@subarumini: wens ik je veel succes bij. Ging altijd naar een garage gespecialiseerd in 3L’s maar daar kregen ze t niet voor elkaar, of soms voor de eerste dagen. Onuitontwikkeld prototype is t maar goedkoper auto rijden kan bijna niet.
@subarumini: Jaaaaren geleden, toen dit model pas op de markt kwam, heeft AutoWeek een contest georganiseerd waarbij ongeveer 20 equipes de strijd met elkaar aangingen om de grootste actieradius te behalen. Indrukwekkend toen al, en nu nog steeds! Enjoy!
Leuk, zo’n Lupo. Met dank aan de onkunde van diverse instanties mag je alleen geen grote steden in. Onbegrijpelijk, dit ding is zo zuinig als wat en de uitstoot is ook zeer beperkt. Gefeliciteerd met je eerste wagentje!
@viezefreddyw: Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat CO2 uitstoot niks meer is dan vluchtige pokon, en verder eigenlijk geen lokale schade toebrengt. Dit in tegenstelling tot NOx en fijnstof, waar dit model een oudere standaard voor volgt.
@redneckdarian: Bouwjaar geeft weldegelijk een zekerheid dat dit model geen AdBlue gebruikt om de uitstoot schoner te maken.
Qua fijnstof is het aannemelijk dat dit model ook niet de schoonste zal zijn. Maar daarin kan ik in je argumentatie meegaan: meten is weten. Nieuwe modellen sjoemelen immers ook aardig in het rond.
Ik zou echt altijd aan het hypermilen zijn. Deed ik bij de Ibiza ST 1.2TDi van de zaak eerst ook. 1150km op 42 liter diesel is het persoonlijk record. Maar sinds de NOx update kom ik daar niet meer bij in de buurt. Dus is er niks meer aan, rij ik ‘vlot’ en sta ik na gemiddeld 850km weer 42 liter te tanken.
Zelf ook aantal jaren gehad voor woon-werk. Zelf geïmporteerd en super mee gereden. 80% afwijkend van een standaard lupo en als Autotechneut een reuze interessant autootje! Magnesium rijkelijk gebruikt, hele vage ‘automaat’, super lichte velgjes. Met normaal onderhoud en uiteraard af en toe wat opzij leggen voor de onvermijdelijke versnellingsbak revisie echt veel bespaard. Gelukkig had ik in het weekend wel gewoon een comfortabele auto (W220 S500L) als BOB van onze kameradengroep.. Veel zuinige kilometers gewenst!
Echt sloom is hij niet. Liep toch 180 op de teller. Vond m nog prima mee komen in het verkeer. O en met een verbruik van 4,2l/100km op de klok was t lachend tanken.
@volvo480gtt: idd, ik vond het ook altijd wel meevallen. De 1.7 SDI is een stuk slomer en minder zuinig. Ik vond dat ie ook verrassend weinig last had van harde wind. Best een stabiel wagentje voor het formaat.
Laatst nog een discussie gehad met de familie over deze auto.
Hun begrepen niet waarom VW nooit verder gegaan is met deze techniek.
Ik vertelde toen dat het niet veel met techniek te maken had maar meer met gewichtsbesparing.
De 3L had vrijwel geen luxe. Men gebruikte dunner staal en aluminium en magnesium. Dit gepaard met een kleine diesel zorgt voor een laag verbruik.
Die laatste 2 zijn duur wat ervoor zorgde dat hij nieuw zeer duur was.
Maar blijft een leuke auto en houd zijn waarde vrij goed omdat hij zo zuinig is. Nadeel is dat de onderdelen duur zijn omdat de 3L niet alle onderdelen deelt met de andere Lupo’s. En alu bodywork fixen is niet eenvoudig.
Jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn, iedereen moet trots zijn op zijn of haar auto. Niet iedereen kan BMW rijden.. En n Lupo is een leuk wagentje.
Zéker als eerste auto! Lekker compact en goedkoop, zo hoort een eerste autootje te zijn. Veel plezier ermee gewenst!
