@romeoalfa: omdat het destijds zo’n vreemde eend in de bijt was voor Volvo. Waar Volvo’s altijd geassocieerd werd met bruin, degelijk en saai kwamen ze hier aan met een turbo 5 cilinder die qua geluid niet onder doet voor een Busso V6, de opvallende cream yellow kleur, spoilers, etc. Kortom, iets wat zo niet Volvo was. Qua vermogen (241pk) zat die flink onder de (E34) M5 en de E500 maar was die dan ook wel een stuk minder prijzig. Een “instant classic”
@vegelien: Meest bijzondere nog wel is dat Porsche betrokken was bij de ontwikkeling van de T-5R. Dit is terug te vinden in wijzigingen in het interieur, de motor en versnellingsbak.
@romeoalfa: comfort, betrouwbaarheid, tussensprints en, voor veel mensen, het geluid. Het was bovendien de eerste in zijn soort voor Volvo en met wat werk is het chassis bijzonder geschikt voor het circuit.
En als laatste hebben we nog de zeldzaamheid, aangezien slechts 6964 van de 717.000 850’s een T-5R zijn.
@v8t6t5: de T5-R was er toch alleen maar in zwart, dit geel en olijfgroen verkrijgbaar? En volgens mij was groen ook nog niet eens voor alle markten beschikbaar.
@sportevo: de T-5R was er in Cream Yellow (geel), Dark Olive Pearl (groen) en Black Stone (zwart). Enkele exemplaren zijn verkocht in Pearl White wit, 2 exemplaren), Grey (grijs, 3 exemplaren) en Aubergine Pearl (paars, 2 exemplaren).
De 850R waar hij het over heeft is de opvolger van de T-5R en was leverbaar in Bright Red (rood), Turquoise Pearl (turquoise), Polar White (wit), Dark Grey Pearl (grijs), Black Stone (zwart) en Dark Olive Pearl (groen).
@v8t6t5: bwoah, dat zijn ook geniale kleuren inderdaad. Persoonlijk ben ik ook fan van Flash Green en Sonic Blue op de S60R en V70R II.
Weemoed heb ik geen last van. Ten eerste ben ik daar eigenlijk te jong voor (21), en ten tweede stap ik zelf dagelijks in een handgeschakelde Black Stone 850 T-5R Estate. Dat gevoel is voor mij dus nooit ver weg.;)
@ej20g: Ik heb toch echt dagelijks in een rode T5-R Estate mogen rijden. Dat was zeker geen 850R. Had wel rond de 330pk maar verder in perfecte en originele staat.
@v8t6t5: ik nog steeds. 850R knalrood in station (zoals het hoort) golf GTItjes kijken vaak raar als ik ze met mijn baksteen kwijt rijd! Wil voorlopig niets anders
@v8t6t5: Haha, ja dank je ;-)… Maar je snapt wel wat ik bedoel toch. Eigenlijk hadden ze de niet uitgegeven combinaties van weleer hiervoor moeten reserveren. Net als met de blauwe imports. Beetje a la het “1”-tje.
@Thijsj: Hier de eigenaar. Van origine komt deze uit Zweden. De spoeling is dun zodra je op zoek bent naar iets bijzonders. Daarom neem ik zo’n kenteken voor lief ;)
@mark_reus: ik heb ook nooit beweerd dat “valsspelen” slecht is ;-). Bewust voor de 854 gekozen?? Lijkt me eigenlijk een nog kleinere speld in de hooiberg. Veel plezier ermee!
@posthumus: @Thijsj: Heb bewust voor deze gekozen, ik was opzoek naar een bijzondere youngtimer waarmee ik bij mijn klanten voor kan rijden (ook petrolheads). Die betrouwbaar is en een uitgesproken karakter heeft. Als het voor de belegging was geweest dan had ik wel een originele, Nederlandse estate gezocht.
@mark_reus: zou ik zeker doen. Enorm mooie wagen! Altijd een zwak voor gehad, omdat het vroeger zo’n vreemde eend in de bijt was bij ons in de straat. Alleen dan wel de estate, maar wel in het geel!
@thijsj:
Net wat ik er van denk!
Wat voor neuroot ben je als je een auto niet kan waarderen omwille van de nummerplaten die er aan hangen ?
Lekker belangrijk hoor!
