Laatste reacties

pinut187 reageerde op: In Californië mag je legaal autoruiten inslaan
Ik tik hem gewoon in..

granlusso reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@klotskuukske: Das een beetje alsof je voortaan een schapendarm als condoom gebruikt, net zoals de Egyptenaren.

granlusso reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@tom0902: Is de brandstofmotor dan echt heilig voor je?

robert110 reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Hmm voor sommige auto's (oa c6) zou een elektromotor misschien wel beter zijn (alleen elektromotor ja, niet het volledig elektrisch rijden ala tesla). Voor sommige auto's (oa Evo) zou ik het een schande vinden, puur omdat het deel uit maakt van de beleving van de auto. Maar een beleving is persoonlijk, en een Evo zonder geluid zal nog steeds leuk zijn om mee te rijden. Nee, de enige auto in de lijst waarvan ik echt zeker weet dat een elektromotor niet werkt is de G classe. Niet vanwege de prestatie, maar vanwege de betrouwbaarheid. Een G classe (misschien niet de AMG versies) moet kunnen werken in moeilijke omstandigheden, stof, extreme temperaturen (zowel koud als warm), water. En ik betwijfel of een elektromotor dat wel aankan. Ik heb tijdens mijn stage in Canada (waar de omstandigheden nog niet eens zo extreem zijn) wat gekke dingen gedaan met een Ford F-150. En het was altijd de elektronica die er mee ophield, maar de motor bleef het altijd doen. Zelfs als zo ongeveer iedere sensor in de auto zei: Donder maar op, hier ben ik niet voor gemaakt. En het hele dashboard versiert was met waarschuwingslampjes kon ik er op vertrouwen dat de motor het bleef doen. En ik vraag me serieus af of dat het zelfde zou zijn als de F-150 een elektromotor had. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de elektromotor de andere elektronika had gevolgd en er ook mee opgehouden was. Voor een boodschappen autotje of luxe reis auto kan ik het volledig begrijpen. Voor een sportieve auto minder maar het is nog geen ramp. Maar een terreinauto of pick-up die zijn werk moet doen in omstandigheden waar een tesla nachtmerries van krijgt, daarin zal een elektromotor nooit beter zijn dan een verbrandingsmotor.

bpc reageerde op: In Californië mag je legaal autoruiten inslaan
ruit inslaan ? er zitten deuren in hoor...

swid reageerde op: Waarom overname Formule 1 mogelijk op z'n gat ligt
@exclusieviteitsfreak: Simpel, wat liberty media, of andere bieder ervoor betaalt.

swid reageerde op: Techniek: waarom zijn cilinders altijd rond?
De voornaamste rede is verbrandingstijd, je hebt het liefst dat het mengsel in de cylinder overal exact op hetzelfde moment ontbrand. Dit is in de praktijk niet mogelijk, om dit toch te benaderen zorgt men voor wervelingen in het mengsel. Daarnaast heb je dan zeker een ronde verbrandingskamer met centrale bougie nodig. Ook bovengenoemde zaken als temperatuur, krachtverdeling, productiekosten, Zuigerdichtingen enz. spelen hierin een grote rol.

thomasbol reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Forensen met een acceptabele range is helemaal prima, en alleen als de geladen stroom 100% elektrisch is. Maar die stekker elke keer in en uit pluggen, in regen en weer, bij parkeerplek of geen plek... ik ga alsnog voor waterstof. Elektrisch laden is een tussenstation, zelf elektriciteit opwekken is de toekomst.

swid reageerde op: In Californië mag je legaal autoruiten inslaan
@niekie1999: Die heeft geen hulp nodig bij het slopen van het ruitje.

swid reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Iedere op comfort gebaseerde auto in dit lijstje is waarschijnlijk top met accu's, gewicht gaat daar namelijk wel mee samen. Laten we de sportievere auto's snel vergeten, zeker een rallykanon als de EVO X.... Gewicht gaat niet graag de bocht om.

