Wat is voordeliger? Een auto van de zaak met bijtelling of in een privé auto rijden en kilometers declareren? In de meeste gevallen is leasen voordeliger, maar er zijn wel een aantal factoren die meespelen.

De kosten bij leasen bestaan uit de bijtelling en eventueel een bijdrage aan de werknemer voor privégebruik of voor het rijden in een duurdere auto. Kosten bij een privé auto bestaan uit brandstof, afschrijving, onderhoud, belastingen en verzekering.

Bijtelling

De bijtelling is percentage van de nieuwprijs van de auto. Dit moet worden opgeteld bij het belastbare inkomen. Bijtellingspercentages bedragen 7, 14, 20 of 25 procent, afhankelijk van hoe zuinig de leaseauto is.

Rekenvoorbeeld

Als voorbeeld gaan we uit van iemand met een bruto jaarinkomen van 48.000 euro, die 30.000 kilometer per jaar rijdt, waarvan tweederde zakelijk.

  • Leasen: Als auto nemen we een middenklasser van 30.000 euro met 20% bijtelling. De bijtelling bedraagt (30.000 * 20%) 6.000 euro. Over dit bedrag moet 42 procent belasting worden betaald wat neerkomt op 2.520 euro. Netto kost het lease de berijder 210 euro per maand.
  • Privé rijden: Als auto nemen we jonge tweedehands middenklasser met een aanschafwaarde van 18.000 euro. Wanneer er kilometers worden gedeclareerd, dan kunnen uitsluitend de zakelijke kilometers worden gedeclareert. In dit voorbeeld dus 20.000 * 0,19 cent = 3.800 euro. Dit levert netto 3.800 euro per jaar op, oftewel 316,67 euro.

De totale kosten voor de privé auto, waaronder brandstof, wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving, stellen we op zo’n 7.500 euro per jaar. Netto betekent dit 7.500 – 3.800 = 3.700 euro per jaar, ofwel 308,33 per maand. Privé rijden van een tweedehands auto is in dit geval bijna 1,5 keer zo duur als het rijden van een gloednieuwe auto.

Factoren die van invloed zijn op deze berekening zijn:

  • bijtellingspercentage van de leaseauto
  • eigen bijdrage aan werkgever bij leasen
  • waarde van de privé auto
  • omvang kosten van de privé auto
  • hoogte van het salaris (belastingschaal)
  • aantal kilometers per jaar en verdeleing zakelijk/privé

Bovenstaande berekening is vrij basaal. Afhankelijk van de genoemde factoren kan de berekening er heel anders uitzien.