Gaat de politie hardrijders aanpakken met onopvallende AMG radarauto’s? Het lijkt er wellicht op.
Met een app als Flitsmeister kun je ‘veilig’ wat harder over de snelweg rijden dan toegestaan. Het is en blijft een gok, want ook deze app is natuurlijk geen honderd procent garantie. Omdat flitsers langs de kant van de weg binnen no-time op de app en radio gemeld worden moet de politie een ander wapen verzinnen.
Afgelopen maand werd bekend dat de politie daarom onopvallende radarauto’s gaat inzetten. Dit zijn gewone auto’s die tussen het verkeer rijden. Iemand die te hard gaat en de auto inhaalt zal automatisch op de bon worden geslingerd. De automobilist hoeft niet gestopt te worden en krijgt een envelop van het CJIB thuisgestuurd.
Wat de politie natuurlijk niet bekend heeft gemaakt is met welke auto’s ze gaan rijden. Flauw hoor. Misschien dat we nu toch een antwoord daarop hebben. De huidige vloot van politieauto’s bestaat uit onder andere de Audi A6 en de B-klasse van Mercedes. Het is daardoor aannemelijk dat modellen van deze merken ingezet gaan worden in een onopvallende vorm.
Op sociale media circuleren deze foto’s van twee exemplaren van de Mercedes-AMG A35. Het de instap-AMG met 306 pk uit een tweeliter viercilinder turbomotor. Achter de vooruit lijkt een radarmodule verstopt te zitten. Beide AMG’s staan al een tijdje op kenteken, het zijn dus geen gloednieuwe auto’s. Of de informatie klopt valt niet te achterhalen. Alleen oom agent kan daar een antwoord op geven, maar daar hoeven we natuurlijk geen antwoord van te verwachten.
Toch kan deze Autoblog dienstmededeling geen kwaad. Let dus even extra op, mocht je deze politie AMG’s zien rijden. Laat ook zeker in de comments weten als jij dit mysterie hebt opgelost en wél kan bevestigen waar we naar kijken.
UPDATE: Inmiddels hebben we vast kunnen stellen dat het hier inderdaad gaat om politievoertuigen die in de omgeving van Doetinchem gaan rijden. Of het hier om radarauto’s of surveillance voertuigen gaat is niet duidelijk. Feit is dat je moet oppassen voor de AMG’s met deze kentekens!
Ik hoop van niet :)
Ik weet wel zeker van niet.
Waarom een snelle AMG aanschaffen terwijl je doel is om ingehaald te worden en iedereen op de bon te slingeren die de maximumsnelheid van 100 km/h overtreed. Dan overstijgt het AMG-verhaal zijn doel wel in mijn ogen aangezien een Golf 1.6 TDI hetzelfde kan.
Kan mij nog een tijd herinneren dat men met een Golf R32 reed als camera-auto.
Omdat een Mercedes zonder AMG pakketje juist opvalt gezien de doorsnee leaseconfiguratie.
De power zal wel nodig zijn om de echter hardrijder bij te kunnen blijven en zo toch een boete op de post te kunnen doen.
@karhengst: of de echte maniak staande te houden en rijbewijs en auto in te nemen.
tijd voor ouderwetse kraaienpoten, even er langs en hopsa ze staan weer aan de kant waar ze altijd al stonden
Dat is een aardige camera onder de spiegel. Beetje te vergelijken met die blik-op-de-weg camera’s van vroeger.
Maar goed. als iemand die vaker op de snelweg iets te hard rijdt: elke auto die je inhaalt welke potentieel een stille is, kijk je toch even door het zijraampje?
En dat bericht dat hij tegemoetkomend verkeer (op de snelweg?) kan pakken. Lijkt me stug met de gemiddelde middenberg; in veel gevallen is het onmogelijk om je kenteken op de voorkant te zien met die camera.