Auto was helemaal niet zo traag door het lage gewicht, heb er veel in gereden … Super zuinig, maar die bak, oei oei. Daar komt ook nog het onderhoud bij, begin maar met sparen … Vond het overigens wel een hele fijn auto, superzuinig en de stoelen zijn prima …. Geniet er van …
De 3L zou niet mijn keuze zijn en ook de Lupo niet. Ik zou voor de Arosa gaan vanwege de beter uitziende koplampen imo. Maar veel plezier ermee, verstandige aankoop.
rond de eeuwwisseling ben ik door mijn toenmalige werkgever gestraft met een jaar lang Lupo 3L rijden. Niet geheel onbegrijpelijk aangezien ik na 2 maanden in dienst mijn gloednieuwe Alfa 147 total loss had gereden.
Viel me echter alleszins mee. Zo sloom is het niet. Ik heb zelfs de 200 eens aangetikt op de autobahn. En voor die tijd een kek interieurtje.
Meerdere keren mee op en neer naar Bulgarije geweest zonder een centje pijn. Bij ongeveer 100.000 km gaf echter het start/stop systeem de geest, in die zin dat de auto niet meer wilde starten. Afgesleept, afgeschreven en nooit meer terug gezien.
Toch krijg ik nog elke keer een glimlach op mijn gezicht als ik er één zie rijden. Met sommige auto’s bouw je om onverklaarbare redenen een band op. Dit is er zo één.
Heel veel plezier met je aankoop en veel leuke herinneringen gewenst.
@omeslo: Sorry, maar 200 op te teller geloof ik echt niet. Het ding doet officieel 165 km/u. Met tellerafwijking rekening houdende, zou dit 175 of 180 hoogstens op de teller zijn.
@dailydriver: Ik ga er van uit dat de auto volledig standaard was, omdat hij zei dat het de auto van z’n werkgever was. Gewicht heeft ook weinig invloed op topsnelheid, enkel op acceleratie.
Helaas was hij in Nederland te duur en zijn de overgebleven exemplaren importauto’s met zeer vaak aantoonbaar teruggedraaide km. standen en een lelijk nieuw kenteken.
Maar technisch nog steeds niet verbeterd omdat dat te kostbaar is.
Leuke wagen. En super zuinig ook. Echter nadeel van dit voertuig is. Onderdelen vaak niet op voorraad en relatief duur. Vanwege dat het aluminium is. En speciaal voor een 3L. In vergelijking met een “normale” lupo van het zelfde bouwjaar. Die heeft namelijk een ander onderstel. 3L is ontworpen vom zo licht mogelijk te zijn. Heel veel plezier ermee!!
Voordelen zijn er zeker wel…. Binnen het VAG concern en dit type Lupo zijn delen uitwisselbaar van andere modellen die in dit tijdbestek( golf 3/4) zijn gemaakt.
veel plezier met dit wagentje! zelf voor mij huidige auto (Aygo) ook een gehad! heerlijke wagen om in te rijden (als ie reed dan) gekieteld naar 85pk en dat was goed te merken! hing op de autobahn met 190/200 achter allerlei dikke audi’s en bmw’s aan! en dat met gemiddeld verbruik van 1:25… 3x lachen dus!
alleen jammer dat die schakelrobot’s zo gevoelig en lomp zijn. die van mij schoot zo weer in de stress… uiteindelijk ging mn 3e versnelling naar zn gallemiesen… heb m toen na 3 maanden van bezit, genot en ergernis, ingeruild op mn dikke Aygo!
Gefeliciteerd, veel plezier!
@renaulthater: Ik denk dat vaak naar rechts geduwd worden op de snelweg weinig plezierig is.
