Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties
Is groter altijd beter of kan klein ook gewoon prima voldoen? Wij geven je een aantal opties.

Er kunnen veel redenen zijn om te kiezen voor de kleinste bestelwagen uit de range. Het is simpelweg de goedkoopste optie voor vervoer van jou of een van je werknemers, maar daarnaast is het ook mogelijk dat je specifiek op zoek bent naar een kleine wendbare auto omdat jouw werk je op locaties brengt waar ruimte een issue is. Een kleine bestelwagen kun je daarnaast ook makkelijker binnen parkeren dan een verhoogde verlengde bestelbus.

Hoeveel kan het rijden van een kleine bedrijfswagen schelen? We keken naar het verschil tussen de Peugeot Partner en Boxer als voorbeeld en zagen dat de prijs al snel zo’n 40% goedkoper kan zijn wanneer je kiest voor een kleinere bedrijfswagen. Benieuwd wat een dergelijk model kost? Via deze link vind je de prijs van de Partner (Peugeot site) en hier vind je de prijs van de Boxer (Peugeot site).

Als je een kleine bestelauto wenst, is de keuze op het moment enorm. Veel merken bieden een compacte bestelwagen aan. Dankzij een woud aan aandrijflijnen, carrosserievarianten en luxe-niveaus kan het zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom bij deze een overzicht met de beste opties voor kleine bedrijfswagens. Bij elk model dat wordt behandeld, wordt er gekeken naar de algemene informatie en afmetingen, de aandrijflijn en de uitrusting.

Fiat Fiorino

Vanaf € 7.250 excl. btw
De goedkoopste bestelauto is ook automatisch de kleinste bestelauto. Het verschil met de andere aanbieders is behoorlijk groot. Dat komt mede door het feit dat het de ‘Easy Pro’ betreft. Deze is zéér sober uitgerust en daardoor scherp in de markt gezet. Als je een kleine beetje meer luxe of van de motoropties elektrisch, benzine of diesel gewoon de diesel wenst, dan is de prijs weer marktconform.

De Fiat Fiorino is 3,86 meter lang, 1,72 meter breed en eveneens 1,72 meter hoog. Daarmee is het ook een van de meest compacte bestelwagens als je een nieuwe bestelbus wil kopen. De Fiat Fiorino heeft een bagageruimte van 2.500 liter. Een inhoud die zelfs de grootste stationwagons en SUV’s niet weten te halen.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

De Fiat Fiorino is verkrijgbaar met een keur aan motoren. Er is keuze uit drie verschillende brandstoffen. Het begint met 1.4 achtklepper. Een relatief eenvoudige viercilinder met 77 pk. Deze bestelauto is geschikt voor mensen die weinig met de auto rijden en ‘m niet zwaar belasten. Deze zelfde motor is leverbaar als ‘Natural Power’. In principe is dat een identieke aandrijflijn, maar plus een aardgasinstallatie.

Qua prestaties, op aardgas levert de motor 70 pk, staat dit op een nauwelijks waarneembaar lager niveau. De dieselmotoren zijn verreweg het meest populair in de Fiorino. De 1.3 MultiJet dieselmotor is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: een met 75 pk en eentje met 95 pk. Qua koppel scheelt het minder. De 75 pk-variant heeft 190 Nm, de 95 pk diesel heeft 200 Nm. Echter, het toerental waarbij het gehaald wordt is 250 toeren lager (1.500 toeren). Een automaat is op geen enkele uitvoering mogelijk.

Uitrusting

De Fiat Fiorino is er in vier uitvoeringen. Het begint met de ‘Actual’, het eerdergenoemde, uitgeklede actiemodel. Dan is er een naamloze ‘Basis’-uitvoering. Dan zijn er twee luxere uitvoeringen die bij uitstek geschikt zijn voor de particuliere Fiorino-rijder. De Fiorino SX heeft de beschikking over centrale deurvergrendeling, parkeersensoren, mistlampen, elektrisch bedienbare ramen én spiegels (plus verwarming) en een middenarmsteun.

