ALFA VIRUS
De originele 1962-1978 Alfa Romeo Giulia was de eerste familie sedan met een race geschiedenis en die met de jaren alleen maar nog mooier is geworden. Vorige maand kreeg ik deze rode Italiaanse sportsedan in zwarte trim met 19" performance design wielen. Deze Giulia is de meest polariserende auto die ik ooit heb gehad. Nog meer zelfs dan mijn futuristische Renault Avantime.
De Alfa Giulia (tipo 952) is de nieuwe incarnatie van de Alfa Romeo Giulia's (tipo 105) die in het midden 1960's en vroege jaren '70 werden gemaakt, toen één van de eerste sportsedans van de wereld. De Giulia's waren de eerste poging van de Italiaanse Brand om een sportieve familieauto te maken. Maar ze werden ook ingezet voor internationale races. De Giulia's hebben dat dolce vita gevoel. Het zijn vierdeurs familie sedans, maar ze waren ook meer dan succesvol op het circuit. In Europa leeft het merk niet zo als bijvoorbeeld in Amerika, waar het in één adem wordt genoemd met Lamborghini, Maserati en Ferrari. De meeste gezochte (en dus duurste) Pre-War bolides zijn Alfa Romeo's. Prijzen boven de $ 20 miljoen zijn géén uitzondering. Echter ook voor een 1967 Alfa Romeo 33 Stradale worden topprijzen ($ 10 miljoen) gevraagd. De prijzen van de Recentere Alfa 8C zijn ook al verdubbeld. Echter met de hype van vintage auto's brengt de achterwielaangedreven Alfa Romeo Giulia's weer in de voorhoede van publieke interesse. De gemiddelde waarde van de oude Giulia is enorm gestegen. De Giulia heeft ook een enthousiaste (SCARB) fanclub. De originele Giulia stamt af van de eerste generatie Alfa Romeo Giulietta sedan (1954 tot 1965). Net als de Giulietta hadden ze een zeer vierkant design. Ze hadden achterwielaandrijving met relatief kleine twin-carburateur motoren, geavanceerde schijfremmen, vijf-bak, Pirelli-banden en een extreem lage CW-coëfficiënt. Het algemene idee er achter was het bereiken van de voordelen van een sportauto's op een gezinsvriendelijke vierdeurs sedan. In vergelijking met Porsche, is Alfa Romeo altijd betaalbaarder en zelfs meer technisch geavanceerd (lees geschikt) voor het racen. Een alfa Romeo is tegenwoordig ook zeldzamer dan een Porsche. Ook in Nederland verkopen nog géén tien Porsche dealers meer auto's (vaak VW/Audi SUV derivaten) dan meer dan de vijftig Alfa dealers. Bijzonder! De techniek van het Giorgio platform en de drie nieuwe motoren, 2.0 Turbo, 2.2 Turbodiesel en 2.9 Twin Turbo V6 is (nog) exclusief voor Alfa Romeo Giulia en Stelvio.
Mijn nieuwe Alfa Giulia heeft stijl en stuurt als de beste, tegen een faire prijs. En als je eenmaal een Alfa rijdt, heb je Alfa virus snel te pakken.
PS
Aangezien de juridische Holding van FCA is gevestigd in Amsterdam Zuid, is Alfa Romeo net als Ferrari (sinds IPO 2015 Holding in Amsterdam) ook een beetje Nederlands.
alfaromeosportiva zegt
Beauty!
hhitalia zegt
Bellissima
viezefreddyw zegt
Werkelijk een prachtig exemplaar.
Lennart95vdk zegt
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
OT: Ik blijf het elke keer als ik een Giulia zie rijden een beauty. Aan de ene kant blijft hij exclusief als er weinig verkocht worden maar zou het niet erg vinden als we deze wat meer zien tussen de saaie grijze golfjes.
Thibaut zegt
@Lennart95vdk: Naast een Golf staat de Giulietta toch? De Guilia is een pak duurder.
