Lynk & Co is een Chinees-Zweeds merk, dat onderdeel is van Geely en techniek deelt met Volvo. Het merk betrad in 2021 de Nederlandse met de hybride Lynk & Co 01. Lynk & Co heeft net even een andere kijk op autorijden, want ze werken met een abonnementsmodel.
Lynk & Co nieuws
-
Lynk & Co-klanten zijn boos, willen rechtszaak aanspannen
Lees meer -
Stopt het Lynk&Co abonnement?
Lees meer -
Heeft Lynk&Co weer een verkooptopper?
Lees meer
lynk-and-co spots
- Spotter: michaelras
- Spotter: rubenpriest
- Spotter: swift0man
Modellen
Inhoudsopgave
Andere aanpak
Wanneer je als autoconcern wil groeien kun je diverse paden bewandelen. Je kan een automerk kopen en vervolgens naar eigen smaak aanpassen. Dat heeft in veel gevallen de voorkeur, want dan kun je verder bouwen op het bestaande imago. Bij Saab is er nauwelijks een cent verdiend, maar het imago was ijzersterk.
Echter, met nieuwe technieken, nieuwe vormen van mobiliteit en nieuwe financieringsmodellen, kun je het ook helemaal anders aanpakken. Tesla is het meest bekend natuurlijk. Zij maakten niet alleen een nieuwe type auto (want elektrisch), maar gingen meteen alles aanpassen. Niet alleen wat een auto kan zijn, maar ook het productieproces en hoe de auto’s verkocht worden.
Lynk & Co is ook zo’n merk. Het is heel zorgvuldig ‘in de markt gezet’. Het merk is nog vrij jong. Ondanks dat men het typeert als een Chinees merk, is dat niet helemaal de correcte omschrijving. Het merk heeft zijn hoofdkantoren in zowel China als Zweden staan. Het is onderdeel van Geely Automobile (officieel de Zhejiang Geely Holding Group). Dat is een Chinees concern wat tevens een automerk is. We kennen Geely als het moederbedrijf van Volvo en Polestar. Naast Volvo en Polestar vallen er nog diverse merken onder de Geely-paraplu, waaronder Geometry, Proton en – niet te vergeten – Lotus.
Lynk & Co wordt in 2016 opgericht. Het merk wilde wel een paar dingen anders gaan aanpakken. Dat is juist makkelijk aangezien het merk nieuw is. Er is immers geen klantenbestand wat je kunt vervreemden. Lynk & Co zet zich meer in op technologie en connectiviteit, alhoewel veel merken daarop inzetten. Dat geldt ook eigenlijk voor ‘duurzaamheid’. Dat is in 2016 al niet meer een onderscheidende factor.
Maandelijks bedrag
Hun derde pijler is hoe je de auto betaalt. Je kan ‘m namelijk tegen een scherpe prijs rijden. Het idee van Lynk & Co is dat je een maandelijks bedrag betaalt. Dat bedrag kun je nog lager maken als je de auto weer onderverhuurt als je er zelf niet mee rijdt. Zo kun je de maandelijkse kosten laag houden. Overigens is het alsnog mogelijk om de auto gewoon te kopen om er zelf in te gaan rijden. In China werkt dit model. Al in het eerste jaar verkoopt men daar 120.414 automobielen, niet verkeerd voor een nieuwkomer.
Eerste model
Het eerste model is de Lynk & Co 01. Dit is een medium cross-over. De Lynk & Co 02 is een maatje kleiner, ongeveer een C-segment hatchback of cross-over. Dan is er tenslotte de sedan, de Lynk & Co 03. Die auto gebruikt men ook als basis voor de TCR-raceauto. De blauwe kleur van de raceauto’s (de testauto’s en prototypes althans) komt bekend voor. Het is het Rebel Blue van Volvo, zoals de S60 Polestar en V60 Polestar dat hadden. Dit was de huiskleur van het Polestar-raceteam. Toen Polestar echter een automerk werd (voor elektrische auto’s), veranderde het raceteam naar de naam Cyan Racing. Dat is dus het ‘echte’ Polestar. Dat Zweedse team racet nu ook met de Lynk & Co 03.
