Volkswagen Golf .:R32
Mijn nieuwe weekend speeltje.
Stond voor de keuze; een auto erbij, mijn bedrijfswagen inruilen voor een dikke 6-cilinder BMW / Audi / Mercedes of de A3 compleet veranderen. Maar de laatste blijft ten alle tijden een daily voor mijn wederhelft, en een 4-cilinder. Uit die 2.0 TDI is ook vermogen genoeg te halen, maar de betrouwbaarheid gaat er hoe dan ook onder lijden. De bedrijfswagen inruilen voor een dikke 6-cilinder had eigenlijk mijn grootste voorkeur. Maar gezien de aard van de werkzaamheden die ik uitvoer in de spoor-, en wegenbouw, plus de fors hogere maandlasten aan afschrijving, wegenbelasting, brandstof, etc besloten toch maar voor de laatste optie te gaan.
Dus na lang wikken en wegen besloten iets anders er bij te kopen. Heb altijd al een zwak gehad voor motoren met 5/6/8 cilinders, dus iets in die hoek moest het wel worden. Gekeken voor onder andere een BMW Z3, Porsche Boxster S, Audi S4, Alfa 147 GTA, etc. Maar een .:R32 bleef toch een guilty pleasure. Altijd al willen hebben, maar in de 10 jaar dat ik mijn rijbewijs hebt nooit geld / tijd / ruimte gehad om er één te kopen.
Rationeel gezien is het zeker geen goede keuze, want er is voor dit budget genoeg beters te koop. Maar de magistraal klinkende V6 in het vooronder, en het feit dat dit toch wel een absolute icoon is geworden onder de Golfjes, heeft me toch doen besluiten er één te kopen.
Maar als je dan toch bezig bent, dan het liefste iets speciaals. Deep Blue Pearl had mijn grootste voorkeur, maar die zijn met een kaarsje te zoeken en wat er dan te koop staat is ook gelijk écht heel erg duur. Maar wat blijft er dan over, zwart of zilver.
Beide kleuren zijn behoorlijk 13 in een dozijn. Voor mij maakte de keuze dan ook niet veel uit. Maar het moest wel iets bijzonders zijn. En dat is bij deze dan wel weer aardig gelukt, hier zit namelijk het erg zeldzame grijs leder/alcantara interieur in, mét grijs dashboard en deurpanelen. Het gros van de .:R32's werd afgeleverd met zwart volleder interieur, een kleiner deel met grijs leder/alcantara met zwart dashboard en deurpanelen en de rest zoals de mijne.
Ook voorzien van cruise-control (toch zeldzaam op een Duitse auto, is namelijk in 2007 ingevoerd), MFD-navigatie, schuifkanteldak en een Nokia DSP. Op de DSG na zitten is deze auto eigenlijk gewoon full-options.
U leest het goed, geen DSG inderdaad. Hoewel ik fervent automaat rijder ben, zijn er ook grenzen.. Met een handbak heb ik er zelf gewoon iets meer plezier van..
Afijn: ik hoop dat jullie in ieder geval de foto's fraai vinden!






Leuk verhaal, zo te horen heeft deze wagen een goed baasje! Gaan er nog aanpassingen gedaan worden?
Lekker hoor! Jammer dat ik een foto mis van het interieur, na het lezen was ik toch even benieuwd! Veel plezier ermee!
@ghost: Komt nog. Had alleen gezelschap van de kleine man en die word er niet zo blij van als ik ‘m buiten zet met een temperatuur van 7 graden .. ;)
Top auto. Veel plezier ermee!
Prachtige wagen! Geniet ervan en wees er zuinig op! Ze worden steeds meer waard, ben jaloers op je ;)
Gave bak! En juist wel een slimme keuze! Waarschijnlijk worden deze auto’s alleen maar meer geld waard.
@wimbraber: de afschrijving is vrijwel nihil inderdaad, dat maakte de keuze wel gemakkelijker ja.
Gaaf! En met handbak +1 veel fijne kms!
Gaaf hoor!
Blijven hele leuke auto’s! Ben nu ook wel benieuwd naar het interieur.
@jeffreyderuiter: helaas kan je de foto’s niet meer editen, anders zou ik het vandaag of morgen even doen. Binnenkort maar even een nieuwe spot ervoor openen.
Mooi ding. Ik vind dit de mooiste generatie golf R. Gefeliciteerd!
Ha! Nu zelfs op de frontpage in de app ;)
Geniaal apparaat blijft het toch. Persoonlijk zou ik het liefste een blauwe met DSG willen. Maar die gaan gewoon over de 20k. Idioot! Nog plannen voor de motor / onderstel?
@dutchdriftking: DSG is dan vooral voor de heb, heb zelf de nieuwste generatie DSG in m’n andere auto’s liggen en daar zit nog een wereld van verschil in. Om de eerste generatie DSG’s te laten doen wat jij wil zijn een berg aanpassingen nodig met soft en hardware. En ze zijn schofterig duur ook..
