
De Aston Martin DB12 is de Gran Turismo van het Britse edele sportwagenmerk.
Bij Aston Martin is de DB-reeks van groot belang. DB staat voor David Brown, oud-eigenaar van het merk. De DB-modellen zijn altijd het hart geweest van Aston Martin, zeker sinds de DB7. Toen werd het DB-label na 20 jaar weer van stal gehaald. In 2003 nam de Aston Martin DB9 het stokje over en in 2016 stond de Aston Martin DB11 te schitteren in de showrooms.
De DB-modellen zijn de Gran Tourers. Luxe, comfortabele coupés (en cabriolets) die uitstekend geschikt zijn voor langere afstanden. Er zijn snellere, sportievere en ruigere Aston Martins, maar de DB-lijn is waar Aston Martin excelleert en eigenlijk zonder gelijke is.
Introductie Aston Martin DB12
De DB11 bleef tot 2023 in productie. Die auto stamt uit een periode dat het merk op eigen benen moest staan (zonder Ford) en is een gedeeltelijk succes. Het koetswerk was fraai, maar het interieur liet wat te wensen over. In de jaren dat de DB11 in productie is, verandert er een hoop met het merk. Lawrence Stroll neemt namelijk het merk , inclusief de Formule 1-renstal. De Aston Martin DB12 is de eerste auto die onder zijn bewind tot stand is gekomen.
De basis is alsnog de Aston Martin DB11. Dat is niet zo vreemd, want zó oud was de DB11 ook niet. Daarnaast was de techniek meer dan in orde van de auto. Naast het feit dat de DB12 de eerste Aston Martin is onder het Lawrence Stroll-regime, is het ook de eerste Aston Martin met het nieuwe logo. De auto beleefde zij debuut op het Cannes Festival in mei 2023. Slim, want dan heb je een groot gedeelte va het clientèle al in de buurt. Dat niet alleen, zo’n GT als de DB12 komt natuurlijk in Zuid-Frankrijk uitstekend uit de kunst.




Mercedes invloeden
Qua styling is de DB12 nog wat cleaner dan de DB11. De DB12 heeft een grotere spoorbreedte en staat daardoor wat steviger op zijn wielen, optisch. Alle panelen zijn overigens helemaal nieuw voor de DB12, op het dak na. Dat is identiek aan dat van zijn voorganger. Het chassis is geheel van aluminium en 7% stijver dan bij de DB11.

De motor van de DB12 komt bij Mercedes vandaan. Dat is op zich niet zo heel erg vreemd, want ook de DB11 kon je met een Mercedes-AMG V8 krijgen, evenals de Vantage modellen. Ook de DBX heeft een Mercedes motor. Het gaat overigens verder dan alleen het gebruiken van de motoren. Aston Martin maakt ook gebruik van electronica en diverse onderdelen van Mercedes. Dit scheelt Aston Martin een hoop kosten om het zelf te ontwikkelen. De samenwerking gaat zelfs nog verder, want Aston Martin rijdt in de Formule 1 óók met motoren van Mercedes.
Motor Aston Martin DB12
De motor die Aston Martin gebruikt, is de M177. Deze 4-liter V8 kon je in de DB11 krijgen als ‘instapmotor’ met slechts 510 pk. In de DB12 levert de motor dankzij grotere turbo’s en betere koeling maar liefst 680 pk aan vermogen bij 6.000 toeren en 800 Nm aan koppel. Dat koppel is beschikbaar tussen 2.750 en 6.000 toeren. Daarmee kan de Aston Martin DB12 in slechts 3,6 seconden naar de 100 km/u sprinten en haalt deze een topsnelheid van 325 km/u.
De transmissie is overigens níet afkomstig van Mercedes. Waar de Duitsers hjun eigen 7G-tronic gebruiken, geeft Aston Martin de voorkeur aan de achttraps automaat van ZF. Dat is op zich niet vreemd, daar de DB11 ook de ZF 8HP als transmissie had. De DB12 is voorzien van een elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel. Deze kan van volledig open naar volledig gesloten in enkele milliseconden.
Interieur
De belangrijkste wijziging die de Britten doorvoeren is wellicht het interieur van de DB12. Daar is Aston Martin rigoreus te werk gegaan. De styling is strakker en eleganter en de gebruikte materialen zijn van een hoogwaardige kwaliteit. Een fraaie touch is het infotainmentscherm. Dat is uiteraard aanwezig, maar is ietsje verzonken en in de breedte geplaatst. Hierdoor springt het veel minder het zicht dan bij en Ferrari Roma of Mercedes-AMG SL.




Hiermee lijkt de DB11 te voldoen aan de eisen van Lawrence Stroll, die de verouderde infotainment van vroegere Aston Martins een doorn in het oog vond. Speciaal daarvoor is er een software-divisie aan de slag gegaan. Het systeem is specifiek ontwikkeld voor de DB12. Het is dus niet het navigatiesysteem uit een oude C-Klasse.
De Aston Martin DB12 komt aan het einde van 2023 op de markt, ook in Nederland. Gezien het BPM-stelsel is de prijs stevig te noemen. Dat is voor de concurrentie overigens niets anders. Over concurrenten gesproken, dat zijn de Ferrari Roma en Bentley Continental GT.