Maar laat de rest maar in Golfjes rijden, dan blijft mijn Giulietta wat bijzonderderder. ;)
heidekonijn zegt
@Thibaut: Je kan een Golf zo speccen dat hij duurder is als een Giulia. Er is geen wet die het verbied zo te vergelijken. Toen ik de mijne kocht kwam ik eigenlijk shoppen voor een nieuwe Giulietta.
Thibaut zegt
@heidekonijn: Zo kan je alles vergelijken… Waarom geen Stelvio anders?
heidekonijn zegt
@Thibaut:
Generic compititor heet dat in de marketing. Honger kan je stillen bij Sergio Herman of met een snickers. De consument beslist n.a.v. situatie, filters, omgeving en de value proposition.
Voor mezelf geen optie want vind SUV’s iets voor grootmoeders, maar heb verkopers al horen argumenteren dat een Stelvio een soort Giulia Break is. Ze moedigen het nog zelf aan ook ;-)
Thibaut zegt
@heidekonijn: Njah, heeft ook 4 wielen en brengt je van A naar B.
Maar toch, Golf en Giulietta zijn C-segment hatchbacks en een Guilia D-segment. Golf en Giulietta heb je vanaf een 20.000€. Voor een Guilia mag je toch minstens een 30.000€ neerleggen, waar je ook een Passat voor hebt.
En ja, je hebt dure ‘Golven’, maar een R bijvoorbeeld kost je nog steeds een pak minder dan een Q. Bij die R kan er zelfs nog een GTI af voor de prijs van een Q.
Om maar te zeggen: Iemand die Snickers neemt, geeft misschien niet de optie op naar Sergio langs te gaan, maar kan wel een Bounty kopen.
Thibaut zegt
@Thibaut: *heeft
povel zegt
Erg mooi, super ook die velgen!
Donstil zegt
Jammer van dat stickertje voorop, verder wel een mooie uitvoering.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi ding man! Lekker kleurtje en mooie velgen. Tikkie verlaagd ook zo te zien, staat perfect!
Kwam gisteren weer een grijze langs… WAAROM “kopen” mensen deze prachtbak in het VW grijs….
bennieokkels zegt
@trustmeiamanengineer: rood is fraai maar bij verkoop schrijf je meer af. Zo blijkt al decennia.
gregorius zegt
Leuk verhaal. Net zoals het verhaal toen over de aankoop en verkoop van de Avantime.
Maar om nou de link te leggen tussen het vroegere, interessante Alfa Romeo, de huidige 8C (hoeveel ‘Alfa’ was dit nou) en het huidige Alfa. Mwa. De reden dat Alfa tegenwoordig exclusiever is dan Porsche, is omdat ze bij Porsche interessante dingen verkopen en ze bij Alfa (pre-Giulia/Stevio) voornamelijk oude, te dure, ruk verkopen.
En het feit dat de 2.0, 2.2d en de 2.9 nu alleen in de Giulia en hoge Giulia ligt, om dat nou exclusief te noemen? Het is meer dat het FCA concern op het moment geen andere middenklassers in het gamma heeft waar met een 2.0 tot 2.9 in stopt. Fiat, Lancia, Alfa, Maserati, Jeep, Chrysler bij elkaar. Da’s pas een schande.
Is dat dan exclusiviteit, of weer een voorbeeld hoe ze het toch wat raar doen in bij FCA?
En FCA een beetje Nederlands? Waarschijnlijk zitten ze hier voor de belansting en nemen ze nauwelijks meer Nederlanders aan. Want het hoofdkantoor zit officieel in London. Ook zit FCA niet aan de ‘Amsterdamse beurs’ (ik neem aan dat de schrijver dat met IPO 2005 bedoelt). Omdat het aandeel niet aan de Amsterdamse beurs (een van kindjes van Euronext en zeker niet het lievelingskind) handelt, maar in Milaan en NY, zullen er ook niet veel aandelen in handen zijn van Nederlandse investeerders (wat anders zou zijn als het aandeel in Amsterdam zou handelen en dan in de AEX zou zitten).
Mooie auto, dat wel.
StijnB zegt
@gregorius:
+1
Wat een mooie wagen, mooiste vierdeurs van het moment. Maar de merkliefde duidelijk maakt een beetje blind. :)
rikus zegt
Wauw. Echt een prachtige wagen.
