@wimco: ik weet niet hoe het nu is, maar Lancia produceerde in de periode voor Chrysler met de Ypsilon, Musa en Delta de afgelopen jaren meer auto’s dan Alfa. Die werden hoofdzakelijk in Italië verkocht.
@lincoln: een Gamma (zowel de coupé als de berlinetta) zijn niet bedoeld om mee te rijden, maar om naar te kijken. Gewoon op een klein podiumpje in de huiskamer zetten en dagelijks van genieten.
Ik kwam pas op autoscout een broertje van deze auto tegen, een Lancia Beta 2.0 Berlina. Qua uiterlijk lang niet zo mooi, maar wel met een ontzettend leuk dashboard.
Waren gebruikt nog niet weg te schijten, al zou ik hem nu nog voor nix krijgen.
Roesten als de beren, dwarsgeplaatste Fiat Lampredi 4 cilinder achter de voorstoelen met de bijbehorende rete- slechte elektriek.
Ding heeft overigens weinig tot niets met de 037 te maken, behalve de cabine van de 037, die op de Monte Carlo is geïnspireerd, meer niet.
De 037 komt uit de koker van Dallara, Lancia’s eigene motorsport divisie, Pininfarina en Abarth, wiens project nummer 037 het was.
De groep 5 monte carlo turbo, zo een dikke racer, die had veel meer MonteCarlo DNA dan de 037 – wiens motor en aandrijving in lengterichting geplaatst zijn.
Hou deze maar en maak mij blij met de opvolger van de Fulvia Coupé, de Bef Coupé, vind ik 100 keer meer charme hebben dan deze mislukte Fiat X 1/8
In de garage van het MECC, dus gesignaleerd bij Interclassics. Prachtig autootje destijds, hoe onbetrouwbaar ook. Middenmotortje, beetje de grote zus van de Fiat X1/9
Mooi Betaatje, wel kwetsbaar zo op leeftijd. Schaars niet, voldoende gebouwd. Origineel fabrieks af, meest fraai. Maar velen zijn gepimpt naar voorbeeld sportive, niet altijd even geslaagde ombouw. Dat heet dan stoer te zijn. Verramscht klinkt beter. Deze blauwe is puurder in uitvoering dan de USA Scorpion met de grote ronde koplampen met standaard bovendien minder power door milieuaanpassingen voor de Amerikaanse markt. Maar iedere goed geconserveerde Montecarlo is er een om te koesteren. Deze lijkt een mix uit eerste en tweede serie. Eerste serie had de gesloten ‘butress’ (het quarter-panell achterop) Tweede serie was dat open a la Maserati Merak (Bora) uit de begin jaren 70, die daar aan voraf ging. Snuit met grille, is tweede serie. Compact autootje dat buitengewoon goed rijdt. Maar je moet het effe meemaken voordat je oordeeld. 120 pk? Het autootje is ook erg licht, komt goed vooruit Maar is niet gebouwd om er +250 km/h over de Autobahn te flitsen. Heb er eens een gereden met een Hormann tuningsset er op. Die reed buitengewoon giftig snel door de versnellingen. Gaf ook een bende ondraaglijke herrie, en dat is maar heel eventjes leuk. Standaard fabriek met carburatie, maar werd hobbymatig omgebouwd tot injectie of volumex. De blauwe is een beetje een samenraapsel van onderdelen, soms moet je wat, veel is reeds verdwenen en versleten. Om dan details te fixen, kan een behoorlijke uitdaging worden.
Deze staat er wel alleraardigst bij. :-) Dapper en onhandig om mee in de winter te rijden (zout) Veel auto’s uit de jaren 70/80 roesten onbeschoft als ketters… De Lancia’s waren daarop geen uitzondering, later kwamen de Beta series met 6 jaar garantie op het koetswerk. Ofwel, het kon nog heel vel erger bij Japanse en Duitse merken.
