Alfa Romeo Tubolare Zagato met de befaamde kamm-tail die zorgt voor een vacuum achter de wagen die daardoor weer net ff harder kan.
Verreweg de meest kostbare Alfa Giulia variant en eenouder zusje van de Alfa Giulia Zagato die jaren later verscheen die op een wat simpeler leest was geschoeid.
Tubolare = buizen in het Italiaans ( ik heb bewust het woord pijpen vermeden om….) wat refereert naar het buizenframe dat het chassis is van deze wagen.
Nog geen 700 kilo schoon aan de haak, was het een voor het racen gebouwde wagen .
@desjonnies:
Als er een vacuum achter de wagen was zou ie nergens heen gaan behalve achteruit. Het ontwerp is gebaseerd op een druppelvorm, door die abrupt af te snijden ontstaat een wervel achter de auto die grofweg de druppelvorm benadert en daarmee toch een goede stroomlijn geeft.
@super: Er is zeker een vacuüm achter de auto. Het abrupte einde van de ‘kont’ verminderd de zgn. ‘negative drag’ die door dat vacuüm gegenereerd wordt waardoor de auto dus idd sneller gaat.
’t ding heet trouwens TZ en geen TZ 1 volgens mij.
De iets dikkere doorontwikkeling van deze wagen die door Autodelta is gemaakt wordt wel TZ2 genoemd en deze gewoon TZ; heb ik altijd geleerd van een Alfa Goeroe .
Als je zoekt op TZ1 087 vind je hem vanzelf met hetzelfde kenteken ook. Eigenaar staat ook genoemd op de link van het register. Bij dit soort auto’s is historie essentieel dus dat klopt wel.
Toch jammer dat de auto geregistreerd staat bij de RDW als een 1972 2000GTV. Zal een replica zijn; de eigenaar van een echte zou er wel voor zorgen dat de RDW dit juist registreert.
@martino18: leuk, die kenteken check. Waar baseer jij jouw opmerking verder op?
Zagato Register hierboven zegt dat dit een echte is met hetzelfde kenteken. Ik durf de weddenschap wel aan dat dit ook zo is. Er is een tweede ..087 in omloop bij een of andere Engelse hottemetoot maar dat chassisnummer is overgenomen.
@martino18: dan zou ik toch wel eens willen weten op welk kenteken jij hebt gezocht. Op AH-38-20 geeft het RDW gewoon een GIULIA TZ uit 1965 geregistreerd staan.
Alfa Romeo TZ1! Gave spot Dylan
Vgm n Bizzarrini, topspot!
Vraag het aan joep in de groep dylan, hij is oldtimer fan
Alfa Romeo Tubelare Zagato 1(TZ1)
Vraag het @thomcarspotter
Guilia TZ, aardig zeldzaam !
Alfa Giulia
Is een zagato maar het exacte type kan ik niet zeggen
Tz1 gebouwd tussen 1963 en 1967 en zijn er 112 van gebouwd
Dat is een TZ1
Ala romeo gt veloce geloof ik. Mooie spot!
Mooooi!
Alfa Romeo TZ2. Gave spot!
@gtwillem: moet TZ1 zijn…
Giulia tz?
Alfa Romeo Tubolare Zagato met de befaamde kamm-tail die zorgt voor een vacuum achter de wagen die daardoor weer net ff harder kan.
Verreweg de meest kostbare Alfa Giulia variant en eenouder zusje van de Alfa Giulia Zagato die jaren later verscheen die op een wat simpeler leest was geschoeid.
Tubolare = buizen in het Italiaans ( ik heb bewust het woord pijpen vermeden om….) wat refereert naar het buizenframe dat het chassis is van deze wagen.
Nog geen 700 kilo schoon aan de haak, was het een voor het racen gebouwde wagen .
@desjonnies:
Als er een vacuum achter de wagen was zou ie nergens heen gaan behalve achteruit. Het ontwerp is gebaseerd op een druppelvorm, door die abrupt af te snijden ontstaat een wervel achter de auto die grofweg de druppelvorm benadert en daarmee toch een goede stroomlijn geeft.
@super: bedankt je hebt gelijk !
@super: Er is zeker een vacuüm achter de auto. Het abrupte einde van de ‘kont’ verminderd de zgn. ‘negative drag’ die door dat vacuüm gegenereerd wordt waardoor de auto dus idd sneller gaat.
@tweetyv6:
weet je wel wat een vacuum is?
’t ding heet trouwens TZ en geen TZ 1 volgens mij.
De iets dikkere doorontwikkeling van deze wagen die door Autodelta is gemaakt wordt wel TZ2 genoemd en deze gewoon TZ; heb ik altijd geleerd van een Alfa Goeroe .
@desjonnies: TZ, helemaal correct. Overigens hebben we het bij een Alfa natuurlijk niet over een kamm-tail, maar over een coda tronca ;-)
Hele coole spot! Heb even wat speurwerk gedaan en dit is nummer 750087: http://www.zagato-cars.com/contents/en-us/d253_Alfa_Romeo_TZ_750087.html
Als je zoekt op TZ1 087 vind je hem vanzelf met hetzelfde kenteken ook. Eigenaar staat ook genoemd op de link van het register. Bij dit soort auto’s is historie essentieel dus dat klopt wel.
Als je de historie via de link bekijkt van deze auto is dat best wel indrukwekkend.
Toch jammer dat de auto geregistreerd staat bij de RDW als een 1972 2000GTV. Zal een replica zijn; de eigenaar van een echte zou er wel voor zorgen dat de RDW dit juist registreert.
Hier vind je trouwens de prijsstijgingen door de jaren heen; van $300k in 2009, naar $1,02m in 2014.
http://www.supercars.net/cars/3296.html
@martino18: leuk, die kenteken check. Waar baseer jij jouw opmerking verder op?
Zagato Register hierboven zegt dat dit een echte is met hetzelfde kenteken. Ik durf de weddenschap wel aan dat dit ook zo is. Er is een tweede ..087 in omloop bij een of andere Engelse hottemetoot maar dat chassisnummer is overgenomen.
@martino18: bel morgen Rudy Pas, gerenommeerd klassiek Alfa expert, maar even op om te zeggen dat hij met een replica rond rijdt: http://www.classiccarassociates.com/pg-27037-7-68093/pagina/homepage.html
Telefoonnummer staat erbij net zoals een foto van deze auto.
@martino18: dan zou ik toch wel eens willen weten op welk kenteken jij hebt gezocht. Op AH-38-20 geeft het RDW gewoon een GIULIA TZ uit 1965 geregistreerd staan.
Lijkt me een ferrarie die door een boa constrictor is opgegeten
@cthijs: goede kennis man!?
Het is gewoon een TZ1 de TZ2 zijn er maar 12 van gebouwd die is dus superzeldzaam.
@Alfarobert: gelukkig maar dat zal wel een reden gehad hebben
heb m te koop staan, als jullie de fotos willen zien klik dan op t linkje:
http://www.rmsothebys.com/pa16/paris/lots/1965-alfa-romeo-giulia-tubolare-zagato/1078610
http://www.rmsothebys.com/pa16/paris/lots/1965-alfa-romeo-giulia-tubolare-zagato/1078610