Peugeot 205 T16 ‘road version’
Prachtige Peugeot die als homologatie model diende voor de Group B rally's. 200 zijn er gebouwd; met vierwielaandrijving een midden-motor en 200 pk's van de geknepen motor. Ernaast stond de 208 GTI 30th anni., een auto die hem qua vermogen al heeft ingehaald. Al heeft die geen race-versie met 450 pk. En toch ziet de 205 er niet zo exotisch uit als dat sommige rivalen dat wel zijn… Stonden ook nauwelijks mensen bij…







Geweldig zo naast elkaar! Pracht spot!
Erg tof!
@rotarypowah: en toch en toch….. Er gaat niets boven een R5 Turbo. Een 205 GTi 1.9 daarentegen en een gewone R5 Turbo fase II… Doe allebei maar
Gave back2back!
@guusboum
Het is een gti by Peugeotsport, geen 30th. Kan je makkelijk herkennen aan de achterlichten. Bij een 30th zit het witte gedeelte aan de buitenkant en bij een Peugeotsport onderaan.
Heb je trouwens geen foto van de zijkant van de 208. Die sticker ziet er nog interessant uit om op de mijne te kleven.
@peugeotsport: Oke, dankjewel! Nee helaas niet meer foto’s van de 208, de camera werd ergens anders naar toe getrokken ;)
Wouw een t16. Zeldzaam!
Wauw, gave spot! Back2back. Vind de rode velgen niet zo mooi staan maar verder is het een toffe youngtimer, top spot.
Toffe vondst!
Die 205 t16 schreeuwt gewoon om een lekker rondje knallen. Dit is toch eigenlijk geen show auto. Leuke foto’s !
Er staat in het Verenigd Koninkrijk een 205T16 te koop, met net iets meer als 12000 km op de klok; vraagprijs is £175.000 ….
En dat is dan nog de ’tamme’ versie.
Met deze kleurstelling is het letterlijk en figuurlijk een grijze muis, behalve de “foute” kleur wielen. In de Peugeot-Talbot sport kleuren had het er al heel anders uitgezien.
Eerlijk gezegd is een Dimma optisch indrukwekkender…
Hij is geniaal, maar erg lelijk. De GTI van @casperh is een stuk minder dik, maar wel veel mooier.
1 van de 200 las ik. Geweldig ding.
De Pikes Peak auto met 800+ pk draagt ook de 208 naam.
Al zal de 205 t16 een stuk meer delen met een normale 205 dan dat ding.
@torsen: enige wat de 205 T16 deelt met de originele 205 is de naam en de ‘looks’, al het overige heeft niks met een 205 te maken
@406_v6: ik meen de voorruit en het “frame” daarvan ook ?
@torsen: Voorruit en koplampen + knippers, als ik mij niet vergis. Al het andere is specifiek voor deze auto ontwikkeld.
@torsen: dat schijnt heel erg mee te vallen.
Apart from the appearance, the road variants (van de T16) had practically nothing in common with the regular production model and shared the transverse mid-engine, four-wheel drive layout of the rally car, but had less than half the power; at around 200 PS (147 kW; 197 hp).
@depsycholoog: ik was in de veronderstelling dat hij meer deelde met de 205. Qua interieur e.d. maar zelfs dat niet.
Best logisch ook als ik even nadenk.
Maar hij lijkt zo verdomd veel op een normaal mooi nummer.
Kwam ook een aardig artikel over de t16 tegen net: https://www.classicdriver.com/en/article/cars/peugeot-205-t16-homologation-handful
Heb er ooit 1 gezien in een stadje 50km van Le Mans, perfecte setting voor die auto! En wat een turbo geluid. Super
Een keuze waar ik nog geen milliseconde over hoef te twijfelen: de 205 T16. Wat een machine! Legendarisch :D.
Misschien een stomme vraag, maar aangezien de motor bij de T16 van voren naar achteren is verhuisd, is er dan een (kleine) bagageruimte aanwezig onder de voormalige motorkap?
Wanneer is dit event geweest? Ik woon zelf in Nijkerk en baal toch wel enigzins dat ik dit heb gemist ;)
@matje140: Goed gezien @ Nijkerk. Was 21 mei!
Dit is duidelijk een evenement, die staan daar niet toevallig naast elkaar. Die Peugeots zijn van Visser in Nijkerk. De T16 staat daar normaal in de showroom naast een 504 coupé. ..
@baasbas: Dat klopt, oldtimer evenement in Nijkerk
En toch, toen Groep B regeerde zat ikin het internationale rally circuit.
Bijna niemand van het publiek keek naar de Peugeot Sport 205 T16’s omdat ze zo ontieglijk op een GTI leken, heel knap gedaan van Peugeot, pas als je er een GTI naast zette, leek dat wel een dreumes naast de T16.
Iedereen keek naar Lancia 037 en later de Delta S4 en vooral de Metro 6R4 en de RS 200’s, allemaal simpelweg door hun brute uiterlijk !
En eerlijk gezegd was de straat versie 205 T16 een teleurstelling, een R5 Turbo met middenmotor reed bijvoorbeeld veel lekkerder en was nog eens sneller ook en veel goeiekoper !
Wel stom geweest, ik kon een jaar of tien geleden zo een 205 T 16 kopen Frankrijk voor een schijntje echt waar ik heb hem laten staan met mijn stomme harses !
@desjonnies: zo heb ik zoveel auto’s waarvan ik denk ‘ had ik die toen maar gekocht’!