@subarumini: wens ik je veel succes bij. Ging altijd naar een garage gespecialiseerd in 3L’s maar daar kregen ze t niet voor elkaar, of soms voor de eerste dagen. Onuitontwikkeld prototype is t maar goedkoper auto rijden kan bijna niet.
@subarumini: Jaaaaren geleden, toen dit model pas op de markt kwam, heeft AutoWeek een contest georganiseerd waarbij ongeveer 20 equipes de strijd met elkaar aangingen om de grootste actieradius te behalen. Indrukwekkend toen al, en nu nog steeds! Enjoy!
Leuk, zo’n Lupo. Met dank aan de onkunde van diverse instanties mag je alleen geen grote steden in. Onbegrijpelijk, dit ding is zo zuinig als wat en de uitstoot is ook zeer beperkt. Gefeliciteerd met je eerste wagentje!
@viezefreddyw: Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat CO2 uitstoot niks meer is dan vluchtige pokon, en verder eigenlijk geen lokale schade toebrengt. Dit in tegenstelling tot NOx en fijnstof, waar dit model een oudere standaard voor volgt.
@redneckdarian: Bouwjaar geeft weldegelijk een zekerheid dat dit model geen AdBlue gebruikt om de uitstoot schoner te maken.
Qua fijnstof is het aannemelijk dat dit model ook niet de schoonste zal zijn. Maar daarin kan ik in je argumentatie meegaan: meten is weten. Nieuwe modellen sjoemelen immers ook aardig in het rond.
Ik zou echt altijd aan het hypermilen zijn. Deed ik bij de Ibiza ST 1.2TDi van de zaak eerst ook. 1150km op 42 liter diesel is het persoonlijk record. Maar sinds de NOx update kom ik daar niet meer bij in de buurt. Dus is er niks meer aan, rij ik ‘vlot’ en sta ik na gemiddeld 850km weer 42 liter te tanken.
Zelf ook aantal jaren gehad voor woon-werk. Zelf geïmporteerd en super mee gereden. 80% afwijkend van een standaard lupo en als Autotechneut een reuze interessant autootje! Magnesium rijkelijk gebruikt, hele vage ‘automaat’, super lichte velgjes. Met normaal onderhoud en uiteraard af en toe wat opzij leggen voor de onvermijdelijke versnellingsbak revisie echt veel bespaard. Gelukkig had ik in het weekend wel gewoon een comfortabele auto (W220 S500L) als BOB van onze kameradengroep.. Veel zuinige kilometers gewenst!
Echt sloom is hij niet. Liep toch 180 op de teller. Vond m nog prima mee komen in het verkeer. O en met een verbruik van 4,2l/100km op de klok was t lachend tanken.
@volvo480gtt: idd, ik vond het ook altijd wel meevallen. De 1.7 SDI is een stuk slomer en minder zuinig. Ik vond dat ie ook verrassend weinig last had van harde wind. Best een stabiel wagentje voor het formaat.
Laatst nog een discussie gehad met de familie over deze auto.
Hun begrepen niet waarom VW nooit verder gegaan is met deze techniek.
Ik vertelde toen dat het niet veel met techniek te maken had maar meer met gewichtsbesparing.
De 3L had vrijwel geen luxe. Men gebruikte dunner staal en aluminium en magnesium. Dit gepaard met een kleine diesel zorgt voor een laag verbruik.
Die laatste 2 zijn duur wat ervoor zorgde dat hij nieuw zeer duur was.
Maar blijft een leuke auto en houd zijn waarde vrij goed omdat hij zo zuinig is. Nadeel is dat de onderdelen duur zijn omdat de 3L niet alle onderdelen deelt met de andere Lupo’s. En alu bodywork fixen is niet eenvoudig.
Jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn, iedereen moet trots zijn op zijn of haar auto. Niet iedereen kan BMW rijden.. En n Lupo is een leuk wagentje.
Zéker als eerste auto! Lekker compact en goedkoop, zo hoort een eerste autootje te zijn. Veel plezier ermee gewenst!