Dat vond ik eerst niet. Wel een mooi model maar een beetje mwoah. Maar nu ik deze foto’s zie ben ik op één of andere manier ineens om.
alcantara zegt
@rikus: Komt waarschijnlijk door het M-pakket.
Oftewel de plastic achterbumper.
Hoewel 2 dikke x35i Auspuffs beetje overkill zijn voor 200pk.
sulobb zegt
Heerlijke bak en in de perfecte combinatie (kleur-velgen)…
bennieokkels zegt
Fraaie auto. Maar “stuurt als de beste tegen een faire prijs” vind ik niet kloppen. Heb een Guilia diesel gereden die koste 58mille. Stuurt inderdaad geweldig al heeft het ding ook wat minpuntjes.
Zet hier eens een BMW 3 serie (de maatstaf qua sturen) naast, met dezelfde (en meer) opties. Toen kwam ik zelfs nog iets lager uit dan de Guilia. Ik vind hem ronduit duur.
En dan rijd je -met alle respect- nog steeds een Alfa ipv een premium BMW.
Alfa had hem serieus scherper in de markt moeten zetten met aantrekkelijke pakketjes. Dan was het een groot succes geweest, net als de 156/159.
dawwg zegt
@bennieokkels: Mee eens, de beetje interessante modellen (in de 180-280pk range) zijn veel te duur in NL; je hebt RWD alternatieven van MB en BMW die luxer en sneller zijn en minder afschrijven voor minder geld … Als Alfa de Guila nou ff 5K gunstiger prijst, wordt het een heel ander verhaal :)
deboes zegt
@dawwg: is afschrijving belangrijk dan bij de keuze van auto, je leeft toch maar 1 keer?
deboes zegt
@bennieokkels: he weer iemand die er in is getrapt in die premioem marketing
carlover66 zegt
Mooie auto en boeiend verhaal, maar op het einde wordt het me toch ietwat te subjectief… Dat de auto’s zeldzaam zijn lijkt me voor de categorie waarin het merk opereert toch eerder een nadeel dan een voordeel. Een 3 serie doet me toch meer, samen met de rest van de wereld geloof ik
carlover66 zegt
@carlover66: en de vergelijking met Porsche zou ik laten varen…
Desalniettemin een mooie wagen ;)
heidekonijn zegt
@carlover66: Zou niet weten waarom. Like for like heeft de Giulia Q een Panamera behoorlijk bij de korte haartjes.
carlover66 zegt
@heidekonijn: ik weet wel welke ik van de twee ik liever heb. ik zal niet de enige zijn…
heidekonijn zegt
@carlover66: Ik ook :-)
w0ut zegt
Knappe wagen met de enige juiste velgen voor een Alfa. ;-)
heidekonijn zegt
Even toevoegen dat je de Giulia, en zeker in deze combo, amper kan inschatten op foto. In het echt komen de rondingen zoveel beter over. Met name de boog over de scudetto tussen de voorlichten en de spanningslijn over het achterspatbord.
lichtmetalenbelg zegt
Schitterende wagen zeg! Wel stoor ik me (zelfs als Alfa-fan) aan de bewering dat Alfa’s zeldzaam zijn.
Zeldzaam = een auto die door velen begeerd wordt maar financieel niet bereikbaar is, waardoor er relatief weinig van rondrijden
Weinig verkocht = auto die voor velen wel financieel bereikbaar is maar minder begeerd wordt, waardoor er relatief weinig van rondrijden
Een ‘zeldzame’ auto zal dan ook zijn hele leven veel waard blijven of zelfs in waarde stijgen. Een Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, noema maar op. Een ‘weinig verkochte’ auto daarentegen niet. Hoe mooi ik ze als Alfa-fan ook vind, je kunt onmogelijk ontkennen dat moderne Alfa’s gewoon gebruiksauto’s zijn die weinig verkocht zijn en evenveel of meer afschrijven als hun directe concurrenten. Ze zijn in mijn ogen dus niet persé zeldzaam, maar worden gewoon minder verkocht. What’s in a word.. :)
stolec zegt
@lichtmetalenbelg: De van Dale denkt anders over het woord “zeldzaam”.
