De Volkswagen Taigo is de sportieve Coupé-SUV op basis van de T-Cross.
Wat moet je doen als automerk als je een hele hoop compacte crossovers in het gamma hebt? Simpel: je voegt er nog eentje toe! Veel automerken bestaan voornamelijk uit crossovers. In de VS is dat niets geks, daar hebben veel merken enkel en alleen wat crossovers in de aanbieding en that’s it. De Volkswagen Taigo is zo’n auto. Net als een andere trend is het een ‘coupé SUV’. Die term is uiteraard vergezocht, want het is in feite een iets hogere hatchback met een ietwat aflopende daklijn.
De Volkswagen Taigo komt in 2021 in Nederland op de markt, maar de auto is stiekem ietsje ouder. In 2020 wordt de auto namelijk in Zuid-Amerika op de markt gebracht als Volkswagen Nivus. In Zuid-Amerika is de Nivus een model onder de T-Cross, alhoewel hun T-Cross ietsje afwijkt qua lengte en wielbasis. In Europa (en dus in Nederland) is de Taigo in feite een variant op de T-Cross.
MQB-Platform
De Taigo staat op de A0-variant van het MQB-platform. Dit is een platform waar een hele hoop (met name Europese) Volkswagen-producten staan, waaronder onder andere de Audi A1, Seat Arona, Skoda Scala en Volkswagen Polo. Waar de Nivus gebouwd wordt in Zuid-Amerika, schroeft Volkswagen de Taigo in Spanje in elkaar. Om een idee te krijgen van het formaat, de Taigo is 4,27 meter lang, 1,75 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,56 meter.
De Taigo is moet je zien als het sportieve zusje/broertje van de T-Cross. De Taigo is ietsje aerodynamischer waardoor de topsnelheid (bij gelijke motorisering) bij de Taigo ietsje hoger is dan bij de T-Cross. De T-Cross accelereert dan weer iets sneller naar de 100 km/u. De verschillen zijn overigens te verwaarlozen. De bagageruimte van de T-Cross is wel 15 liter groter, die van de Taigo blijft steken op 440 liter. Als je de banken plat gooit, kun je het uitbreiden naar 1.122 liter, 159 liter minder dan de T-Cross. Dus als je de meest praktische compacte crossover wil hebben, is de T-Cross wellicht een betere optie.
Motoren Volkswagen Taigo
Als het gaat om motoren, is het duidelijk dat de Taigo de T-Cross volgt. De instapper is namelijk de 1.0 TSI driecilinder, goed voor 95 pk en 175 Nm. Deze is altijd uitgerust met een handbak met slechts 5 versnellingen. Dat is anno 2021 (het moment dat de auto op de markt komt in Nederland) niet echt meer modern te noemen. Met een sprinttijd van 0-100 km/u in 11,1 seconden en een topsnelheid van 183 km/u is het apparaat niet echt traag te noemen, maar op basis van de ‘sportieve’ looks van de Volkswagen Taigo verwacht je een beetje meer.
De 1.0 TSI met 95 pk dient overigens ook echt als instapper. Je kan ‘m alleen krijgen met de eerste twee uitrustingsniveau’s. Een stap hoger staat namelijk een sterkere versie van de 1.0 TSI. Deze heeft dezelfde 999 cc grote driecilinder, maar levert in dit geval 110 pk en 200 Nm. Belangrijker is dat de transmissie nu een zesbak is, in plaats van vijf. Nu kun je in 10,4 naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 191 km/u. Als je wil, kun je de 1.0 TSI met 110 pk uitrusten met een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling.
Topmodel
Die automaat is standaard op de 1.5 TSI, het voorlopige topmodel. Deze heeft een 1.5 TSI viercilinder met turbo onder de kap. De motor levert maximaal 150 pk en 250 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 8,3 seconden achter de rug. De topsnelheid is 212 km/u. Op sommige markten is de Taigo ook leverbaar met een 1.6 TDI, maar niet in Nederland. Ten tijde van introductie is diesel in veel segmenten niet meer gewenst. Met name bij compactere auto’s verdwijnt het aanbod als sneeuw voor de zon. Wat je ook niet ziet, is vierwielaandrijving. Dat is op geen enkele versie van de Taigo mogelijk. Dat is overigens ook op de Volkswagen T-Cross, Seat Arona of Skoda Kamiq het geval.
Uitrustingsniveau’s Volkswagen Taigo
Er zijn diverse uitvoeringen waaruit je kunt kiezen. De 1.0 TSI met 95 pk is er alleen als ‘Life’ en ‘Life Business’. Die twee zijn ook mogelijk op de 110 pk-versie van de 1.0 TSI. Echter, daar kun je ook kiezen voor de ‘Style’, ‘R-Line’ en ‘R-Line Business+’. De 1.5 TSI is er alleen als ‘Style’, ‘R-Line’ en ‘R-Line Business+’. In 2021 is de Taigo nog niet een populaire overigens. Er worden er iets meer dan 40 verkocht. De auto is pas halverwege het jaar aangekondigd. Dus waarschijnlijk zijn die 43 stuks de eerste dealer demo-exemplaren.
Meer artikelen over de Volkswagen Taigo lezen?
Hieronder vind je de meest recente artikelen die over de Volkswagen Taigo op Autoblog zijn verschenen.