@pinut187: nee. ;) De Renault R8 was er alleen als sedan. Hier dus de R8 Gordini.
Wel staat die andere bekende sportwagen van Renault, de Alpine A110, op het chassis van deze R8.
Een origineel Nederlandse auto en nog een hele vroege ook.
Het is daarom een Renault 8 Gordini 1100 (r1134) ipv de latere 1300 (r1135) Iets minder populair dan de 1300 maar niet minder gewild. Reken voor een nette op prijzen vanaf een 30.000 euro tot 50.000 euro voor de 1300. Met name in Frankrijk mateloos populair. Maar hoed u voor namaak want er zijn aanzienlijk meer fakes dan echte !
@desjonnies: ik heb ook een replica in mijn auto verzameling. Geen echte Gordini op kenteken dus dus maar wel opgebouwd met echte Gordini componenten zoals originele Gordini motor , onderstel met de 4 achterschokbrekers , origineel dashboard , verstevigingen etc etc
@seicilindri:
Leuk, ik heb een rode R8S uit Italie gehaald, rijd er nooit mee is nog een eerste lak auto, een rode, de meeste S’jes waren geel.
Met de dubbele koplampen.
@seicilindri:
Grappig, mijn moeder had toen de EZ-37-04 een ivoorkleurige R8 Automatique, met drukknoppen voor de bakbediening 1965.
Erger is dat ik al de kentekens nog weet
Dit is de opvolger van de Dauphine geweest en het ontwerp is van Philippe Charbonneaux, een industrieel ontwerper die
nauw betrokken was bij de eerste Corvettes.
Rete zeldzaam deze 1100 tjes, omdat de latere 1300 gewoon meer potent was, een vijfbak had en het meest belangrijke, de dubbele koplampen voor.
Ik heb deze als S staan, een tammere boy-racer versie met de 1100 Sierra motor en een iets dikkere carburateur.
Dan hield je overigens wel meer dan de helft van het aankoopbedrag voor een Gordini in je zak en had je wel het Gordini uiterlijk!
De R8 was de laatste der mohanikanen, daarna heeft Renault voor voorwielaandrijving gekozen voor de massa productie.
Zijn opvolger de R12 Gordini is buiten Frankrijk, Italie en vreemd genoeg Finland nooit een succes geweest.
@desjonnies: Klopt, er zijn er maar 2 stuks in Nederland. 1 geimpoteerd vanuit de VS en deze, die in Nederland is verkocht en als enige is overgebleven. Er zijn er maar 2.626 stuks gebouwd. Dit type is maar een jaar in productie geweest. Verder zal dit waarschijnlijk één van de laatste keren zijn dat deze bijzondere auto op de weg komt….hij wordt nl binnen kort gerestaureerd. En zal waarschijnlijk een paar jaar niet te zien zijn.
Die vouw in de kofferklep voor had als functie om beter zicht kort voor de wagen te hebben en he reservewiel ligt voorin achter de nummerplaat onder de bumper.
Eind jaren 50 was Alfa Romeo bezit met het ontwikkelen van de nieuwe Giulia, daaruit ontstond de tipo 103. Dit ontwerp werd echter afgewezen en daar Alfa toen samenwerkte met Renault (ze bouwde o.a. Dauphines in licentie) ging Renault het verder verfijnen tot wat later de R8 zou worden.
Ik vind de overigens écht te gek, zeker in Gordini-trim.
@veloce: klopt, je ziet er ook duidelijk Giulia overeenkomsten in terug.
Zeker als je hem van dichtbij bekijkt valt bv de gebogen lijnvoering op die zo kenmerkend is woor de Giulia en bij de Giulia (muv de Nuova) zelfs tot in de bumper is terug te vinden.
Gordini’s zijn altijd leuk.
Zo ook de in 1970 geïntroduceerde Renault 12 Gordini met zijn uit de Renault 16TS stammende 1565cc motor die door Gordini naar 125 pk werd opgepept.
er zijn er overigens 4 van in NL en geen twee. Waarvan een bij mij – 1134. 1134 en 1135 hadden allebei 5 bak. 1134 alleen geen koplampen in middenscherm
Heel gaaf ding, kende deze nog niet! Ook als coupe leverbaar geweest?
@pinut187: nee. ;) De Renault R8 was er alleen als sedan. Hier dus de R8 Gordini.
Wel staat die andere bekende sportwagen van Renault, de Alpine A110, op het chassis van deze R8.
Erg mooi wagentje!
@desjonnies heeft toch zo’n wagentje? Is dit hem?
Een origineel Nederlandse auto en nog een hele vroege ook.
Het is daarom een Renault 8 Gordini 1100 (r1134) ipv de latere 1300 (r1135) Iets minder populair dan de 1300 maar niet minder gewild. Reken voor een nette op prijzen vanaf een 30.000 euro tot 50.000 euro voor de 1300. Met name in Frankrijk mateloos populair. Maar hoed u voor namaak want er zijn aanzienlijk meer fakes dan echte !
@seicilindri:
Leuk iemand die dit ook weet een kenner dus!
@desjonnies: ik heb ook een replica in mijn auto verzameling. Geen echte Gordini op kenteken dus dus maar wel opgebouwd met echte Gordini componenten zoals originele Gordini motor , onderstel met de 4 achterschokbrekers , origineel dashboard , verstevigingen etc etc
@seicilindri:
Leuk, ik heb een rode R8S uit Italie gehaald, rijd er nooit mee is nog een eerste lak auto, een rode, de meeste S’jes waren geel.
