Niet veel relaties tussen autofabrikanten en carrosseriebouwers zijn zo succesvol geweest als die tussen Alfa Romeo en Zagato. Want in ruim zestig jaar tijd verschenen tientallen Alfa’s met het Z-logo op de flank, de een nog mooier dan de ander. Maar eind jaren zestig maakten zelfs de beroemde carrosseriebouwers een slechte tijd door omdat auto’s bijna allemaal regelrecht van de fabriek hun weg naar de klant vonden. De vraag naar speciale koetswerken was praktisch verdwenen. Zagato moet dan ook heel gelukkig zijn geweest toen Alfa hen in 1968 benaderde voor een nieuwe samenwerking. De Junior Zagato werd daaruit geboren.
Als basis werd het onderstel van de Spidergebruikt omdat deze de kortste wielbasis had en de 1.300 motor die Alfa graag wilde gebruiken. Zagato’s ontwerpchef Ercole Spada nam plaats achter de tekentafel en schetste een coupé die nogal afweek van de gebruikelijke ronde Zagato-vormen. De Junior Zagato was juist hoekig en had een sterke wigvorm. De recht afgehakte kont versterkte die rechte lijnen nog eens. De neus en het dak waren zo laag mogelijk en de koplampen verdwenen achter plexiglas voor een optimale stroomlijn. De auto was licht bovendien en had een laag zwaartepunt, wat de wegligging zeker ten goede kwam.
In eerste instantie was hij alleen leverbaar met de bekende 1300 cc motor met dubbele bovenliggende nokkenassen (103 pk), maar zes jaar later kwam er ook een versie met de 1600 (116 pk). Deze auto was overigens anders van vorm. Hij werd tien centimeter langer en had niet meer de typische rechte achterkant. Dit om de bagageruimte wat te vergroten. Ook achterlichten, de voorbumper, de locatie van de tankdop en het dashboard van de 1600 zijn anders. De 1300 verscheen tussen 1967 en 1972; de 1600 tussen 1972 en 1975. Van de eerste werden er 1.108 gebouwd, van de tweede 402. Buiten Italië was de Junior Zagato officieel nooit te koop, dus zijn alle exemplaren die je hier vindt via onofficiële kanalen het land binnengekomen.
flik2punt0 zegt
Heel erg nice
pscarphotography zegt
Niet veel relaties tussen autofabrikanten en carrosseriebouwers zijn zo succesvol geweest als die tussen Alfa Romeo en Zagato. Want in ruim zestig jaar tijd verschenen tientallen Alfa’s met het Z-logo op de flank, de een nog mooier dan de ander. Maar eind jaren zestig maakten zelfs de beroemde carrosseriebouwers een slechte tijd door omdat auto’s bijna allemaal regelrecht van de fabriek hun weg naar de klant vonden. De vraag naar speciale koetswerken was praktisch verdwenen. Zagato moet dan ook heel gelukkig zijn geweest toen Alfa hen in 1968 benaderde voor een nieuwe samenwerking. De Junior Zagato werd daaruit geboren.
Als basis werd het onderstel van de Spidergebruikt omdat deze de kortste wielbasis had en de 1.300 motor die Alfa graag wilde gebruiken. Zagato’s ontwerpchef Ercole Spada nam plaats achter de tekentafel en schetste een coupé die nogal afweek van de gebruikelijke ronde Zagato-vormen. De Junior Zagato was juist hoekig en had een sterke wigvorm. De recht afgehakte kont versterkte die rechte lijnen nog eens. De neus en het dak waren zo laag mogelijk en de koplampen verdwenen achter plexiglas voor een optimale stroomlijn. De auto was licht bovendien en had een laag zwaartepunt, wat de wegligging zeker ten goede kwam.
In eerste instantie was hij alleen leverbaar met de bekende 1300 cc motor met dubbele bovenliggende nokkenassen (103 pk), maar zes jaar later kwam er ook een versie met de 1600 (116 pk). Deze auto was overigens anders van vorm. Hij werd tien centimeter langer en had niet meer de typische rechte achterkant. Dit om de bagageruimte wat te vergroten. Ook achterlichten, de voorbumper, de locatie van de tankdop en het dashboard van de 1600 zijn anders. De 1300 verscheen tussen 1967 en 1972; de 1600 tussen 1972 en 1975. Van de eerste werden er 1.108 gebouwd, van de tweede 402. Buiten Italië was de Junior Zagato officieel nooit te koop, dus zijn alle exemplaren die je hier vindt via onofficiële kanalen het land binnengekomen.
alfaromeosportiva zegt
Plaatje!