Iedere zondag rond het middaguur rijd er een treintje van dit soort auto’s bij mij door de straat. Op weg naar de verzamelplek in het centrum om daar vervolgens de uitlaten te laten brullen. Ik zie ze vaak genoeg rijden dus en als ik ze niet zie dan hoor ik ze ( tot vervelens aan toe) wel. Is het niet op de heenweg dan terug want dat is dezelfde weg. Zucht.
Om niet op te vallen tussen dit soort lieden raad ik de politie dan ook meteen maar aan om onder de auto’s een Akrapovic uitlaat (of meerdere) te laten monteren.
@milan0 Of gewoon de dempers eruit.
Als ze automatisch flitsen als ze ingehaald worden. En de hardrijders niet eens hoeven aan te houden, waarom moeten ze dan in de hot hatches rijden? A140 is dan toch ook prima.
Wat is de meerwaarde van een dure AMG als de radarauto toch braaf 100 gaat rijden op de snelweg en alleen een foto met meting van je gaat maken.
@iconicracecars: haha dit dus!
@iconicracecars: het lijkt mij zinvol dat ze bij extreme overtredingen ook de achtervolging in kunnen zetten. Dus 120 ipv 100 is een acceptgiro op de mat. En als ze ingehaald worden door een R8 die onderweg is naar Rotterdam dan kunnen ze een stukje meerijden en proberen aan te houden.
@iconicracecars: Uitlokking natuurlijk.
Lijkt toch veel meer op een camera? En video surveillance lijkt me veel logischer in zulke wat potentere wagens. Als radarwagen kun je prima een standaard B zonder oranje stickers nemen.
van onze belastingcenten? neem maar een Aygo dan
@geelbarrel: Een gazelle…
Puur gebaseerd op dit artikel zou ik het niet met zekerheid durven zeggen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de dealer die deze auto’s wilt verkopen weet dat dist oort autos geliefd zijn bij het dievengilde en als een soort van beveiliging een camera/sensor erin heeft gehangen…
maar goed, ik zal komende tijd even opletten als ik langs A-klasse amg’s rijd op de snelweg
Lijkt op dezelfde camera die ze in surveillanceauto’s gebruiken, naar mijn weten kan dat systeem (nog) niet automatisch kentekens registreren. Of het is een surveillanceauto die wordt omgebouwd tot een radarauto, waardoor het weer wel kan, dan zou het kunnen werken.
Wat ik niet snap is, waarom zou je zulke dure auto’s als radarauto gebruiken. je hoeft toch niet achter de hardrijder aan… Oh wacht, het is toch betaald van belastinggeld, boeie joh…
“Onopvallende AMG’s”
Leukste uitspraak van de dag
In het zwart is het voor de leek een 160d leasediesel zoals de buurman ook heeft.
Normale camera’s.
Dit zijn veel te dure auto’s voor kleine overtredingen toch? Lijkt mij meer een auto voor de onopvallende surveillance met een SBS6 camera zodat Leo de Haas zijn plasje over de beelden kan doen….
Dit kunnen natuurlijk ook onopvallende patrouille-auto’s zijn zoals ze die al jaaaaren gebruiken. Voor die flitskasten op wielen hebben ze geen AMG’s nodig.
Een target blueye monteren en het is opgelost.
@thezwart: stinger óók prima
In bijna heel Europa maken de hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) gebruik van een digitaal communicatiesysteem. In Nederland is dit systeem bekend onder de naam C2000. Wanneer de C2000 apparatuur in een hulpdienstvoertuig is aangemeld in het netwerk, wordt er om de paar seconden een synchronisatie-signaal verstuurd. Dit signaal wordt door Blu Eye ontvangen en omgezet in een akoestische en visuele waarschuwing op het informatiedisplay in je auto of op de motor.
Dat lees ik over de Blue eye. Waarom zou een radarauto zich hebben aangemeld als hulpdienstvoertuig???
