Mijn eerste auto: Locost Seven kitcar
Op mijn 14e liep ik op Maison Blance (set bochten uit het Le Mans circuit) tussen de Lamborghini's en Ferrari's en plotseling zag ik een paar Caterhams staan. Ik raakte aan de praat met één van de eigenaren en na een tijdje gepraat te hebben vroeg hij mij of ik een paar rondjes mee wilde over het circuit (https://www.youtube.com/watch?v=P-H3ZWDZqK0). Sinds dien ben ik helemaal gek van Sevens en ik wist dat ik hoe dan ook ooit één zou moeten hebben.
2 jaar later zag ik met kerst een advertentie online komen van een Seven met een escort 1600 mk2 motor. De auto is in een slechte staat. Het interieur zit los en is versleten en het exterieur heeft veel diepe krassen in het fiberglass en het aluminium is dof. Ook motorisch zou het niet helemaal goed zitten maar dat weerhield mij niet om te gaan kijken. Toen ik ging kijken viel het allemaal wel mee. Hij liep niet helemaal mooi maar beter dan dat ik had verwacht. De keuze was voor mij snel gemaakt en na een week ben ik hem samen met mijn vader en een trailer de auto gaan ophalen.
Een half jaar later zijn er een hoop dingen kapot gegaan en vervangen. De auto heeft nu ongeveer 2000 kilometer gereden en rijd perfect. Helaas ben ik nog steeds 16 en mag ik pas over een tijdje beginnen met mijn rijbewijs dus alle kilometers die ik heb gereden waren op de passagiersstoel. Het enige grote probleem is de versnellingsbak die vrij makkelijk vast komt te zitten. Ik ben er nu mee bezig en ik hoop dat ik de problemen kan oplossen anders moet ik een opzoek naar een andere bak. Van de winter hoop ik het interieur te bekleden en de voor ophanging uit elkaar te halen en zo nodig onderdelen te vervangen/repareren.
Ik hoor graag wat jullie er van vinden en als iemand nog tips heeft, ik hoor ze graag!






Geweldig, gewoon je droom najagen! Ik weet zeker dat je er van gaat genieten
@maikelschennink: Genieten gaat zeker lukken!
Echt een droom dit! Heel veel veilige kilometers er mee!
@ivemoto: Bedankt!
Vet!! Vooral zo doorgaan & ervan genieten
Wat een leuk verhaal dit zeg! Way to go! Heel veel plezier ermee en keep Sharing hier!
@isleofman: Bedankt! Ik ga zeker door!
Leuk verhaal, en je bent er érg vroeg bij!! Begrijp dus dat je een 1600 kent hebt? Zijn goede, relatief zeldzame blokken, goed te tunen. Zitten 40’er carbs op (gok ik), dus zal al wat extra pit geven? Maar versnellingsbakken zijn er 15 in een dozijn, ff afhankelijk van of de techniek is aangepakt. Ik verwacht eigenlijk een 5-bak, type 9? Die zijn lang niet duur, maar sleutelen kost minder ;) En haal die Escort velgen eraf!!
@davelepeef: Klopt, er ligt een 1600 kent in met dubbele 40 Webers. Er ligt een 4 bak in maar ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat voor bak erin ligt omdat er heel weinig over te vinden is. En een mooi setje nieuwe velgen is duur dus sponsoring is altijd welkom?!
@antonvanrooijen: gewoon door met een 5bak als dat mogelijk is. Net ff wat fijner omdat je meer bereik hebt
@peug206: dat kan tegenvallen. Had een vijfbak die hierop past, type 9, maar de eerste overbrenging was zo hoog dat ik vaak met slippende banden wegtrok, en je moest snel naar z’n 2. Op die manier heb je er weinig baat bij!
@antonvanrooijen: Autoblog Crowdfunding!
@antonvanrooijen: bak is misschien een Ford type 2, moet je ff uitzoeken, niet zeker van. Type 9 vijfbak past wel direct op de motor, maar ophanging en pook zijn iets anders gepositioneerd dus geen 1 op 1 swap. Afhankelijk van de afkomst (hoofdzakelijk 4-pitters) is de 1e versnelling van een type 9 ook vrij nutteloos, kort. Maar over de type 9 is zat te vinden, zeer veel gebruikt.
Die 1600’s zijn zeer goed te tunen, een 2.0 OHC van Ford zul je ook veel zien, maar ik denk.dat een kent qua gewicht veel beter bij zo’n auto past.
@davelepeef: als ik een kentekencheck doe lijkt het een replica te zijn. Hoe zit dat dan?
@lippie: het is ook een replica. De auto is een kitcar van het merk Locost.
@davelepeef: als ik een kentekencheck doe lijkt het een replica van een Seven te zijn. Hoe zit dat dan?
Ook mooi maar nep is nep toch?