Het meest belangrijke is echter de airconditioning. De Fiorino SX is 1.500 euro duurder dan de naamloze Fiorino-basisuitvoering. De meerprijs voor de SX-uitvoering is 1.500 euro. Een stapje hoger staat de Fiorino Adventure. Deze biedt dezelfde luxe, maar ziet er stoerder uit met dakrails en grotere bumpers.

Fiat Doblò Cargo

Vanaf 9.500 excl. btw
Een maatje groter dan de Fiat Fiorino is de Fiat Doblò Cargo. Ondanks het feit dat de Doblò Cargo een enorm stuk groter is dan de Fiorino, is de Doblò Cargo een relatief kleine bestelauto. De Doblò Cargo is 4,41 meter lang, 1,83 meter breed en 1,85 meter hoog. Dankzij de rechte en hoge zithouding en rechte dimensies, is de Doblò eenvoudig door het verkeer te loodsen.

Desondanks is het aantal liters aan bagageruimte die je kan meenemen enorm. De inhoud is 3.400 liter, ofwel 3,4 kubieke meter. Mocht dat niet voldoende zijn, dan is er ook nog een Doblò Cargo Maxi. Deze heeft een lagere wielbasis (3,10 meter) en biedt 4.200 liter bagageruimte.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

De verscheidenheid qua aandrijflijnen bij de Doblò is indrukwekkend te noemen. Tenminste, als het gaat om verschillende brandstoffen en motoren. Er zijn twee benzinemotoren. Een 1.4 zestienklepper met 95 pk. De tweede benzinemotor is de 1.4 T-Jet, die 120 pk levert. Indien gewenst kan de Doblò ook geleverd worden met een aardgasinstallatie.

Deze levert eveneens 120 pk. Uiteraard zijn de dieselmotoren het best vertegenwoordigd in het aanbod. Er is een 1.3 MultiJet diesel met 95 pk. Dan is er keuze uit twee varianten van de 1.6 MultiJet. Een met 105 pk en een met 120 pk. Er is ook een 1.3 met 80 pk, maar die is alleen als ‘kale’ Actual te bestellen.

Uitrusting

Qua uitrustingsniveau’s is er niet veel te kiezen. Net als bij de Fiorino is er een Actual, wat een extra voordelig ‘lokmodel’ is. Dan is er keuze uit een gewone ‘Doblò’ en een ‘Doblò SX’. De Doblò SX biedt voor 1.500 euro extra snuisterijen als mistlampen, elektrische ramen en spiegels (plus verwarming), radio met USB-poort en stuurbediening, airco en parkeersensoren rondom.

Ford Transit Courier

Vanaf € 10.600 excl. btw
Algemene info en afmetingen
Voorheen was de Ford Transit een middelgrote tot zeer grote bestelwagen. Tegenwoordig is er een hele Transit-familie voor alle bedrijfswagens. De benjamin van deze familie is de Transit Courier. De auto deelt wat onderdelen qua bodemsectie met die van de vorige generatie van de Ford Fiesta. Je zou ‘m kunnen zien als een concurrent voor de Fiat Fiorino. Maar de afmetingen doen anders vermoeden. De totale lengte is 4,15 meter, de breedte is 1,76 en de hoogte is 1,77 meter. De bagageruimte bedraagt 1.910 liter.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Bij de Ford Transit Courier is er keuze uit drie verschillende motoren. Voor de ZZP-er of particulier die weinig zullen rijden is er een 1.0 EcoBoost benzinemotor. De 999 cc grote driecilinder met turbo levert een gezonde 100 pk en 170 Nm. Tevens is er keuze uit twee dieselmotoren. Beide zijn een 1.5 TDCi viercilinder achtklepper. De instap-diesel heeft 75 pk en 190 Nm bij respectievelijk 4.000 en 1.700 toeren. De sterkere versie heeft 100 pk en 215 Nm bij dezelfde toerentallen. Een automaat is bij geen enkel model mogelijk.