@geelbarrel: omdat dit soort voertuigen ook sporadisch ingezet worden voor noodhulp? En ze dus ook door een meldkamer gezien en gehoord moeten kunnen worden…
Briljante tactiek.
Als dit klopt dan is het wel een gigantische verspilling van onze belasting centen. Maar goed, dat zijn we wel gewend met de huidige beleid makers
Justitie en AMG, dat klinkt niet als een goed huwelijk.
# Anderhalve Meter Grappenhaus
Tsja als Volvo haar modellen begrensd op 180km/h
Ik hoop dat ze het combineren met de video surveillance zodat ze excessen wel gelijk aan kunnen houden.
Ze hoeven trouwens niet 1 snelheid te rijden de rader meet gewoon de snelheid en weet de eigen snelheid. En ze pakken ook tegenliggers als er geen vangrail en grote middenberm is.
Ze zullen ws wel veel op de linkerbaan rijden.
Als ze wel rechts zouden rijden zouden ze opvallen.
Politie in onopvallende AMG’s, dat riekt wel naar uitlokking. Zeker als ze op AMG snelheden gaan rijden.
Opvraging van het VIN rapport leert dat beide auto’s zijn uitgerust met “HIGH-BEAM FLASHING-DAY FOR
EMERGENCY VEHICLES 10Z
“, dat het politievoertuigen betreft kunnen we dus wel met zekerheid zeggen…..
@rgiel2000: interessant! Wat is je bron hiervoor?
@alassad: autotelexpro VIN Rapport, kan dat hier in de comments Niet bijvoegen….
Is dit niet bij Wensink in Doetinchem?
@vantagev8: klopt, is bij Wensink Doetinchem
Er gaan ook veel nieuwe volvo v60 als onopvallende wagens rijden
@audiadrie: In de regio Utrecht rijden ze nu al met de nieuwe S60’s
@stijnson: Die zwarte S60’s staan vaak s’avonds zonder verlichting in de middenberm van de A2, net na Abcoude.
@thomas20vt: wat een vreemde plek om ze parkeren als ze geen dienst hebben. Ik snap dat de agenten ze niet mee naar huis nemen want dan moet er al snel bijtelling betaald worden maar in de middenberm parkeren?
@mashell: ze staan daar niet onbemand. Ze wachten daar tot er iemand voorbijkomt vliegen. Valt wat minder op als met de verlichting aan in de middenberm te wachten.
Als dit waar is dat ze op die manier gaan flitsen dan gaat dit nog meer ergernis en frustratie opleveren op de NL wegen wanneer iedereen spastisch 100 km/h naast elkaar gaat rijden op een 3 baans snelweg, want ja, je zult maar net de verkeerde inhalen hè. De staatskas gaat écht goed vollopen zo!
@venividivici: waarom naast elkaar rijden als je allemaal 100 rijdt?
Hoeveel km wegen hebben we in Nederland? En hoeveel auto’s gaan ze inzetten, en hoeveel uur rijden die auto’s daadwerkelijk rond?
Ik zie 139 duizend km aan verharde wegen. 5340 km daarvan is rijksweg. Neem even die laatste. Stel ze kopen 100 auto’s die 24/7 rijden, gemiddeld 60 km/u. Dan rijden ze op 1 dag 1440 km per auto, dus totaal 144 duizend met de 100 auto’s. Dan kunnen ze iedere 3.7 dagen de hele route hebben gereden. Wat is de kans dat ze dan jou zien, en dat jij te hard rijd?
Even ter vergelijk, hoe vaak zie jij een collega rijden, die ongeveer op dezelfde tijd op het werk moet zijn en ongeveer dezelfde route rijdt als jij? Dat gebeurt niet heel vaak bij mij, en die kans is zoveel groter.
“hoe vaak zie jij een collega rijden, die ongeveer op dezelfde tijd op het werk moet zijn en ongeveer dezelfde route rijdt als jij?”
Als je dat wel ziet, zou je eens het carpoolen moeten overwegen.