Had je wel met de Beta’s, een onovertroffen goede wegligging en schitterende modellen. Doch smaken verschillen, dat mag.
Motoren twin-cam DOHC, met crossflow. Prachtig koppel. Eenvoudig te onderhouden en robuust. Mooie gietstukken.
Elektriek slecht? Dat is een kwestie van onderhoud (bij iedere auto). En zeker niet slechter dan de concurrentie.
@ Desjonnies. O37 kwam niet uit de ‘koker’ van Dallara. Maar is idd wel in de werkplaatsen in Verano, nabij Parma gebouwd. Vanwege de bulk aan kennis en vakmensen en constructietechniek. De toen industriële verwevenheid en invloed van het FIAT concern in Italië was enorm. De strategie werd bepaald door Cesare Florio.
Geen enkel rally kanon komt overeen met een straatversie van een auto. Toch zijn er verrassend veel componenten overeenkomstig gebruikt, wanneer dat kon uitkwam en bespaarde in de kosten. De verwevenheid van de 037 en Montecarlo is groot. Hoe dat exact steekt is smeuïg in detail te lezen in La Lancia van Wim Oude Weernink. Beta Montecarlo als productiewagen was niet echt een succesnummer voor Lancia, zo valt ook te lezen. Van de eerste serie zijn er 3.854 en tweede serie 1.940 exemplaren gebouwd. Van de Scorpion slechts 1.800. De Scorpion heette in de USA zo, omdat Chevrolet de naam Montecarlo reeds had gedeponeerd.
Met die aantallen mag je hopen dat daar nog de helft van over is, zal eerder een kwart zijn. De auto wegzetten als een ‘schijtbak’ is totaal misplaatst. De vormgeving en techniek stak met kop en schouder uit boven tijdgenoten, de toen inmiddels aubollige MG’s en Triumps etc. (hoewel natuurlijk ook erg leuk in die hoedanigheid).
ruudbmw zegt
Prachtig! Echt zonde dat dit merk langzaam maar zeker in de afgrond verdwijnd
wimco zegt
@ruudbmw: verdwenen is toch? Of bestaat het nog?
realracing3 zegt
@wimco: de ypsilon wordt nog steeds verkocht
roppp zegt
@wimco: ik weet niet hoe het nu is, maar Lancia produceerde in de periode voor Chrysler met de Ypsilon, Musa en Delta de afgelopen jaren meer auto’s dan Alfa. Die werden hoofdzakelijk in Italië verkocht.
thomcarspotter zegt
120pk lijkt niet veel, maar wel een supercute wagentje!
tigersport zegt
Die 120 pK moet je wel plaatsen eind jaren 70 !
Duell zegt
Absoluut een plaatje ! Zo jammer dat je ze maar zo weinig ziet.
Jochempie zegt
Een Beta Montecarlo was tevens de basis voor de ultrabrute 037!
geelbarrel zegt
@Jochempie: klopt.
er zijn nog steeds ombouwkitjes tw krijgen: http://www.carandclassic.co.uk/car/C105609
roppp zegt
@Jochempie: die had wel iets meer dan 120pk.
phdg zegt
@Jochempie: maar ook het liefje van herbie de kever. ?
w0o0dy zegt
Eigenlijk nog nooit in een andere kleur dan rood gezien. Leuke spot!
lincoln zegt
Altijd gek op het design geweest ..
De USA lancia Scorpio is nog stoerder ..
En bijna net zo slecht als mijn gamma coupe ..
Hubert zegt
@lincoln:
En ook niet zo slecht als mijn 1300 Beta coupe
lincoln zegt
@Hubert:
Idd .. ook zo een schoonheid ..
Alimentatie verzekerd ..
roppp zegt
@lincoln: een Gamma (zowel de coupé als de berlinetta) zijn niet bedoeld om mee te rijden, maar om naar te kijken. Gewoon op een klein podiumpje in de huiskamer zetten en dagelijks van genieten.
ardonjr zegt
Ik dacht in eerste instantie aan DeLorean, op een of andere manier doet deze auto mij een beetje denken aan de DMC-12
escort77 zegt
Geinig ding.