Met de dubbele koplampen.
@seicilindri:
Grappig, mijn moeder had toen de EZ-37-04 een ivoorkleurige R8 Automatique, met drukknoppen voor de bakbediening 1965.
Erger is dat ik al de kentekens nog weet
Kan me nog herinneren dat deze auto’s royaal door Roemenië reden als 1100!
Mooi wagentje!
Leuke wagen, maar heb liever de E46 coupe 330ci die er voor rijdt, al is die beduidend minder waard.
Vele malen mooier dan de megane rs!
Deze heb ik volgens mij als modelauto 1:43. Ooit een keer bij de Bruna gekocht eind jaren 90′.
Bijzonder gaaf, heeft bijna twee keer zoveel vermogen als de gangbare Renault 8 en 10!
Heel gaaf! Ik wil graag een keer naar zo’n meeting, wanneer en waar vinden die plaats?
@depsycholoog:
Renaultoloog kijken
@depsycholoog: deze c&c werd al tijden lang aangekondigt; op facebook, in de krant etc ;) ogen goed open houden dus!
@thomcarspotter: ja heb geen Facebook, ik zal de volgende alvast in mijn agenda zetten
@depsycholoog: de volgende Cars & Coffee XXL is in mei 2017, en de daar op volgende editie is weer in september 2017.
Een Renault 8
Ik heb nog een filmpje waar ik daar als baby gewoon los in en bakje op de achterbank werd gezet ha ha
Een Renault 8
Ik heb nog een filmpje waar ik daar als baby gewoon los in en bakje op de achterbank werd gezet ha ha.
De aërodynamica op deze is fantastisch. Heeft iemand de cw-waarde van deze
Wow, nooit geweten dat Renault ook een mooie auto heeft gemaakt
@desjonnies: kom er maar in met die mooie verhalen!
Dit is de opvolger van de Dauphine geweest en het ontwerp is van Philippe Charbonneaux, een industrieel ontwerper die
nauw betrokken was bij de eerste Corvettes.
Rete zeldzaam deze 1100 tjes, omdat de latere 1300 gewoon meer potent was, een vijfbak had en het meest belangrijke, de dubbele koplampen voor.
Ik heb deze als S staan, een tammere boy-racer versie met de 1100 Sierra motor en een iets dikkere carburateur.
Dan hield je overigens wel meer dan de helft van het aankoopbedrag voor een Gordini in je zak en had je wel het Gordini uiterlijk!
De R8 was de laatste der mohanikanen, daarna heeft Renault voor voorwielaandrijving gekozen voor de massa productie.
Zijn opvolger de R12 Gordini is buiten Frankrijk, Italie en vreemd genoeg Finland nooit een succes geweest.
@desjonnies: ik ben hier bezig met de restauratie van een R8s van een vriend van me trouwens.
@seicilindri:
Mijn S staat op autojunk, 100% keihard met door mezelf gekochte Delta Mics velgen.
@desjonnies: Klopt, er zijn er maar 2 stuks in Nederland. 1 geimpoteerd vanuit de VS en deze, die in Nederland is verkocht en als enige is overgebleven. Er zijn er maar 2.626 stuks gebouwd. Dit type is maar een jaar in productie geweest. Verder zal dit waarschijnlijk één van de laatste keren zijn dat deze bijzondere auto op de weg komt….hij wordt nl binnen kort gerestaureerd. En zal waarschijnlijk een paar jaar niet te zien zijn.
Die vouw in de kofferklep voor had als functie om beter zicht kort voor de wagen te hebben en he reservewiel ligt voorin achter de nummerplaat onder de bumper.
Heb bij een verzamelaar 2 van deze zien staan. Plus een A110 A310 5turbo 19 williams en een 12 rally echt vet om te zien
Eind jaren 50 was Alfa Romeo bezit met het ontwikkelen van de nieuwe Giulia, daaruit ontstond de tipo 103. Dit ontwerp werd echter afgewezen en daar Alfa toen samenwerkte met Renault (ze bouwde o.a. Dauphines in licentie) ging Renault het verder verfijnen tot wat later de R8 zou worden.
Ik vind de overigens écht te gek, zeker in Gordini-trim.
@veloce: klopt, je ziet er ook duidelijk Giulia overeenkomsten in terug.
Zeker als je hem van dichtbij bekijkt valt bv de gebogen lijnvoering op die zo kenmerkend is woor de Giulia en bij de Giulia (muv de Nuova) zelfs tot in de bumper is terug te vinden.
Gordini’s zijn altijd leuk.
Zo ook de in 1970 geïntroduceerde Renault 12 Gordini met zijn uit de Renault 16TS stammende 1565cc motor die door Gordini naar 125 pk werd opgepept.
Nu wordt de naam Gordini te grabbel gegooid door Renault, door hem toe te passen op niets zeggende auto’s uit winstoogmerk.
@HZW:
Nooit van ze begrepen waarom ze de Twingo 1 niet als TwinGOrdini hebben uitgebracht djng leent zicb er uitstekend voor!
Er staat er eentje te koop voor de liefhebbers!
https://www.vkvgroep.nl/occasions/renault/r8/gordini-collectors-item-real-gordini-169419256/?soort=occasions
er zijn er overigens 4 van in NL en geen twee. Waarvan een bij mij – 1134. 1134 en 1135 hadden allebei 5 bak. 1134 alleen geen koplampen in middenscherm