• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW 328i E46 -Nieuwe Motor

Van de week het onderhoud aan mijn auto groots aangepakt. Niet een simpel oliebeurtje, maar een complete motorwissel, nieuw koppelingvliegwiel, 330i cardanas, nieuw expansievat en wat puntjes op de i gezet op andere aspecten. De oude 2.8 is vervangen voor een nieuwe 2.8 van slechts 4000km oud en dat is aan alles te zien, te horen en te voelen. Het blok ziet er nog splinternieuw uit, nokkenassen zijn nog niet eens ingesleten! Hij loopt zo zuiver, zo stil en zo soepel, zoals BMW het af fabriek bedoelt heeft, maar dan met een vleugje mods ;) Het kost wat moeite, wat gevloek, maar je doet het puur voor die big-smile op je face als je weer eens zo'n auto over een dijkweggetje jaagt. Ik kon er paar jaar geleden alleen maar van dromen, en nu staat ie er helemaal zoals ik hem hebben wil!

Spotter: jzaero
Geüpload op: 20 juni 2016
Plaats: 151
Kenteken: Onbekend
3-serie BMW E46 garage mijn-auto motor rood Techniek
FacebookTweetPinLinkedIn

Meer coole spots!

  • Mijn nieuwe auto: BMW e46 325ci
    Mijn nieuwe auto: BMW e46 325ci
  • BMW E46 M3
    BMW E46 M3
  • BMW M3 E46
    BMW M3 E46
  • Honda Prelude MK5
    Honda Prelude MK5
  • BUGATTIS NOORD FRANKRIJK
    BUGATTIS NOORD FRANKRIJK
  • audi tt rs
    audi tt rs
  • Honda Spirior
    Honda Spirior
  • BMW E46 328i Tracktool
    BMW E46 328i Tracktool

Lees Interacties

Reacties

  1. imre741 zegt

    21 juni 2016 om 08:23

    Mooi wagen! Zou hem graag een keer in het zonnetje zien ;)

    Login om te reageren
  2. bjornb15 zegt

    21 juni 2016 om 08:25

    Gefeliciteerd, prachtige auto!

    Login om te reageren
  3. 340isedan zegt

    21 juni 2016 om 08:35

    Mooie auto met een mooie motor! Maar neem aan dat het wel een gereviseerd blok is? Want deze wordt toch al 15 jaar niet meer gebouwd?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      21 juni 2016 om 09:04

      @340isedan: het is een motor uit november 1997, die 4000km in een fabrieksauto heeft gezeten van BMW t.b.v. testritten. De motor is dus gebruikt in de ontwikkelingsfase van de E46, toen de auto nog niet eens op de markt was. Vervolgens heeft dit blok 18 jaar stil gelegen, tot nu dus!

      Login om te reageren
      • 340isedan zegt

        21 juni 2016 om 10:28

        @jzaero: gaaf dat je die nog te pakken kon krijgen dan! Ziet er gaaf uit zo’n 6-in lijn?

        Login om te reageren
      • 47cars zegt

        21 juni 2016 om 12:13

        @jzaero: zou je mij of (ons) kunnen vertellen hoe je aan dit blok bent gekomen? best interessant!

        Login om te reageren
      • bassx zegt

        6 juli 2016 om 21:14

        @jzaero: Super mooi, had zelf de 3 liter ooit in een E46 maar lopen lang niet zo mooi dan de 2.8. Veel projecten zijn vaak de krukas en kop van een 3.0 te gebruiken (om een 3.0 te maken) maar origineel laten is velen malen mooier!

        Login om te reageren
  4. gecko zegt

    21 juni 2016 om 09:14

    Is dat een origineel spruitstuk of zie ik dat verkeerd

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      21 juni 2016 om 09:18

      @gecko: Betreft een aftermarket spaghetti spruitstuk, in combinatie met 200 cell race katalysatoren van Schmiedmann. Klinkt leuk in ieder geval!

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        7 juli 2016 om 12:49

        @jzaero: leuke foto’s ik heb me spaghetti spruitstuk er nu ook op! Wat een dik geluid zeg!!!

        Login om te reageren
      • danielj zegt

        7 juli 2016 om 22:54

        @jzaero: Schmiedmann spaghetti, makkelijkste 10 tot 20pk extra bij een 328i, met schmiedmann spaghetti, m50 spruitstuk en een goeie tune ga je richting de 230/240pk,
        OT: toffe wagen in een erg mooie kleur!