@venividivici: En elke keer de pechstrook gebruiken, omdat de invoegstrook te kort is…
Fantastisch, heb ik ook gehad. Veel spaarzame km’s gewenst. Start ie nog in P of alleen in N
@rcolt: de P knop zit zo vast als een huis, dus momenteel is het N. Wil er nog wel naar kijken. Ga hem proberen op te lappen zodat ie “perfect” is
@subarumini: wens ik je veel succes bij. Ging altijd naar een garage gespecialiseerd in 3L’s maar daar kregen ze t niet voor elkaar, of soms voor de eerste dagen. Onuitontwikkeld prototype is t maar goedkoper auto rijden kan bijna niet.
@rcolt: de specialist uit Kootstertille?
@deora: nee, Dieverbrug
@rcolt: kun je hier wat meer uitleg geven? Begrijp ik het goed dat de auto niet meer in de P kan of P kan starten.
Super zuinig, maar hoe is de uitstoot? Wel verstandige keuze. Veel plezier ermee!
@isleofman: de uitstoot zou volgens de fabriek 81g/km moeten zijn. Heb bij het gas intrappen in ieder geval nog geen zwarte rookpluim gezien
@subarumini: als het blokje helemaal goed rookt ie ook helemaal niks, de mijne is kat en demper loos vanaf de turbo en er komt geen plofje rook uit.
@subarumini: keurig! Lekker cruisen.
@subarumini: Jaaaaren geleden, toen dit model pas op de markt kwam, heeft AutoWeek een contest georganiseerd waarbij ongeveer 20 equipes de strijd met elkaar aangingen om de grootste actieradius te behalen. Indrukwekkend toen al, en nu nog steeds! Enjoy!
@isleofman: Nou hij is zo zuinig dat hij veel milieu zones niet in mag. Best we kansloos vervoer eigenlijk.
Gefeliciteerd, ziet er zuinig uit
Leuk ding! Veel veilige en leuke km’s gewenst!
Goede keuze. Gefeliciteerd met je eerste auto! Een mijlpaal.. Vergeet je nooit.
Leuk, zo’n Lupo. Met dank aan de onkunde van diverse instanties mag je alleen geen grote steden in. Onbegrijpelijk, dit ding is zo zuinig als wat en de uitstoot is ook zeer beperkt. Gefeliciteerd met je eerste wagentje!
@viezefreddyw: Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat CO2 uitstoot niks meer is dan vluchtige pokon, en verder eigenlijk geen lokale schade toebrengt. Dit in tegenstelling tot NOx en fijnstof, waar dit model een oudere standaard voor volgt.
@karhengst: En ik neem aan dat jij snapt dat bouwjaar niets zegt over ook maar IETS. Beter is daadwerkelijk naar de uitgestoten waarden te kijken….
@redneckdarian: Bouwjaar geeft weldegelijk een zekerheid dat dit model geen AdBlue gebruikt om de uitstoot schoner te maken.
Qua fijnstof is het aannemelijk dat dit model ook niet de schoonste zal zijn. Maar daarin kan ik in je argumentatie meegaan: meten is weten. Nieuwe modellen sjoemelen immers ook aardig in het rond.
@karhengst: Waar het mij om gaat is dat je met een dikke diesel SUV van na 2003 ofzo wel de stad in mag en met dit ding niet.
Mn opa had hem ook. Leuk in de bergen in Zwitserland; kwam amper naar boven
Alles beter dan het openbaar vervoer zullen we maar zeggen…
Wat is de km stand?
@c200: momenteel ietsjes meer dan 292.000, en hij gaat nogsteeds :)
Ik zou echt altijd aan het hypermilen zijn. Deed ik bij de Ibiza ST 1.2TDi van de zaak eerst ook. 1150km op 42 liter diesel is het persoonlijk record. Maar sinds de NOx update kom ik daar niet meer bij in de buurt. Dus is er niks meer aan, rij ik ‘vlot’ en sta ik na gemiddeld 850km weer 42 liter te tanken.
@Original_Arnoud: ik heb met de mijne 1300km gered inmiddels, 34 liter diesel ?
@sr20det:
Tja.. Ik heb een service beroep dus kan niet altijd sukkelen. En daarnaast sleep altijd minstens 100kg gereedschap mee.