Uitrusting

Er zijn drie verschillende uitrustingsniveau’s voor de Ford Transit Courier: Ambiente, Trend en Limited. De Ambiente is vrij basaal uitgerust, alhoewel centrale deurvergrendeling aanwezig is. De Trend is aanzienlijk luxer, dankzij de aanwezigheid van airconditioning, middenarmsteun, radio met USB-poort, boordcomputer en een met leer bekleed stuurwiel. De Limited is naar bedrijfswagen-maatstaven zeer luxe uitgevoerd, dankzij items als cruise control, automatische airco, lichtsensor, regensensor, in carrosseriekleur gespoten bumpers en lichtmetalen velgen.

Renault Kangoo Express

Vanaf € 11.490 excl. btw
Renault was een van de eerste merken destijds met een zogenaamde ‘Ludospace’. Dit is een Franse uitvinding van midden jaren ’90. Het is een auto die ontworpen is als bedrijfsauto én als praktische personenauto. Voor dit artikel concentreren wij ons alleen op de bedrijfswagen-uitvoering. De Kangoo is er in twee uitvoeringen, een normale Kangoo Express en een Kangoo Express Maxi.

De normale Kangoo Express is 4,28 meter lang, 1,82 meter breed en 1,84 meter hoog. Qua ruimte kom je niets te kort, want je kan er 3.000 liter in kwijt. Mocht je meer wensen, de Kangoo Express Maxi met een wielbasis van 3,08 meter (in plaats van 2,70 meter) en de totale lengte is 4,66 meter. Daarmee wordt de bagageruimte vergroot naar precies 4 kubieke meter. Mocht dit véél te groot zijn, is het mogelijk te kiezen voor de Kangoo Compact, maar die is slechts in een zeer klein aantal varianten leverbaar.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Bij de Kangoo is er ook keuze uit drie verschillende aandrijflijnen, maar hier is het net een beetje anders dan bij de auto’s met een aardgasinstallatie. Er is een benzinemotor, de TCe 115. Deze 1.200 cc viercilinder levert een vermogen van 115 pk, zoals de naam al wegheeft. Dan zijn er diverse diesels.

In principe is het dezelfde 1.461 cc grote dieselmotor, maar in verschillende stadia qua vermogen: 75 pk (200 Nm), 90 pk (220 Nm) en 110 pk (260 Nm). De derde optie is een elektrische variant, de Kangoo Express Z.E. Deze wordt aangedreven door een 60 pk sterk aggregaat met een 22 kWh sterk accupakket. Dankzij het lage vermogen en het hoge gewicht is het tevens de langzaamste Kangoo.

Uitrusting

Er zijn drie verschillende uitvoeringen qua uitrusting. Het begint met de Kangoo Comfort. De Comfort is standaard voorzien van elektrische ramen en spiegels. Kies je voor de dCi 110, dan krijg je automatische airconditioning. De Kangoo Luxe is voorzien van mistlampen, radio cd-speler, middenarmsteun, boordcomputer en heuse wieldoppen. Je kan de Comfort herkennen aan de zilverkleurige strip in de voorbumper.

Peugeot Bipper

Vanaf 11.500 excl. btw
De Peugeot Bipper is de kleinste bestelauto van Peugeot, onder de Partner, Expert (kijk hier om alle Expert uitvoeringen te zien) en Boxer. De Bipper wordt gebouwd door Tofas in Turkije, net als de Citroen Nemo en de Fiat Fiorino. De ontwikkeling van de auto is gedaan door Sevel, de divisie van lichte bedrijfswagens van Fiat Chrysler Automobiles.

In hoofdlijnen is de Peugeot Bipper identiek aan de Fiat Fiorino. De interieurmaten zijn identiek. De exterieur-afmetingen zijn licht afwijkend met een lengte van 3,86 meter een breedte van 1m69 meter en een hoge van 1,72 meter.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

De Peugeot Bipper is leverbaar met één dieselmotor, een 1.3 ‘HDI’ met 80 pk. Het is eigenlijk de 1.3 MultiJet van fiat, uiteraard. De motor is gekoppeld aan een handbak bij de XR, de XT is verkrijgbaar met een sequentiële bak. Een benzine of aardgas variant is niet mogelijk.