Smaken mogen verschillen. Maar vanuit het autohart gesproken, lijkt me de lancering van deze auto dóór Volvo, in deze kleur en met die heerlijke 5 cylinder een positieve historische gebeurtenis.
Op de een of andere manier klopt het niet als sedan..
Als station heel mooi in Cream yellow, als sedan vind ik hem karakterloos.
Vind als sedan net zo mooi. Hier zat ook nog een Ferrita uitlaat op, klinkt erg bruut.
@silverarrow: * ‘m
@silverarrow: ??
@bmwfreak038: vind ‘m als…
Is de sedan zeldzamer dan de estate?
@smoked: Ja. Vooral de groene sedan, daar zijn er wereldwijd maar /- 350 van.
@silverarrow: 329 om precies te zijn, waarvan slechts 134 met handbak.;)
@smoked: ja, 2400 T-5R sedans versus 4564 T-5R estates.
Ziet eruit als een gele auto die 10 jaar niet gepoetst is… Vies kleurtje.
Lelijke blokkendoos
Was al allergies voor volvos, nu ook nog een lasogen door volvos
@drdrift: je ogen zijn inderdaad niet heel goed volgens mij. Je ziet het toetsenbord namelijk slecht heb ik het idee.
@banaan7: mwoa ben van mening dat sportieve autos boven de 200pk ofzo RWD moeten hebben…
Hier hebben we dat overrated hok weer….
@romeoalfa:
Overrated? Waarom? Omdat er vele enthousiaste liefhebbers van zijn?
Een soort Alfa Romeo dus?
@Rob: Sommige Alfa’s zijn ook overrated. Kan iemand mij vertellen wat hier dan zo speciaal aan is?
@romeoalfa: omdat het destijds zo’n vreemde eend in de bijt was voor Volvo. Waar Volvo’s altijd geassocieerd werd met bruin, degelijk en saai kwamen ze hier aan met een turbo 5 cilinder die qua geluid niet onder doet voor een Busso V6, de opvallende cream yellow kleur, spoilers, etc. Kortom, iets wat zo niet Volvo was. Qua vermogen (241pk) zat die flink onder de (E34) M5 en de E500 maar was die dan ook wel een stuk minder prijzig. Een “instant classic”
@vegelien: Meest bijzondere nog wel is dat Porsche betrokken was bij de ontwikkeling van de T-5R. Dit is terug te vinden in wijzigingen in het interieur, de motor en versnellingsbak.
@vegelien: en vergeet vooral het BTCC niet… De legendarische 850 van Rydell.
@romeoalfa: overrated… mooi woord! gaat dat ook niet op voor veel Alfa’s?
@volvo-s60-adept: Waar blinkt deze Volvo in uit Mr VolvoS60?
@romeoalfa: comfort, betrouwbaarheid, tussensprints en, voor veel mensen, het geluid. Het was bovendien de eerste in zijn soort voor Volvo en met wat werk is het chassis bijzonder geschikt voor het circuit.
En als laatste hebben we nog de zeldzaamheid, aangezien slechts 6964 van de 717.000 850’s een T-5R zijn.
@romeoalfa: Precies dat ja
@romeoalfa: overrated hok, aldus ‘romeoalfa’
@lekkaah: Wie zegt dat ik vind dat sommige Alfa’s niet overrated zijn? Wat is hier zo speciaal aan?
Blij dat ik destijds voor een roodmetallic exemplaar ben gegaan. Viel niet meteen op als een “R”. Veel plezier van gehad.
@v8t6t5: de T5-R was er toch alleen maar in zwart, dit geel en olijfgroen verkrijgbaar? En volgens mij was groen ook nog niet eens voor alle markten beschikbaar.
@sportevo: hij geeft aan een “R” gehad te hebben. Na de productie van de T-5R kwam de 850 als “R”. Die was onder andere ook in het rood te bestellen.
@sportevo: de T-5R was er in Cream Yellow (geel), Dark Olive Pearl (groen) en Black Stone (zwart). Enkele exemplaren zijn verkocht in Pearl White wit, 2 exemplaren), Grey (grijs, 3 exemplaren) en Aubergine Pearl (paars, 2 exemplaren).
De 850R waar hij het over heeft is de opvolger van de T-5R en was leverbaar in Bright Red (rood), Turquoise Pearl (turquoise), Polar White (wit), Dark Grey Pearl (grijs), Black Stone (zwart) en Dark Olive Pearl (groen).