Auto was helemaal niet zo traag door het lage gewicht, heb er veel in gereden … Super zuinig, maar die bak, oei oei. Daar komt ook nog het onderhoud bij, begin maar met sparen … Vond het overigens wel een hele fijn auto, superzuinig en de stoelen zijn prima …. Geniet er van …
De 3L zou niet mijn keuze zijn en ook de Lupo niet. Ik zou voor de Arosa gaan vanwege de beter uitziende koplampen imo. Maar veel plezier ermee, verstandige aankoop.
rond de eeuwwisseling ben ik door mijn toenmalige werkgever gestraft met een jaar lang Lupo 3L rijden. Niet geheel onbegrijpelijk aangezien ik na 2 maanden in dienst mijn gloednieuwe Alfa 147 total loss had gereden.
Viel me echter alleszins mee. Zo sloom is het niet. Ik heb zelfs de 200 eens aangetikt op de autobahn. En voor die tijd een kek interieurtje.
Meerdere keren mee op en neer naar Bulgarije geweest zonder een centje pijn. Bij ongeveer 100.000 km gaf echter het start/stop systeem de geest, in die zin dat de auto niet meer wilde starten. Afgesleept, afgeschreven en nooit meer terug gezien.
Toch krijg ik nog elke keer een glimlach op mijn gezicht als ik er één zie rijden. Met sommige auto’s bouw je om onverklaarbare redenen een band op. Dit is er zo één.
Heel veel plezier met je aankoop en veel leuke herinneringen gewenst.
@omeslo: Sorry, maar 200 op te teller geloof ik echt niet. Het ding doet officieel 165 km/u. Met tellerafwijking rekening houdende, zou dit 175 of 180 hoogstens op de teller zijn.
@dailydriver: Ik ga er van uit dat de auto volledig standaard was, omdat hij zei dat het de auto van z’n werkgever was. Gewicht heeft ook weinig invloed op topsnelheid, enkel op acceleratie.
Helaas was hij in Nederland te duur en zijn de overgebleven exemplaren importauto’s met zeer vaak aantoonbaar teruggedraaide km. standen en een lelijk nieuw kenteken.
Maar technisch nog steeds niet verbeterd omdat dat te kostbaar is.
Leuke wagen. En super zuinig ook. Echter nadeel van dit voertuig is. Onderdelen vaak niet op voorraad en relatief duur. Vanwege dat het aluminium is. En speciaal voor een 3L. In vergelijking met een “normale” lupo van het zelfde bouwjaar. Die heeft namelijk een ander onderstel. 3L is ontworpen vom zo licht mogelijk te zijn. Heel veel plezier ermee!!
Voordelen zijn er zeker wel…. Binnen het VAG concern en dit type Lupo zijn delen uitwisselbaar van andere modellen die in dit tijdbestek( golf 3/4) zijn gemaakt.
veel plezier met dit wagentje! zelf voor mij huidige auto (Aygo) ook een gehad! heerlijke wagen om in te rijden (als ie reed dan) gekieteld naar 85pk en dat was goed te merken! hing op de autobahn met 190/200 achter allerlei dikke audi’s en bmw’s aan! en dat met gemiddeld verbruik van 1:25… 3x lachen dus!
alleen jammer dat die schakelrobot’s zo gevoelig en lomp zijn. die van mij schoot zo weer in de stress… uiteindelijk ging mn 3e versnelling naar zn gallemiesen… heb m toen na 3 maanden van bezit, genot en ergernis, ingeruild op mn dikke Aygo!
renaulthater zegt
Gefeliciteerd, veel plezier!
venividivici zegt
@renaulthater: Ik denk dat vaak naar rechts geduwd worden op de snelweg weinig plezierig is.
shadowbroker zegt
@venividivici: En elke keer de pechstrook gebruiken, omdat de invoegstrook te kort is…
rcolt zegt
Fantastisch, heb ik ook gehad. Veel spaarzame km’s gewenst. Start ie nog in P of alleen in N
subarumini zegt
@rcolt: de P knop zit zo vast als een huis, dus momenteel is het N. Wil er nog wel naar kijken. Ga hem proberen op te lappen zodat ie “perfect” is
rcolt zegt
@subarumini: wens ik je veel succes bij. Ging altijd naar een garage gespecialiseerd in 3L’s maar daar kregen ze t niet voor elkaar, of soms voor de eerste dagen. Onuitontwikkeld prototype is t maar goedkoper auto rijden kan bijna niet.
deora zegt
@rcolt: de specialist uit Kootstertille?