Hier in de omgeving rijden ze ook in C-klasses en onopvallende nieuwe BMW’s
Ik zet mijn vraagtekens hierbij. Waarom amg? Als ze je scannen en alles daarna automatisch gaat hoeven ze er ook niet achteraan. Een simpele A of B-klasse zou moeten voldoen lijkt mij.
De AMG van de foto’s betreft een onopvallende surveillance wagen (zoals we die al jaren kennen en te zien zijn in Wegmisbruikers en voorheen in Blik op de weg). De camera op de foto is van een Provida 4000 systeem en is niet geschikt om snelheid te meten via radar (zoals de rijdende auto’s gaan doen). De grap is juist dat die rijdende radarauto’s de meest slome auto’s kunnen zijn om te voldoen, omdat ze alleen maar rond hoeven te rijden, automatisch snelheid te meten en foto’s te maken van de langs rijdende voertuigen. Ik weet dat Gatso zo’n systeem heeft gemaakt en het lijkt me dan eerder dat de Politie zoiets in gebruik gaat nemen dan wat er in bovenstaand artikel wordt laten zien.
Dit is inderdaad gewoon een camera, zelfs zonder ANPR. Op de website van Gatso staat het systeem waar op gedoeld wordt helder uitgelegd: https://www.sensysgatso.com/products/mobile-speed-enforcement
Het “flitsen” van de tegenliggende rijbaan werkt uiteraard alleen op N wegen zonder rijbaanscheiding. Net als nu zul je elke auto die je inhaalt even moeten bekijken of er een camera aan de binnenspiegel hangt er 2 politie figuren in zitten.
Daarnaast kun je je afvragen hoe zich dit vertaald naar verkeersveiligheid op N wegen, op het moment dat je inhaalt wordt er verwacht dat je de inhaalactie zo snel mogelijk af rond en daarbij je snelheid verhoogd. Haal je dus z’n radarauto in met een inhaalactie die normaal gesproken veilig wordt geacht, krijg je daar als beloning een bekeuring voor vanwege het overschrijden van de maximum snelheid.
Of het juridisch waterdicht is kun je je ook afvragen, een mobiele radar dient aan een aantal voorwaarden te voldoen waarvan de belangrijkste is dat deze langs een recht stuk weg opgesteld wordt en niet langs een bocht omdat het d.m.v. radar meten van snelheid in een bocht leidt tot een onjuiste meting. Vanuit een rijdende auto zou je dus op dezelfde manier gemeten moeten worden en mogen ze dus niet flitsen in een bocht.
@RubenPriest, een idee om hier een wat diepgaander artikel over te schijven? Zie ook b.v. https://www.geenstijl.nl/5155115/bankblog-politie-belastingdienst-2-0/ dat de verkeersveiligheid niet de reden zal zijn achter de inzet van deze auto’s.
@melcon: zo… net 1tje op de A12 achter mij aan gehad. Mocht dit systeem erin zitten dan komt er een mooie prent thuis.
@bitd En nog post gehad ;-)?
Als de beide AMG’s ook in de regio van Wensink Doetinchem gaan rondrijden kan ik de kentekens maar beter uit m’n hoofd gaan leren. Heb ik in ieder geval nog een voorsprong. De A18 is natuurlijk wel de nationale racebaan van de Achterhoek.
Een onopvallende auto? Tesla mod 3. Lijk je ZZP-er die zich door overheid laat inhuren!
Wordt er dan zo vaak “te hard” gereden dan?? Ja tuurlijk, mag maar 100…………………
Dat is om hardrijders op te hitsen nog harder te gaan. Ik had laatst een basic c klasse die kwam bumperkleven, dus ik ging harder rijden. Met 220 pk schud ik de meeste lease bakjes wel af en dat leek ook met deze. Tot hij plots keihard achter me aan kwam en sirenes aanzette. Ik ree ondertussen dik 200 maar gelukkig gaven ze me enkel een vermanend vingertje.