Uitrusting

Zoals genoemd zijn er twee uitrustingsniveau’s. Er is een Peugeot Bipper XR en een Bipper XT. Ten opzichte van de Bipper XR vind je in de Bipper XT items als centrale deurvergrendeling mistlampen aan de voorzijde, elektrische ramen en spiegels, een middenarmsteun boordcomputer. Airconditioning is bij alle Bippers een optie van maar liefst 1.400 euro. Kies je voor de automaat, dan heeft de 1.3 motor een start-stop functie, waarmee deze uitvoering ook iets zuiniger is.

Ford Transit Connect

Vanaf 12.350 excl. Btw
De Ford Transit Connect is een maatje groter dan de Transit Courier. Er is ook een personenwagen-versie van deze auto, de Ford Tourneo Connect. De Transit Connect is er in twee lengte uitvoeringen, een ‘L1’ en een ‘L2’. De Transit Connect L1 is 4,43 lang, 1,83 meter breed en 1,84 meter hoog. De wielbasis is 2,66 meter.

De bagageruimte bedraagt 2.900 liter. De Transit Connect L2 is zoals de naam suggereert een stukje langer. De wielbasis is 3,06 meter, terwijl de lengte over alles 4,82 meter bedraagt. Hierdoor is de bagageruimte een stuk groter, namelijk 3.600 liter. Normaal gesproken heeft de Transit Connect 4 deuren, er is één basis-uitvoering met 3 deuren.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Voor wie niet al te veel kilometers maakt, is er een Transit Connect met benzinemotor. Het is een 1.0 Ecoboost met 100 pk. Vervolgens zijn er drie dieselmotoren. Deze hebben allemaal een 1.5 liter grote EcoBlue onder de kap. Het verschil zit ‘m in het vermogen. Standaard krijg je 75 pk. Tegen meerprijs is 100 of 120 pk ook mogelijk. Die laatste twee kunnen met een automaat geleverd worden.

Uitrusting

Net als bij de Transit Courier is de Transit er in Ambiente en Trend. De Ambiente is heel sober uitgerust, de Trend biedt items als airco, bluetooth, in carrosseriekleur meegespoten bumpers, mistlampen, elektrische spiegels met verwarming en radio met stuurbediening, USB-ingang en bediening aan het stuurwiel.

Citroen Nemo

Vanaf € 12.500 excl. btw.
De Citroen Nemo is de kleinste bedrijfswagen van Citroen, onder de Berlingo, Jumpy en Jumper. De auto is technisch gelijk aan de Peugeot Bipper.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Ook hier grote overeenkomsten met de Peugeot Bipper. Er is alleen een 1.3 HDI motor met 80 pk leverbaar. Je kan eventueel kiezen voor een automaat. Deze automaat is in een gerobotiseerde handbak die kan fungeren als volautomaat.

Uitrusting

Er is maar één (naamloze) uitvoering. Deze is alleen uit voorraad leverbaar. Een nieuwe Nemo kan niet meer besteld worden.

Mercedes-Benz Citan

Vanaf € 12.730 excl. btw
De Mercedes-Benz Citan is de kleinste bedrijfswagen van Mercedes-Benz, gepositioneerd onder de Vito en de Sprinter. De Citan is een verbouwde Renault Kangoo met een Mercedes grille. Er zijn drie varianten qua carrosserie: SWB (korte wielbasis), LWB (lange wielbasis) en XLWB (extra lange wielbasis.

De kortste Citan heeft een lengte van 3,94 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,82 meter. De wielbasis is 2,31 meter. De bagageruimte bedraagt 2.400 liter. De Citan LWB heeft een wielbasis van 2,70 meter en meet in totaal 4,31 meter. Hierdoor is de bagageruimte 3.100 liter. Mocht ook dat niet voldoende zijn, dan is er ook een XLWB met een wielbasis van 3,08 meter en een totale lengte van 4,70 meter, resulterend in een bagageruimte van 3.800 liter in totaal.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

De Mercedes-Benz Citan is niet alleen gebaseerd op een Renault Kangoo, de motoren komen er ook vandaan. De Citan 112 is een benzine-gestookte viercilinder met een slagvolume van 1.197 cc. In feite is het gewoon de 1.2 TCe van Renault-origine. In tegenstelling tot wat de typenaam lijkt aan te geven, is de motor goed voor 114 pk. Mercedes-Benz is natuurlijk een dieselmerk bij uitstek. Alle drie de dieselmotoren zijn in principe dezelfde 1.461 cc metende viercilinder. Het verschil zit ‘m in het vermogen (75 pk, 90 pk en 110 pk). Een automaat is alleen leverbaar op de Citan 112 LWB.