Ik kwam pas op autoscout een broertje van deze auto tegen, een Lancia Beta 2.0 Berlina. Qua uiterlijk lang niet zo mooi, maar wel met een ontzettend leuk dashboard.
http://m.autoscout24.nl/anbod/-276373633?id=276373633&utm_medium=ret&utm_source=criteo-nl&utm_campaign=mobile&utm_content=m-vm-search-nl&utm_term=m-detail&from=www.autoscout24.nl
Een Lancia Beta 2.0 Berlina.
mrrallycross zegt
Lijkt wel een beetje een Maserati
pinut187 zegt
Vind het kleurtje maar niks, verder leuk bakkie voor de man met een grote gereedschapkist..
ttr6 zegt
Lancia Monte Carlo. Mooi ding. Vooral interieur en dashbord
Onehp zegt
Een van mijn eerste auto’s in de jaren tachtig, op schaal een op drieënveertig of zoiets.
stamp zegt
@Onehp: Ik heb ‘m ook.. in geel
cossiekiller zegt
Front, vooral de koplampen hebben veel van de Ghibli en quattroporte van de jaren ’90 weg.
mashell zegt
@cossiekiller: maar is dat niet andersom? Dat het kleine arme Maserati leende bíj de grotere fabrikanten?
geelbarrel zegt
staan d’r 7 te koop op mobiele.de
pomoek zegt
@geelbarrel: Vroeger stonden ze in NL ook wel vaker te koop. Maar nu kan ik er zo snel geen vinden.
azuli zegt
Heerlijk 120pk en 1000kg.
Liever 100kg minder maar deze zal best vlot vooruit komen.
timt zegt
Ziet iemand waar die achterlichten van zijn? Ze komen me bekend voor van een andere wagen, maar weet even niet welke…
deboes zegt
Wel weer typerend dat er weer een 0000 niet in parkeervak staat, zal de optionele richtingaanwijzers ook wel niet hebben.
cthijs zegt
Voorkant zit standaard al in de roestcoating,slim van lancia
koentag zegt
Herbie’s vriendinnetje!
http://barnfinds.com/herbies-girlfriend-1976-lancia-scorpion-2/
vroemvroem0987 zegt
Mijn ma had zo eentje. In wit met rood leder interieur. Supercoole auto maar zeer onbetrouwbaar. Motor viel uit remmen werkten soms niet
desjonnies zegt
Waren gebruikt nog niet weg te schijten, al zou ik hem nu nog voor nix krijgen.
Roesten als de beren, dwarsgeplaatste Fiat Lampredi 4 cilinder achter de voorstoelen met de bijbehorende rete- slechte elektriek.
Ding heeft overigens weinig tot niets met de 037 te maken, behalve de cabine van de 037, die op de Monte Carlo is geïnspireerd, meer niet.
De 037 komt uit de koker van Dallara, Lancia’s eigene motorsport divisie, Pininfarina en Abarth, wiens project nummer 037 het was.
De groep 5 monte carlo turbo, zo een dikke racer, die had veel meer MonteCarlo DNA dan de 037 – wiens motor en aandrijving in lengterichting geplaatst zijn.
