BMW e39 530i
M'n eerste auto: een BMW E39 530i Exclusive Edition uit 2002. Met handbak (een absolute vereiste) en sportonderstel. Inmiddels een paar weken in bezit en nog geen moment spijt van gehad.
M'n eerste auto: een BMW E39 530i Exclusive Edition uit 2002. Met handbak (een absolute vereiste) en sportonderstel. Inmiddels een paar weken in bezit en nog geen moment spijt van gehad.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
thomas20vt zegt
Blijft een mooi model, veel plezier ermee!
bazzelijn zegt
@Thomas20vt: De meest tijdloze die ze hebben gemaakt, dankjewel!
porschepdk zegt
@bazzelijn: na de i8
unknown32 zegt
@porschepdk: een 3 cilinder bmw, ga je schamen in een hoekje:-) :-)
porschepdk zegt
@unknown32: @sr20det was sarcastisch ?
2wheeler zegt
@porschepdk: haha…
sr20det zegt
@porschepdk: ?
kuip zegt
Hele mooie auto. Heb zelf ook een e39 gehad.
Onverwoestbaar die dingen als ze normaal onderhouden worden.
Maar vind eigenlijk toch wel dat dit soort auto’s een automaat moet hebben, maargoed dat is mijn mening.
bazzelijn zegt
@kuip: Ik heb het geluk dat ik niet dagelijks in de file hoef te staan, anders was ’t misschien toch een automaat geworden. Ik heb deze ook om af en toe voor het plezier een stuk te gaan rijden. De Steptronic uit die tijd is echter trager en onzuiniger dan de handbak. Daarbij komt ook dat eventueel onderhoud aan de bak duurder uit zou vallen.
tweemeter zegt
Dat is een fijne eerste auto, veel plezier ermee!
bazzelijn zegt
@tweemeter: Dat is ’t zeker, dankjewel!
goodolddays zegt
Fraaie bak, blijft mooi mits beetje liefde en aandacht
tigersport zegt
Koesteren en van genieten, mooier (en misschien zelfs beter) worden ze niet meer gemaakt !
porschepdk zegt
Mooie bak, geniet er van
bmw2coupeeigenaar zegt
Gaaf, hoeveel ben je kwijt aan verzekering en belasting als ik vragen mag?
bazzelijn zegt
@bmw2coupeeigenaar: aan verzekering en belasting bij elkaar ongeveer €155 per maand
bmw2coupeeigenaar zegt
@bazzelijn: Dank voor uw openheid
amghans zegt
Op basis van de mening van de doorsnee AB reaguurderT kan deze keuze ongetwijfeld op veel bijval rekenen. In ieder geval een fraaie auto qua de staat waarin-ie verkeert.
ikleesookoverautos zegt
Dat is erg mooi om mee te beginnen. Veel plezier ervan.
thomasthomas zegt
Wel een fijne motor ook . Ik heb zelf een touring 520i automaat gehad maar dat ding was zo traag en totaal geen koppel. Daarna nog eens 525d en dat was al 100 keer beter.
bazzelijn zegt
@thomasthomas: Ik wilde daarom ook minstens een 525i. Wat betreft aanschaf en gebruikskosten bleken een 525 en 530 echter helemaal niet zo ver uit elkaar te liggen, dus was de keuze voor meer vermogen snel gemaakt. Enige verschil was dat nette 530 moeilijker te vinden is dan een 525 (zeker als je een handbak wilt).
tmenges zegt
Mooi ding! Gewoon zo houden en geen lelijke 30″” velgen eronder hangen, origineel blijft het mooist
bazzelijn zegt
@tmenges: Ga er ook niets aan vertimmeren, ben het namelijk helemaal met je eens dat ze origineel het mooiste zijn (en die zijn tegenwoordig nog maar moeilijk te vinden)
mopar zegt
Heel mooi! Ooit een 528i van dit type gehad met echt alle opties erop, van TV tot gordijnen voor de achterste zijruiten. Geweldige bak was het, nogsteeds een van de beste rijdende auto’s die ik ooit gehad heb. Geniet ervan!
burgerbak zegt
Je kan het slechter treffen. Mijn eerste was een 13 jaar oude Peugeot 306 1.4 uit 1994. Gekocht in 2006…
racerx zegt
Goede keuze, mijn eerste auto was ooit eveneens een handgeschakelde E39 530i, ook met M onderstel en een mooie originele breedset. 100.000 km mee gereden zonder serieus gezeik. Heerlijk!
