maar’ een 3-serie.
Klinkt hetzelfde als onze E46 330i
Geluid is beleving…
Wel mooi geluid, maar niks overtreft het geluid van een e36 of e46 M3 en ook de e36 325i klinkt nog steeds goed! Mijn 328i weer wat minder
Wat het ook is vind het totaal nergens naar klinken! BMW moet is even naar een 1JZ luisteren, ver uit de best klinkende I6! http://www.youtube.com/watch?v=pLRZp5sT3AA
@stj88: ik hoor alleen japans gelul… hoor
Ik denk dat er gewoon de welbekende 3 liter zes in lijn inzit, misschien een heel klein beetje met de boring of slag geprutst, verder voorzien van wat turbo’s. Net als bij de nieuwe M5. Ze gaan voor een niche model wat een M is, echt geen heel nieuw type motor ontwikkelen, wat dachten jullie nou…
@swaffelaer: ze heben het al een tiental keer gedaan dus waarom zouden ze er mee stoppen nu dat de M’s toch al serieuze verkoopscijfers neerzetten?

Maar afgezien daarvan vermoed ik ook een doorontwikkeling van de .35i motor!
@technopatat: 10 keer? Een volledig nieuw concept ontwikkeld? Ik zou het knap vinden als je me er slechts 1 kunt noemen. Waar is de M divisie ooit van een lijnmotor naar een zelf ontwikkelde V gegaan? Nergens. Het zijn allemaal doorontwikkelingen van bestaande concepten. Net zoals bij deze.

Maar goed, verbaas me met de tien voorbeelden!
@swaffelaer:
10 voorbeelden is lastig maar ik waag wel een poging:
Vorige M5 had een compleet nieuw blok, de M3(e90) was ook nieuw (maar afgeleid van de V10 van de M5).
De BMW e46 GTR had een compleet nieuw V8 blok dat ook redelijk succesvol was in de racerij.
Misschien niet een helemaal nieuw ontwerp, maar de eerste M3 had een redelijk bespoke ontwerp.

Verder heeft de M-divisie inderdaad veel gebruik gemaakt van bestaande BMW motoren, maar ze toch vaak wel redelijk onder handen genomen (uitboren, VANOS) zo bijvoorbeeld het blok uit de M1 en de 3.0CSL, die waren toch zeker wel indrukwekkend in die tijd. Ook het blok uit de M3 E36-E46 wordt nog steeds veel gebruikt in de racerij. En dan vergeet ik bijna het blok uit de McLaren F1, misschien niet vernieuwend maar wel een prestatie.

Tegenwoordig zijn ze met de turbos toch wel vernieuwend bezig bijvoorbeeld met het gebruik van de turbo’s op de nieuwe M5 (X5M/X6M) best wel een vernieuwing en het gebruik van 3 turbo’s op de M550d ook.

Iets wat veel mensen nog steeds verwachten met het uitbrengen van een nieuw M model, is dat het een race auto’s wordt voor op de straat. Dit doen BMW M eigenlijk al 20 jaar niet meer, maar wat ze wel doen is gewoon een luxe auto neerzetten die eigenlijk buitengewoon sportief is.

Verder verwacht ik dat de nieuwe M3 niet gaat tegenvallen vanwege de uitstekende basis die ze hebben met de F30.
vrij zeker een doorgetunede 35i motor,
http://www.youtube.com/watch?v=36X3DVrijPI
je herkent de huil er wel in
@bpc: Dit is dus verneukeratief omdat dit ding na een paar seconden stationair loop ook een beetje begint te roffelen (0.42) terwijl dat wat mij betreft juist de manier zou zijn om een V-motor te herkennen.
Ik ben een bmw fan, maar moet eerlijk zeggen dat het geluid van de 6.3 amg motoren het beste klinken.
Bij een V6 en V8 hoor je altijd wel ergens een roffel.
Hier hoor ik het niet dus zal wel een L6 zijn.
Zijn er ook opnames dat het blok meer dan 4 á 5000 rpm draait? Een M moet, ondanks de turbo’s, toch echt wel meer toeren draaien dan de 5,5 / 6 duizend die de meeste moderne turbootjes doen.
Klink echt als een 6-cilinder turbo.
Ongeacht de configuratie, zo geil als onderstaand zal het nooit klinken..

http://www.youtube.com/watch?v=kIAliUVQKOo
Wat wordt er veel onzin verkondigd over V6 en 6-in-lijn motoren…

Wat betreft vermogen, koppel etc. is er geen verschil bij gelijk volume, alleen hangt dit uiteraard af van hoe de fabrikant het blok inricht (inlaat, boring vs slag etc.

Voor de rest is het eigenlijk best simpel, een V6 kies je om ruimte te besparen onder de kap en om te zorgen voor een betere gewichtsverdeling doordat de massa van het blok verder naar achteren geplaatst kan worden (voor het laatste zie de oudere Alfa’s zoals de 75 en GTV6).

Een 6-in-lijn kies je voor z’n trillingsvrije loop en turbine achtig geluid. In tegenstelling tot wat sommigen hier schrijven is juist een 6-in-lijn beter in staat tot hoge toeren. Nadeel van een 6-in-lijn is z’n lange bouw wat betekent dat er ergens anders concessies gedaan moeten worden voor een goede gewichtsverdeling, zoals bijvoorbeeld minder intererieurruimte. (zie vooral oudere BMW’s) Bovendien is een 6-in-lijn minder geschikt voor voorwielaangedreven auto’s, wederom door de lange bouw.

Hoop dat dit iets aan opheldering voor sommigen geeft.
@erwh:

Lange nokkenassen hebben meer te verduren dan korte. Die lange moeten dus versterkt en dus verzwaard worden.

De compacte bouw van een V6 maakt hem sterker en dus kan hij in principe lichter gebouwd worden. Wel zit je met een balansas om trillingen tegen te gaan. Die heeft een L6 niet nodig.

Een L6 maakt inderdaad makkelijker toeren en haalt zijn maximum koppel en vermogen ook hoger in toeren.en staat over het algemeen niet bekend om zijn hoge koppel
@kempenaer:

Itt de V6.
filmpje 3x geluisterd. Ik zeg V6

Jammer dat we geen poll kunnen doen
Hoezo zou BMW een v6 bouwen? Ze hebben enorm veel ervaring met 6 in lijn. Zie ook de m550d. Het zou totaal onzinnig zijn om al hun kennis en kunde over 6 in lijn motoren over boord te zetten en te gokken op een nieuw succes. En btw, van t geluid kan ik sowiezo alleen maar huilen. Op 0.25 min. probeert een ‘oude’ M3 bij te blijven en die klinkt fantastisch!
Wat oogt en klinkt die wagen ontzettend lekker zeg!
Voor mij klinkt het ook als een I6… wel met aardig wat turbo er tussen maar een V6 hoor ik er niet in.
Heeft BMW M of BMW eigenlijk ooit een model gehad met een V6 blok?
@4991:

Volgens mij niet. Zelfs bij hun motorfietsen is de 6 cilinder een lijnmotor. Het schijnt dat ze wel een patent op een V6 turbomotor hebben aangevraagd. Wellicht in de volgende M3…
@kempenaer: Denk nu niet dat ze een v-blok nog gaan gebruiken. Ze kunnen die v6 waarvoor ze een patent hebben aangevraagd wel voor iets anders gebruiken. Denk bevoorbeeld aan de nieuwe I8.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).