Uitrusting

Qua uitrusting is het vrij eenvoudig bij de Mercedes-Benz Citan. Er zijn namelijk geen verschillende uitvoeringen. Je kiest met de Citan een wielbasis, motor en dan kun je met opties de auto aankleden zoals je het wenst.

Volkswagen Caddy

Vanaf € 13.850 excl. btw
De Volkswagen een Caddy is al jarenlang een heel populaire bedrijfswagen. Zowel als bedrijfsauto in een vloot als voor particulieren. De huidige Caddy is eigenlijk al een vrij oude auto. De basis stamt namelijk uit 2003. In de tussentijd is de auto middels ingrijpende facelifts vers gehouden. Zowel qua styling, opties, motoren en uitvoeringen is de auto constant voorzien van updates.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Qua motoren is de keuze enorm bij de Caddy. Er is zowaar keuze uit benzinemotoren. Het begint bij een 1.2 TSI met 84 pk, een stap daarboven vinden we een 1.4 TSI met 125 pk. Vervolgens is er een 1.4 TGI, deze motor is voorzien van een aardgasinstallatie en levert 110 pk. Ten slotte zijn er vier (!) Verschillende diesels, variërend van 75 pk, 102 pk, 122 pk en 150 pk.

Daarbij moet er worden aangetekend dat de 122 pk versie altijd is voorzien van vierwielaandrijving, 4-Motion genaamd. Het is ook optioneel leverbaar op de 150 pk versie van de bekende 2.0 TDI motor. Ook is er bij de Caddy keuze als je een automatische transmissie wenst. De 1.4 TSI, 1.4 TGI, 2.0 TDI (102 pk) en 2.0 TDI (150 pk) kunnen optioneel geleverd worden met een DSG-transmissie. De 150 pk sterke diesel met vierwielaandrijving krijgt standaard een automaat mee.

Uitrusting

Bij de Volkswagen Caddy is er dezelfde keuze qua benaming als de personenwagens van Volkswagen. Het begint met de Caddy Trendline. Deze beschikt over elektrische ramen en spiegels. Ook een radio plus airconditioning zijn aanwezig. Een stapje hoger is de Caddy Comfortline.

Deze doet zijn naam eer aan met comfortstoelen. Verder beschikt de Caddy Comfortline over mistlampen, bochtenverlichting, parkeersensoren aan de achterkan cruise control en een verwarmbare voorruit. Nog een trede hoger treffen we de Caddy Highline aan. Deze heeft een uitgebreide boordcomputer, lendensteun, multifunctioneel lederen stuurwiel, in kleur meegespoten bumpers en 15” lichtmetalen velgen. Het summum van luxe is de Caddy Exclusive Edition, die voorzien is van adaptieve cruise control, 17” lichtmetalen velgen, en bi-xenon koplampen.

Nissan NV200

Vanaf € 13.930 excl. btw
De Nissan NV200 is een maatje kleiner dan de bekende Nissan Primastar. Het is een zeer populaire auto diepe overal ter wereld tegen kunt komen. Zo is het de opvolger van de Ford Crown Victoria in New York als taxi. Er zijn ook NV200’s voor personenvervoer. De Nissan NV200 heeft een bagageruimte van 4.200 liter. Meer of minder is niet mogelijk. De NV200 is relatief lang, 4,40 meter.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

De Nissan NV200 is leverbaar met verschillende aandrijflijnen. De keuze is enerzijds reuze, aan de andere kant heel erg beperkt. Mocht je een benzineauto wensen, dan ben je aangewezen op een 1.6 vierclinder. Deze levert 110 pk en is op zich prima bediend, maar het koppel valt tegen: 153 en dat ook nog eens hoog in de toeren. De instapdiesel is dan een betere optie.