Wellicht een goed plan om te onderzoeken of je carterventilatie al vervangen is, zwak punt van de motor. Deze gaat een keer verstoppen (in mijn geval bij 150.000 op de klok) waardoor je klepdekselpakkingen blijft vervangen. Bekend probleem en ook niet heel duur om te laten doen, misschien zelfs een idee om even preventief te laten uitvoeren.
Heel veel plezierige km’s gewenst maar dat moet wel goedkomen, ik mis de mijne af en toe nog wel eens ondanks dat ik achtereenvolgens een Z4 Coupé en nu een E60 heb.
bazzelijn zegt
@racerx: Is voor aflevering al preventief gedaan, net als het vervangen van de klepdekselpakking. Zou er voorlopig dus weer even tegenaan moeten kunnen.
racerx zegt
@bazzelijn: goeie zaak, enjoy!
jackyspriet zegt
@racerx: ik rijd zelf ook een 530i, heb je wat meer info over die carterventilatie?
siebren zegt
Goede keus. Heb zelf de 525i met automaat en heb regelmatig spijt dat ik niet verder heb gekeken voor een 530i. Voor zover te zien smetteloze staat en goede uitrusting. Om jaloers op te zijn
trust zegt
Erg sweet, mijn eerste (echte) auto is een 523, mis toch net wat power en verbruikt nagenoeg het zelfde als een 30. Jij hebt de betere keuze gemaakt! Fijne km gewenst’
baklava zegt
Leuk! Blijft een tijdloze klassieker
wahltiroler zegt
Ik weet niet of beginnende rijder en 231pk een gelukkige combi is maar toch veel plezier er mee
Mooie bak
bazzelijn zegt
@wahltiroler: Inmiddels ruim 6,5 jaar een rijbewijs en al die tijd boete- en schadevrij ;) Alleen tot voor kort dus nog geen auto op eigen naam gehad, dus ook nog geen schadevrije jaren opgebouwd.
wahltiroler zegt
@bazzelijn: Aha dat klinkt al veiliger ;-)
Jammer van die ontbrekende schadevrije jaren…
Maar nogmaals veel rijplerzier met je mooie Beamer
ceesludo zegt
Topding en tijdloos als je hem origineel houdt. Mijn eerste was een E46 met dezelfde motor + handbak, heerlijke combinatie! Veel plezier ermee
alpinafanb10 zegt
Gefeliciteerd persoonlijk de mooiste 5 serie. Zelf rij ik E39 Alpina B10 V8 doe ik nooit meer weg.
cartype zegt
Een nadeel van een e39 530i als eerste auto is wellicht dat alles hierna wel eens tegen kan vallen. :-)
Op één punt na, die deze auto van de nominatie top-techniek afhoudt: Degelijkheid en betrouwbaarheid.
Alle “Ik heb/had nooit problemen” getuigenverslagen ten spijt, er kan erg veel stuk aan deze auto, ook als je hem gewoon goed onderhoud geeft. Mogelijk zien de “Geen probleem”-mensen cosmetische problemen makkelijk door de vingers (Uitvallende pixels in dashboard en navigatie, stukgaande bekerhouders, etc). Vaak zijn het regelrecht ontwerpfouten (Locatie van de ABS module, koeling van de BM54 versterker, etc) of gewoonweg slecht gemaakt (koplamphoogte verstelling, elektrische raambediening, etc). Houd het o-zo-belangrijke koelsysteem in de gaten, alles kan ervan kapot, zeker dat drukvat van slecht kunststof.
