Ford GT40 Roadster
Dit betreft waarschijnlijk een originele Ford GT40 X-1 Roadster, dus een heel uniek spotje! https://1940specialdeluxe.wordpress.com/2015/07/20/solitude/1965-ford-gt-40-x1-roadster/
Dit betreft waarschijnlijk een originele Ford GT40 X-1 Roadster, dus een heel uniek spotje! https://1940specialdeluxe.wordpress.com/2015/07/20/solitude/1965-ford-gt-40-x1-roadster/
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Die is wel lekker hoor!
Ik zou er niet op rekenen… Sowieso lijkt ie niet op een X1 zoals ik ze zie. Maar verder, zo’n OMP stuurtje in een onbetaalbare klassieker? Die secundaire lichtspotjes roepen ook geen ‘1965’… Ik heb er ook eens omheen gelopen en ik zet m’n geld op een gaaf verbouwde replica!
@davelepeef: Het gaat hier inderdaad om een replica. De auto is ondehuids zo goed als nieuw, maar sommige onderdelen zijn wel op de originele GT40 afgestemd. Zo ligt er onder andere een Ford 302 (4,9L) met aliminium cilinderkoppen van Curney-Weslake achterin (motor van de latere GT40’s), gaat het schakelen via een 5-bak van ZF (toegepast in de GT40 MKI) en beschikt de auto over een dual-tanksysteem (2 x 60L). De remschijven, Brembo klauwen en velgen vind ik dan wel weer jammer, maar er kan en wordt dus hopelijk wel serieus mee geracet ;) De motor-/bakcombinate is niet helemaal ‘historisch verantwoord’ op elkaar afgestemd qua type en jaartal, maar dat is juist wat deze replica zo sterk maakt :) De 4 originele X1’s werden namelijk ook gebruikt om de combinatie tussen motor en bak te optimaliseren/onderzoeken en reden daarom met verschillende onderdelen rond. Ondanks het feit dat het geen originele betreft, toch een hele gave auto en een unieke spot!
@davelepeef: Ja, waarom ook niet? Volgens de (zeer uitgebreide!) reactie van Thommel betreft het geen echte, maar ik zou het wel snappen als iemand in een echte klassieker een OMP-stuurtje of iets dergelijks laat monteren. Dat zal vast goedkoper zijn dan het originele stuur te moeten laten restaureren omdat je er continu met je klauwen aan hebt gezeten.
@Edge: ff hè, stel dát je in een bijzonder zeldzame, kostbare klassieker rijdt, ga je dan besparen op een eventuele “restauratie” van je stuur!? Zet je er ook andere stoelen in? Andere motor?? Stel dat het slijt :O
Niet mooi, wel ontzettend gaaf!
@2wheeler: Dat kun je van mij ook wel zeggen.
Nooit geweten dat er een roadster bestond….iemand wat achtergrond info?
@p993:
Er zijn uiteindelijk twee gebouwd (waarvan dit duidelijo niet een is). Het wit/blauwe exemplaar racete in de USRRC, de voorloper van Can Am, en had daardoor een langere neus en allerlei experimentele aerodynamica. Het groene model streed naast de coupes in het endurance circuit. Het was eigenlijk niet veel meer dan een uitprobeersel om de open autos van Ferrari te counteren.
Die stengel voor de achteruitkijkspiegel…
Vooral het front is mijn inziens goed verziekt.
@bmwfreak038: voor de rest wel echt een gave spot
Neen een GT 40 is altijd rechts gestuurd en de versnellingspook zit rechts in de dorpel gemonteerd.
De koplampen (oorspronkelijk van de Citroen Ami 6 -echt waar- ) zijn wel correct maar ze hebben jammerlijk gefaald bij de montage van de knipperlichten en de stadslichtjes
Er zijn wat spiders gebouwd, ik heb zelf ooit ook in een rode spider gereden, maar de voorruit van een spider is hoger.
De FIAT 850 achterlichten zijn dan weer wel de correcte exemplaren
Over het stuurwiel zal ik maar zwijgen, zo vout als de pest voor een GT 40
@desjonnies: ik kan nu nooit meer naar een originele GT40 kijken zonder aan een ami te denken.
http://1u4we0207ruc34o1s412c2ca.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2018/01/X1-at-sebring.png
een echte
Nürburg <3
Nooit geweten dat er een roadster was