Jaguar keert terug op Le Mans
Het jaar 2010 markeert het 75-jarig bestaan van de naam Jaguar voor zowel straat- als raceauto's. Voortbouwend op dit bijzondere erfgoed, maakt Jaguar zijn terugkeer naar de beroemde 24 uurs-race van Le Mans bekend. Met een totaal van zeven overwinningen in deze race tussen 1951 en 1990 is Jaguar het meest succesvolle Britse merk in de racehistorie. Jaguar keer nu terug naar Le Mans, en verschijnt op 12 juni 2010 aan de start met een XKR GT2, die wordt ingeschreven door JaguarRSR.
Paul Gentilozzi, directeur/partner van JaguarRSR: “We zijn erg verheugd dat de ACO onze inschrijving in de prestigieuze 24 uurs-race van Le Mans heeft gehonoreerd. Deze race heeft een dierbare plaats veroverd in de harten van autosportfans in de gehele wereld, en voor Jaguar is het erg bijzonder om opnieuw in deze race uit te komen. We brengen een internationaal team van de grootste racetalenten ter wereld aan de start, onder wie de coureurs voor deze race Scott Pruett en Marc Goossens.”
C.J. O’Donnell, Global Marketing Director van Jaguar Cars: “Autosport is altijd belangrijk geweest voor het merk Jaguar. Onze overheersing op Le Mans in de jaren vijftig vormde een fundament waarop de onderneming werd ontwikkeld. Het is nu twintig jaar geleden dat Jaguar voor de laatste keer Le Mans won met een door TWR Jaguar Sport ingeschreven XJR-12, gereden door John Nielsen, Price Cobb en Martin Brundle. Onze terugkeer naar Le Mans zal de opwinding rond Jaguar wereldwijd weer aanwakkeren, des te treffender in ons 75e jaar.
“Met de introductie van de nieuwe XK, XF en XJ heeft Jaguar vooruitstrevende, grensverleggende technologie, adembenemend design en in onze ‘R’; superieure rijeigenschappen. We keren nu terug naar de autosport om de capaciteiten van de Jaguar XKR te laten zien.”
In 1951 won de Jaguar C-type Le Mans tijdens zijn debuut, in 1953 werd dit succes herhaald. De D-type won Le Mans in 1955, 1956 en 1957. Dit succes werd in 1988 gevolgd door de Jaguar XJR-9LM, een door een V12 aangedreven Groep C raceauto. De ultieme overwinning volgde in 1990 met de Jaguar XJR-12.
Lelijk ding, kleine bandjes, te idiote spoiler… het ziet er totaal niet uit. En out of nowhere heeft de XKR Le Mans overwinningscapaciteiten? Hm knap.
@northspotting: verdiep je eerst eens in de GT2 regelementen voordat je iets roept op de looks van een auto. Dan zou je ernamelijk achterkomen dat de afmetingen van de banden en spoilers vastliggen. Bij dit soort auto’s gaat het niet om de looks, maar om de prestaties.
Zo mooi als de jaren ’50 wordt het nooit, maar dit is zeker geen verkeerde auto. Het zou wel mooi zijn als de oude merken terug kwamen in LMP1, zoals Ferrari (GT2), Jaguar (met deze dan), BMW (GT2)
de beste tijden oooit voor lemans veel deelnemers spannedne wedsrijden geen chicanes in het rechte stuk 394km/u er voor