Een ding is zeker, de kans dat je dit soort ontwerp gerelateerde problemen tegenkomt bij een Japanner (zeg, Toyota), is veel lager. Maar dat soort auto’s rijden vaak minder spannend, en zijn verder nogal rationeel :-)
Sowieso; ik hoop en wens dat je geluk hebt. En heb je toch een storing, je bent zeker niet de enige :-) Er is veel over bekend, en dat maakt repareren dan wel weer zeer toegankelijk.
bazzelijn zegt
@cartype: Ik maak mij wat dat betreft ook geen illusies: het blijft een al wat oudere auto, dus het is niet zozeer de vraag óf, maar wanneer de kosten gaan komen. Het fijne is wel dat ‘ie (in ieder geval op dit moment) nog geheel vrij is van de typische E39 kwaaltjes. Zelfs alle LED’jes (op één verticaal streepje na) in het instrumentarium, de radio en de airco doen het nog.
Bijtijds en gedegen onderhoud zal de sleutel zijn tot lang (rij)plezier en ik ben dan ook zeker van plan dat bijtijds en netjes te laten gebeuren. Deze zescilinders zouden dan makkelijk tonnen moeten kunnen lopen.
jackyspriet zegt
@cartype: jap! Veruit allemaal gehad en meer. Waaronder koppelomvormer, luchtbalgen achter, losgekomen elementen in katalysatoren met irritante ratel tot gevolg, voorophanging is ook teer als je een scherp sturende E39 wil en nog zoveel meer.. Maar het blijft een oooh zo plezante auto!
trust zegt
@jackyspriet: ma ik vragen wat er gebeurde met uw koppel omvormer, en rond welke km kan ik dit verwachten?
martijn77helmond zegt
Mooie auto!En ik hoop dat je altijd BMW blijft rijden en hierna een mooie E60 gaat rijden en er na een mooie F10!Ik zelf rij een E60 520i al 5 jaar met alle tevredenheid staat nu 270.000km op teller kocht hem met 169.000 op teller maar heb er altijd spijt van gehad vroeger nooit een E39 te hebben gereden maar mijn opvolger word een F10 5 serie met 6 cilinders weer natuurlijk!?
bazzelijn zegt
@martijn77helmond: Wie weet dat het ooit nog eens zover komt, maar voor nu hoop ik nog vele jaren van deze te mogen genieten. Wat rijden betreft gaat er maar weinig boven een BMW.
bmw530d zegt
Wat een prachtige auto! Heb een E60 gehad en nu mijn tweede F10. Maar de E39 is natuurlijk een klassieker aan het worden!
fourwheelmadness zegt
Zeer mooi exemplaar, 6 in lijn en handbak! Ziet er netjes uit. Veel plezier toegewenst!
skinnybmw zegt
Prachtig! Heerlijke motor en tijdloze 5. Kleur is ook perfect. Maar had je geen 535i gewild (V8)? Misschien moeilijker te vinden maar een stuk bijzonderder daardoor.
bazzelijn zegt
@skinnybmw: Bijzonderder, maar ook een stuk duurder. Een heel stuk duurder. In zowel aanschaf als gebruik. Daarnaast zijn de achtcilinders (voor zover ik altijd heb begrepen) niet zo betrouwbaar als de zescilinders.
jackyspriet zegt
@skinnybmw: ja, rijkost en onderhoudskost zijn ook de reden waarom ik geen V8 aangeschaft heb een jaar of 3 terug. Bijna alles aan de motor is maal 2. Vanosrevisie x2, lmm x2, onderhoud stuk kostelijker enz.
ouwedibbes83 zegt
@jackyspriet: volgens mij sturen de V8 versies ook minder goed doordat ze gebruik maken van verouderde E34 techniek en t extra gewicht in de neus..
jackyspriet zegt
Dikke proficiat! Mooie auto! Ik heb zelf na m’n E30 een drietal jaar gereden te hebben een E39 gezocht. Het moest en zou een E39 touring worden met een dikke motor, geen V8 omdat de kosten daarvoor nogal excessief kunnen zijn. Al heel veel aan gewerkt, doe alles zelf, maar ooh wat een fijne wagen! Ga je geen spijt van hebben. Draag er zorg voor, de goeie en correcte liggen niet dik meer gezaaid!
fristi zegt
Met de geweldige style 50 velgen eronder! Lekker hoor!