rcolt zegt
@deora: nee, Dieverbrug
rufctr01 zegt
@rcolt: kun je hier wat meer uitleg geven? Begrijp ik het goed dat de auto niet meer in de P kan of P kan starten.
isleofman zegt
Super zuinig, maar hoe is de uitstoot? Wel verstandige keuze. Veel plezier ermee!
subarumini zegt
@isleofman: de uitstoot zou volgens de fabriek 81g/km moeten zijn. Heb bij het gas intrappen in ieder geval nog geen zwarte rookpluim gezien
sr20det zegt
@subarumini: als het blokje helemaal goed rookt ie ook helemaal niks, de mijne is kat en demper loos vanaf de turbo en er komt geen plofje rook uit.
isleofman zegt
@subarumini: keurig! Lekker cruisen.
renegade zegt
@subarumini: Jaaaaren geleden, toen dit model pas op de markt kwam, heeft AutoWeek een contest georganiseerd waarbij ongeveer 20 equipes de strijd met elkaar aangingen om de grootste actieradius te behalen. Indrukwekkend toen al, en nu nog steeds! Enjoy!
Donstil zegt
@isleofman: Nou hij is zo zuinig dat hij veel milieu zones niet in mag. Best we kansloos vervoer eigenlijk.
w115 zegt
Gefeliciteerd, ziet er zuinig uit
sackbot67 zegt
Leuk ding! Veel veilige en leuke km’s gewenst!
ytbl zegt
Goede keuze. Gefeliciteerd met je eerste auto! Een mijlpaal.. Vergeet je nooit.
viezefreddyw zegt
Leuk, zo’n Lupo. Met dank aan de onkunde van diverse instanties mag je alleen geen grote steden in. Onbegrijpelijk, dit ding is zo zuinig als wat en de uitstoot is ook zeer beperkt. Gefeliciteerd met je eerste wagentje!
karhengst zegt
@viezefreddyw: Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat CO2 uitstoot niks meer is dan vluchtige pokon, en verder eigenlijk geen lokale schade toebrengt. Dit in tegenstelling tot NOx en fijnstof, waar dit model een oudere standaard voor volgt.
redneckdarian zegt
@karhengst: En ik neem aan dat jij snapt dat bouwjaar niets zegt over ook maar IETS. Beter is daadwerkelijk naar de uitgestoten waarden te kijken….
karhengst zegt
@redneckdarian: Bouwjaar geeft weldegelijk een zekerheid dat dit model geen AdBlue gebruikt om de uitstoot schoner te maken.
Qua fijnstof is het aannemelijk dat dit model ook niet de schoonste zal zijn. Maar daarin kan ik in je argumentatie meegaan: meten is weten. Nieuwe modellen sjoemelen immers ook aardig in het rond.
viezefreddyw zegt
@karhengst: Waar het mij om gaat is dat je met een dikke diesel SUV van na 2003 ofzo wel de stad in mag en met dit ding niet.
kenner zegt
Mn opa had hem ook. Leuk in de bergen in Zwitserland; kwam amper naar boven
goodolddays zegt
Alles beter dan het openbaar vervoer zullen we maar zeggen…
c200 zegt
Wat is de km stand?
subarumini zegt
@c200: momenteel ietsjes meer dan 292.000, en hij gaat nogsteeds :)
Original_Arnoud zegt
Ik zou echt altijd aan het hypermilen zijn. Deed ik bij de Ibiza ST 1.2TDi van de zaak eerst ook. 1150km op 42 liter diesel is het persoonlijk record. Maar sinds de NOx update kom ik daar niet meer bij in de buurt. Dus is er niks meer aan, rij ik ‘vlot’ en sta ik na gemiddeld 850km weer 42 liter te tanken.
sr20det zegt
@Original_Arnoud: ik heb met de mijne 1300km gered inmiddels, 34 liter diesel ?
