Ophaalservice anders
Een collega van me werd vanmiddag gehaald, in deze Lada 1500! Wat een leuke wagen!
Een collega van me werd vanmiddag gehaald, in deze Lada 1500! Wat een leuke wagen!
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Italiaans design.
Dikke bak!
Eigenlijk gewoon heel gaaf als hij in goede staat is.
Die koning heeft deze wagen gewoon geïmporteerd!!! Subsidie
Eigenlijk is deze al nét te modern. De generatie hiervoor had nog iets van Italiaanse flair die de Fiat zelf ook had.
Ik vond Lada’s destijds niks, maar eerlijk is eerlijk, je kreeg destijds veel waar voor je geld. Een ruime degelijke auto voor nog geen 10.000 ouderwetse guldens. Ongeveer hetzelfde wat een Suzuki Alto deed. Nu is het bijna cult, maar als het toch een Lada moest zijn, de Niva is dan het toppunt van cult.
@moveyourmind: nouja, een Niva heeft nog prijzenswaardige kwaliteiten die reden kunnen vormen dat je ‘m koopt. Zo’n Lada sedan (ken de modelnaam niet!!) heeft dat niet… Reden waarom ik die lekker zou kiezen :)
@davelepeef: achterwielaandrijving is toch wel een prijzenswaardige kwaliteit?
@moveyourmind: “degelijk” is in dezen wel een beetje een rekbaar begrip hoor. Goed, hij roestte niet zo snel door als z’n Italiaanse stamvader omdat er 0,8 mm dik staalplaat werd gebruikt i.p.v. 0,4 mm maar verder was het vooral ‘wat er niet op zit kan ook niet kapot’. Latere facelifts voorzagen o.a. een verchroomde grille en koplampsproeiers en andere ‘comfortverhogende’ zaken, maar t.o.v. de vroegere (voornamelijk Aziatische) concurrentie was het nog steeds mager. Wel zaten ze beter in de lak, wat ze na het openen van het ijzeren gordijn erg aantrekkelijk maakte voor retour-export naar de voormalige Sovjet-Unie.
(Weetje: ik heb ooit als stagiair een spuitcabine helpen installeren bij de garagewerkplaats van de toenmalige importeur – meer dan de helft van alle nieuwe Lada’s die vanuit de Oostzee per schip werden aangevoerd hadden rondom al diverse (parkeer)schades.)
In alle eerlijkheid, vond ik het toen al onbehouwen hokken op wielen en pragmatisch gezien zijn ze dat nog steeds. Maar ‘pragmatisch’ is hier dan wel het sleutelwoord: de Lada staat voor no-nonsense autovervoer, zonder opsmuk. En dat verdient wel alle lof en eer die ze toekomt.
@RRRobert:
Bij Gremi ?
OT : dat “degelijk” kon idd nogal tegenvallen, mijn Niva roestte 2 jaar oud al (achterklep) en met 20.000 km op de klok was de bak niet meer in 2 te krijgen. Kennelijk een exemplaar, dat op maandagochtend door Pjotr/Vladimir in elkaar geknutseld was na een weekendje stevig doorhalen met ruimhartige consumptie van vodka.
@moveyourmind: Ruim? Hoe lang is het geleden dat jij in een Lada (met deze koets) plaats genomen hebt?
Bij mij een 4-tal weken (in Alexandria zijn 95% van de taxi’s deze Lada’s)… ruim is wel het laatste wat in me op komt!
@asskissingpolice: Wat je zegt, klopt. Maar je vergeet, dat het ontwerp van deze auto uit 1970 stamt. Vergelijk je deze Lada dan met andere auto’s uit die klasse en tijd, dan mag je hem best ruim noemen.
Maar alle positieve verhalen ten spijt: t reed voor geen meter en had echt een hopeloze zitpositie. Alsof je op een trekker reed.
@schreute01: hij heeft toch RWD, iets waar de lokale AB drooggeilertjes bij dwepen.
Leuk!!
De Lada due echt Lada uitstraalt is natuurlijk de 1600. Of ook wel 2106 genoemd.
@Original_Arnoud: maar voornamelijk ‘shesterka’ genoegend oftewel zesje.
Hoe de goed rijdende lichtvoetige FIAT 124 professioneel verziekt werd, dat is de officiële vertaling van Zhiguli en Zhiguli is de officiële naam van Lada.
Maar omdat Zhiguli iets ongelooflijk smerigs betekent in het Fins, heeft men de Lada naam bedacht.
De bodem van de Noordzee is overigens bezaaid met gestripte Lada’s, Russische zeelui wisten dat de som der delen meer geld opleverde dan de komplete wagen invoeren.
Mijn vader had vroeger een 2105. Ik vergeet nooit in de winter dat mijn buurman naar buiten kwam en zijn splinternieuwe Mercedes niet aan de praat kreeg. Mijn vader stapt naar buiten, opent de Lada, draait de sleutel om en dat ding startte gelijk, fantastisch!
@erwinlagcher1977: …..en waarin de Lada vooral uitblonk, was de kachel! Geen enkele andere auto had een betere. Maar ja! Dat was ook bijna het enige USP voor de verkoop van het merk onder winterse omstandigheden.
Hoe verdubbel je dd waarde van een Lada?….
Door hem vol te tanken.
Waarom heeft een Lada achteruitverwarming?
Zodat je vingers ’s winters niet vastvriezen tijdens het aanduwen.
Hoe herken je de Lada-Sport?
Aan de tennisbal op de trekhaak.
Waar is het vierde pedaal voor in de nieuwe Lada?
Om de airbag op te pompen.
@desjonnies: die laatste is nieuw voor mij XD
Servobesturing hadden ze ook niet, en dat was heel erg.
Of positief bekeken, gratis fitness.
Alles aan de Lada is vreselijk relatief. In basis is het best een fraai ontwerp. De prijs was zonder meer waar voor je geld. De bouwkwaliteit en afwerking waren niet naar West-Europese standaarden en ze konden best kapot, maar kapot in de zin dat Defenders kapot gaan. They are always sick but they never die, zo lang je bereid bent je handen vies te maken althans. Dat hebben de talloze Lada’s die in alle onherbergzame, straatarme uithoeken van de wereld tot op de dag van vandaag met duizelingwekkend hoge kilometerstanden nog altijd doorploeteren wel bewezen. Wat mij betreft is het een underdog-held. Alle spookverhalen over Lada’s zijn waar, alle lofverhalen ook.
@mgmgb: Complimenten voor je uitleg !Mijn “pake” had er een. Daarvoor een Moskvitch Scadlia 1500. Beiden in rood. Een grote hoed en een Cubaanse sigaar. Zo reed hij door NL.
@snowbird: Sorry: Scaldia ….
Heb zo’n ding ook gehad, wat een vreselijke auto’s waren dat! Dan maar liever een B Kadett.
Ik zit momenteel in Tsjechië.
Heb er hier nog geen zien rijden, maar je komt ze als “die cast” schaalmodel steevast in elke speelgoedwinkel tegen.
Toch waren dit leuke produkten; misschien wat ouderwets, maar oersterk!
En allemaal uitgaand van het ontwerp van de Fiat 124