• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

KDF-Wagen

Wat een verrassing op deze zaterdagmorgen. Een compleet orginele 'KDF-Wagen'. Geproduceerd in 1938 onder opdracht van Hitler en uiteindelijk een regelrecht succes in de vorm van de Kever. Deze auto is te zien als het eerste teken van de Volkswagen Kever zoals we die vandaag de dag kennen. De auto moest goedkoop, licht en bruikbaar zijn. En is in deze tijden uitsluitend in musea te zien, maar deze meneer rijdt even naar de bouwmarkt op wat aankopen te doen, wat een held.

Spotter: lamm7191
Geüpload op: 12 maart 2016
Plaats: 58
Kenteken: Onbekend
kever klassiekers Volkswagen zwart
FacebookTweetPinLinkedIn

Meer coole spots!

  • alfa romeo 8C competizione
    alfa romeo 8C competizione
  • VW Kever
    VW Kever
  • 930 Turbo!
    930 Turbo!
  • F430 Challenge!!
    F430 Challenge!!
  • Volkswagen Kever
    Volkswagen Kever
  • Volkswagen Kever
    Volkswagen Kever
  • Mercedes 300ce c124
    Mercedes 300ce c124
  • volkswagen kever
    volkswagen kever

Lees Interacties

Reacties

  1. porschespotter zegt

    13 maart 2016 om 10:04

    Dit is echt een geweldige spot :o Echt een held dat hij er gewoon mee rijdt

    Login om te reageren
  2. murica zegt

    13 maart 2016 om 10:06

    Gaaf ding!

    Login om te reageren
  3. audiisthebest zegt

    13 maart 2016 om 10:11

    Echt prachtige foto’s, en ook een hele leuke auto.

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    13 maart 2016 om 10:27

    Mooi! Heel bijzonder!!

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    13 maart 2016 om 11:07

    Verwarring over het bouwjaar komt in die tijd meer voor omdat het nogal een puinhoop was in Duitsland rond die tijd. Bovendien starten de geallieerden na de oorlog de productie. Wellicht Is dit exemplaar na een tijdje “intern” gebruik alsnog op een normaal kenteken gezet en reed die daarvoor met wat legerplaten rond.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      13 maart 2016 om 12:12

      @w0o0dy: hitler heeft veel van de eerste typen KdF wagens aan directie en personeel gegeven. Ik zou gaan voor een versie die in 1946 door het 51ste van het Amerikaanse leger is geconfisqueerd. Iemand meer info over dit specifieke type?

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        14 maart 2016 om 09:31

        @ghost: Ja, maar zoveel waren dat er niet. De productie ging al snel over op de Kübelwagen, Jeep-achtig voertuig voor het leger. Inderdaad gefinancierd door de brave spaarders. Danke schön.

        Login om te reageren
  6. flik2punt0 zegt

    13 maart 2016 om 11:07

    Geweldig! Zeker ook die info en heerlijk dar hij hem gewoon gebruikt waar die voor gebouwd is! Echt een held want wat heb je aan een auto die alleen maar stil staat!

    Login om te reageren
  7. rovadepo zegt

    13 maart 2016 om 11:10

    Wat zou dit nou waard zijn? Pronkstukje en heerlijk ” black on black”

    Login om te reageren
  8. RRRobert zegt

    13 maart 2016 om 11:11

    Heel gaaf om dit zo eens in ’t wild tegen te komen!

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    13 maart 2016 om 11:13

    Dit moet inderdaad een hele bijzondere vroege Kever zijn, let vooral op het detail van de wieldoppen, die heb ik nog nooit eerder op een Kever gezien, uit die tijd zijn het bolletjes !
    En dan de remmen, als ik het goed heb, hoort deze Kever kabelremmen te hebben.
    En, dat remt nauwelijks omdat kabels de vervelende eigenschap hebben om te rekken.
    Jammer trouwens dat je op zo’n oude wagen niet eens een echt oud Hollands kenteken mag hebben, toen had je namelijk slechts één letter die aangaf uit welke provincie je kwam
    Wie weet, staat’ ie erbij op deze foto !
    http://www.conam.info/images/stories/importeurs12/kevers-1947-ben-pon.jpg

    Login om te reageren
    • jansen zegt

      13 maart 2016 om 13:54

      @desjonnies: o, wat een treurig ontwerp is het toch ook, in opzet fout (motor achter in, wegligging van een dweil), ouderwets (kabel remmen)…. zelfs een 2cv (zelfde tijd, realiseert u zich dat goed) was beter, moderner en goedkoper.

