Peugeot 205 GTI 1.6 1987
In Vallelunga Rouge. Op de achterdemper van de uitlaat, de radio en de hoedenplank na helemaal origineel, en de originele onderdelen heb ik er nog bij. Ik zocht eigenlijk een 106 Rallye, maar toen kwam deze op mijn pad, dankzij een aanbeveling van cameraman @martijngizmo. De auto gekocht van de eerste eigenaar, niet in concoursstaat maar netter dan de meeste andere Peugeot 205 GTI’s. Rijden met zo’n oude kart is zo leuk. Snel is het niet, maar de beleving is fantastisch.









Heerlijke auto, mis mijn 205 nog elke dag
Haast helemaal origineel en in keurige staat. Top!
Staat er heel netjes bij zo te zien. Rood is veel poetsen he.
Jammer van de bewerkte foto’s. Doen de auto geen recht, zo je niet de werkelijk auto.
Maar wel leuke auto ?
@sjonnie82: zoveel is er niet aan de foto’s gedaan. Ieder z’n smaak zullen we maar zeggen ;)
@CasperH: erg veel plezier ermee Casper! Ik heb hem nu ongeveer een jaar en krijg iedere keer erg leuke reacties onderweg!
Ik heb exact het zelfde staan als vrijetijds wagen maar dan wel de cabrio versie deze bakkies rijden egt heerlijk
@lextacy: ik heb de 1.9 uit 1992, ook rood en geheel origineel. Wellicht een keer alledrie bij elkaar foto’s maken? Casperh doet dat erg goed, zo te zien!
@fiscaal: hehe ja da zou wel top zijn maar ik ben niet van in de buurt ? is trouwens ook een rooie
@lextacy: is toch niet exact hetzelfde aks het een cabrio is…..
Toch de sprong in het diepe gemaakt @casperh? Goed bezig!!
Prachtig, @casperh , je ziet ze weinig meer, helemaal met de originele 1.6 GTI pre-facelift velgen!
Ha die Casper, toch maar voor de auto gekozen ipv vrouwlief!?
Prachtig exemplaar, veel plezier ermee!!
Yes! Called it dat jij het was! :) Ik meen me te herinneren dat je er eens over geschreven hebt of in een video iets van zei, dat je er graag een zou willen. Proficiat kerel, she’s a beaut!
Die ziet er werkelijk keurig uit zeg ! En niet verprutst met aftermarket-meuk. Ik zeg : chapeau voor de vorige eigenaar ! En voor de nieuwe eigena(a)r(esse) : vele plezierige kilometers gewenscht :-)
p.s. : is dit niet een pre-cat versie met 105 PK ?
@amghans: ik lees zoveel verschillende specs en verhalen over de 1.6 (uiteenlopend van 103 tot 115 pk) dat ik maar even op zoek ga naar de motorcode v.d. week om het definitief zeker te weten.
@CasperH: origineel uit ’87, dus kan je haast op een briefje geven dat dit de 115pk versie is. Dort qua snelheid weinig onder voor de 1.9 met cat. Dit schijnt volgens de kenners nog leuker te rijden ook! Echt een mooie aanwinst, gefeliciteerd!
@CasperH:
Via motornummer waarschijnlijk idd de beste manier om het juiste aantal pk’s van deze auto te achterhalen.
Heb misschien nog ergens een NL brochure uit 1987/1988 van de GTi. Eens kijken of ik die nog kan opdiepen.
@CasperH: het verschil zit hem in de cilinderkop. De 115 pk versie heeft de cilinderkop van een 1.9 Gti. (Grotere kleppen andere nokkenas). Je hebt de meest knappe uit Nederland gekocht, ik zag hem ook staan in Heemstede maar ik heb er al een.
Leuk ding maar de real deal is de 1.9 toch eigenlijk met de bekende velgen.
@thomasthomas: de Speedlines van een 1.9 zijn heerlijk inderdaad. De 1.9 is ook heel leuk, maar de 1.6 heeft een (naar mij mening) fijnere versnellingsbak met kortere versnellingen.
Franse auto’s altijd -1
@dr420blazeit:
Mensen die zo bekrompen reageren altijd – 100 !
Verder kan ik u meedelen dat deze Peugeots veelal werden gebouwd in de oude Talbot /Sunbeam / Chrysler fabriek in Ryton-on-Dunsmore in Warwickshire Verenigd Koninkrijk.