lichtmetalenbelg zegt
@stolec: Wat weet de Van Dale er nou van :)
Ach ja, zo wordt roest de laatste tijd ook te pas en te onpas patina genoemd terwijl daar toch echt een verschil in zit. Misschien wordt het eens tijd dat ik m’n krokante C-Kadett te koop zet als ‘zeldzame oldtimer met patina’. Levert ie vast ook meer op:)
Thibaut zegt
@lichtmetalenbelg: Zet hem dan eerst even in een stal. Helpt tegenwoordig precies ook. ;)
martingtv zegt
komt er trouwens een update van de Giulia. Op de configurator staat my18. En er staat nu ook 200pk MT.
heidekonijn zegt
@martingtv: Da’s apart. Benieuwd welke versie Getrag ze dan gebruiken. Momenteel voor de basis diesel de 6MTI300 maar de benzina deelt meer koppel uit dan die aankan.
defl8 zegt
Weinigen zullen dit een lelijke wagen vinden. En ik vind hem verre van lelijk. Het valt me bij deze foto’s wel op dat er erg weinig gebeurt, alles is afgerond, geen vouwtjes of tekening in de deuren of motorkap. (Ik lees dat Heidekonijn het aan de kleur wijt)
De bekende ‘V’ aan de voorkant is onmiskenbaar Alfa (helaas zit je dan met je kentekenplaat). De achterkant is veel anoniemer. Al met al lijkt het mij dat het ontwerp iets achterloopt, zoals bijvoorbeeld Tesla dat ook heeft en Lexus juist weer de andere kant doorschiet.
Het lijkt me kleinere auto dan de 3 serie als ik zo de afstand deurkofferbak zie.
Sedan is al een lastige markt en als ik op dei markt zou zijn zou ik denk ik liever bij de RWD duitsers kijken of een Japanse luxe variant daarop.
heidekonijn zegt
@defl8: Vond voor mezelf het plaatje pas kloppen als ik hem begon te bekijken als een vierdeurs Alfa GT, eerder dan een 159 update.
bischero zegt
Mooie spec, veel plezier ermee!
aquila2003 zegt
Fokking vette bak. Ik snap werkelijk waar niet waarom ik zelf nog nooit een alfa heb gehad want ik heb echt alle modellen fascinerend gevonden. Maar het gaat zeker nog eens gebeuren ;)
fordnut zegt
Zucht, alweer een alfaholist.
tttijn zegt
Klinkt leuk maar voor een volume merk is het dodelijk om exclusief te zijn.
mashell zegt
Prachtige kleur. De enig juiste voor de Giulia. Ik mis het schuifdak, het dak ziet er zo wat kaal uit. En zelf zou ik liever geen donkere velgen willen, die lijken altijd kleiner dan ze zijn.
freezzr zegt
Zo’n bizar emotieloze kont ontwerpen is ook best knap!
alcantara zegt
@freezzr: Een geëmotioneerde kont is pas kunst.
denniyo zegt
Ja wat is exclusief, hier in Friesland zie ik ze vrij regelmatig rijden, net als de stelvio overigens, maar dit kan ook te maken hebben met het feit dat we hier zo’n 5 alfa dealers/specialisten in de provincie hebben en daarmee meer dealers van Alfa hebben dan bijvoorbeeld van Audi of BMW. Verder is het een knappe auto om te zien, maar het is niet de mooiste kleur op een Giulia dat is de toch echt de blauwe kleur waarin de Veloce is gepresenteerd en deze rijdt hier ook rond en is verreweg de mooiste kleur op een alfa naar mijn mening , wel kan ik me goed voorstellen dat de keuze hierop gevallen is.
bartsmit zegt
Deze velgen zijn zo mooi. Op het eerste gezicht lijkt het een Quadrifoglio. Het verschil is klein te noemen. Het goedkoop aandoende kippengaas met plastic inlagen vind ik afbreuk doen aan de voorkant. Ik twijfel nog tussen een jong gebruikte Quadrifoglio of een M3 met Competition package.
flik2punt0 zegt
Heel stoere configuratieconfiguratie rood is altijd goed op een alfa