@lippie: ach wat is nep? Heb zelf een Caterham gebouwd, is dat echt? Ook geen echte Lotus toch.
Voor mij is elke auto die je met je eigen handen bouwt “echt”. En dan ook nog een vader-zoon project, die ervaring maakt het pas echt “echt”.
Wat een gaaf wagentje zeg! indrukwekkend dat je deze moeite (en tijd en geld) erin gestopt hebt. Alleen jammer dat je nog ff moet wachten voor je er zelf in mag rijden xD
@Kuifje: Bedankt! Wat heb jij een gave foto’s op je profiel staan!
Zo dat is pas een leuke eerste auto. Veel plezier ermee en wordt maar snel 18!
@pinut187: Bedankt! Nog 2 jaar wachten, helaas.
Kost zo’n ding niet al gauw 10k? Verder erg gaaf!
@reistje: Met hard werken kom je een aardig eind denk ik altijd maar!
Goed verhaal Anton en je hebt groot gelijk, er zullen er hier op Autoblog zat zijn (waaronder ikzelf) die dit wel hadden willen doen, maar niet gedaan hebben. Jij doet het gewoon. Respect, geniet van je hobby en post nog eens wat!
@tenaci: Dankje! Ik had dit zelf ook nooit verwacht. Ik zal zeker nog wel wat van me laten horen als ik weer wat gedaan heb.
Super gaaf!
Hoop dat we hem nog vaak zullen terug zien hier!
@jasbelle: Dankje! Ik ga zeker nog wel een keer wat van me laten horen!
Super! Ga je licentie halen en dan mag je voor je 18e de baan op. Ik had op mn 15e mn eerste auto, racelicentie behaald en kon er toen toch gebruik van maken, kost wat maar heb je ook wat!!
@spykerboy: Top idee! Ik ben wel benieuwd wat jouw eerste auto was.
Super gaaf man, ik word helemaal blij van zulke verhalen! Alvast veel plezierige km’s toegewenst!!
@romeoalfa: Dankje! Je hebt een gaaf TT’tje trouwens!
@antonvanrooijen: mijn tip: kijk eens naar “monkey london” op youtube. Die heeft een special gemaakt van dit model met 450 pk nissan motor. Eigenlijk kun je in zo’n kitcar alles schroeven wat je wilt. zal wel wat tijd vergen. Wij hebben er 1 rijden op het werk met een 2.0 opel blok en een ford seirra f9 bak. Maar dat is kloterij, de koppeling sluit nooit aan en die wagen slipt tot de 100 in de 2e versnelling. 150 pk is echt prima vermogen voor een auto als deze. Nog een tip: bespaar alsjeblieft niet op banden. Je bent overgeleverd aan de goden als je in een slip komt. (Wat erg makkelijk gaat)
@shalomleon: helemaal eens wat die banden betreft. Altijd heel erg van belang (en wordt veel te vaak onderschat) maar bij oudere auto’s helemaal essentieel!
Geweldig om dit te lezen! Super veel succes en plezier met het verder restaureren en natuurlijk met het behalen van je rijbewijs!!!?
@wd97: Bedankt! Ik kan echt niet wachten tot ik mag beginnen haha
Is er geen club van Caterhams? Vaak hebben zij veel expertise in huis en zijn zij wel bereid om je op weg te helpen. De mensen in zo’n club vinden dat altijd wel leuk om te doen. Veel succes en plezier met je superauto
@lekkerlinksrijden: Ik zit sinds dat ik de auto heb bij de Nederlandse Kitcar club. Veel leden hebben al jaren ervaring met dit soort auto’s en ze helpen me graag wanneer er problemen zijn. Daarnaast organiseren ze veel events zoals elke 3e zondag van de maand een kleine meeting bij een restaurant in Gelderland.
Gaaf! Leuk zo’n project. Zorgen dat ie over 2 jaar helemaal startklaar staat.
@Graafke: Dankje! Ik hoop dat voordat ik mag rijden de auto zo goed als af is.
Jong geleerd is jong gedaan prachtig verhaal bovendien.
@sezz: Dankje! Het is erg simpele techniek dus ik leer een hoop van de auto.
Dit is pas een autoliefhebber! Wat gaaf man, mooi project! Nu heb je echt iets om naar uit te kijken, succes met rijlessen alvast! En natuurlijk veel mooie km’s gewenst, passagiersstoel of niet!
@autodrop: Dankje! Nog even en dan mag ik eindelijk beginnen. En wanneer ik dan eindelijk dat pasje heb ga ik zo snel mogelijk erin leren rijden
Gaaf man , dat gaan nog hele leuke autojaren voor je worden , denk niet eens dat je vader de sleutel nog afstaat Haha.
Filpmje ook bekeken zo’n R400 is helemaal een beest , en dan komt p1 op 1:50 , mijn hemel wat een acceleratie net of die r400 dan stilstaat.