      Login om te reageren
      • freezzr zegt

        13 maart 2016 om 17:16

        @jansen: blablabla een eend-liefhebber spreekt. Oh sorry, ik bedoel een lelijke eend, dat was het.

        Login om te reageren
        • jansen zegt

          13 maart 2016 om 20:20

          @freezzr: nou, eend liefhebber kun je me niet noemen, behalve op mijn bord. T was vooral bedoeld als voorbeeld. Had ook Panhard Dyna X kunnen zijn bijvoorbeeld, t is niet moeilijk iets beters te vinden dan een kever. Ik ben eigenlijk vooral nogal kever sceptisch.

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        13 maart 2016 om 19:24

        @Jansen:
        Ik heb niets met de kever, ik ben er niet van.
        Maarre eerlijk is eerlijk, een heleboel na oorlogse autootjes als de Renault 4CV, de Fiat 500 en 600 hadden de configuratie van de kever gepikt.
        En bij Citroën de luchtgekoelde Boxer voor de lelijke eend, dat idee schijnt van de Kever te zijn gejat !

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          14 maart 2016 om 09:26

          @desjonnies: Niet helemaal correct. Ook de configuratie van de Kever was niet origineel, want eerder al toegepast door o.a. Mercedes en Tatra. Daarnaast is het gewoon de meest logische oplossing om een auto zo ruim, compact en goedkoop te bouwen. Ook was Tatra er al eerder met luchtgekoelde motoren.

          Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      13 maart 2016 om 16:33

      @desjonnies:
      Ik heb er mee gereden (niet deze maar het boodschappenautootje van mijn eerste werkgever). Mocht niet weg want er hingen romantische herinneringen aan van baas en echtgenote; huwelijksreis of zo iets. Kabelremmen die elke maand even bijgesteld moesten worden, geen rembekrachtiging natuurlijk, twee keer trappen bij schakelen (of zonder trappen bij het juiste toerental), richtingaanwijzers als uitklaparmpjes. Maar verder bleek er destijds (jaren vijftig) nog best mee te rijden. Kon natuurlijk ook erg weinig aan kapot. Maar de snelweg kon je ook toen al maar beter mijden.

      Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    13 maart 2016 om 11:15

    Kijk, dit is een correct kenteken uit die periode,
    die H staat voor Zuid Holland :

    http://farm6.static.flickr.com/5100/5476523494_484778b749_z.jpg

    Login om te reageren
    • kever1948 zegt

      13 maart 2016 om 14:06

      @desjonnies: leuk: mijn eigen auto op autoblog….;)
      Heb nog wel fraaiere foto’s…

      Login om te reageren
      • lexaudi zegt

        13 maart 2016 om 20:07

        @kever1948: graag erop zetten. Heb je nog meer info? Ben nieuwsgierig nu.

        Login om te reageren
        • kever1948 zegt

          14 maart 2016 om 14:10

          @lexaudi: http://www.snap-360.nl/1948-volkswagen-bril-kever-originele-nederlander/

          Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    13 maart 2016 om 11:20

    Hele mooie spot, tof dat hij er gewoon mee rijdt

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    13 maart 2016 om 11:20

    Grappig eigenlijk als je je realiseert dat Hitler in de dertiger jaren bij Wolfsburg moerassen had laten droogleggen door duizenden arbeiders voor de KdF oftewel Volkswagen fabriek en
    niemand, maar dan ook
    niemand van de geallieerde overwinnaars? de fabriek wilden hebben.
    Een Britse majoor heeft uiteindelijk het heft in handen genomen en langzaam de productie opgestart.
    Ben Pon Sr was volgens mij de eerste export klant, hij heeft -u wel bekend- de Volkswagen bus getekend toen hij een sleepwagentje op basis van een kever in de fabriek zag, dat voor intern gebruik was.

    De link Volkswagen – Pon is zo beresterk dat het -denk ik- nog de enige overgebleven onafhankelijke Volkswagen importeur ter wereld is; maar goed ik weet nie’ alles hè !

    Login om te reageren
    • mercedesfan zegt

      13 maart 2016 om 14:52

      @desjonnies: Pon is niet de enigste onafhankelijke Volkswagen distributeur in de wereld, D’Ieteren in België heeft ook een van VAG onafhankelijke aandeelhouder structuur.

      Login om te reageren
  13. panlat zegt

    13 maart 2016 om 11:20

    Vw black series hahah

    Login om te reageren
  14. HZW zegt

    13 maart 2016 om 11:51

    Schitterend, kan niet anders zeggen.