        Login om te reageren
  5. gecko zegt

    21 juni 2016 om 09:16

    Mooie droom wagen en hem dan ook nog verwezenlijken top gedaan ziet er mooi uit

    Login om te reageren
  6. oemplus zegt

    21 juni 2016 om 09:28

    Een motor vervangen zie ik niet als onderhoud… desondanks toch tof dat je zo’n nette motor hebt kunnen vinden!

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      21 juni 2016 om 09:31

      @oemplus: Mijn oude motor moest nieuwe klepstoters, nieuwe kleppendeksel, nieuwe oliefilterhuispakkingen, carterpakking en ik wilde preventief de drijfstanglagers vervangen. Dit allemaal bij elkaar zou meer kosten dan deze motor mij gekost heeft, zelfs in eigen beheer. Vandaar dat ik dit wél onder onderhoud schuif ik mijn geval. De rest van de dingen, zoals koppeling, cardan etc. spreekt voor zich ;)

      Login om te reageren
  7. reinoutgtr zegt

    21 juni 2016 om 10:38

    Mooie kleur hoor!

    Login om te reageren
  8. wimbraber zegt

    21 juni 2016 om 10:54

    Ziet er mooi uit zeg, blijft machtig spul zo’n 6 in lijn, mn pa heeft de 325Ci.
    Loopt ook nog steeds zo prachtig soepel, zelfs na 265k kilometer!

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      21 juni 2016 om 11:32

      @wimbraber: Prachtige blokken inderdaad. Ik bezit ook nog een E36 328i, met 271k km ervaring op de motor. Die loopt nog steeds muis en muisstil! Fantastische wagens!

      Login om te reageren
  9. flik2punt0 zegt

    21 juni 2016 om 13:00

    Gave foto’s! En lekker kleurtje!! Veel
    Plezierige en veilige kilometers toegewenst!

    Login om te reageren
  10. isleofman zegt

    21 juni 2016 om 17:43

    Mooi ding zeg! Graag nog een meer een goede shoot wat mij betreft.

    Login om te reageren
  11. bilscobar zegt

    21 juni 2016 om 22:45

    Prachtige kleur, toffe velgen, machtige motor en mooi gefinetuned. Helemaal af.

    Login om te reageren
  12. sanderm3 zegt

    22 juni 2016 om 16:28

    Ik zou m nooit meer wegdoen, koesteren, maar wel mee rijden/genieten.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    6 juli 2016 om 21:03

    Goed bezig ..
    By far het beste blok wat ooit uit de BMW fabriek is gekomen ..

    Login om te reageren
  14. sjonnie82 zegt

    6 juli 2016 om 21:11

    Heiligschennis

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 21:38

      @sjonnie82: Haha ach, de rest van de auto is ook niet meer origineel. Het gaat erom dat ik ervan geniet en dat het gewoon in de basis nog steeds een E46 is die zo uit de fabriek kon komen, maar dan met wat leuke goodies. Geen gekke tupperware oid. Dit is de mod list:

      M52B28TU 4000km
      M54B30 Intake Manifold
      Schmiedmann Stainless Headers
      Schmiedmann 200cell Race Cats
      330i Resonator
      Eisenmann Race Exhaust
      Bilstein B12 Sport Line
      M3 stabilizers front
      M3 stabilizers rear
      M3 steering rack 15,4:1
      Zimmermann 325mm Discs Front
      Zimmermann 320mm Discs Rear
      Ferodo DS2500 Brake Pads
      330i Brake Calipers
      330i Trailing Arms Rear
      330i Driveshaft
      330i Drive Axle
      330i Wheel Bearings Rear
      Alpina B3.3 3.15 Differential
      VMR V703 8.5 ET40 + 4mm Spacer
      VMR V703 9.5 ET45 + 6mm Spacer

      M-Sport Steering Wheel
      M-Backlighted Shift knob
      Sport interior – Half Leather
      M-footrest
      Black rooflining
      Dynavin D99+
      2x Gladen One 165 100W RMS Front
      Gladen One Tweeters Front
      2x Gladen One 165 100W RMS Rear
      Gladen One Tweeters Rear
      Gladen M-Line 95.4 Amplifier
      Pioneer TS WX710A 200W Subwoofer
      Insulated Doorpanels
      Tinted Side windows rear 20%
      Tinted Rear window 12%
      Tinted Side Windows 55%

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 juli 2016 om 21:46

        @jzaero:

        Hoop niet dat @bofkont dit leest ..
        Die gaat je opzeker voor verkrachter uit maken omdat dat niet standaard is ..