Alle Lynk & Co-modellen zijn heel erg herkenbaar van wege hun opvallende snuit. Ze hebben hooggeplaatste koplampen die bijna op de hoogte van de motorkap liggen. Daaronder zit dan een enorm brede grille. In deze grille zitten dan de koplampen verstopt. Het geeft de auto’s een zeer herkenbaar visueel karakter. Dat is erg knap, want juist het opbouwen van een visuele identiteit is heel erg lastig voor nieuwe merken.
Verwarrende modelnamen
In 2019 komt de Lynk & Co 05. Dat is een auto die helemaal volgens de laatste trend is ontworpen. Het is namelijk een coupé cross-over. De basis is echter identiek aan de Lynk & Co 01. Alleen heeft de 05 een duidelijk aflopende daklijn. Dit is een beetje verwarrend, aangezien de modelnaam dus niets zegt over de positie in het modelgamma. Zo is de Lynk & Co 06, die in 2020 verschijnt, een cross-overtje dat nog onder de 02 gepositioneerd is. De Lynk & Co 09 is dan wel weer het grootste model. Deze verschijnt in 2021.
Lynk & Co naar Nederland
2021 is tevens het jaar dat we Lynk & Co in Nederland kunnen verwelkomen. In ons land komt namelijk de 01 op de markt. De auto staat op een platform (genaamd CMA, Compact Modular Architecture) dat we kennen van de Volvo XC40. Sterker nog, ook de aandrijflijn kennen we uit die auto. In Nederland omschrijven de klanten en berijders het model als ‘een soort Volvo’.
Ze hebben wel iets afgekeken van Tesla, die het op hun beurt weer hebben afgekeken van Ford. Dat is de beperkte keuze om de auto te kunnen configureren. Er is maar één motorconfiguratie, één uitrustingsniveau en slechts twee kleuren. Verder is er niets te kiezen. Dit betekent dat alle modellen compleet zijn uitgerust.
De enige optie qua motorisering is de plug-in hybride. Er is ook een reguliere hybride, maar deze wordt in Nederland niet verkocht. De plug-in hybride is voorzien van een 1.5 driecilinder turbomotor, goed voor 180 pk en 265 Nm. De benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor van 82 pk en 160 Nm. Het systeemvermogen is 261 pk en het systeemkoppel 425 Nm. Gezien de afmetingen van de Lynk & Co is de prijs van €500 per maand uiterst scherp.
Verkoopsucces
Dit zorgt ervoor dat Lynk & Co voor een nieuw merk uitstekend verkoopt in Nederland. Er worden namelijk in 2021 meer dan 3.200 exemplaren van de Lynk & Co 01 verkocht. Zelfs Tesla deed het niet zo goed in het eerste jaar. Toegegeven, de Model S was veel duurder en revolutionairder qua techniek, maar het is desalniettemin indrukwekkend voor een nieuwkomer. Lynk & Co doet het aanzienlijk beter dan concern-broertje Polestar, dat in 2021 700 exemplaren minder verkoopt. Voor de context: Volvo verkoopt dat jaar alsnog bijna 16.00 exemplaren in ons land.
In 2022 wordt de 001 iets moderner gemaakt. De 90 graden camera wordt vervangen door eentje van 360 graden. Voor een betere isolatie van geluid en temperatuur zijn de voorste zijruiten van gelaagd glas. Ook hebben de achterlichten nu daytime running light-functie. Die wijzigingen komen ook naar Nederland.
In 2022 is de Lynk & Co nog een stuk populairder. Het merk weet maar liefst 5.846 exemplaren aan de man te brengen in ons land. Daarmee belandt Lynk & Co op nummer 7 van de bestverkochte modellen in 2022.
Lynk & Co 08
Lynk & Co is niet van plan om het bij één model te laten in Europa. Begin 2023 wordt het volgende model gepresenteerd: de Lynk & Co 08. Deze is ontworpen volgens een nieuwe designtaal, die nog steeds herkenbaar is. Waar de Lynk & Co 01 een broertje was van de XC40, deelt de Lynk & Co 08 zijn platform met de nieuwe XC60, die later onthuld wordt.