Bijna alle auto’s kunnen worden getuned. Veelal gebeurt dit door wijzigingen aan te brengen in de motormanagementsoftware. Vooral bij auto’s met een turbo valt op deze wijze significante (gemiddeld 10% tot 20%) vermogenswinst te behalen. Chiptuning is interessant voor leaserijders omdat op deze manier een goedkopere auto (kleinere motor), al dan niet met gunstiger bijtellingstarief kan worden geleasd, die vervolgens prestaties levert van een duurder model.
De belastingdienst
Wettelijk is de kentekenhouder van een auto verplicht op aan de belastingdienst kenbaar te maken wanneer er in de eerste 3 jaar aanpassingen hebben plaatsgevonden die van invloed kunnen zijn op de uitstoot. In dat geval zou er mogelijk een herberekening van de BPM plaatsvinden en eventueel een aanpassing van het bijtellingstarief. Hierbij gaat het niet uitsluitend om het tunen van de motor, maar zelfs een grotere maat velgen kan zo’n aanpassing zijn. In de praktijk heeft de ficus echter amper middelen om dit actief te controleren.
De leasemaatschappij
De meeste leasemaatschappijen staan het (chip)tunen van de auto contractueel niet toe. Bij het aangaan van de leaseovereenkomst is een berekening gemaakt op basis van de specificaties van de auto. Het tunen leidt tot hogere kosten voor zowel werkgever als leasemaatschappij. Denk daarbij aan brandstofverbruik, onderhoudskosten en bandengebruik. Daarbij vervalt in veel gevallen de fabrieksgarantie wanneer er buiten het merkkanaal om wordt gesleuteld aan het motormanagement. Er zijn wel enkele automerken die chiptuning van bepaalde modellen met behoud van garantie aanbieden, maar dat betreft zelden of nooit 7%, 14% en 20%-bijtellingsmodellen.
De verzekeringsmaatschappij
Het vermogen van de auto is medebepalend bij het vaststellen van de premie van de autoverzekering. De verzekeringsmaatschappij kan besluiten om (deels) niet uit te keren, wanneer het extra vermogen niet kenbaar is gemaakt en aannemelijk kan worden gemaakt dat het extra vermogen een rol kan hebben gespeeld in geval van verwijtbare schade.