Die heeft slechts 90 pk, maar wél 200 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren. Dat merk je direct. Er is ook een diesel met 110 pk en 250 Nm. Deze is zeker aan te raden als je zwaardere objecten moet vervoeren.

Bijzonder is dat er ook een compleet elektrische variant is, de NV200. Deze levert 109 pk en 254 Nm, ongeveer gelijk aan de sterkste diesel. Houdt er wel rekening mee dat de elektrische variant minder ver komt op een volle ‘tank’: zo’n 170 km en dat is de fabrieksopgave. Ook duurt laden aanzienlijk langer dan even tanken. De accu’s snoepen overigens geen ruimte weg in de laadruimte: ook de e-NV200 heeft 4.200 liter tot zijn beschikking.

Uitrusting

De Nissan NV200 is er in drie uitvoeringen: ‘Visia’, ‘Optima’ en ‘Business’. De Visia is bijzonder kaal en is eigenlijk alleen geschikt voor als je een vloot NV200’s nodig hebt voor dingen als couriers-vervoer. Stuurbekrachtiging zit er wel op, maar daar stopt het.

De ‘Optima’ biedt luxe items als centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels + zijruiten, airco, radio, lichtsensor, regensensor en cruise control. Voor ‘slechts’ 1.250 euro is het zeker het overwegen waard. De Business uitvoering is nog wat luxer met dank aan keyless start + entry, stoelverwarming en een navigatiesysteem.

Citroen Berlingo Van

Vanaf € 14.290 excl. btw
De Citroen Berlingo is inmiddels al een oudgediende, de Berlingo in de showroom is nu al de vierde generatie. Het is net als de Renault Kangoo een zogenaamde Ludospace. Sterker nog, eigenlijk was dit de eerste auto in zijn soort. In al die jaren is de Berlingo aanzienlijk gegroeid en volwassener geworden.

Dusdanig zelfs dat er ruimte is voor een extra klein bestelwagentje in de vorm van de Citroen Nemo. De Berlingo Van is er in twee varianten, de Berlingo en de Berlingo XL. De Berlingo is, zoals de naam al doet vermoeden, een stukje groter. De gewone Berlingo is 4,40 meter, de Berlingo XL is 4,75 meter lang. Het verschil zit ‘m ook in een grotere wielbasis: 2,97 voor de XL en 2,78 voor de gewone Berlingo. Qua ruimte scheelt het behoorlijk. De gewone Berlingo heeft een bagageruimte van 3.300 liter, de Berlingo XL gaat daar met 3.900 liter overheen.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

De Citroen Berlingo Van is leverbaar met drie motoren. Alledrie zijn het dieselmotoren. De instapdiesel heeft een 1.6 HDi motor met 75 pk en 260 Nm. Deze motor is alleen leverbaar in de korte Berlingo. Bij de Berlingo XL begint het bij een 100 pk sterke 1.6 HDi motor. De sterkste motor is de 1.5 diesel met 130 pk. De twee sterkere motoren zijn zowel in de korte als lange Berlingo te verkrijgen. Mocht je als aspirant Berlingorijder een automaat wensen, dan is de 130 pk uitvoering de enige keuze, deze is namelijk leverbaar met een achttrapsautomaat.

Uitrusting

De Citroen Berlingo is leverbaar in maar liefst vier verschillende luxe-niveau’s: ‘Control’, ‘Worker’, ‘Club’ en ‘Driver’. Zoals wel vaker bij bedrijfsauto’s is de basis uitvoering extreem kaal uitgerust. De Worker beschikt over een paar handige items als radio, mistlampen aux-ingang en een elektrische parkeerrem.

Het is even de vraag of je dat ook 2.150 euro waard vindt. De ‘Club’ heeft een betere prijs-kwaliteit verhouding. Voor slechts 700 euro extra ten opzichte van de Worker, maar beschikt over airco, middenarmsteun en cruise control. Dan is er het topmodel de ‘Driver’. Deze versie is nog eens 850 euro duurder dan de Berlingo Club. Dan heb je wel de beschikking over een lichtsensor, een regensensor, achteruit-rijcamera en parkeersensoren aan zowel de voor- en achterkant.

