• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider

De Alfa Romeo Spider is een Italiaanse open tweezits cabriolet.

De Alfa Romeo Spider is een icoon. Het is een van de weinige betaalbare Italiaanse sportwagens. Ondanks dat de naam altijd hetzelfde is gebleven, veranderde de auto enkele keren behoorlijk van concept. Het is altijd een relatief compacte auto geweest met twee zitplaatsen en een open dak. Het is typisch zo’n auto waarvan het succes en de magie van het origineel nooit meer werd geëvenaard. 

Alfa Romeo Spider (105-115)

De eerste generatie bestaat eigenlijk uit vier series en twee generatie codes. Vanwege de overlap kun je ze zien als één generatie. 

Serie 1

De Serie 1 komt in 1966 op de markt. Er was al eerde een Giulia GT Spider wat de opvolger was voor de Giulia Spider. Deze kwam echter niet op de markt en dat gebeurde in 1966 dus eindelijk wel. Deze generatie is bekend onder de naam Duetto. Die naam was echter al door een ander vastgelegd en mocht derhalve niet gebruikt worden. Dat maakte uiteindelijk niets uit, want deze generatie wordt door iedereen alsnog Duetto genoemd. Deze versie werd van 1966 tot 1969 gebouwd. Uiteraard maakte deze generatie furore in de film The Graduate met Dustin Hoffman.

Serie 2

De tweede serie Alfa Romeo Spider kun je herkennen aan de sterk afwijkende ‘Kamm-tail’, de achterzijde is een stuk hoekiger. Deze tweede serie komt in 1970. De achterzijde was functioneel, want hierdoor had je meer bagageruimte. In 1974 voegde Alfa Romeo een Targa-versie aan het gamma toe, met een T-top. Deze heeft een vast ruit en T-bar. Je kon ‘m op speciale bestelling laten leveren. Uiteraard zijn dat nu zeldzame klassiekers. Rond 1976 worden de motoren voorzien van injectie in plaats van carburateurs. Een Spider met injectie krijgt de modelcode ‘115’ mee, de carburateurs zijn de ‘105’. De Serie 2 blijft uiteindelijk heel erg lang in productie, tot 1982. 

Serie 3

In 1982 is het tijd voor de derde serie. Ze lijken alsnog erg veel op elkaar, maar de bumpers zijn een duidelijk verschil. Hierdoor valt de auto niet bij iedereen in de smaak. Met name de rubberen delen Sien niet heel erg sierlijk. De Quadrifoglio Verde zag er iets beter uit met andere spoiler, bumpers, velgen en skirts. Ook deze versie moest het lang uitzingen: tot 1990 bleef deze Alfa Romeo Spider in productie.

Serie 4

In 1990 was het landschap van betaalbare en kleine roadsters compleet veranderd door Mazda. De MX-5 verschoof het complete landschap. Wat dat betreft was het wel bijzonder dat de MX-5 mede geïnspireerd was op de jaren ’60 Alfa Spider die dus in doorontwikkelde vorm nog steeds op de markt was. Het was een typisch auto die van jaren ’80 werd opgefrist werd om verder te kunnen in de jaren, net zoal bijvoorbeeld de Porsche 928 en Jaguar XJ-S. De Series 4 bleef slechts tot 1993 in productie. 

916: Alfa Romeo Spider met voorwielaandrijving

De Mazda MX-5 luidde een complete roadster revival in en dus kon Alfa Romeo niet achterblijven. In 1995 stond er een compleet nieuwe generatie bij de Alfa dealer. De Alfa Romeo Spider van de 916S-generatie was veel moderner dan zijn voorganger. In principe is de Spider de cabrio-versie van de nieuwe GTV. De auto stond op het Tipo Due-platform waar bijna alles op stond van Fiat. Dat betekent dat de auto voorwielaandrijving had en niet specifiek als sportwagen is ontwikkeld. Desondanks was het een auto die er bijzonder gelikt uitzag met de kenmerkende ronde koplampen en centrale lichtbalk aan de achterzijde. Qua motoren kun je kiezen uit een 2.0 Twin Spark (150 pk) of een 3.0 V6 Busso V6 (190 pk). 

Na de eerste modelupdate in 1998, waarbij de Spider een minimale facelift krijgt, komt er een 1.8 Twin Spark bij. In 2002 krijgt de 3.0 V6 eindelijk 24 kleppen in plaats van 12. 

Bijzondere facelift Alfa Romeo Spider

In 2003 wordt de 916 voorzien van een facelift die de wenkbrauwen doet fronsen. Heel erg mooi is de auto namelijk niet geworden. De neus is past op zich beter bij de andere modellen die op dat moment in de showroom staan, maar past niet zo goed bij de rest van de auto. De voorzijde is nu rond, terwijl de achterzijde erg recht is, evenals de zijkant. Op motorisch vlak is er wel het een en ander te melden. Er is een nieuwe 2.0 motor, een JTS met directe benzine-injectie. Daarnaast is daar een 3.2 V6, de ultieme Busso-motor. 

Alfa Romeo Spider 939C

De Alfa Romeo Spider die in 2006 volgt is een compleet andere auto. De basis is nu niet een C-segment platform, maar een D-segment platform. De Spider staat namelijk op het Premium Platform, dat ze ook gebruiken voor de Alfa Romeo 159. Sterker nog, heel kort door de bocht is de Spider 939C een 159 Cabrio. Qua motoren heb je keuze uit de leukere aggregaten van dat model, dus het begint bij de 2.2 JTS. Een stapje hoger staat de 3.2, die automatisch vierwielaandrijving heeft. Opvallend, je kan de Spider bestellen met een 2.4 vijfcilinder met 200 pk. Bijzonder snel of lichtvoetig is de Spider overigens niet, net als de 159 heeft de Spider wat issues met zijn gewicht. 

In 2008 wordt het model voorzien van een paar wijzigingen om het gewicht te verlagen. Helemaal succesvol is het niet, maar er zijn wel een paar positieve dingen te melden. Zo is de 3.2 er ook zonder vierwielaandrijving. Een jaar later arriveert de 1750 TBI met 200 pk. Op het dieselfront komt er een 2.0 JTD bij. In 2010 gaat het model uit productie. Er komt geen opvolger. 

Geen opvolger Alfa Romeo Spider (en toch ook wel)

Het lijkt erop dat Alfa Romeo met Mazda bezig om een auto samen te ontwikkelen. Op één platform bouwen de twee merken dan hun eigen auto. Gezien de schaalgrootte (niet al te groot) moet de auto in Hiroshima gebouwd worden en dat is voor FCA baas Sergio Marchionne een no-go. Een Alfa Spider moet volgens hem uit Italië komen. Het project wordt wel doorgezet, maar dan samen met Fiat. Het resultaat is dan ook de Fiat 124 Spider. In 2016 keert de Alfa Romeo Spider naam terug op de 4C, maar dat is dus niet een open versie van de 4C en niet een op zichzelf staand model met de Spider-naam. 

Alfa Romeo, spider

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North