        Wat hij dan weer “origineel” noemt op een evenzeer miraculeuze wijze ..

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          6 juli 2016 om 22:18

          @lincoln: Haha ik ken jzearo zijn wagen al jaren, op en top liefhebber .
          Ik ben idd meer van het OEM .
          3x een e46 328i gehad , geweldige wagens !!

          Login om te reageren
      • gash zegt

        6 juli 2016 om 22:53

        @jzaero:

        Fraaie wagen. Staat dik op z’n wielen. Heb je al die onderdelen in Engeland gekocht…? ;)

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          6 juli 2016 om 22:55

          @gash: Haha, nee ik post nogal regelmatig in het Engels vanwege buitenlandse vrienden / groepen ;)

          Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    6 juli 2016 om 21:11

    Hoedtik, boks ouwe en alle respect voor je. Gaaf, man.

    Login om te reageren
  16. e1000bmw523i zegt

    6 juli 2016 om 21:17

    Nice! Die kan er voorlopig weer tegenaan!

    Login om te reageren
  17. misterdrogba zegt

    6 juli 2016 om 21:20

    Prachtig kleur en een prachtig blok! Ik wens je heel veel Freude am Fahren.

    Login om te reageren
  18. z4coupe30si zegt

    6 juli 2016 om 21:22

    Mooie grondige aanpak! Gaaf met die spaghetti. Moet wel goed klinken!

    Waarom wilde je preventief de lagerschalen vervangen? Is toch geen S54 die bijna 8k toeren draait? Of heb je de toerentalbegrenzer eruit laten halen?

    Nooit gehoord dat men bij M52b28 preventief lagerschalen vervangt, of dat deze eruit lopen (circuitgebruik daar gelaten).

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 21:34

      @z4coupe30si: Ik heb er veel in het rode gebied mee gereden, zelf zo’n 100.000km mee gereden, dus wilde er zeker van zijn dat ie er nog een paar ton op kon zetten. Ik zie veelal M54B30jes kapot gaan, dus wilde dat ook bij mij uitvoeren! Uiteindelijk niet nodig dus ;)

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 21:35

      @z4coupe30si: Overigens gaat mijn oude blok binnenkort in een circuitauto (E46 coupe 330i in de basis), dus misschien geen gek idee om het alsnog te doen !

      Login om te reageren
  19. jasbelle zegt

    6 juli 2016 om 21:39

    Hoeveel PK haal je nu uit het blok?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 21:44

      @jasbelle: Durf ik niet te zeggen, met de spaghetti’s en de inlaat zal hij wel rond de 210-220 pk moeten zitten, in plaats van 193pk. Ik zal hem van de winter of voorjaar voorzien van op maat gemaakte software, dan gaat ie ook gelijk een before en after run doen. Gaat in ieder geval net zo hard als een BMW 330i (231pk) op een sprint van 0-120 en op de snelweg identiek van 100-240

      Login om te reageren
  20. ukbob zegt

    6 juli 2016 om 21:42

    Wow, das echte liefde.
    Prachtig om te zien!
    Heerlijke kleur ook trouwens. Normaal ben ik meer voorstander van alles origineel, maar deze kleur en deze carrosserie vorm kan de paar subtiele mods goed hebben. Heel heel veel plezier met het resultaat :)

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 21:46

      @ukbob: Thanks! Erg veel geld en moeite in gegaan, maar hij kan er weer een tijd tegenaan. Gister nog een splinternieuw M3 E46 stuurhuis opgegaan, stuurt super strak!

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 juli 2016 om 21:48

      @ukbob:

      Standaard is verre van origineel ..
      Allesbehalve zelfs ..

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        6 juli 2016 om 21:53

        @lincoln: Tja, zo kan je het ook bekijken ;) Goed punt haha!

        Login om te reageren
  21. lincoln zegt

    6 juli 2016 om 21:55

    Wel bijzonder hoe een vrij simpele modale en op elke straathoek staande voor iedereen betaalbare auto in 30 minuten tijd de 159 status kan behalen ..