flightom reageerde op: Techniek: waarom zijn cilinders altijd rond?
@davelepeef: Ah zo, ik begreep het verkeerd. Het komt weleens voor dat mensen de pockets/uitsparingen voor de kleppen in de zuiger verdiepen en dan zit er een scherp randje aan. Die pockets moeten dieper omdat de kop gevlakt wordt voor meer compressie en de kleppen toch enige ruimte nodig hebben. Die scherpe randjes zijn gevoeliger voor de opname van hitte dan een plat vlak. In extreme gevallen kan dat randje dus zo warm worden dat hij gaat gloeien en het mengsel te ruim voor het bovenste dooie punt van de zuiger zelf laten ontbranden zonder hulp van de bougie. Funest voor je drijfstangen/lagers, gezien de zuiger dan tijdens de opgaande beweging wordt tegengewerkt door de knal. Ik geef toe dat het vergezocht is maar toch komt het genoeg voor bij de hobbytuners. Maar de cilinderwanden zouden geen probleem moeten geven in dit geval.

Homer55 reageerde op: Nieuwe A1 is open, maar waarom dan toch file op de A6?
@ronnys: Vind ik eigenwijs. Zolang er de ruimte is ga ik naar links. Dan verloopt het invoegen ook soepeler zonder gas bij of gas los.

bernardoo reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@bmwm3gtr: haha ja inderdaad, een electro S zonder puf boven 140. De ideale autobahn cruiser

dailydriver reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@kobus1967: het kan altijd minder mooi design. Sanyyong Rodius. De rijdende dakkapel.

2wheeler reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@autodrop: bij mij zijn het vooral de schijtirritante reclames die ze je netvlies op slingeren die er voor zorgen dat ik een afkeer jegens Opel begin te kweken...

bitd reageerde op: Tesla Model X: rijtest en video
@aschja: straks = ander woord voor "later" = ander woord voor "uitstel = ander woord voor "afstel".... succes met dat gratis rijden voor 100k+ ex zonnepanelen.

super reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Als er een sprong in batterij technolgie gemaakt gaat worden (waar het nu alle schijn van heeft) is het helemaal gedaan met verbrandingsmotoren in personenwagens. Kunnen alle geluidszemels weer hifi blaadjes gaan lezen en "ingebrande" gouden speakerkabels van 15,000e gaan kopen (dat geluid).

shiva reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Dat je een 1.4 4inlijn wil vervangen door een elektromotor begrijp ik. Met de range van een Tesla kom je al ver genoeg en geluid of rij beleving is er toch al niet. Maar een elektro Viper wie zal dat kopen? Zonder V10 ben je de muscle car liefhebbers kwijt om nog maar van de handbak en de sound te zwijgen. En wie in de markt is voor een sportwagen zal ook passen want Amerikaans. Ik zou de nieuwe Viper boven een corvette, 911, GTR,... verkiezen maar zonder die V10 (of V8 als het echt kleiner moet) haak ik direct af. Ik moet voor mijn werk 500km per dag kunnen rijden met een volledig geladen camionette. Bouw iets die dat kan elektrisch, ik zal de 1.6TD van Renault niet missen maar hou a.u.b rijders autos rijders autos. Doe het dan desnoods met hybride aandrijving zo als de Ferrari de Ferrari als het echt moet van de ecoridders.

stephano reageerde op: In Californië mag je legaal autoruiten inslaan
@dromedaris: misterdrogba heeft hier een valide punt, een kind is voor hem belangrijker dan een hond, voor het leven van een kind wil hij eventueel nog wel zelf de gevolgen dragen als zijn inschatting onjuist blijkt te zijn geweest. Maar als jij het leven van een viervoeter van de zelfde waarde vind dan staat het jou natuurlijk vrij om voor jezelf deze afweging anders in te schatten.

mrB reageerde op: Techniek: waarom zijn cilinders altijd rond?
@karaya: Die zeker ook ja. Ik kwam met de C130 omdat ik daar eens een defensie monteur over heb mogen horen klagen. En ze vliegen er nog steeds mee.

dragspert reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@autodrop: Bekijk alle opels vanaf 1985 tot 2008. Bedenk daarbij het volk wat mer die hokken reed. Daar komt dat sentiment vandaan:)

super reageerde op: Techniek: waarom zijn cilinders altijd rond?
@original_arnoud: hmm ja grappig, had ik nog nooit gezien, maar lijkt al redelijk oud? In elk geval is een roterende zuiger bij grote scheepsdiesels bij mijn weten geen absoluut vereiste.