Gefeliciteerd met je eerste auto! De eerste ga je nooit meer vergeten ;)
Zelf ook aantal jaren gehad voor woon-werk. Zelf geïmporteerd en super mee gereden. 80% afwijkend van een standaard lupo en als Autotechneut een reuze interessant autootje! Magnesium rijkelijk gebruikt, hele vage ‘automaat’, super lichte velgjes. Met normaal onderhoud en uiteraard af en toe wat opzij leggen voor de onvermijdelijke versnellingsbak revisie echt veel bespaard. Gelukkig had ik in het weekend wel gewoon een comfortabele auto (W220 S500L) als BOB van onze kameradengroep.. Veel zuinige kilometers gewenst!
Langzaam valt ook wel mee. Ik vond ze nog vrij rap.
Wat een gedrocht :D Evengoed gefeliciteerd met je eerste auto!
Echt sloom is hij niet. Liep toch 180 op de teller. Vond m nog prima mee komen in het verkeer. O en met een verbruik van 4,2l/100km op de klok was t lachend tanken.
@volvo480gtt: idd, ik vond het ook altijd wel meevallen. De 1.7 SDI is een stuk slomer en minder zuinig. Ik vond dat ie ook verrassend weinig last had van harde wind. Best een stabiel wagentje voor het formaat.
Veel plezier ermee! Zal ‘m nog wel eens zien. Nog plannen ermee?
Wat je bespaard in verbruik ben je kwijt in onderhoud. Én maar hopen dat je geen schade rijdt.
Gefeliciteerd met je 1e auto. Een mooie herinnering voor later.
Wat doet dit op de hoofdpagina? Man man man.
@babybenz: ken je dat liedje: “u hoeft niet te klikken?”
@rikus: paar potjes bier, dan ben je morgen weer het heertje!
@pilot1988: sorry, ik drink niet. Maar bedankt.
@babybenz: lol inderdaad, om nog maar te zwijgen over de zoetsappige reacties.
@babybenz: Wat doe jij op AB?
Laatst nog een discussie gehad met de familie over deze auto.
Hun begrepen niet waarom VW nooit verder gegaan is met deze techniek.
Ik vertelde toen dat het niet veel met techniek te maken had maar meer met gewichtsbesparing.
De 3L had vrijwel geen luxe. Men gebruikte dunner staal en aluminium en magnesium. Dit gepaard met een kleine diesel zorgt voor een laag verbruik.
Die laatste 2 zijn duur wat ervoor zorgde dat hij nieuw zeer duur was.
Maar blijft een leuke auto en houd zijn waarde vrij goed omdat hij zo zuinig is. Nadeel is dat de onderdelen duur zijn omdat de 3L niet alle onderdelen deelt met de andere Lupo’s. En alu bodywork fixen is niet eenvoudig.
Veel plezier! Mooi autootje om ervaring in op te doen. Nu lekker sparen voor een liefhebbersauto?
@bakingmynextbenz: de droom is om over een paar jaar een Audi A8 te hebben van de B2 generatie. Maar die zal dan meer voor het weekend zijn :)
Jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn, iedereen moet trots zijn op zijn of haar auto. Niet iedereen kan BMW rijden.. En n Lupo is een leuk wagentje.
Zéker als eerste auto! Lekker compact en goedkoop, zo hoort een eerste autootje te zijn. Veel plezier ermee gewenst!
Veel plezier er mee!
Auto was helemaal niet zo traag door het lage gewicht, heb er veel in gereden … Super zuinig, maar die bak, oei oei. Daar komt ook nog het onderhoud bij, begin maar met sparen … Vond het overigens wel een hele fijn auto, superzuinig en de stoelen zijn prima …. Geniet er van …
Dit vond ik de enige leuke VW, omdat deze zo goedkoop is maar nu blijkt is dat ook niet zo. Dan toch maar niet.