Britten hebben namelijk een traditie met snelle voertuigen; vraag maar waar Mercedes de 16-kleps motoren voor de tijdgenoot van deze kleine Fransman, de 190 2.3 16 liet bouwen !
Zeker ook een – 1?
Britten dus.
@desjonnies: waarde heer desjonnies, bespaar uzelf de moeite. Zou bij het lezen van de gebruikersnaam niet al ee belletje moeten rinkelen? Er zit nu ergens een mannetje van 13 met al drie haartjes op zijn kin op zijn zolderkamertje te genieten van de uitwerking van zijn troll. Helaas, er komen ieder jaar weer zulk soort mannetjes bij.
@dr420blazeit: topreactie, -5 voor jou. Reageer dan niet stoeptegel.
@baap: Ik reageer wanneer ik wil, daar heb jij niks over te zeggen. Lekker huilen als je niet tegen iemand anders zijn mening kunt mafkees.
@dr420blazeit: wat een grote jongen! Nog een boertje en dan naar bed.
Leuk ding, ziet er nog zeer goed uit, congrats!!
@casperh
Fanstastisch dat je er eentje ongemolesteerd hebt gevonden, jammer dat we het niet van elkaar hebben geweten, ik heb een 106je Rallye Phase 1 liefdevol deels gerestaureerd voor je staan !
Voorla leuk dat je een 205 GTi 1.6 hebt met de originele 1.6 velgen, menig is geëindigd met de dikke wielen van de 1.9 !
En, het wordt gewoon geld waard zo’n GTi’tje, het hoeft in ieder geval niet veel te kosten.
Ziet er inderdaad nog supergoed uit.
Lijkt mij een erg leuke auto, veel plezier ermee!
Hij ziet er top uit!
Erg leuk! Kleurtje ook tof! Binnenkort een Franse Hothatch occasion video met de 205 en de Megane RS?
En toch.
Is de 205 GTI iconischer dan de 106 Rallye ooit is geweest of zal worden.
De 106 is een café racer, de boy racer zoals mijn R8S van Renault eigenlijk niet de real deal is ten opzichte van de R8 Gordini.
Ik bedoel maar dat de 205 GTi, juist de 1.6 GTi naadloos in desjonnies galerij der groten past waar de ECHTE Cooper S uitstamt, de 1200 TT, de Escort Mexico, de Golf 1 GTi, de A 112 Abarth, de 2002 Turbo of Tii, kortom de echte galerij der groten !
Ik zal iedere supercar laten staan voor één van bovenstaande karretjes !
@desjonnies: ik ben het met je eens, al denk ik dat de Phase 1 Rallye ook wel heel erg gewild gaat worden. Maar ik had simpelweg niet de illusie ooit nog een onverprutste 205 GTi te gaan vinden voor een redelijke prijs, vandaar dat de zoektocht inmiddels op een 106 Rallye gericht was ;)
@CasperH:
De prijzen in Frankrijk liegen er al niet om, vier mille voor een 106 Phase 1 die nog wat liefde nodig heeft is meer regel dan uitzondering.
Ik denk dat de 106 Rallye relatief snel duur wordt door het 205 Rallye effect, die zijn echt niet meer te vinden en inmiddels peperduur geworden !
De grap van deze auto’s zijn eigenlijk de
onderdelen : spotgoedkoop en overal nog volop te krijgen !
@desjonnies:
Ze zijn schitterend , de Peugeots uit die tijd.
Klasgenoot had toen een 205 Rallye, elke rit daarin was een feest.
Heb zelf nog een 309 GTI gehad, magnifiek scheurijzer.
Mijn broer had een 205 1400 XS, en die was eigenlijk ook nog verbazend snel.
Mooie tijden…
Gaaf ding! Ik krijg hier altijd de neiging van ook te gaan zoeken maar ik ga het niet doen. Die banaan van Martijn zelf is ook tof trouwens.
Tof ding! Ben zelf ook aan het zoeken naar zoiets maar blijkt toch lastiger dan gedacht
Prachtige 205. Veel plezier ermee. Kom je hem nog showen op de Franse Autdag zondag a.s.?
https://www.facebook.com/events/145141859183342/
Toch niet die Clio Cup? Doesn’t matter, have GTi, i guess :) Veel plezier!!!1!
Gave aanwinst zeg!
Nice. Zal m vast wel eens langs zien scheuren hier in A’doorn.
Topauto! Ook de keuze van een journalist van Motorsport Magazine als fun car.