klotskuukske reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Een elektrische Rolls voor tegen de motortrillingen, ik zou liever het concept V16 blok zien.

autodrop reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
En toch blijf ik het raar vinden dat zoveel mensen iets tegen Opel hebben. Bij mijn weten zijn dit prima, degelijke, Duitse auto's. Design is (de laatste jaren) ook wel dik voor elkaar. Waar komt toch dat anti-Opelsentiment vandaan? OT: Leuk stuk! Elektrisch rijden is oke, verandering houd je toch niet tegen. Autonoom rijden hoeft van mij dan weer niet zo nodig, ik vind cruise control al saai genoeg.

123bat reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Met de C6 ben ik het absoluut eens. Dat ding zweeft sowieso al over de weg zoals alleen een grote Citroën dat kan. Het ontbreken van motor- en bijgeluiden, trillingen en dergelijke moeten alleen nog maar méér bijdragen aan de absolute sereniteit tijdens het rijden. Als je dán geen innerlijke rust meer vindt weet ik 't ook niet meer...

e550 reageerde op: Waarom Parijs er vandaag zo uitzag
@jobberns: alles tussen 1986 en 1997 komt er niet in.

dutchneon reageerde op: Tesla Model X: rijtest en video
@dutchdriftking: Niet mooi maar wel dik, eigenlijk net als een X6.... en die Bio-defence mode van jullie cool-ding 4 kan nog wel eens de redding zijn voor alle file's van tegenwoordig. Door de partikelfilters stoten de auto's van nu alleen nog maar hele kleine deeltjes uit. En juist die deeltjes kan ons natuurlijk filter ook niet meer tegenhouden. Ik ben er van overtuigd dat binnenkort meer focus komt op schadelijke effecten van dagelijks in de file staan!

Rob reageerde op: Wat moeten we voor jullie uitzoeken in Parijs? [2016]
@dimglor: Dat zal ik nooit ontkennen. Waarschijnlijk ook direct de laatste keer dat Autoblog uitgenodigd wordt op een auto-beurs ;-)

Rob reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Conclusie: elke type auto dat bestaat, van hatchback tot prehistorische terreinwagen, van decadente Rolls tot bescheiden cabriolet, ALLES moet elektrisch worden. Nou nou Willem, dat had ik niet achter jou gezocht ;-)

MrSkyline reageerde op: Techniek: waarom zijn cilinders altijd rond?
Vierkante cylinders is niet mogelijk een hoek als dat zorgt voor te veel stress op het blok en zal scheuren veroorzaken. Ovale cylinders werken hoogstwaarschijnlijk niet beter dan ronde cylinders omdat de ontbranding over het oppervlak van de cylinderkop niet gelijkmatig is, het zorgt dus niet voor een grotere druk of betere efficientie. Je kan hooguit je blok iets korter maken met de zelfde cylinderinhoud, maar ik gok dat je dan ook in moet leveren op vermogen en het dus gewoon de moeite niet waard is. Als het echt nut zou hebben dan hadden er nu veel meer auto's ovale cylinders.

Original_Arnoud reageerde op: Techniek: waarom zijn cilinders altijd rond?
@super: Sulzer ZA 40/50. Inderdaad scheepsmotor maar geen kruiskop. Kruiskopmotoren zijn bijna allemaal 2-slag.

Rob reageerde op: Tesla Model X: rijtest en video
@dizono: Nog ff, en dan knallen die Tesla's gewoon met de Hyperloop deze kant op ;-)

maak reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
@kimhung: begin maar vast te rennen

maak reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Met elektriciteit moet je strijken, niet rijden. Amen

galant reageerde op: Deze 13 auto's zijn beter met een elektromotor
Een elektrische Evo lijkt mij wel wat. Maar het idee is niet nieuw toch?! In 2005 hadden jullie het er al over: http://www.autoblog.nl/archive/2005/10/24/mitsubishi_lancer_evolution_mi