Original_Arnoud zegt
@sr20det:
Tja.. Ik heb een service beroep dus kan niet altijd sukkelen. En daarnaast sleep altijd minstens 100kg gereedschap mee.
dwersbongel zegt
Gefeliciteerd met je eerste auto! De eerste ga je nooit meer vergeten ;)
mantzel2700 zegt
Zelf ook aantal jaren gehad voor woon-werk. Zelf geïmporteerd en super mee gereden. 80% afwijkend van een standaard lupo en als Autotechneut een reuze interessant autootje! Magnesium rijkelijk gebruikt, hele vage ‘automaat’, super lichte velgjes. Met normaal onderhoud en uiteraard af en toe wat opzij leggen voor de onvermijdelijke versnellingsbak revisie echt veel bespaard. Gelukkig had ik in het weekend wel gewoon een comfortabele auto (W220 S500L) als BOB van onze kameradengroep.. Veel zuinige kilometers gewenst!
mtuning zegt
Langzaam valt ook wel mee. Ik vond ze nog vrij rap.
pilot1988 zegt
Wat een gedrocht :D Evengoed gefeliciteerd met je eerste auto!
volvo480gtt zegt
Echt sloom is hij niet. Liep toch 180 op de teller. Vond m nog prima mee komen in het verkeer. O en met een verbruik van 4,2l/100km op de klok was t lachend tanken.
matter zegt
@volvo480gtt: idd, ik vond het ook altijd wel meevallen. De 1.7 SDI is een stuk slomer en minder zuinig. Ik vond dat ie ook verrassend weinig last had van harde wind. Best een stabiel wagentje voor het formaat.
janjaspar28 zegt
Veel plezier ermee! Zal ‘m nog wel eens zien. Nog plannen ermee?
flutterby zegt
Wat je bespaard in verbruik ben je kwijt in onderhoud. Én maar hopen dat je geen schade rijdt.
terazino zegt
Gefeliciteerd met je 1e auto. Een mooie herinnering voor later.
babybenz zegt
Wat doet dit op de hoofdpagina? Man man man.
rikus zegt
@babybenz: ken je dat liedje: “u hoeft niet te klikken?”
pilot1988 zegt
@rikus: paar potjes bier, dan ben je morgen weer het heertje!
rikus zegt
@pilot1988: sorry, ik drink niet. Maar bedankt.
pilot1988 zegt
@babybenz: lol inderdaad, om nog maar te zwijgen over de zoetsappige reacties.
ablogjunk zegt
@babybenz: Wat doe jij op AB?
dees zegt
Laatst nog een discussie gehad met de familie over deze auto.
Hun begrepen niet waarom VW nooit verder gegaan is met deze techniek.
Ik vertelde toen dat het niet veel met techniek te maken had maar meer met gewichtsbesparing.
De 3L had vrijwel geen luxe. Men gebruikte dunner staal en aluminium en magnesium. Dit gepaard met een kleine diesel zorgt voor een laag verbruik.
Die laatste 2 zijn duur wat ervoor zorgde dat hij nieuw zeer duur was.
Maar blijft een leuke auto en houd zijn waarde vrij goed omdat hij zo zuinig is. Nadeel is dat de onderdelen duur zijn omdat de 3L niet alle onderdelen deelt met de andere Lupo’s. En alu bodywork fixen is niet eenvoudig.
bakingmynextbenz zegt
Veel plezier! Mooi autootje om ervaring in op te doen. Nu lekker sparen voor een liefhebbersauto?
subarumini zegt
@bakingmynextbenz: de droom is om over een paar jaar een Audi A8 te hebben van de B2 generatie. Maar die zal dan meer voor het weekend zijn :)
volvonerdy70 zegt
Jammer dat er zoveel negatieve reacties zijn, iedereen moet trots zijn op zijn of haar auto. Niet iedereen kan BMW rijden.. En n Lupo is een leuk wagentje.
Zéker als eerste auto! Lekker compact en goedkoop, zo hoort een eerste autootje te zijn. Veel plezier ermee gewenst!
rufctr01 zegt
Veel plezier er mee!
autodrome zegt
Auto was helemaal niet zo traag door het lage gewicht, heb er veel in gereden … Super zuinig, maar die bak, oei oei. Daar komt ook nog het onderhoud bij, begin maar met sparen … Vond het overigens wel een hele fijn auto, superzuinig en de stoelen zijn prima …. Geniet er van …
Papageno zegt
Dit vond ik de enige leuke VW, omdat deze zo goedkoop is maar nu blijkt is dat ook niet zo. Dan toch maar niet.
ikleesookoverautos zegt
De 3L zou niet mijn keuze zijn en ook de Lupo niet. Ik zou voor de Arosa gaan vanwege de beter uitziende koplampen imo. Maar veel plezier ermee, verstandige aankoop.
lincoln zegt
reuze intressante auto voor technisch aangelegde mensen ..
in mijn opinie een pareltje iig
en zo zal die ooit de geschiedenisboeken in gaan ..
omeslo zegt
rond de eeuwwisseling ben ik door mijn toenmalige werkgever gestraft met een jaar lang Lupo 3L rijden. Niet geheel onbegrijpelijk aangezien ik na 2 maanden in dienst mijn gloednieuwe Alfa 147 total loss had gereden.