@fabian159: sterk verhaal, bij een bumperklever ga je toch niet harder rijden tot wel 200?
Bij een bumperklever heb je drie mogelijkheden: 1. Je gaat naar rechts, lost het probleem snel op. 2. Als dat niet kan doe je gewoon niets, je laat je cruise control gewoon staan. 3. Je schrikt van de bumperklever en maakt een noodstop, terwijl jullie gezellig samen het schadeformulier invullen vertel je de bumperklever dat hij beter twee seconden afstand kan houden om dit soort ongevallen te voorkomen.
En mensen die een brake test doen moeten de rest van hun leven op de fiets. Ja ook bij bumperkleven.
Bumperkleven is gevaarlijk en irritant, maar vaak onbewust. Brake test is veel gevaarlijker en express.
Ruitensproeier aan helpt ook heel goed tegen bumperklevers. Is ook irritant, maar heel onschuldig.
Veel linker nog dan een braketest is even gas loslaten. Overigens vind ik je ruitensproeien terwijl er iemand achter je rijdt ook asociaal gedrag. Gewoon naar rechts gaan of niks doen is echt het beste.
Het mag allemaal wat kosten tegenwoordig vraag me af of dit echt nodig is om hier AMG modellen voor in te zetten, was eerder toch ook nooit denk even aan de afschrijving van deze exemplaren.
Mercedes zal wel blij zijn met zo’n trouwe klant als de Politie.
De politie had het over extra “radar” auto’s. Meten deze dus op een andere manier snelheid?
In de buurt van Doetinchem rijden veel plofkrakertjes die of naar Duitsland gaan of net terug komen, daarom zullen ze wel AMG’s nodig hebben.
Geen idee wat er in de aanbesteding staat, maar ik weet wel dat er een tijd was dat de politie koos voor awd en automaat voor video surveillance. Want als ze dan iemand achtervolgen dat is dat veiliger voor iedereen.
Misschien geldt dat criterium nog steeds, en dan kom je al in een bepaald type auto, en vallen er veel auto’s af.
Tevens moet de politie ook kunnen hulpverlenen en moet er dus een behoorlijke uitrusting in de auto aanwezig zijn, en met dat extra gewicht moet de auto ook nog een redelijke acceleratie en snelheid kunnen halen.
Daarbij kost de ombouw naar politie specs behoorlijk geld, en ik denk dat je geen 30k in een 10k auto schroeft.
“Feit is dat je moet oppassen voor de AMG’s met deze kentekens!”
1) je moet altijd oppassen voor een A-klasse met AMG pakket of in AMG uitvoering want 90% van de lui met zo’n ding rijdt als een totaal debiel.
2) als deze hokken zich enigszins aan de verkeersregels houden dan weet je ook dat het politie is.
3) zoals gezegd door anderen verkeerde apparatuur voor rijdend flitsen.
Overigens voorzie ik problemen als je de boetes aanvecht. Hoe kan de politie een correcte snelheidsmeting doen als een voertuig rijdt? Hoe hard rijdt dat voertuig exact op t moment van de meting en hoe bewijs je dat? Je kunt immers alleen een snelheidsverschil meten als je zelf rijdt. Oftewel als je rijdend geflitst wordt ALTIJD bezwaar aantekenen!!
Haha kan de politie zoveel pk wel in bedwang houden? Ik denk het niet! S’avonds rijden ze met de Focus, ASX of Kia Niro naar huis. Tijd voor een night vision ANPR camera waar ik een lijstje met kentekens kan invoeren en gaat piepen bij het scannen van dat kenteken. Iemand die een startup wil beginnen?
Anders dan Jan met de GTI krijgen die agenten natuurlijk wel een rijtraining in een snelle auto.
En inmiddels de eerste actiebeelden van een A35 AMG-inzet op YT: https://youtu.be/egHCZvGUcuE