Fantastische wagen als je beseft dat hij wordt aangedreven door de lichtmetalen 1470cc Renault motor uit de Renault R16.
Een Cw waarde van 0.29 en een perfecte wegligging.
Lotus liet de hele wereld weer eens zien hoe je een goedkope sportwagen moest bouwen.
Dit is een originele Europese Europa, herkenbaar aan de ene ruitenwisser, die er eigenlijk voor de show opzit, boven de 120 km/u flappert het ding een beetje doelloos over je voorruit heen.
Helaas was de bouwkwaliteit wegens gebrek aan geld gewoon ruk ondanks het feit dat de R16 motor is opgevolgd door een heuse Lotus-Ford twincam motor, die de wagen gelijk een stuk duurder maakte.
En dat terwijl dankzij de uitstekende stroomlijn en het lage gewicht de R16 motor de meer betaalbare keuze was, Renault had echter productiecapaciteit nodig voor en de R16 maar vooral de Renault 5 blokken.
@desjonnies: Leuke info! wat bedoel je precies met Europese uitvoering? Zijn er ook Amerikaanse versies? Stuur zit trouwens aan de rechterkant, maar dat heeft niks met wel of niet Europees te maken neem ik aan.
@Diederik888:
Voor de VS moesten er twee ruitenwissers gemonteerd zijn en uiteraard de side marking lights.
Overigens is dit model oorspronkelijk een concept van Lotus geweest voor wat later de Ford GT 40 zou worden, Ford koos Lola in plaats van Lotus en Chapman besloot het ontwerp toch ten gelde te maken.
Foto 5 is too
@ikleesookoverautos: top
Bij dpcars onlangs een volledig nieuw ontworpen chassis staan te bewonderen. Nu met een Duratec motor. Werd er erg hebberig van.
Foto vijf is inderdaad geweldig. Mooie combi.
Geweldige spoy
Hele gave spot maar wat blijft zo’n Europa toch een ongehoord lelijke auto.
Nooit echt mooi gevonden.
Van welke andere auto komen eigenlijk die achterlichten. Heb ik me altijd afgevraagd…
@gokartmozart: Alfa Giulia 1750 of een Jaguar E-Type 2!
Het lijkt wel of hij door zijn hoeven zakt van ellende.
Fenomenaal lelijk
hij lijkt op een boot
Fantastische wagen als je beseft dat hij wordt aangedreven door de lichtmetalen 1470cc Renault motor uit de Renault R16.
Een Cw waarde van 0.29 en een perfecte wegligging.
Lotus liet de hele wereld weer eens zien hoe je een goedkope sportwagen moest bouwen.
Dit is een originele Europese Europa, herkenbaar aan de ene ruitenwisser, die er eigenlijk voor de show opzit, boven de 120 km/u flappert het ding een beetje doelloos over je voorruit heen.
Helaas was de bouwkwaliteit wegens gebrek aan geld gewoon ruk ondanks het feit dat de R16 motor is opgevolgd door een heuse Lotus-Ford twincam motor, die de wagen gelijk een stuk duurder maakte.
En dat terwijl dankzij de uitstekende stroomlijn en het lage gewicht de R16 motor de meer betaalbare keuze was, Renault had echter productiecapaciteit nodig voor en de R16 maar vooral de Renault 5 blokken.
@desjonnies:
Terzake kundige achtergrondinfo : altijd een hele dikke plus één ! ??
@desjonnies: Leuke info! wat bedoel je precies met Europese uitvoering? Zijn er ook Amerikaanse versies? Stuur zit trouwens aan de rechterkant, maar dat heeft niks met wel of niet Europees te maken neem ik aan.
@Diederik888:
Voor de VS moesten er twee ruitenwissers gemonteerd zijn en uiteraard de side marking lights.
Overigens is dit model oorspronkelijk een concept van Lotus geweest voor wat later de Ford GT 40 zou worden, Ford koos Lola in plaats van Lotus en Chapman besloot het ontwerp toch ten gelde te maken.
lijkt wel of er iemand op is gaan staan…blijft een raar ding…
Prachtig autootje, ooit als klein jongetje al fan van (net als van de Opel GT en de Fiat X1/9). Mooie kleurencombi ook deze. Waard om te koesteren.
@spiderman: Wat vind je er precies zo mooi aan? Ben echt heel benieuwd…Opel GT snap ik wel trouwens.
Nog altijd één van mijn favorieten als Matchbox uitvoering.0
@750i: je bedoelt hotwheels hahhahahah
Lelijk ding, dit exemplaar is zelfs helemaal krom en doorgezakt of hoort dat zo?