    Login om te reageren
  15. Alfarobert zegt

    13 maart 2016 om 11:55

    In 1938 was het nog geen succes hoor.Mensen konden sparen via zegeltjes.Dan konden ze binnen 5 jaar zo’n auto bij elkaar sparen.Ze kregen hem alleen nooit omdat ze eigenlijk de oorlog bij elkaar spaarden.

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      13 maart 2016 om 12:09

      @Alfarobert: klopt inderdaad, de KdF was 990 RM, je spaarde via dat systeem 5RM per maand, gemiddeld inkomen van 32RM per maand. Schoot totaal niet op. Er hebben wel ruim 350.000 mensen aan mee gespaard alleen die hebben de auto nooit gezien.

      Login om te reageren
  16. roppp zegt

    13 maart 2016 om 12:15

    Aan de ene kant leuk dat ie er mee rijdt. Aan de andere lijkt het mij doodeng. Er zal maar een mongool niet opletten.

    Login om te reageren
  17. mrtn zegt

    13 maart 2016 om 12:21

    Dit mag nooit de naam KdF dragen, daarvoor ontbreken er teveel zaken. Het is gewoon een bij elkaar geraapt pakketje, kijk bijvoorbeeld naar de wieldoppen, koplampen, bumpers. Ook het interieur klopt van geen kant natuurlijk. Belangrijkste item wat weggeeft dat het geen vooroorlogse is, zijn de louvres in de motorkap, moeten er 24 zijn.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      14 maart 2016 om 09:34

      @mrtn: inderdaad. En volgens mij klopt het logo op het dashboard ook niet. Bij de KdF stond de ‘VW’ in een cirkel die in een soort gestileerde swastika/hakenkruis stond.

      Login om te reageren
  18. addiction4cars zegt

    13 maart 2016 om 12:30

    Prachtig om te zien

    Login om te reageren
  19. 2wheeler zegt

    13 maart 2016 om 12:36

    Een zogenaamde Brilkever is dit toch? In al mijn onwetendheid ooit naar gezocht als “klusautootje”. Man, wat zijn die krengen duur, als je er al een kan vinden.

    Login om te reageren
  20. spidermann zegt

    13 maart 2016 om 12:43

    Een paar jaar geleden een artikel gelezen van nog zo’n pre WW II kever. Was totaal verbouwd gevonden in een van de baltische staten en geruild voor een nieuwer exemplaar. Daarna door nieuwe Duitse eigenaar minutieus beter dan nieuw gerestaureerd. Het was een artikel in Duitstalig “Oldtimer Markt”, meen ik.

    Login om te reageren
    • mrtn zegt

      13 maart 2016 om 13:18

      @spidermann: Dat was de IIIA 43006. Heel veel informatie van te vinden op TheSamba.com

      Login om te reageren
  21. piebepost zegt

    13 maart 2016 om 12:54

    Kan iemand mij helpen met de “US army” tekst op het linker-achterspatbord? Ik ben erg benieuwd!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      13 maart 2016 om 15:20

      @piebepost: us army 5?th ordn group. Ordonance group.

      Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        13 maart 2016 om 16:38

        @rufctr01: Moet 57th zijn. Als het 51 was zou de afkorting 51st zijn.

        Login om te reageren
        • thisguy zegt

          14 maart 2016 om 10:39

          @oxymoron:
          Toch staat er echt 51th volgens mij. Misschien een dyslectische GI geweest?

          Het is btw Ordnance group.
          http://www.usarmygermany.com/units/ordnance/USAREUR_51stOrdGp.htm

          Min of meer de afdeling transport en logistiek voor legervoertuigen.

          Login om te reageren
  22. shalomleon zegt

    13 maart 2016 om 13:31

    Ik ga het ook een keer proberen: zoals de klassieke weergave van foto 1 is zie je maar zelden. De geschiedenis prachtig in 1 foto samengevat met de immers net zo mooi en tijdloze Prius. Het contrast is door het zwart/wit compleet. Zeer adequate belichting

    Login om te reageren
  23. dutchcorvette zegt

    13 maart 2016 om 13:50

    Ik vind de huidige generatie 911 het mooiste

    Login om te reageren
  24. rufctr01 zegt

    13 maart 2016 om 15:16

    Leuk om te zien!

    Login om te reageren
  25. rolov zegt

    13 maart 2016 om 19:04

    De eerste kevers hadden to h geen knipperlichten? Die hadden toch pijltjes die de richting aangaven? Ik heb Zoiets gehoord een keer.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      14 maart 2016 om 09:35

      @rolov: klopt, maar deze heeft die pijltjes ook. Net achter de portieren tussen de ramen kan je ze zien zitten. Bij veel klassieke auto’s zijn er later knipperlichten gemonteerd.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North