@ej20g: Verdorie, nu krijg ik ook nog een beetje weemoed naar de V70R in Laser Blue en C70 in Saffron pearl haha
@v8t6t5: bwoah, dat zijn ook geniale kleuren inderdaad. Persoonlijk ben ik ook fan van Flash Green en Sonic Blue op de S60R en V70R II.
Weemoed heb ik geen last van. Ten eerste ben ik daar eigenlijk te jong voor (21), en ten tweede stap ik zelf dagelijks in een handgeschakelde Black Stone 850 T-5R Estate. Dat gevoel is voor mij dus nooit ver weg.;)
@ej20g: Klinkt goed!
@ej20g: Ik heb toch echt dagelijks in een rode T5-R Estate mogen rijden. Dat was zeker geen 850R. Had wel rond de 330pk maar verder in perfecte en originele staat.
@sportevo: Voor de T-5R klopt het. Voor de R waren meer kleuren beschikbaar
@v8t6t5: ik nog steeds. 850R knalrood in station (zoals het hoort) golf GTItjes kijken vaak raar als ik ze met mijn baksteen kwijt rijd! Wil voorlopig niets anders
@kennone: Haha dat gevoel ken ik
Zal hier vast de enige in zijn, maar een youngtimer met nieuwe platen (import), ziet er toch een beetje uit als valsspelen.
@posthumus: In welk opzicht zou het valsspelen zijn? Volgens mij zijn bijna alle auto’s import :P
@v8t6t5: Haha, ja dank je ;-)… Maar je snapt wel wat ik bedoel toch. Eigenlijk hadden ze de niet uitgegeven combinaties van weleer hiervoor moeten reserveren. Net als met de blauwe imports. Beetje a la het “1”-tje.
@posthumus: Die platen waren inderdaad veel beter geweest
@posthumus: Importplaten doen sws afbreuk aan een auto.. je weet gewoon dat het niet hoort.
@oemplus: Waar zie jij importplaten? Ik zie alleen kentekenplaten
@oemplus: echt enorme onzin. Het gaat toch gewoon om de auto man, boeiend waar dat ding in eerdere jaren rondgereden heeft?
@Thijsj: Hier de eigenaar. Van origine komt deze uit Zweden. De spoeling is dun zodra je op zoek bent naar iets bijzonders. Daarom neem ik zo’n kenteken voor lief ;)
@mark_reus: ik heb ook nooit beweerd dat “valsspelen” slecht is ;-). Bewust voor de 854 gekozen?? Lijkt me eigenlijk een nog kleinere speld in de hooiberg. Veel plezier ermee!
@posthumus: @Thijsj: Heb bewust voor deze gekozen, ik was opzoek naar een bijzondere youngtimer waarmee ik bij mijn klanten voor kan rijden (ook petrolheads). Die betrouwbaar is en een uitgesproken karakter heeft. Als het voor de belegging was geweest dan had ik wel een originele, Nederlandse estate gezocht.
@mark_reus: zou ik zeker doen. Enorm mooie wagen! Altijd een zwak voor gehad, omdat het vroeger zo’n vreemde eend in de bijt was bij ons in de straat. Alleen dan wel de estate, maar wel in het geel!
@thijsj: Iedereen zijn eigen mening.
@oemplus: je verkondigd het zelf nou niet echt als een mening ;).
@thijsj:
Net wat ik er van denk!
Wat voor neuroot ben je als je een auto niet kan waarderen omwille van de nummerplaten die er aan hangen ?
Lekker belangrijk hoor!
Mijn vader had vroeger een zwarte T5-R estate. Leuke auto en supersnel. Hij had hem dan ook nog laten tunen.
Ik ben geen Volvo fan maar voor de T5-R maak(te) ik een uitzondering.
Smaken mogen verschillen. Maar vanuit het autohart gesproken, lijkt me de lancering van deze auto dóór Volvo, in deze kleur en met die heerlijke 5 cylinder een positieve historische gebeurtenis.
Valsch lelijk en vooral stoffig hok
Ik mis de ruitenwissers op de koplampen! Zo is de neus een beetje kaal.
Het enige leuk is dat hij best snel is voor ontwetende mensen, wat van de uitstraling kan je niet gelukkig worden lijkt mij