De 3L zou niet mijn keuze zijn en ook de Lupo niet. Ik zou voor de Arosa gaan vanwege de beter uitziende koplampen imo. Maar veel plezier ermee, verstandige aankoop.
reuze intressante auto voor technisch aangelegde mensen ..
in mijn opinie een pareltje iig
en zo zal die ooit de geschiedenisboeken in gaan ..
rond de eeuwwisseling ben ik door mijn toenmalige werkgever gestraft met een jaar lang Lupo 3L rijden. Niet geheel onbegrijpelijk aangezien ik na 2 maanden in dienst mijn gloednieuwe Alfa 147 total loss had gereden.
Viel me echter alleszins mee. Zo sloom is het niet. Ik heb zelfs de 200 eens aangetikt op de autobahn. En voor die tijd een kek interieurtje.
Meerdere keren mee op en neer naar Bulgarije geweest zonder een centje pijn. Bij ongeveer 100.000 km gaf echter het start/stop systeem de geest, in die zin dat de auto niet meer wilde starten. Afgesleept, afgeschreven en nooit meer terug gezien.
Toch krijg ik nog elke keer een glimlach op mijn gezicht als ik er één zie rijden. Met sommige auto’s bouw je om onverklaarbare redenen een band op. Dit is er zo één.
Heel veel plezier met je aankoop en veel leuke herinneringen gewenst.
@omeslo: leuk verhaal maar gebruik a.u.b. nooit meer het woord ‘kek’. Zeer moeilijk te verdragen. Dank u!
@omeslo: Sorry, maar 200 op te teller geloof ik echt niet. Het ding doet officieel 165 km/u. Met tellerafwijking rekening houdende, zou dit 175 of 180 hoogstens op de teller zijn.
@SimonMc: met een grotere turbo gaat het best hard. lichte auto namelijk. Uit mijn hoofd 875 kg.
@dailydriver: Ik ga er van uit dat de auto volledig standaard was, omdat hij zei dat het de auto van z’n werkgever was. Gewicht heeft ook weinig invloed op topsnelheid, enkel op acceleratie.
Helaas was hij in Nederland te duur en zijn de overgebleven exemplaren importauto’s met zeer vaak aantoonbaar teruggedraaide km. standen en een lelijk nieuw kenteken.
Maar technisch nog steeds niet verbeterd omdat dat te kostbaar is.
Een groene lupu met gouden bbs super velgen ziet er waanzinnig goed uit
Leuke wagen. En super zuinig ook. Echter nadeel van dit voertuig is. Onderdelen vaak niet op voorraad en relatief duur. Vanwege dat het aluminium is. En speciaal voor een 3L. In vergelijking met een “normale” lupo van het zelfde bouwjaar. Die heeft namelijk een ander onderstel. 3L is ontworpen vom zo licht mogelijk te zijn. Heel veel plezier ermee!!
Voordelen zijn er zeker wel…. Binnen het VAG concern en dit type Lupo zijn delen uitwisselbaar van andere modellen die in dit tijdbestek( golf 3/4) zijn gemaakt.
Het is nooit een pretje om achter zon hok te rijden. De bestuurders denken er niet aan om 81 te rijden waar 80 toegestaan is.
veel plezier met dit wagentje! zelf voor mij huidige auto (Aygo) ook een gehad! heerlijke wagen om in te rijden (als ie reed dan) gekieteld naar 85pk en dat was goed te merken! hing op de autobahn met 190/200 achter allerlei dikke audi’s en bmw’s aan! en dat met gemiddeld verbruik van 1:25… 3x lachen dus!
alleen jammer dat die schakelrobot’s zo gevoelig en lomp zijn. die van mij schoot zo weer in de stress… uiteindelijk ging mn 3e versnelling naar zn gallemiesen… heb m toen na 3 maanden van bezit, genot en ergernis, ingeruild op mn dikke Aygo!
@midas: ‘Aygo’ en ‘dik’ in 1 zin gebruiken is hetzelfde als ‘roken’ en ‘gezond’. Of in dit geval: ‘3L’ en ‘brandstofslurpend racemonster’.