Hou deze maar en maak mij blij met de opvolger van de Fulvia Coupé, de Bef Coupé, vind ik 100 keer meer charme hebben dan deze mislukte Fiat X 1/8
spiderman zegt
In de garage van het MECC, dus gesignaleerd bij Interclassics. Prachtig autootje destijds, hoe onbetrouwbaar ook. Middenmotortje, beetje de grote zus van de Fiat X1/9
powerbus2000ie zegt
Mooi Betaatje, wel kwetsbaar zo op leeftijd. Schaars niet, voldoende gebouwd. Origineel fabrieks af, meest fraai. Maar velen zijn gepimpt naar voorbeeld sportive, niet altijd even geslaagde ombouw. Dat heet dan stoer te zijn. Verramscht klinkt beter. Deze blauwe is puurder in uitvoering dan de USA Scorpion met de grote ronde koplampen met standaard bovendien minder power door milieuaanpassingen voor de Amerikaanse markt. Maar iedere goed geconserveerde Montecarlo is er een om te koesteren. Deze lijkt een mix uit eerste en tweede serie. Eerste serie had de gesloten ‘butress’ (het quarter-panell achterop) Tweede serie was dat open a la Maserati Merak (Bora) uit de begin jaren 70, die daar aan voraf ging. Snuit met grille, is tweede serie. Compact autootje dat buitengewoon goed rijdt. Maar je moet het effe meemaken voordat je oordeeld. 120 pk? Het autootje is ook erg licht, komt goed vooruit Maar is niet gebouwd om er +250 km/h over de Autobahn te flitsen. Heb er eens een gereden met een Hormann tuningsset er op. Die reed buitengewoon giftig snel door de versnellingen. Gaf ook een bende ondraaglijke herrie, en dat is maar heel eventjes leuk. Standaard fabriek met carburatie, maar werd hobbymatig omgebouwd tot injectie of volumex. De blauwe is een beetje een samenraapsel van onderdelen, soms moet je wat, veel is reeds verdwenen en versleten. Om dan details te fixen, kan een behoorlijke uitdaging worden.
Deze staat er wel alleraardigst bij. :-) Dapper en onhandig om mee in de winter te rijden (zout) Veel auto’s uit de jaren 70/80 roesten onbeschoft als ketters… De Lancia’s waren daarop geen uitzondering, later kwamen de Beta series met 6 jaar garantie op het koetswerk. Ofwel, het kon nog heel vel erger bij Japanse en Duitse merken.
Had je wel met de Beta’s, een onovertroffen goede wegligging en schitterende modellen. Doch smaken verschillen, dat mag.
Motoren twin-cam DOHC, met crossflow. Prachtig koppel. Eenvoudig te onderhouden en robuust. Mooie gietstukken.
Elektriek slecht? Dat is een kwestie van onderhoud (bij iedere auto). En zeker niet slechter dan de concurrentie.
powerbus2000ie zegt
@ Desjonnies. O37 kwam niet uit de ‘koker’ van Dallara. Maar is idd wel in de werkplaatsen in Verano, nabij Parma gebouwd. Vanwege de bulk aan kennis en vakmensen en constructietechniek. De toen industriële verwevenheid en invloed van het FIAT concern in Italië was enorm. De strategie werd bepaald door Cesare Florio.
Geen enkel rally kanon komt overeen met een straatversie van een auto. Toch zijn er verrassend veel componenten overeenkomstig gebruikt, wanneer dat kon uitkwam en bespaarde in de kosten. De verwevenheid van de 037 en Montecarlo is groot. Hoe dat exact steekt is smeuïg in detail te lezen in La Lancia van Wim Oude Weernink. Beta Montecarlo als productiewagen was niet echt een succesnummer voor Lancia, zo valt ook te lezen. Van de eerste serie zijn er 3.854 en tweede serie 1.940 exemplaren gebouwd. Van de Scorpion slechts 1.800. De Scorpion heette in de USA zo, omdat Chevrolet de naam Montecarlo reeds had gedeponeerd.
Met die aantallen mag je hopen dat daar nog de helft van over is, zal eerder een kwart zijn. De auto wegzetten als een ‘schijtbak’ is totaal misplaatst. De vormgeving en techniek stak met kop en schouder uit boven tijdgenoten, de toen inmiddels aubollige MG’s en Triumps etc. (hoewel natuurlijk ook erg leuk in die hoedanigheid).