Peugeot Partner

Vanaf € 14.290 excl. btw
Algemene info en afmetingen
De Peugeot Partner (klik hier om te configureren) is het zustermodel van de Citroen Berlingo. Dat was al het geval in de jaren ’90 en is het nu nog steeds. In principe zijn er geen verschillen tussen de auto’s. Het grootste verschil is de dealer waar je de auto koopt. De Berlingo is iets frivoler gestyled, de Peugeot is wat zakelijker. Het maakt voor de rijeigenschappen niets uit. Net als bij de Berlingo is de Partner er ook in een langere uitvoering, de Partner Long.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Ook qua aandrijflijn zijn er geen verschillen. De Partner is er met een 1.6 HDI 75, 1.6 HDI 100 en 1.5 HDI 130. Die laatste kan uitgerust worden met automaat. Ook hier is de Partner Long niet verkrijgbaar met 75 pk.

Uitrusting

Het wordt een beetje repetitief, want Peugeot biedt vier uitvoeringen voor de Partner: ‘Pro’, ‘Grip’, ‘Premium’ en ‘Asphalt’. De Pro is kaal en de Grip biedt slechts een paar items voor 2.150 euro méér. De Premium beschikt over cruise control en airco. De meerprijs van een Premium ten opzichte van een Grip is slechts dus 150 euro. De Asphalt is het meest luxe dankzij stuurbediening voor de radio, lichtsensor, regensensor en parkeersensoren voor en achter inclusief camera.

SsangYong Korando

Vanaf € 19.990 excl. btw.
Stel dat je wél de voordelen van een bestelwagen wil genieten, maar de enorme ruimte niet nodig hebt. Dan is de Korando eventueel een optie. De Korando is een middelgrote cross-over. De Korando is aanzienlijk comfortabeler dan de busjes die je in dit overzicht ziet. Daar staat tegenover dat de auto duurder is en minder ruimte tot zijn beschikking heeft. Dat komt mede door het ontwerp: het is in eerste instantie een personenauto, geen busjes. Dus geen rechte zijkant en achterkant voor maximale deciliters.

Een kleine bestelauto, dit zijn de beste opties

Aandrijflijn

Alle Korando’s zijn uitgerust met dezelfde motor, een 2.2 e-XDi dieselmotor. Deze is met 178 pk en 400 Nm behoorlijk krachtig. Standaard is de Korando voorzien van voorwielaandrijving en een handbak, vierwielaandrijving en een automaat zijn optioneel leverbaar. Er zijn geen benzineopties of een elektrische variant.

Uitrusting

Korando rijden kan op drie niveaus: Crystal, Quartz en Sapphire. Voor een personenauto is de Crystal niet bijzonder luxe, maar voor een bedrijfswagen wel. Zo heb je standaard centrale deurvergrendeling met afstandbediening, airco, elektrische ramen en een radio bijvoorbeeld.

In principe heb je niets méér nodig. Maar het kan wel uiteraard. Voor 4.000 euro kun je kiezen voor de Quartz, die is uitgerust met automatische airco, stoelverwarming, mistlampen, dakrails, lederen stuurwiel en parkeersensoren aan de achterkant. De Sapphire is 1.200 euro duurder dan de Quartz en biedt lederen bekleding, inklapbare buitenspiegels en nog wat snuisterijen.

Wat zijn dus de beste opties voor een kleine bestelwagen?

De reden om voor een compacte / kleine bestelwagen te kiezen kan voor iedereen anders zijn. De opties waar je uit kunt kiezen zijn voor iedereen gelijk en dat zijn er nogal wat. Opvallend is dat veel uitvoeringen overeenkomende formaten hebben. Er zijn eigenlijk twee voornaamste categorieën. De kleinste categorie is die van de Fiorini, Nemo en Bipper en daarboven vinden we de categorie van de Partner, Caddy, Berlingo, NV200, Doblo.