Viel me echter alleszins mee. Zo sloom is het niet. Ik heb zelfs de 200 eens aangetikt op de autobahn. En voor die tijd een kek interieurtje.
Meerdere keren mee op en neer naar Bulgarije geweest zonder een centje pijn. Bij ongeveer 100.000 km gaf echter het start/stop systeem de geest, in die zin dat de auto niet meer wilde starten. Afgesleept, afgeschreven en nooit meer terug gezien.
Toch krijg ik nog elke keer een glimlach op mijn gezicht als ik er één zie rijden. Met sommige auto’s bouw je om onverklaarbare redenen een band op. Dit is er zo één.
Heel veel plezier met je aankoop en veel leuke herinneringen gewenst.
pilot1988 zegt
@omeslo: leuk verhaal maar gebruik a.u.b. nooit meer het woord ‘kek’. Zeer moeilijk te verdragen. Dank u!
SimonMc zegt
@omeslo: Sorry, maar 200 op te teller geloof ik echt niet. Het ding doet officieel 165 km/u. Met tellerafwijking rekening houdende, zou dit 175 of 180 hoogstens op de teller zijn.
dailydriver zegt
@SimonMc: met een grotere turbo gaat het best hard. lichte auto namelijk. Uit mijn hoofd 875 kg.
SimonMc zegt
@dailydriver: Ik ga er van uit dat de auto volledig standaard was, omdat hij zei dat het de auto van z’n werkgever was. Gewicht heeft ook weinig invloed op topsnelheid, enkel op acceleratie.
ronaldotour zegt
Helaas was hij in Nederland te duur en zijn de overgebleven exemplaren importauto’s met zeer vaak aantoonbaar teruggedraaide km. standen en een lelijk nieuw kenteken.
Maar technisch nog steeds niet verbeterd omdat dat te kostbaar is.
autospotterkerkrade zegt
Een groene lupu met gouden bbs super velgen ziet er waanzinnig goed uit
dailydriver zegt
Leuke wagen. En super zuinig ook. Echter nadeel van dit voertuig is. Onderdelen vaak niet op voorraad en relatief duur. Vanwege dat het aluminium is. En speciaal voor een 3L. In vergelijking met een “normale” lupo van het zelfde bouwjaar. Die heeft namelijk een ander onderstel. 3L is ontworpen vom zo licht mogelijk te zijn. Heel veel plezier ermee!!
dailydriver zegt
Voordelen zijn er zeker wel…. Binnen het VAG concern en dit type Lupo zijn delen uitwisselbaar van andere modellen die in dit tijdbestek( golf 3/4) zijn gemaakt.
maroksahbe zegt
Het is nooit een pretje om achter zon hok te rijden. De bestuurders denken er niet aan om 81 te rijden waar 80 toegestaan is.
midas zegt
veel plezier met dit wagentje! zelf voor mij huidige auto (Aygo) ook een gehad! heerlijke wagen om in te rijden (als ie reed dan) gekieteld naar 85pk en dat was goed te merken! hing op de autobahn met 190/200 achter allerlei dikke audi’s en bmw’s aan! en dat met gemiddeld verbruik van 1:25… 3x lachen dus!
alleen jammer dat die schakelrobot’s zo gevoelig en lomp zijn. die van mij schoot zo weer in de stress… uiteindelijk ging mn 3e versnelling naar zn gallemiesen… heb m toen na 3 maanden van bezit, genot en ergernis, ingeruild op mn dikke Aygo!
jessepinkman zegt
@midas: ‘Aygo’ en ‘dik’ in 1 zin gebruiken is hetzelfde als ‘roken’ en ‘gezond’. Of in dit geval: ‘3L’ en ‘brandstofslurpend racemonster’.