Dodge Charger (500) 440
Lieve Amerikanenliefhebbers, een oproep aan jullie van deze liefhebber: Is dit een van de 392 Charger 500’s uit 1969? Was daarvoor de 7.2 liter Magnum V8 leverbaar? Of is dit een replica? Ik vraag dit, omdat ik (nog steeds) geen uitsluitsel heb. En helaas kon ik ook (nog steeds) niet de eigenaar vinden om t te vragen. Echt/nep, t is een lekker uitgevoerde Charger!





Heb je een foto van de moter?
@ikleesookoverautos: motor.
Als je googled op Dodge Charger 500 dan zie ik toch wel wat verschillen.
Vooral aan de lijnen aan de achterkant
Dus ik gok op nee.
@dees: klopt die heeft een vlakke achterruit dat heeft deze niet dus het is een neppe 500 alhoewel de kenteken check wel weer zegt dat t een echte charger betreft
Een Charger 500 heeft een teruggelegde achter-ruit, dus niet tussen de C-stijlen maar gelijk met de achterranden. Verder een niet-inspringende grill zonder draaibare koplampen.
Alles voor de stroomlijn. De 440 Magnum was leverbaar. Een orginele Hemi is vandaag de dag meer als een ton waard.
@turbotoll: meer dan oelewapper
@tjongejongejonge: triest stukje verdriet, hij heeft tenminste iets interessant te vertellen. Nu jij nog?
@tjongejongejonge: nee, meer!
@tjongejongejonge: huilie huilie toch
@tjongejongejonge: Misvatting dat “Groter als” niet mag. Volgens de encyclopedie van misvattingen (http://www.misvattingen.nl/correcties.html) staat er het volgende:
“Dat mocht alleen maar niet van de achttiende-eeuwse taalkundige Balthasar Huydecoper — en nu zitten we er nog steeds mee.”
In het boek staat er een iets uitgebreidere uitleg.
@okdoei: “Groter als” is gewoon fout, zeker als schrijftaal en zeker geen misvatting.
Neemt niet weg dat het uitschelden erbij niet echt nodig was, niet iedereen is nou eenmaal goed in taal.
@tjongejongejonge: ah, krijg je weer aandacht te kort jongetje? Is het geen kinder bed tijd geweest voor je?
@tjongejongejonge: plottwist, hij is meer waard wanneer het een ton zou zijn?
@tjongejongejonge: Dr. Kipping weet het beter:
https://www.youtube.com/watch?v=pWdsx9qnHVM&t=14s
De Charger 500 was een homologatie special voor NASCAR, een wazige poging om de auto aerodynamischer te maken. Een echte heeft geen vinyl dak, een achterruit die gelijk ligt aan de daklijn en een dichte grille met vaste koplampen zonder klepjes.
Dit is dus duidelijk een replica.
@carmasterr: niet echt een replica maar een normale Charger met valse / verkeerde type aanduiding.
Al meer dan 15 jaar eigenaar deze Charger. Ooit aangeschaft met deze huidige bumble Bee stripe. Leuk om te zien wat mensen bezig houdt. Inderdaad standaard charger. Charger 500 was de idd nascar variant.Met platte achterrruit en ander front. Interessant dat mensen allemaal aannames doen om een een getal in een bumble bee….Voorlopig heb ik in in ieder geval ruim 500Cui…Toch een overeenkomst.
@mopar1969: k vind t eigenlijk knapper dat mensen zich hier voornamelijk bezig houden over een taalfout. Terwijl t toch gaat over een big-block Dodge
@mopar1969: prachtige auto!!??
Zitten hier nou stoelen uit een 8 serie in???
@kuip: 3 serie cabriolet!
@kuip: geen idee welke er inzitten maar ook dit zijn niet de originele. Volgens kenden ze toen nog geen gordels? Wel een hele mooi bak, ongeacht wat het wel is.
@kuip: 3 serie cabriolet!
Love it!
Euhm, daar achter staat een plum crazy ‘Cuda. Die vind ik misschien wel interessanter dan deze Charger.
@Wessee: slordig genoeg werd t (nog) niet opgepikt door de redactie. Zonde, want daar zit de 7.2 liter V8 erin mét sixpack power én extra getuned https://www.autojunk.nl/2018/07/purple-sixpack-power
@toyotafortuner: Daar kunnen we wat mee! Prachtig hoor, de kleur heet dan officieel niet Plum Crazy maar In-Violet. Weliswaar geen 426 Hemi ‘Cuda, maar zo’n 440 Super Commando is ook “wel aardig”. :) Ding heeft standaard ruim 660 Nm aan koppel!
’71 is ook een mooi jaar, enige jaar met de dubbele koplampen.