@bofkont: Die P1 was echt bizar snel. Er komt ook heel veel hitte uit die onder je helm slaat haha. Wat je op de video niet ziet is dat hij op dat moment de achterbanden echt opeet, de stukken Pzero vlogen om onze oren.
Gaaf man , dat gaan nog hele leuke autojaren voor je worden , denk niet eens dat je vader de sleutel nog afstaat Haha.
Filmpje ook bekeken zo’n R400 is helemaal een beest , en dan komt die p1 op 1:50 , mijn hemel wat een acceleratie net of die r400 dan stilstaat.
Enkel en alleen maar lof! Geniet ervan
Goed bezig! Geniet er van. Met dit soort auto’s leer je ook écht rijden.
Heyyy daar is tie dan uit het Lego Caterham artikel haha. Nice ride Anton ?? Op naar de toekomstige Donkervoort…
Gefeliciteerd, geniet er van!
Gaaf zeg!
gaaf! heb je hem geïmporteerd uit Engeland of met kenteken en al in Nederland gekocht?
Respect Anton! Ultralights zijn great fun. Heb zelf een Westfield gehad. Heel veel lol aan beleefd. Hou je wel je testosteron in toom ? ;) hou hem heel he!
Gewoon helemaal top!!! Stik jaloers hier.
@2wheeler: foto 2 is ook erg goed gelukt trouwens!
Heb rond 2005/2006 gekeken bij eentje met 2.0 KENT motor en groene spatborden (denk ik…weet niet meer precies). Drama kap en niet echt goede staat weerhield me ervan. Uiteindelijk mijn mx-5 gekocht.. beter bruikbaar en rijdt ook leuk. Maar de 7 moet nog een keer
@w0o0dy: 2.0 kent bestaat niet. Zal een OHC (pinto) zijn geweest?
Ik ben jaloers!
Klasse om nu al voor zo’n gave auto te kiezen! Perfecte auto om ook eens een zomeravondcursusje mee te doen om nog meer te kunnen genieten van zijn prestaties!
Heel veel rijplezier ermee, en dat gaat gegarandeerd lukken!
Erg leuke auto, veel plezier ermee! Heb je de foto’s bij kasteel De Haar genomen? Is om de hoek :)
Heerlijk! project afronden, rijbewijs halen endan lekker genieten!
Dik hoor! Snel je rijbewijs halen en je vader in de bijrijdersstoel zetten haha!
Jij bent een van de weinigen die bij zijn gala straks in zijn eigen auto voor komt rijden en zich niet hoeft te schamen tussen de gehuurde en geleende Ferrari’s en Porsches :)
Wow!! Super vet, wij hebben zelf een lotus seven waar wij als kleine jongens naast papa zaten op de mooie zomer avonden. Vorig jaar is deze seven geheel uit elkaar geweest en volledig terug gebracht in orginale staat. Dus mocht je vragen hebben eventueel kan ik deze miss. Wel beantwoorden!
Heel stoer!! Gaaf dat je de ballen hebt om een droom zo na te jagen, niets dan respect daarvoor. En je hebt een goede smaak, tof!
Wauw jij gaat een hoop plezier hebben als je voor de eerste keer achter het stuur van dit ding kruipt :) Enjoy man!
Gaaf project! En al helemaal als startende auto. Veel hobby plezier en ben benieuwd naar het eindresultaat over een poosje.
Haha, jaloers hier ook, op die leeftijd kreeg ik mijn eerste koersfiets :D mijn eerste auto had ik op mijn 23 ste, was een Nissan Primera 2.0 diesel met 75pk, wat toen al een vlotte bak was, voor mij toch…
Foto’s gemaakt bij kasteel Haarzuylens? Of niet?
@ghost: lijkt er wel heel erg op ja
@ghost: kasteel De Haar bij Haarzuilens ;)
@antonvanrooijen dat nog niemand wat over je verschillende spiegels heeft gezegd hahaha, ik moet ook nog een keer meerijden met de seven man!
Niemand heeft nog iets gezegd over de verschillende spiegels, ik moet nog wel een keer meerijden man! We gaan dr nog een handvol avonturen mee beleven :)
Erg leuk! Heb zelf ook paar maanden m’n eerste auto (Peugeot 106 Sport) en het is inderdaad geweldig ;) Mochten autonome elektrische auto’s ooit de norm worden wil ik zo’n ding erbij voor het pure rijplezier :) Vraagje; wat doet die 82pk nou in pure acceleratie?
@maarten_zoutendijk: seconde of 6/6,5 maar voor je gevoel gaat het veel harder.
Ik moet nog steeds een keer met je auto meerijden! We gaan dr nog wat flinke avonturen mee maken man!
Sorry voor de 3 reacties haha hij verstuurde mn eerste 2 eerst niet