Zoals het er nu uitziet blijft deze stock. Als ik deze winter tijd over hebt gaat die de brug op en wil ik deel voor deel, van voor tot achter roestvrij maken en tectyleren aan de onderzijde. En misschien nog andere eindstukken op de uitlaat als die niet al te verrot is, anders komt er een complete RVS uitlaat onder met goede dempers en een klep ertussen.
@silenro: Klinkt goed! Als ik je mag adviseren voor een uitlaat, ga naar JM tuning. Deze maken een compleet systeem welke ze onder de auto in elkaar lassen. Eigen RVS met Simons dempers. Ik heb onder mijn VR6 een complete lijn (spaghetti, racekat echt een compleet systeem) inclusief montage voor €1.200,- euro laten plaatsen. Hier ben ik na 4 jaar nog altijd bijzonder tevreden over. Kwalitatief boven Miltek, maar voor een zelfde prijs mét montage. Als je hierna nog een kleine inlaat aanpassing doet en een chip op maat van JD heb je een heel fijne wagen met rond de 275pk.
@dutchdriftking: ben bekend bij JM, heb voor mijn vorige Golf TDI ook al een 2.5” systeem laten monteren van voor tot achter. Was helaas wel na 3 jaar gescheurd maar is keurig opgelost door Jelmer, dus kom er zeker nog eens terug.
De Milltek uitlaat ken ik ook, maar zowel de resonated als de non-resonated vind ik erg luidruchtig, dus dat was sowieso al geen optie.
En de chip heeft mijn voorkeur ook niet als ik eerlijk mag zijn. Er zit al genoeg vermogen in al zeg ik het zelf ;)
@silenro: Snap ik, maar het maakt het mooi af. Hier een voorbeeld van een auto met vergelijkbare mods : https://www.facebook.com/JDEngineering.nl/photos/pcb.852803718099578/852803434766273/?type=3&theater
Tof ding hoor! Prachtig geluid vind ik. Ik zou er wel een top alarm in laten zetten, ze zijn/waren gewild bij het dievengilde.
@E34M5Touring: Staat binnen en is voorzien van Klasse-3 alarm, dus hopen op het beste dan maar..
@silenro: Ja joh, meer kan je bijna niet doen. Gewoon lekker van genieten!
@silenro: bearlock!! En OBD omleiden!! Ik heb beide en slaap er stuk geruster door
@audir8v10: zoiets staat ook op de planning eigenlijk ?
Echt gaaf. Veel plezierige kilometers gewenst.
Gaaf!
Blijft tof om te zien! Zoals het hoort met de originele aristo’s. Lekker van die heerlijke 6 pitter genieten :)
@gloudertje: de originele Aristo’s waren een minimum vereiste. Zocht ook echt specifiek een onverprutste .:R32. Iets om zeep helpen lukt mij prima zelf, daar heb ik geen ander voor nodig.
Heel gaaf!
Woooow en wauw! Met handbak! Goede investering overigens ook… hoop jou verhaal te horen en de auto te zien rijden in de rubriek Mijn Auto
@heat59: ze zijn welkom hoor, ik zie de uitnodiging wel verschijnen..
Tldr, maar mooie bak chef!
Goede aankoop. Heb jaren geleden precies zo een gehad, maar dan wel met DSG.
In je tekst schrijf je dat er voor hetzelfde geld nog betere auto’s zijn, maar op welke auto’s doel je dan? Die v6 blokken van VW zijn onverwoestbaar.
@joeyamg: ze wegen als dieplood en zuipen als een matroos met kort verlof; in dat opzicht zijn er betere alternatieven te koop. Maar de V6 is inderdaad erg robuust gebouwd als je het onderhoud in acht neemt :)
@silenro: Dat klopt, maar om nou zuinigere modellen als beter te bestempelen vind ik vreemd als je dit soort auto’s wil. Onder beter versta ik dat iets minder snel kapot gaat.
@joeyamg: gezien de onderhoudshistorie kan er zelfs aan een .:R32 genoeg kapot ;)
Mooi man en met t juiste aantal deuren.
Mooie auto, rijdt er regelmatig 1 in de buurt en hij valt me altijd op! Veel rijplezier!
Bijzonder gave auto zo’n R32 en een heel erg goede investering, prijzen stijgen alleen nog maar. zuinig op zijn en volledig origineel houden!
@m54b30: ja een MK4 word zo langzamerhand cult.. Net als Golf I GTI, Golf II G60, etc ;)
Waarom is het kenteken geheim?
@mick0210: Wat is de meerwaarde dat jij mijn kenteken weet dan? Checken of het wel een echte is? Niet alles hoeft op het internet te staan :)
@SILENRO: mooie wagen, reed je vanochtend toevallig over de A16 richting Dort?
@arianazizi: mijn broertje inderdaad ja, snel gespot dus ;)