Een van de grootste, oudste en meest legendarische merken is Ford. Ten eerste alleen al de ontstaansgeschiedenis van het merk: drie merken, The Big Three (Ford, GM en Chrysler), zijn bij de oprichting betrokken. Het begint allemaal met Henry Ford in 1896.
Ford nieuws
-
Rijtest Ford Explorer: smoelt lekker, maar..
Lees meer -
Ford: no more boring cars!
Lees meer -
Explorer nu 5k goedkoper dan de ID.4, met betere specs
Lees meer
Ford videos
Modellen
Inhoudsopgave
Henry Ford
In 1901 richt Ford de Henry Ford Company op. Wederom ligt hij overhoop met de investeerders. Ford verlaat het bedrijf en neemt de rechten op de naam mee. Henry Ford Company wordt daarom omgedoopt tot Cadillac. Vervolgens probeert Henry Ford het nog eenmaal. Ditmaal met twaalf investeerders, waaronder de Dodge-broers (die later hun eigen merk oprichten). Met de Ford Motor Company komt het wel helemaal goed. Dat komt gek genoeg niet zozeer door de auto’s. Ford is slim genoeg om auto’s te positioneren en auto’s aan te bieden in verschillende formaten. Van deze modellen (zoals de Model A, B en C) verkoopt Ford maximaal zo’n 1.000 per jaar. Met de Model T verandert alles. De auto is an sich niet zo heel erg bijzonder, maar de assemblagelijn is dat wél. Omdat de auto zo efficiënt gebouwd kan worden, is de prijs laag. Er worden miljoenen exemplaren van gebouwd.
Uitbreiding
Hierdoor kan Ford als bedrijf enorm snel groeien. Het merk breidt uit met fabrieken in Argentinië en Australië. Na de Tweede Wereldoorlog weet Ford geregeld een nieuwe revolutionaire auto uit te brengen. De F-1 pick-up in 1948 is de voorvader van de F-150 zoals wij die vandaag kennen, de best verkochte auto ter wereld. De Thunderbird in 1954 is een sportwagen met V8 om het merk nog meer aanzien te geven. In de jaren ’60 zijn het de GT40 op Le Mans en de Mustang in de showrooms die zorgen voor ongekende successen.
Ford of Europe
In 1967 wordt Ford of Europe opgericht. In tegenstelling tot General Motors gebruikt Ford zijn merknaam wereldwijd. De Europese tak richt zich meer op de Europese consument met kleinere auto. Tot 1965 waren Ford Duitsland en Ford England twee bijna verschillende bedrijven met verschillende modellen. In 1967 werd dat zoveel mogelijk gelijk getrokken, zodat in Europa alle modellen gelijk zouden zijn. In Australië, Zuid-Amerika en Noord-Amerika waren de modellen nog wel afwijkend, ook onderling. De Cortina wordt in Duitsland de Taunus. Onder de Taunus komt de Escort en daarboven zit de Granada.
Fiesta
In de jaren 1976 komt daar een heel belangrijke auto bij in de vorm van de Fiesta. Modellen als de Kadett, Golf en Escort worden per generatie iets groter waardoor er ruimte is voor Corsa, Polo en Fiesta. De door Tom Tjaarda getekende Fiesta is een zeer succesvolle auto. Sterker nog, het oer-ontwerp is dermate sterk dat het tot 1993 in productie blijft!
Spruitjesimago
In de jaren ’90 begint Ford zichzelf een spruitjesimago aan te meten. De derde generatie Fiesta, de vijfde generatie Escort en de Scorpio zijn allemaal bijzonder bedaagd. Op zich zijn het geen slechte auto’s, maar er is geen reden om een Ford te verkiezen boven een concurrent. Dat is ook te zien in de Nederlandse verkoopcijfers. In 1993 slijten ze nog geen 34.000 auto’s, een van de slechtste resultaten in hele lange tijd. Het was tijd dat er iets ging veranderen bij de Europese tak.
Focus: de grote ommekeer
Het allerbelangrijkste moment in Europa is de komst van de Focus. Onder leiding van Richard Parry-Jones wordt de opvolger van de Escort ontwikkeld. De Escort is geen slechte auto, maar wel eentje die heel erg belegen is. De Focus is in alles anders en een enorme aanwinst voor het C-segment. Het New Edge design is fris en herkenbaar. De Focus heeft een hoogwaardig onderstel, directe besturing en fijne handbak, waardoor het prettig is om met deze auto een potje te sturen. De combinatie van kwaliteiten druppelen ook door naar de nieuwe Fiesta (2002) en Mondeo.
Kinetic Design
Ford heef een nieuwe mojo gevonden en dat is meteen te zien in de verkoopcijfers. Die stijgen namelijk weer sinds de invoering van een sprekende designtaal en puik rijdende auto’s. Ford Europa ziet zich ook genoodzaakt samen te werken. Dat doen ze met PSA op het gebied van diesels. Ook de relatie met Mazda is erg hecht. Dit resulteert erin dat een Mazda 3 op een Focus-platform staat en met Peugeot-diesel leverbaar is. In 2007 lanceert Ford de derde generatie Mondeo en een nieuwe designtaal: Kinetic Design. De Fiesta (2009) en Focus (2011) worden ook volgens deze filosofie ontwikkeld.
Het houdt eigenlijk in dat Fords hun kwaliteiten behouden: puike rijeigenschappen en een sprekend uiterlijk. Op het gebied van cross-overs is Ford wat traag. De Kuga staat op het platform waar de Mondeo en Volvo S60 ook op staan. Het is een goede auto, maar iets te duur en niet bijster succesvol. De tweede generatie doet het dan ook aanzienlijk beter. De EcoSport is een klein, guitig terreinwagen-achtig apparaat, maar heeft duidelijk Braziliaanse roots, waardoor de auto net als de VW Fox niet aanslaat bij het Europese publiek.
Meer cross-overs
Met de tweede generatie Puma en de derde generatie Kuga doet Ford uitstekende zaken, net als met de Fiesta en de Focus. In de VS heeft het merk al aangegeven alleen nog maar cross-overs en een Mustang te gaan bouwen. Die twee worden gecombineerd in de Ford Mustang Mach-E, een elektrische cross-over met Mustang-invloeden. Het is de eerste serieuze volledig elektrische Ford.
Gelukkig is de gewone Mustang sinds 2015 ook weer leverbaar in Nederland. De Mustang GT met V8 blijkt na de BPM-taksen véél te prijzig, maar de EcoBoost-modellen zie je af en toe in Nederland voorbijkomen. In andere Europese landen met minder strikte CO2-regels zien we de Mustang V8 veel vaker voorbijkomen. In 2018 worden de Galaxy en S-Max uit het Nederlandse gamma gehaald, ze zijn nog beperkt leverbaar op andere markten. Naast de Mustang maakt ook de enorme Explorer de sprong naar Europa. De auto is in Nederland enkel als hybride leverbaar.
In 2023 komt er nog een Explorer: de Explorer EV. Dit model staat volledig los van die andere Explorer en is een stuk relevanter voor Nederland. Het is namelijk een volledig elektrische cross-over op basis van de Volkswagen ID.4.