Heel erg gaaf Casper! Ik zit zelf momenteel ook te kijken voor een leuke hot hatch. Ik heb geen haast, maar het mag er nu toch echt van komen. Verder heb ik geen voorkeur voor de leeftijd ervan, bij voorkeur geen Duitse auto. Zojuist nog besproken met een mede Autoblogger, MG ZR lijkt nog een leuke optie. Maar voor nu wellicht de Clio RS, vorige Megane RS, 500 Abarth of Cooper S. Of zelfs een 106 Rallye met wisselgeld :-) We zullen zien. Zoooveel leuks, vooral als je zit te zoeken. En plotseling komt er weer een Simca 1000 langs, en dan is m’n focus weer afgeleid naar een compleet andere soort auto. Part of the fun denk ik dan maar.
Anyway, genoeg over m’n eigen zoektocht. Veel plezier ermee, ik vind ‘m erg stoer. Zeker in het rood!
@Mielie: Simca 1000, ik zeg doen!
Of, als je er een weet te vinden, een Hillman Imp of zelfs een Sunbeam Stiletto, nadeel is dan wel dat ze compleet wegroesten als je ze het jaar door buiten laat overnachten.
@casperh
Wat een prachtige auto! Uitstekende keus zou ik zeggen. Toevallig ga ik vanavond kijken naar mijn eerste eigen auto, een 205 XS. Niet zo leuk als een GTI, maar wel een knalrode! Veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik zou hem graag bewonderen in een speciale video
@peugwow: Ook ik heb een 205 xs gehad! Die was rapper dan een 1.6 gti en een fractie trager dan een 1.9 gti met die dubbele webbers kon je mooi mixen qua brandstof zodat ie toch een betere gasreactie had( niet omdat het moet maar omdat het kom haha)
@bikevscar: mooi spul! Zou me er graag bij aansluiten, maar deze XS (wel met injectie) was toch niet helemaal wat ik verwacht had. Toen bij de zoveelste keer afslaan (motor stond niet goed afgesteld) tijdens de proefrit ook nog de accu leeg was, waren mijn vader en ik er wel klaar mee. Was nog wel te redden maar niet voor dat bedrag… Auto langs de weg geparkeerd in Arnhem en in de regen teruggelopen naar de 807 van mijn vader :(
Leuke aankoop en ziet er erg strak uit. Top dat je hem van de eerste eigenaar hebt kunnen. Veel plezier ermee.
Via driving-fun gekocht toch?
Leuk als eerste auto in 1990 ;P
Mooie uitvoering Casper! Nou effe op zoek naar een period correct Devil pijpje en lekker brullen!
Ik zag je vanmiddag nog op het werk! Kek bakkie!
@laurensxmourik: huh? Waarom zeg je dan niet even hallo? ;)
Supervet! Ik zou hem lekker zo houden, mooi origineel! Veel plezier ermee :)
Mooie , originele aanwinst Casperh. Veel Plezier ermee.
Hier in mijn buurt komt er iemand met een 106 rallye. Kerel doet m niet weg. Ik hoop ooit ook zo’n mooie205 te vinden ;-)
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?f=55&t=33175
Hier meer info. Werd aangeboden op driving-fun.com.
Kleinzoon was feitelijk tweede eigenaar. Maar stond nog wel op naam van eerste eigenaar. Vooral bereden door oma.
“Ook zit er een bewerkte remus uitlaat onder, waarbij het sierstuk is afgeslepen voor een meer bescheiden sierstuk. Dit zorgt voor een wat meer rally geluid. Uiteraard heb ik de originele goede standaard uitlaat nog in bezit. Indien gewenst kan zijn gemonteerd worden.
Op dit moment kent de auto weinig mankementen. Er zitten 2 schades aan de auto (te zien op de foto’s hieronder), en hier en daar zit een klein deukje. Dit is echter niet opvallend in mijn ogen.
Ook vind ik belangrijk om te melden dat de auto geen roest kent. Vorig jaar is er roest op een dorpel + achter scherm vakkundig weggehaald (foto’s van dit proces heb ik in mijn bezit).”
205 blijft leuk wagentje. 1.9 had nog wat toegevoegd, maar 1.6 is ook niet verkeerd.
Klein en licht, dat is een prettige combinatie.
@casperh mag ik vragen wat zoiets gekost heeft?
Het kenteken lijkt op razend snel RZ-05-NL
; )
205 is altijd top, was m’n eerste liefde ?
Ik vind helemaal mooi! ;-) Enjoy your ride!
Veel plezier met deze leuke aanwinst!
Mooi exemplaar zo te zien.
Koesteren …