    Login om te reageren
    • wiellem zegt

      7 juli 2016 om 08:59

      @lincoln: stfu

      Login om te reageren
  22. tomleeuw zegt

    6 juli 2016 om 21:58

    Ik ben helemaal geen BMW fan (over het algemeen veel te ordi en patserig) maar dit is wel heel fraai. En die mods zijn heel gaaf, en zo’n heerlijke 6-cylinder…. yummie.

    Login om te reageren
  23. Rob zegt

    6 juli 2016 om 21:58

    Hip kleurtje voor een 3-serie. Goed ook dat je al het chroom eraf hebt gehaald. Staat “em wel.

    Veel plezier der nog mee ;-)

    Login om te reageren
  24. alcantara zegt

    6 juli 2016 om 22:01

    Leuk project!
    Rij zelf ook nog een 328Ci maar die is inmiddels in volledig afgetrapte staat.

    Login om te reageren
  25. prop zegt

    6 juli 2016 om 22:18

    Ik neem aan dat je je radiateur ook vervangen hebt gelijk? Ziet er krokant uit en met een nieuw blok zou ik daar niet op besparen. Zeker als alles loshangt

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 22:22

      @prop: denk dat je de airco condensor bedoelt, maar die is inderdaad vervangen voor een nieuwe. Radiateur niet, die was gewoon nog goed

      Login om te reageren
      • prop zegt

        7 juli 2016 om 06:11

        @jzaero:

        Je hebt gelijk idd. Airco ????

        Login om te reageren
  26. wat_een_gezeik zegt

    6 juli 2016 om 22:42

    Lekker handig, je bijna nieuwe motor zonder kleppendeksel in een vieze garage in je vieze auto lepelen. Die nokkenas zal wel lekker snel inslijten!

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 22:44

      @Wat_een_gezeik: de deksel is er alleen af geweest voor de foto lieve schat ;) geen zorgen!

      Login om te reageren
      • wat_een_gezeik zegt

        6 juli 2016 om 22:50

        @jzaero: zorgen heb ik zeker niet, maar slim vind ik het allerminst om voor een foto een kleppendeksel er af te pakken.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          6 juli 2016 om 22:54

          @Wat_een_gezeik: Ok, dus voor 3 minuten een kleppendeksel eraf doet meer schade dan voor 2-3 uur de deksel eraf voor een VANOS revisie bijvoorbeeld? Ik doe het in mijn eigen garage, maar er zijn ook zat mensen die het op straat doen. Ik maak me niet druk hoor. Controleren onder de deksel om de staat van het blok te pijlen moest ik toch al haha. Maar je doet je naam eer aan, dat dan weer wel ;)

          Login om te reageren
        • senne zegt

          7 juli 2016 om 00:27

          @wat_een_gezeik: Wat een gezeik, kan écht geen kwaad.
          Het is geen operatie van het menselijk lichaam waar alles zo steriel mogelijk moet zijn…

          Login om te reageren
    • jzaero zegt

      6 juli 2016 om 22:45

      @Wat_een_gezeik: en anders is het een mooi excuus voor scherpere nokkenassen of een S54B32 haha, houd de hobby weer leuk

      Login om te reageren
    • gash zegt

      6 juli 2016 om 22:58

      @Wat_een_gezeik:

      Gaaaaaaap…..het is je moeder niet!

      Login om te reageren
    • ocda zegt

      6 juli 2016 om 23:03

      @Wat_een_gezeik: pfff wordt je niet moe van jezelf? Ken de medereageerder niet maar wat hij doet ziet er prima uit en petje af. Voor klinische operatiekamers ga je lekker naar Audi en daar maken ze voortreffelijk spul

      Login om te reageren
  27. michielb10 zegt

    6 juli 2016 om 23:36

    Very very nice! Meer foto’s?

    Login om te reageren
  28. tvr1974 zegt

    7 juli 2016 om 00:32

    Ik zelf ben niet superhandig met auto’s en geen BMW fan oid maar ik kan dit soort projecten altijd waarderen en vind het gaaf om te volgen. Jammer dat autoblog geen “klus/vraagbaak” forum oid koppelt aan de site. Waar je projecten kan volgen, hulp kan vragen enz enz zeg maar. Heb zelf namelijk nog een mini-moke en daarin al een cooper(1.3 blok) en die wil ik helemaal van a-z restaureren als “sleeper” maar geen idee waar ik moet beginnen.. Dus ja ik zou wel hobbyisten kunnen gebruiken die dat leuk vinden en voor adviezen.. Ideeën hulp dus welkom

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 juli 2016 om 18:23

      @tvr1974:

      Dan zit je in een afhankelijke situatie ..
      Hulp moet via dit blog te organiseren zijn ..
      In een soort van stappenplan ofzo ..

      Weet zeker dat mensen je kunnen en willen helpen ..

      Stuur gewoon een mailtje naar autoblog en kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen .. Doen .. Lijkt me een leuk process ..

      Login om te reageren
  29. bmwkevin zegt

    7 juli 2016 om 01:15

    Vraagje: hoe tevreden ben je over de Bilstein b12? Ik ben zelf op zoek naar een schroefset voor mijn e36 en de Bilstein staat ook op het lijstje als optie, dus zou graag je mening erover horen ;)

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juli 2016 om 07:48

      @bmwkevin: Zeer tevreden! Stuurt echt enorm strak. Comfortabel als het moet (niet veel stugger als een sportonderstel E46), maar snaarstrak als het erop aan komt.

      Login om te reageren
      • bmwkevin zegt

        7 juli 2016 om 19:46

        @jzaero: bedankt voor je reactie. Dit ga ik zeker meenemen in mijn beslissing!

        Login om te reageren
  30. Wessee zegt

    7 juli 2016 om 01:51

    Nice, Jeff! :D

    Login om te reageren
  31. isleofman zegt

    7 juli 2016 om 06:33

    Waarom vrij veel onderstel / aandrijflijn zaken van een 330i? Neem toch aan dat dit geen wereldschokkende verbetering is ten opzichte van een 328i?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juli 2016 om 07:47

      @isleofman: Ik heb destijds de keuze gemaakt om over te stappen op 330i remmerij omdat deze schijven 325/320mm zijn in plaats van 305/286mm. De upgrade vereiste echter ook dat ik de draagarmen, aandrijfassen en wiellagers van een 330i nodig had, dus heb gelijk alle rubbers achterop ook vervangen. Cardan heb ik van een 330i geplaatst i.v.m. trillingen in mijn cardan, maar die doet in principe niets extra’s toevoegen. Hij past echter wel 1 op 1 op het Alpina diff

      Login om te reageren
  32. nvn1993 zegt

    7 juli 2016 om 09:48

    Ik vind het heel erg tof dat je zo ver gaat om je auto helemaal perfect te houden! Maar zou je niet goedkoper uit zijn met gewoon een standaard e46 m3 te kopen van al het geld? Erg mooi verder!

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juli 2016 om 12:30

      @nvn1993: Dat klopt haha, maar deze auto heb ik als eerste auto in mijn derde studiejaar gekocht, sindsdien eigenlijk nooit de intentie gehad om hem te verkopen. Inmiddels heb ik hem ruim 4,5 jaar. Vind het zonde om een goede auto te verkopen voor een M3, die in de basis eigenlijk ook gewoon een E46 is. Dan liever iets bouwen, als ik het echt ooit zou doen!

      Login om te reageren
  33. w0o0dy zegt

    7 juli 2016 om 10:59

    @JZAERO: wat staat er naast onder een enorme laag stof ? Nog een project (van jou?)?

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      7 juli 2016 om 12:26

      @w0o0dy: Ja, is ook een project van mij! Betreft een E36 328i Coupé uit 1995, wordt deze winter volledig overgespoten, voorzien van OEM BBS RC090 17″, 25% 3.15 sperdifferentieel, Eisenmann uitlaat, fris lederen sportinterieur, en wat onderhoud. Eerst wat roestplekjes oplappen en dan kan er verder aan gewerkt worden!

      Login om te reageren
  34. pinut187 zegt

    7 juli 2016 om 15:18

    Wow, ik wou dat ik zo’n handige Harry was. Even nieuwe/andere motor er in hangen, respect hoor!

    Login om te reageren
  35. sanderz28 zegt

    7 juli 2016 om 20:48

    Niet liegen hé Jeffrey die motor heb je een paar weken geleden al gedaan :-p

    Btw respect

    Login om te reageren
  36. littledevil9 zegt

    7 juli 2016 om 23:17

    http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=26166

    Hier nog meer over die auto, erg gave bak.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North